Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetimer - bilen feilberegner?

Startet av Energizer, søndag 22. november 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

Energizer

Pleier å bruke ladetimeren en uten problemer. F.eks så setter jeg timeren til å stå på 100% kl. 07:30 og da er den alltid i 100% når jeg skal kjøre. I dag satt jeg meg i bilen kort tid etter timeren skulle ha ladet bilen til 100% , og den hadde kun ladet til 47%.

Bilen før lading: Batteriprosent var 15% og bilen ble satt i laderen kl 23:30 og skulle være hundre prosent kl 07:30.
Jeg brukte i dag en 16A kabel og den stod koblet til en av de kommunale ladeplassene i oslo jeg pleier å bruke. Var ingen feil med stolpen heller.

Kan årsaken være at jeg sist gang har ladet med 10A (husker ikke helt hva jeg brukte sist) og at det i kombinasjon med at det har blitt en del kaldere siden sist lading utendørs, kan ha ført til at bilen har feilberegnet ladetiden og dermed begynt å lade "for sent"?

Det er ingen problemer med bilen ellers og det er en 2014 euroleaf som har fulgt serviceintervallene.
Fint om noen kunne kommet men noen innspill eller vet hva årsaken kan være  :). Er litt dumt å ikke tørre å bruke timeren hvis man trenger 100% kapasitet. Bruker jo timeren for å unngå at den står ladet i 100% over lengre tid.

Einar_S

Den varianten har jeg ikke vært utsatt for. Men det hender den begynner å lade med det samme jeg plugger inn. Antageligvis trenger jeg å lese bruksanvisningen en gang til.  ;)

Forøvrig skal du ikke være redd for å la den stå noen timer med 100% i den temperaturen vi har nå. Det er snakk om en kjemisk prosess. Og den er sterkt temperaturavhengig og tidsavhengig.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Energizer

Må nok gjøre det samme jeg og :). Tror nok jeg skal la den stå uten timer noen ganger og kanskje prøve igjen for å se om det gjentar seg. men du har nok rett angående at det ikke har noe å si om den står 100% i noen timer. Har det bare som vane å sette på timeren ettersom jeg ikke trenger bilen før det satte tidspunktet om morgenen uansett.

Trig8

Den beregner ladestart etter ampere-styrket du ladet på sist.
Ladet du sist med 16A vil den beregne ladetid ut fra det og kobler du da til med 10A starter den alt for sent til å nå 100% til den sluttiden du har satt.

Energizer

Tusen takk for oppklaringen Trig8! :) det gir da mening at den startet for sent fordi jeg tror sist lading var med 10A.

Olee

Du kan regne ca 1% per ampere du lader med i timen. Når du skulle lade fra 15-100% blir det ca 5 timer, og på 5 timer burde du fått mer enn 32% inn på batteriet, selv om du kun ladet med 10A. Men mulig Leafen er dårlig på å regne  ::)

basar

Bilen kunne jo kanskje ha sjekket ladefart og utetempratur ved å ta en kort testlading en gang i timen og ikke antatt at du kobler til på samme kontakt hver gang?

Ta kontakt med Nissan så de får mulighet til å forbedre dette.


fws

Sist jeg opplevde noe liknende var det fordi det hadde vært et strømbrudd i løpet av natten.
Nissan Leaf 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA