Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er optimal hastighet for lang rekkevidde?

Startet av Einar_S, torsdag 26. november 2015, klokken 00:40

« forrige - neste »

Electrix

Nå er jeg kanskje mer risikovillig en andre når det gjelder lading, men jeg planlegger med lav soc ved ankomst. Oppetiden er stort sett ganske bra, i hvert fall GK sine selv om Fortum har hatt noen problemer innimellom, men uansett er de fleste ladesteder satt opp med separat type2 stolpe, da er det ikke krise, men kanskje en time eller to ekstra ventetid om hurtigladeren skulle være ute av drift. nå har jeg bare hurtigladet 15 ganger, men av disse er det bare en gang at en hurtiglader var ute av drift, og da visste jeg det på forhånd så jeg måtte kjøre en omvei for å få ladet. Sparer jeg f.eks. en halv time hver langtur og så blir straffet med to timer ventetid hver tiende langtur så velger jeg nok det siste... Jeg forsøker også å velge "attraktive" ladested for familien så da reduserer det "straffen" noe. Jeg skulle gjerne hatt 6,6kW laderen for å ytterlig redusere denne "risikoen", men det var dessverre ikke tilgjengelig i 2012.

Firefelts motorveier er klart mest effektivt og gir meg minst rekkeviddeangst, her kan man stort sett velge fart selv, og man kan kjøre litt mer aggressivt mot lav soc siden det er lettere å justere ned hastigheten litt om man ser at man får problemer med å nå fram med det forbruket man har. Er det bare et felt hver vei så blir man mer låst til hastigheten på trafikken, og da blir problemstillingen mer "vor mye må man lade for å rekke fram til neste lader" og "Er det lønnsomt å bare lade med høy hastighet for å nå neste lader 50km unna, eller lade nok til å nå den som er 80km unna"?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Balrog

Ved akutt rekkeviddeangst: Kjør i 70, eco unngå regenerering (=trille i N i bakker), varme av, høyt lufttrykk i dekkene.
Og ikke minst: TA HENSYN TIL ANDRE TRAFIKANTER! Slipp dem forbi om du skal kjøre som Bestemor Duck.
Min erfaring er at Leafens rekkevidde synker dramatisk ved kjøring i 90-100-110-120. Kjøring under 70= ta bussen i stedet. OT: Med Tesla spiller 110 elle 70 km/t knapt noen rolle.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

leafnor

Forbruk er lineær med hastighet. Les denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg387870.html#msg387870 og ellers kommentarer i samme topic.

Hva man velger blir naturlig nok et taktisk valg ut fra hva man kan forvente av køer, laderes som krangler og annet som skjer på turen.
Men poenget med høy fart, lav SOC for hurtiglading er det noe i.

To senario med begge 50 km mellom ladere.
- ene kjører ned til 3 kWt,
- den andre til 8 kWt for å kunne komme frem til eventuelt neste lader i 70 km/t, + ha 1kWt til i reserve for å varme seg på om det er kø der  ;)

Den som kjører til lav SOC kan optimalt kjøre i 95 km/t, og etter 100 km og to ladinger har han reist i 103 minutter og klar for etappe tre. Han har stått å ladet i 33 minutter (33*2,5=82,5 kroner)

Den andre som lader til å makte å kjøre 100km i verste fall må kjøre i 70 km/t, og etter å ha tilbakelagt 100 km med to ladinger er han klar for etappe tre etter 136 minutter. Han har stått å ladet i 37 minutter (37x2,50=92,50 )

Den "dristige" har over en halv time kortere reisetid.
Han har også brukt mindre penger om han betaler for tiden det lades.

Livet er for kort til å kjøre sakte i EL.bil er min konklusjon etter denne studien: Jeg skal kjøre som rakker'n (Innom fartsgrensene vell og merke) , og sikte på lav SOC!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

JBS

#18
Leafnor. Lige mine ord  :P

Det bedste ved Danmark... Vi betaler for kW/t ved ladning  ;D
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

leafnor

#19
Sitat fra: JBS på lørdag 28. november 2015, klokken 15:57
Leafnor. Lige mine ord  :P

Det bedste ved Danmark... Vi betaler for kW/t ved ladning  ;D
Se der ja, i Danmark er ikke tid penger, men varen verdien.
Blir vell en DanaCup til sommeren igjen. Og da trolig med LEAF, for fått den mest pessimistiske del på troen etter et par lengre turer tidligere i år.
Skal omplanlegge ladeplanen litt for turen, spesielt fra Minnesund til Larvik, som kan kjøres i godt tempo.
Dvs, innom å lade på hvert punkt.
Kanskje jeg sender deg noen PM ut på våren omkring lademuligheten i Danmark når det nærmer seg,  i området Hjørring. (Sett i en annen tråd om Clever og E-on bl.a, samt stikkontakt for saktelading trenger overgang for å få med jording)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

krist10an

Sitat fra: leafnor på lørdag 28. november 2015, klokken 13:54
Forbruk er lineær med hastighet. Les denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg387870.html#msg387870 og ellers kommentarer i samme topic.

Takk, det var interessant å se! Tror jeg må få målt tilsvarende for eGolfen for å se forbruket på forskjellige hastigheter.

Forøvrig lagde jeg meg en liten kalkulator for å kunne komme frem til neste lader med lavest mulig SOC. Bare å bruke dersom dere syns den er nyttig: http://krist10an.github.io/

leafnor

Sitat fra: krist10an på søndag 29. november 2015, klokken 18:01
Sitat fra: leafnor på lørdag 28. november 2015, klokken 13:54
Forbruk er lineær med hastighet. Les denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg387870.html#msg387870 og ellers kommentarer i samme topic.

Takk, det var interessant å se! Tror jeg må få målt tilsvarende for eGolfen for å se forbruket på forskjellige hastigheter.

Forøvrig lagde jeg meg en liten kalkulator for å kunne komme frem til neste lader med lavest mulig SOC. Bare å bruke dersom dere syns den er nyttig: http://krist10an.github.io/
Fin kalkulator.
OT: Skulle ønske jag var 30 år yngre,  for ingen GitHub etc men kun Olivetti M24, DOS 3.2 og etter hvert kom Windows 3.1, VisualBasic 1.0 og programvare for å kjøre ramdisk på det minnet en hadde over 640 k opp til 1Mb den gang jeg hadde tid å leke med data!. Nå derimot, en univers av muligheter, men alt for treg hjerne til å leke med det. Blir derfor å grave i slik som EL-bil etc for å holde de små grå i gang.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA