Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal cruise speed

Startet av Silkefot, onsdag 05. august 2015, klokken 12:08

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Sliter med å velge rett hastighet for kjøring på motorvei. Det føles som at alt over 85 km/t indikert (altså i underkant av 80 reelt) gir kortere rekkevidde (gitt vindstille, rett frem, 24 grader osv) . Cd (motstandskoeffisienten) er ikke helt konstant for alle hastigheter og jeg får en følelse av at det skjer ting aerodynamisk i visse hastigheter over 85 km/t. Er det noen som vet om strømtrekket har blitt målt nøyaktig for motorvei hastigheter? Er den i så fall kvadratisk med hastighet hele veien, eller finnes det en dip et sted?

Hvilke indikerte/reele hastigheter ligger dere i på motorveien for å holde rekkevidden innenfor rimelighetens grenser, feks 110 km?

Selv ligger jeg gjerne i 95 km/t indikert til jeg finner en buss jeg kan henge på men liker dårlig å ikke holde fartsgrensen...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

emil

På 4-felts vei ligger jeg i 80-90km/t reell hastighet hvis jeg ikke vet at jeg har mer enn nok strøm til å rekke fram på fartsgrensen. Kjører jeg f.eks 7 mil til Kristiansand og uansett skal være der hele dagen før jeg skal hjem igjen har det ingen ting å si om jeg ankommer med 45% eller 25% igjen på batteriet.

På to-felts følger jeg fartsgrensen så lenge jeg har biler bak meg. Er jeg alene med lite strøm kan hastigheten der også gå litt ned.

Rødkleiv

Jeg ligger stort sett i 120 km/t på speedometeret på motorvei. Antar det er ca 110 reelt.  Etter behov triller jeg i N i nedoverbakker og slakker noe av på farten i oppoverbakker. Med optimale forhold klarer jeg enkelt 120 km rekkevidde med denne kjøringen. Jeg har forsøkt dette flere ganger på E6 sør og nord for Oslo. F.eks Elverum-Oslo i ett strekk.

Jeg synes det blir for kjedsomt og farlig for konsetrasjonen å kjøre saktere. Jeg stopper heller på en hurtiglader enn å ligge i 85 km/t på motorveien.

PS Jeg har to elbiler, men anser meg bare middels dyktig på sparekjøring. På Leafen får jeg god rekkevidde sammenlignet med hva andre eiere beskriver her. Med Teslaen oppnår jeg dårligere rekkevidde enn de fleste andre. Enten er det stor forskjell på ellers identiske biler, eller så er min kjørestil godt tilpasset Leaf.

Gliderman

Prøver å ligge mellom 95 og 100 speedometeret, litt raskere enn trailere. En periode la jeg meg bak disse for å spare strøm, men panser og frontrute får alt for mye juling. Litt over trailerfart gir meg ca 130km på norske og svenske motorveier nå på sommerstid. Svensk motorvei drar noe mer strøm enn norske muligens på grunn av litt grovere asfalt.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Silkefot

Det bør vel legges til at rekkevidde er avhengig av ny eller gammel Leaf samt tilstand på batteriet, men hvis vi sier 110 km for gammel type Leaf og 130 km for ny type er det kanskje sammenlignbart?

Uansett, interessant å se at vi holder veldig ulik hastighet. Hadde vært veldig interessant å testet om de finnes en hastighet der motstanden går litt ned igjen, f.eks. ved 110 som Rødkleiv bruker
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

nr1rayner

På fossilbil ligger optimal hastighet rundt 50-70km/t, litt avhengig av utveksling, cw, dekk etc.
Usikker på Leafen. Men, optimalt eller ikke, sikkerhet først, det tryggeste er da å mer eller mindre følge trafikken..
Har kjørt Heimdal-Storlien noen ganger, fartsgrenser 60-90, 110km hver vei.
Bra høydeforskjell..
Har bestenotering på ca 90% tur og 60% retur (sparekjøring).
Altså 150% på 220km = 146km på full tank.

Mao, optimal hastighet ligger under 100 som tidligere nevnt ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rødkleiv

Helt subjektivt:
- over 120 km/t (på speedo) begynner rekkevidden å rase kjapt
- det har mer å si om man er litt sparsommelig i oppoverbakker, og ruller fritt i nedoverbakker, enn om man senker farten med 10-20 km/t
- med høyere fart, har man mer å gå på i forhold til å følge topografien. i lav fart blir det for dumt å slakke av og det kjennes som bilen "klorer seg" oppover i stedet for å utnytte momentet inn i en bakke.
- det kjennes ikke som om energiforbruket øker kvadratisk fra 100-120. Fra 120-140 derimot...


Oyvindso

Hvis jeg husker skolefysikken rett, så er luftmotstanden er direkte proporsjonal med kvadratet av farten, så dobler man hastigheten, så firedobles luftmotstanden.

HenrikRH

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 05. august 2015, klokken 14:13
Jeg ligger stort sett i 120 km/t på speedometeret på motorvei. Antar det er ca 110 reelt.  Etter behov triller jeg i N i nedoverbakker og slakker noe av på farten i oppoverbakker. Med optimale forhold klarer jeg enkelt 120 km rekkevidde med denne kjøringen. Jeg har forsøkt dette flere ganger på E6 sør og nord for Oslo. F.eks Elverum-Oslo i ett strekk.

Jeg synes det blir for kjedsomt og farlig for konsetrasjonen å kjøre saktere. Jeg stopper heller på en hurtiglader enn å ligge i 85 km/t på motorveien.

PS Jeg har to elbiler, men anser meg bare middels dyktig på sparekjøring. På Leafen får jeg god rekkevidde sammenlignet med hva andre eiere beskriver her. Med Teslaen oppnår jeg dårligere rekkevidde enn de fleste andre. Enten er det stor forskjell på ellers identiske biler, eller så er min kjørestil godt tilpasset Leaf.

Det er 115 km/t reelt :-)
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

turfsurf

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 05. august 2015, klokken 20:09
Helt subjektivt:
- over 120 km/t (på speedo) begynner rekkevidden å rase kjapt
- det har mer å si om man er litt sparsommelig i oppoverbakker, og ruller fritt i nedoverbakker, enn om man senker farten med 10-20 km/t
- med høyere fart, har man mer å gå på i forhold til å følge topografien. i lav fart blir det for dumt å slakke av og det kjennes som bilen "klorer seg" oppover i stedet for å utnytte momentet inn i en bakke.
- det kjennes ikke som om energiforbruket øker kvadratisk fra 100-120. Fra 120-140 derimot...

Energiforbruket er jo ikke bare luftmotstand avhengig, men det er den eneste eksponentielle komponentene. I laver hastigheter er den ikke dominerende, men tar over på motorvei. I tillegg er sikkert motoren utenfor optimalt turtallsområde og blir mindre effektiv ved høyere hastighet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Silkefot

Ingen som har lyst til å ta med LeafSpy på en nedlagt flystripe et sted å sjekke forbruket i ulike hastigheter? Håper på en dipp et sted i den ellers kvadratiske grafen...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

leafnor

Sitat fra: Silkefot på mandag 10. august 2015, klokken 10:22
Ingen som har lyst til å ta med LeafSpy på en nedlagt flystripe et sted å sjekke forbruket i ulike hastigheter? Håper på en dipp et sted i den ellers kvadratiske grafen...
Det er nok slik at med økende fart, så er det økende forbruk, og at det ikke finnes noe hastighet hvor en Leaf's forbruk er mindre ved å øke farten.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Driver å maler på noe som er bygget i sommerferien, og i stedet for å se maling tørker så tok jeg LEAF'n og LeafSpy ut på tur og kjørte litt hastighet og forbrukstest.
Ikke mye flate veier i Trondheim, men fant meg en strekning på 3 km og drive å kjøre runder på.
5 hastigheter, 70 til 110.

Spesifikt forbruk i de ulike hastighetene ble. (Forbruk og over samme strekning i tur/retur, tilsammen 6 km, kjørt på cruisecontrol):

110   2,28
100   2,02
90   1,79
80   1,58
70   1,39

Virker å være tilnærmet lineær økning på omlag 13% i spesifikt forbruk for hver 10 km/t.
Kan og bety at rullemotstand og tap i drivlinje er ganske dominerende. 
Jeg var faktisk i den tro at luftmotstanden hadde mer å si med tanke på økningen i forbruk/km med økende hastighet.
Ut fra denne særdeles empiriske test så finnes ikke noe optimalt punkt, men en kan konkludere at forbruket øker 13% for hver 10 km/t.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Silkefot

Takk så mye leafnor!

Har du LeafSpy loggen fra de turene? Varierer antall amper ved konstant hastighet eller er den nogenlunde stabil? Er hastigheten fra GPS eller bilen og hvilken årsmodell er det på bilen?

Veldig overrasket over lineariteten i resultatene dine men som du selv påpeker er muligens luftmotstanden en mindre del av samlet motstand en vi trodde. Som du ser av vedlegget vil resultatene bety at forbruket ved 120 er dobbelt av det ved 60.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA