Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er optimal hastighet for lang rekkevidde?

Startet av Einar_S, torsdag 26. november 2015, klokken 00:40

« forrige - neste »

Einar_S

Jeg skifter inn denne Kw/mil måleren for å få et intrykk av mest økonomisk kjøring.
Men om den har rett, så er det ikke lurt å kjøre for sakte. Det henger på greip om Kw måleren på infotainment display er korrekt. Særlig nå i kulda når varmen står på. Varmen er jo avhengig av minutter, ikke Km. Men la oss i utgangspunktet anta at vi velger ullsokker fremfor varmepumpe for ikke å komplisere det.

Det ser ut som om det går mye Kw/mil om jeg kjører i tettbebygd strøk. Og der går det jo sakte. Selvfølgelig driver jeg ikke med quick step på brems og akselerator. Og likevel... Eller har denne måleren også bare underholdningsverdi slik som gjettometeret?

Så det ser ut som det er en optimal hastighet som ligger et godt stykke over dorgefart. Er det noen som har bedrevet økonomikjøring med disse bilene og kan dele litt erfaring?

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

JBS

#1
Du som udgangspunkt bruge denne ?

Hvis vi bruger mig ( Danmark ), så lægger den på 70/80kmt.
Men, hvis jeg skal på langtur bruger jeg en helt anden logik, nemlig optimal batteritempartur.
Da gælder det om at få tilgang til MAX strøm, både UD og IND.
Vi kan her i danmark jo køre op til 130kmt på motorveje, det betyder vi kan have kort tid på selve motorvejen og pga. varmt batteri, HØJ ladestrøm på hurtigladeren.
Så selv om at jeg må ind og lade 1 eller 2 gange ekstra på vejen, så bliver tiden kortere.
Ja, jeg ved godt vi har max 150 højdemeter  :P

Husk også Vindretning, modvind; ned med hastiheden, medvind; op med hastiheden.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Drivo

40kmt er farten som gir minst rekkevidde.
Deretter faller rekkevidden linært etterhvert som farten øker

nr1rayner

Sitat fra: Drivo på torsdag 26. november 2015, klokken 15:06
40kmt er farten som gir minst rekkevidde.
Deretter faller rekkevidden linært etterhvert som farten øker
Regner med du mener lengst ved 40 km/t...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Electrix

#4
Det er vel godt kjent at rekkevidden blir lengst ved lav fart, men det jeg lurer mest på er hva som er mest effektivt på langtur når man tar med hurtiglading. Finnes det noen kurver over gjennomsnittshastighet ved forksjellige kjørehastigheter? Jeg tenker da på om det er mest effektivt å kjøre 80km/t og lade til 80% eller kjøre litt raskere? Eller om det gir best gjennomsnittshastighet å lade kortere tid? Det går jo litt tid til starting og stopping av lading også så det går vel et skjæringspunkt et sted? Både forbruk og ladeeffekt endres jo på vinteren så det var et interessant tips JBS kom med.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Leon

#5
Tar du med hurtiglading må du vel også se på sannsynlighet for ventetid på lader, og at ladetida varierer mye med batteritemperaturen, typisk sommer kontra vinterlading. Vil gjette at ladtid påvirkes mer enn kjørelengden ved lav batteritemperatur, med mindre kjøreforholdene er veldig dårlige.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

leafnor

#6
Sitat fra: Electrix på fredag 27. november 2015, klokken 13:58
Det er vel godt kjent at rekkevidden blir lengst ved lav fart, men det jeg lurer mest på er hva som er mest effektivt på langtur når man tar med hurtiglading. Finnes det noen kurver over gjennomsnittshastighet ved forksjellige kjørehastigheter? Jeg tenker da på om det er mest effektivt å kjøre 80km/t og lade til 80% eller kjøre litt raskere? Eller om det gir best gjennomsnittshastighet å lade kortere tid? Det går jo litt tid til starting og stopping av lading også så det går vel et skjæringspunkt et sted? Både forbruk og ladeeffekt endres jo på vinteren så det var et interessant tips JBS kom med.

Det du lurte på trigget mine små grå.
Satte opp problemstillingen med følgende rammebetingelse.

- Kjører 70 km
- Alle ladestopp bruker 4 minutter for start og stopp.
- Kjører ned til min 3 kWt på batteriet
- Maks lading i batteri 21 kWt
- Ladeeffekt 35kw opp til 60%, derfra kvadratisk nedtrapping frem til 100%
- Lineær forbruksøkning per km/t hastighetsendring

Det er da opp til 95 km/t lønt å kjøre på, men alt over er tapt tid i og med en begynner å må opp på høy SOC for å få etterfylt til neste 70 km.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Takk for grafen, jeg kommer nok til å planlegge neste langtur litt anderledes nå, trodde ikke deg ville lønne seg med såpass høy fart.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

JBS

Som sagt, så er vi nogle stykker her i danmark som bruger " High speed/High current " metoden.
Det kan bestemt betale sig.
Jeg vil prøve at finde de målinger der er grundlag for dette, men de er på FB.
Men en ting kan jeg sige, det er vigtigt at Temperatur "bars" er oppe på min 4stk helst 5stk, for at få max tilgang til strømstryke og selvfølgelig skal SOC være under 20% gerne under 10%  :P
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

TomR

Hvor stor variasjon vil det være fra fabrikant til fabrikant eller kan en si noe universelt også?
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Einar_S

Det er nok ganske universelt.

Slike grafer er fine til å illustrere et poeng. Men så skal man ikke glemme Murphys konstant, også kjent som den variable konstanten. Og det er etpar slike her.

Du kommer til laderen som nummer ørten i køen. Der røk snitthastigheten.
Du kommer til laderen og den er ute av drift. (Og du har bare 10% igjen! Scheisse!)

Så jeg vil nok være forsiktig med å satse på den strategien. Særlig om det er viktig å komme frem til bestemt tid. Da ville jeg nok prøve å tenke meg at enhver ladestopp kan bli aktuellt å hoppe over og likevel komme frem til neste. Murphy har nok tenkt på det også, men da skal han ialfall slite litt for sitt rykte.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor

Sitat fra: TomR på lørdag 28. november 2015, klokken 09:50
Hvor stor variasjon vil det være fra fabrikant til fabrikant eller kan en si noe universelt også?
Er nok som allerede nevnt likt mellom biler. Soul og nye Leaf (30 kW) virker å kunne lade "hardere" enn f.eks gen 1/2 Leaf, men prinsippet er likt. At de lader raskere og lengre betyr bare at de kan holde enda litt høyere hastighet før det bikker over.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

#12
Sitat fra: Einar_S på lørdag 28. november 2015, klokken 10:25
Slike grafer er fine til å illustrere et poeng. Men så skal man ikke glemme Murphys konstant, også kjent som den variable konstanten. Og det er etpar slike her.

Du kommer til laderen som nummer ørten i køen. Der røk snitthastigheten.
Du kommer til laderen og den er ute av drift. (Og du har bare 10% igjen! Scheisse!)

Så jeg vil nok være forsiktig med å satse på den strategien. Særlig om det er viktig å komme frem til bestemt tid. Da ville jeg nok prøve å tenke meg at enhver ladestopp kan bli aktuellt å hoppe over og likevel komme frem til neste. Murphy har nok tenkt på det også, men da skal han ialfall slite litt for sitt rykte.

Enig omkring det det med 10% og defekt lader, dog det  å havne i en kø er like sannsynlig okke som, men kan føles bortkastet å stå med tomt batteriet for liksom ingen nytte.

Nå er slik ladestrategi med tanke på høy fart, lav SOC bare mulig å få til på motorveier. For oss "nordboere" er det ikke tema. Dog vil en tilsvarende strategi på SOC være grei på langturer langs Gudbrandsdalen.
Det har jeg gjort et par ganger. Hastighet er låst til trafikken som går, med mindre en ønsker å være en sinke, som egentlig er uten grunn med mindre en vil spare energi så en kan hoppe over ladere.
Da er problemet det at en er like tom til neste, og sannsynlighet for at den lader er defekt er like stor som at den forrige du passerte skulle være det.
Er man redd for defekte ladere så blir det å lade på hver lader på høy SOC, og det blir en "lang " langtur.

Langtur på sommerføre i pent vær jeg gjorde kjørte jeg strategien lav SOC , lad forbruk til neste stasjon.
Da ble det ladestopper på 12-15 minutter, med unntak på ladere for å komme over Dovre. Der er det bare å makse på Fagerhaug og Dombås, for temmelig leit å møte lader på Hjerkinn som ikke vil levere strøm.
Noe som faktisk skjedde her for meg to uker tilbabe, midt i natten og -8. Da var det greit å ha ladet så mye på Dombås at jeg kom til Fagerhaug, og der virket heldigvis lader. (Feilen lå i GoCharg appkommunikasjone med ladestasjon)

Forøvrig, Murphy er jo alltid med på tur, og den beste loven er jo at når noe en trodde ville gå galt ikke gikk galt, så vil det i det lange løp vise seg det helst skulle ha gått galt.

Men, Einar_S, kan vi regne på en slik "overlap" senarie. Det vil finnes en optimal hastighet for den også, der en lader så mye at en skal komme seg til neste lader.
Dog kan det ikke være 70 km mellom ladere slik jeg regnet på i første omgang.

Kan et "hoppover" senarie være at det er 50 km mellom hurtigladere, og så at forbruket er 1,4 kWt/mil i 70 km/t slik at buffer en skal ha om en møter defekt lader er 1,4 x 50 + 1kWt = 8kWt?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

krist10an

Sitat fra: leafnor på fredag 27. november 2015, klokken 18:08
Det du lurte på trigget mine små grå.
Satte opp problemstillingen med følgende rammebetingelse.

- Kjører 70 km
- Alle ladestopp bruker 4 minutter for start og stopp.
- Kjører ned til min 3 kWt på batteriet
- Maks lading i batteri 21 kWt
- Ladeeffekt 35kw opp til 60%, derfra kvadratisk nedtrapping frem til 100%
- Lineær forbruksøkning per km/t hastighetsendring

Ja, dette var interessant!
Jeg tror dog en antagelse om lineær forbruksøkning gjør at den nok blir litt unøyaktig. Du i praksis blir straffet ganske mye ved høy fart pga luftmotstand.
Forbruket er nok antakelig vanskelig å modellere, så er kanskje lettest å basere det på forbrukstall.

evole

Jeg har gjort noen grove estimater for å finne tilnærmet optimal strategi for trillinger.

På turer utenfor bilens rekkevidde har jeg følgende tommelfingerregler:
1) Kjør i 90 km/t
2) Lad til maksimalt 75 %
3) Batteritemperatur må minimum være 12 grader ved Chademo-lading (ladehastighet strupes på trillinger ved lavere batteritemperatur)

For å komme frem til optimal hastighet benyttet jeg forbrukstall fra GreenRace (http://www.jurassictest.ch/GR/) på en representativ rute i ulike hastigheter, og kombinerte dette med egen erfaring med ladehastighet. Optimal hastighet anslo jeg til å være mellom 90 og 95 km/t. 80 km/t var definitiv for sakte, mens 100 km/t var definitiv for raskt.

Elbiler er uegnet som transportmiddel utenfor bilen rekkevidde dersom det er viktig å komme frem til sluttdestinasjon innen et gitt tidspunkt, f.eks. jobbintervju, begravelse eller flyavgang. Risikoen for defekt lader eller ladekø krever uforholdsmessig stort tidsbuffer. En potensiell negativ bieffekt jeg har opplevd ved ladekø er dessuten at batteritemperaturen blir for lav, slik at hurtigladingen går saktere enn normalt.

Range is King

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA