Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elektriker for installasjon av ladestasjon

Startet av Mazzbot, torsdag 03. desember 2015, klokken 22:22

« forrige - neste »

Ferry

Denne det er snakk om? http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-Type-B-63A-30mA-4-Pol-Ct  Er den ikke bra nok? Hvorfor? For lite avanse? ;)

PS: Hvorfor siterer dere hverandre flerfoldige ganger?  :o


Dexter

#31
Vi monterte noe chint før, men er for mye reklamasjoner. Oser dårlig kvalitet.

Er ikke rare prisforskjellen heller. Mot Eaton osv.


red. Forbanna auto stavelser.

Ferry

Er det trøbbel med jordfeilbrytere fra Chint spesielt? Eller er det annet Chint-materiell som feiler? Det er litt "farlig" å dra alt over en kam. Wago var også et skjellsord en gang i tida.
Btw. Elton? Du mener Eaton?

elektrolux

Chint jordfeilvern er godkjent etter samme kriteriene som alt annet materiell og vi har til nå sett null problemer med Chint sitt utstyr.

Dette i motsetning til Schreider der vi har hatt noen reklamasjoner.

Tror det blir helt feil å rakke ned på et merke bare forde de er rimeligere enn konkurrentene. Slike påstander bør eventuelt bakkes opp med skikkelig dokumentasjon som viser at påstanden er rett.

En kan lett komme med mange rare påstander, og min favoritt er denne.

Think Elbil er den tryggeste og sikreste elbilen noensinne. Mye sikrere enn VW, BMW etc etc. Ingen har noensinne blitt drept eller skadd i Think i motsettning til tusenvis av drepte i de store merkene sine biler.

Påstanden er rett, men det tas ikke hensyn til at Think biler kun har kjørt kanskje 3-10 millioner km mens de store har kjørt flere milliarder km og nødvendigvis vil komme ut for noen ulykker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:45
Denne det er snakk om? http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-Type-B-63A-30mA-4-Pol-Ct  Er den ikke bra nok? Hvorfor? For lite avanse? ;)

Ja, det er nok i hovedsak der det ligger tror jeg. Om man har 30-50% påslag på materiellet er det klart man tjener mye mer på materiell som koster 3 ganger så mye.

Chint er vel verdens 3.største leverandør av sikringsmateriell om jeg ikke tar helt feil.

Forøvrig hender det jeg er borti saker der sikringer ikke klarer påtrykt merkestrøm over tid, men slår ut når de ikke skal. Verstingen på det området er Garo (opplevd selv på flere ladelokasjoner), nr. 2 ser ut til å bli Eaton...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 08:33
Dette i motsetning til Schreider der vi har hatt noen reklamasjoner.

Schreider? Schneider kanskje? Vanskelige disse navnene..

Sitat
Think Elbil er den tryggeste og sikreste elbilen noensinne. Mye sikrere enn VW, BMW etc etc. Ingen har noensinne blitt drept eller skadd i Think i motsettning til tusenvis av drepte i de store merkene sine biler.

Statistisk sett er det ganske trygt å kjøre over 300 km/t også. Det er svært sjelden alvorlige ulykker i slike hastigheter :)

Når det gjelder påslag på materiell så har jeg aldri skjønt hvorfor det skal beregnes prosentvis. Det fører til at billige komponenter gir dårligere fortjeneste enn dyre. Det burde jo være motsatt.

BobbyBrown

Nå skal jeg ikke rakke ned på Chint, men i mitt liv har jeg to ganger målt utløserstrømmen på jordfeilbryterene dems, på to forskjellige automater. Den ene la ut på 15 mA, den andre la ut på 17. Dette i motsetning til Eaton der utløserstrømmen som regel ligger mellom 25 - 27 mA. ( Alle tilfeller 30mA jordfeilbrytere...)

jkirkebo

Sitat fra: BobbyBrown på søndag 06. desember 2015, klokken 14:37
Nå skal jeg ikke rakke ned på Chint, men i mitt liv har jeg to ganger målt utløserstrømmen på jordfeilbryterene dems, på to forskjellige automater. Den ene la ut på 15 mA, den andre la ut på 17. Dette i motsetning til Eaton der utløserstrømmen som regel ligger mellom 25 - 27 mA. ( Alle tilfeller 30mA jordfeilbrytere...)

Vel, det er bedre å være mer restriktiv enn å gå over, så de har sikkert lagt på litt ekstra margin for å kompensere for billigere komponenter med dårligere nøyaktighet vil jeg tro. Jeg har stort sett bare Chint jordfeilautomater i hele huset, og ingen av de løser ut i tide og utide, så at de evt. løser ut på 17mA i stedenfor på 27mA ser jeg ikke som noe større problem. Om de løste ut på 40mA hadde saken vært en annen.

Sikringer som ikke tåler merkestrøm i mange timer i 25 graders omgivelsestemperatur er et mye større problem synes jeg, og det har jeg som sagt vært borti mange ganger. Kjedelig med 32A Type 2 stolper som ikke tåler 32A, når du kommer med en bil der du ikke kan justere ned selv... (jeg kan jo med Teslaen men gjør det normalt ikke)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amigakongen

Er det skadelig å lade en elbil på 32A hele tiden? Og hvorfor er det ikke så lett å finne en 32a lader på 230v? Ser de fleste er for 400v. Ser etter 32a lader til å kunne lade min i3 på. Skal sjekke med elektriker for å få lagt opp en ny kurs til dette formål. Håper å få en ok pris på dette.  :P
2015 BMW I3 - 11800km

Rio

Sitat fra: Amigakongen på søndag 06. desember 2015, klokken 19:13
Er det skadelig å lade en elbil på 32A hele tiden? Og hvorfor er det ikke så lett å finne en 32a lader på 230v? Ser de fleste er for 400v. Ser etter 32a lader til å kunne lade min i3 på. Skal sjekke med elektriker for å få lagt opp en ny kurs til dette formål. Håper å få en ok pris på dette.  :P

Nei, det er ikke skadelig å lade med 32 A.

Laderen sitter i bilen, men tenker du ladeuttak som du har på veggen hjemme? Eller en løs 32 A ladekladd på kabel? I så fall må den jo ha industristikk - enten 32 A blått for IT-nett eller 32 A rød for TN-nett (400/230V)

Legg merke til at når det står 400 V, så er det 400 V mellom fasene. Det er 230 V mellom hver av fasene og null-lederen.

Grunnen til at 32 A ikke er så populært med "e-verkene" er at man skjevbelaster trafoen i mange timer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Amigakongen på søndag 06. desember 2015, klokken 19:13
Er det skadelig å lade en elbil på 32A hele tiden? Og hvorfor er det ikke så lett å finne en 32a lader på 230v? Ser de fleste er for 400v. Ser etter 32a lader til å kunne lade min i3 på. Skal sjekke med elektriker for å få lagt opp en ny kurs til dette formål. Håper å få en ok pris på dette.  :P

Det er ikke skadelig å lade Elbil på 32A saktelading. 7,4 kW lading av et 20+ kW batteri er meget sakte.

Bør ikke være vanskelig å finne en 230V 32A ladestasjon. Her er vårt utvalg til BMW: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html   Siden våre 32A ladestasjoner er rimelige i utgangspunktet og inneholder jordfeilvern type B bør elektrikkeren kunne gi deg en OK pris på opplegget til ladestasjonen.

230V og 400V er egentlig det samme når en snakker 1 fase Elbillading.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 19:51
Bør ikke være vanskelig å finne en 230V 32A ladestasjon. Her er vårt utvalg til BMW: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html   Siden våre 32A ladestasjoner er rimelige i utgangspunktet og inneholder jordfeilvern type B bør elektrikkeren kunne gi deg en OK pris på opplegget til ladestasjonen.

Så sant det er snakk om ladestasjoner med CEE-støpsel (og ikke slike som kobles rett til strømnettet) blir det nok vanskelig å argumentere for at man kan utelate Type B vern i sikringsskapet og fortsatt tilfredsstille forskriftens krav. En CEE-kontakt kan tross alt brukes til å koble til mye forskjellig ladeutstyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Bestiller ein eit 32A CEE stikk så er da ikkje krav til jordfeilbryter type B og elektriker kan heller ikkje kreve å setja da opp. Dette er klart og tydeleg beskreve i NEC.

Men seie kunden at da skal brukast til elbillading så SKAL han setja opp jorfeilbryter type B.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 06. desember 2015, klokken 21:16
Bestiller ein eit 32A CEE stikk så er da ikkje krav til jordfeilbryter type B og elektriker kan heller ikkje kreve å setja da opp. Dette er klart og tydeleg beskreve i NEC.

Men seie kunden at da skal brukast til elbillading så SKAL han setja opp jorfeilbryter type B.

Så lenge kursen er beregnet til lading av elbil skal det opp type B vern, uavhengig av om det monteres opp schuko, CEE eller Type 2. Selvsagt kan man lyve og prøve å sno seg unna den veien, men får man tilsyn på anlegget blir det nok vanskelig å bortforklare at 32A 1-fase CEEen som ble installert etter 1.1.2015 ikke skulle brukes til å lade Teslaen som står parkert på gårsdplassen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

B vernet skal være et eller annet sted på kursen. Har ladestasjonen det innebygget trengs ikke et ekstra B vern.

Flere og flere ladestasjoner leveres med B vern bl.a forde det blir rimeligere og forde det ofte ikke er plass i sikringskapet.

Brukes stikket til annet enn elbillading trenges heller ikke B vernet, men er elektrikkeren påståelig er det bare å koble opp ladestasjonen som en fast instalasjon. Vi anbefaler å bruke stikk da en da kan koble helt fra i tilfelle lynnedslag og fare for overspenning på nettet. Slike overspenninger hopper lett over en sikring, men sliter med å hoppe over et frakoblet stikk
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA