Velge mellom to onder, lade fullt eller kjøre lavt

Startet av sørlending1991, tor 26. nov 2015, kl. 22:28

« forrige - neste »

sørlending1991

Hei!

Jeg kjøer over 7 mil om dagen, når jeg nå i vinter lader til 80% havner jeg under 20% når kommer frem jobb hvor jeg igjen lader opp til 80%, for så å kjøre hjem og ned under 20% igjen.

Mitt spørsmål er, hva er best for batteriet? Lade til 100% eller kjør til under 20%?

Sølve

Jeg ville ikke være bekymret for noen av alternativene.  Så lenge bilen er daglig bruk blir den hverken stående i dagevis fulladet eller fullstendig utladet. Jeg ville ladet etter praktisk behov og  brukt bilen uten bekymringer.
Bergen

tomrh

Still inn ladetimer slik at du når 100% rett før du skal dra, det er uproblematisk. Å lade til 100% sliter bare hvis bilen blir stående fulladet over lengre tid. Samme med LBW/VLBW, så lenge bilen settes på lading umiddelbart igjen er det helt greit. Bare hvis den blir stående med lite strøm at det sliter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Forstår jeg det slik at du har ca 4 mil hver vei, og bruker ca 60% på disse 4 milene..? Det var isåfall temmelig mye hvis det er rett-frem kjøring..
Er vel flere her inne som bestandig lader til 100% og ifølge Leafspy har fine tall. Hvis jeg hver dag hadde ankommet med +/- 20% ville jeg startet med 100% uansett for å ha litt margin. Plutselig må man en omvei eller stående i uventet kø pga ulykke f.eks. og da forsvinner 20% rimelig fort.

Problemet med lading til 100% var vel hvis den blir stående slik over tid (tror det står 24 timer eller mer i manualen), men også hvis temperaturen stiger kraftig etter det jeg har fått med meg..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Sitat fra: sørlending1991 på tor 26. nov 2015, kl. 22:28
Hei!

Jeg kjøer over 7 mil om dagen, når jeg nå i vinter lader til 80% havner jeg under 20% når kommer frem jobb hvor jeg igjen lader opp til 80%, for så å kjøre hjem og ned under 20% igjen.

Mitt spørsmål er, hva er best for batteriet? Lade til 100% eller kjør til under 20%?

Lad til 100%; det er enda mindre skadelig nå om vinteren.

Og du har en ekstra buffer, i tilfelle du blir stående lenge i kø, eller må ta en omkjøring.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Min Leaf ladet til 100% all sin dag hjemme og på jobb av forrige eier, og han kjørte 7 mil hver veg så og si daglig i jobbsammenheng i bilens 2,5 første leveår. Den har ikke noe dårligere tall på batteri som andre jeg har sett her på forumet som lader 80%.

Jeg lader til 100% nå også, selv om vi ikke kjører like lange turer hver dag, men mange små.
Blir stående på 100% kanskje mellom kl 02:00 til omkring 7-8 på morgenen. Ikke sett noe skrekkens forringelse på det siste halve året, men nå er kanskje Trondheim leafbatteriet oase, for her er maks snittemp på sommer 13,3 grader!.

Lad til 100% og ikke tenk på det, til sommeren kan du sikkert gå til 80% igjen når det er blitt varmere og det da går mindre strøm.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

lifern

Jeg lader alltid til 100. Sommer og vinter.
Har jeg gjort siden bilen var ny for 2 år siden.
Merker ingen svekkelse.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

Einar_S

Kjøp en påsa potetgull og sett deg til med denne i kveld:
https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs
Professor Jeff Dahn (Dalhousie University). Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?

Da får du detaljene rundt de svarene du allerede har fått.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

RuneW

Sitat fra: lifern på fre 27. nov 2015, kl. 08:53
Jeg lader alltid til 100. Sommer og vinter.
Har jeg gjort siden bilen var ny for 2 år siden.
Merker ingen svekkelse.

Lar du bilen stå med 100% lading over natten? Om du bruker timer og den bare såvidt når 100% før du drar avgårde så er det jo ikke noe sjokk at det ikke har noen merkbare negative effekter.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: nr1rayner på fre 27. nov 2015, kl. 00:44
Forstår jeg det slik at du har ca 4 mil hver vei, og bruker ca 60% på disse 4 milene..? Det var isåfall temmelig mye hvis det er rett-frem kjøring..

Høres ut som forbruket mitt ved normal til forsiktig kjøring... dessverre.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

nr1rayner

Sitat fra: RuneW på fre 27. nov 2015, kl. 12:53
Sitat fra: nr1rayner på fre 27. nov 2015, kl. 00:44

Høres ut som forbruket mitt ved normal til forsiktig kjøring... dessverre.
Går turen opp og ned svartisen eller??
Hva er snittforbruket egentlig?
Jeg har som regel så kort veg til jobb nå, og så gode lademuligheter at jeg gidder ikke spare.. Sommers tid har bilen oppgitt ca 15 kwt/100km, nå ligger jeg på rett over 20, da ofte med 8 km til jobb..
Kjører iblant Trondheim-Orkanger eller Tr.h-Stjørdal (stort sett motorvei 80km/t), ca 3-4 mil. Mulig jeg har klart å bruke 50% eller deromkring til orkanger, da med noen små +grader og innstilt 23 eller 25 grader hele turen, starter med kald bil, så virkelig ikke spart..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gliderman

Skal ikke gi noen råd, men lader selv 100% to ganger pr ukedag de fleste ukene. Når det ikke er 100% lading er det hurtigladinger, gjerne 3 ganger om dagen. Kort sagt alt det som ikke er anbefalt. Siste avlesning med Leaf Spy er vedlagt. Nå skal det sies at jeg Har en snikende følelse av at den ikke er spesielt troverdig. Håper dog at jeg tar feil.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

lifern

Nå har jeg Visia uten carwings og noe leaf spy har jeg aldri fått til så hvordan tilstanden er aner jeg ikke,men fortsatt 12 barer inntakt etter
80000 km.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

Einar_S

Sitat fra: Gliderman på fre 27. nov 2015, kl. 23:16
Skal ikke gi noen råd, men lader selv 100% to ganger pr ukedag de fleste ukene. Når det ikke er 100% lading er det hurtigladinger, gjerne 3 ganger om dagen.

Nå er jo ditt forhold mellom QC og langsomlading 1/21, så det er vel ikke så galt?

Og LeafSpy er jo bare en "spion". Den viser jo bare hva Leafens medfødte system mener om tilstanden.
Og så kan vi spekulere i om de har noen VAG triks innebygget.  :P
Men rapportene her indikerer vel at i vårt klima står batteriene seg godt, i motsetning til de som har sommer hele året.

Hva er forresten den Hx% verdien?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor

Sitat fra: Einar_S på lør 28. nov 2015, kl. 00:42
Sitat fra: Gliderman på fre 27. nov 2015, kl. 23:16
Skal ikke gi noen råd, men lader selv 100% to ganger pr ukedag de fleste ukene. Når det ikke er 100% lading er det hurtigladinger, gjerne 3 ganger om dagen.
Hva er forresten den Hx% verdien?

Opplever en sammenheng mellom Hx% og hvor lett den f.eks regenererer. PÅ min "gamle" Leaf så erfarte jeg i alle fall etter et par langeturer med hurtiglading og da som vanlig økte verdier på bl.a Hx%, var bilen langt mer villig på regenrering, Dvs raskere etter 100% lading kom det flere sirkler på display.
Det virker og som med høy Hx% så lader den lengre på høy effekt på hurtiglading, før den ved rundt 60% SOC daler i ladeeffekt.
Sett at det er kommenter at det er et tall for "inde motstand" så kanskje da reelt at det kan ha noe med hvordan ladestrøm styres?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA