VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Mippen, ons 18. nov 2015, kl. 07:10

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 16:30
Raskeste man klarer å lade på 50 kwh er 250 km/t. Typical er på en Tesla 400 km+ og rated er 500 km+. Enkel matte at det ikke bare tar 1 x 30 eller 2 x 20 min da. Effekten laderen gir er en ting, men det er også overførings tap og hvis det er kaldt klarer/får ikke batteriene til seg strøm så fort.

En leaf med 24 kwh batteri trenger ca en halvtime på 50 kwh under ideelle forhold, kaldt batteri eller kaldt i været = omtrent dobbelt så lenge til 80 %.

Men det du skriver her underbygger jo akkurat det jeg påpeker.

For en bil med 400 km reell rekkevidde, så er forskjellen i tid mellom en 50 kW og en 150 kW hurtiglader ikke særlig stor. Og, som jeg også har påpekt, jo "verre" betingelsene er, jo mer favoriseres 3 x 50 kW løsningen, fremfor 1 x 150 kW løsningen.

Grunnen til dette er selvsagt at bilene ikke kan bruke 150 kW, så mye av kapasiteten står ubrukt. Spesielt når det er kaldt.

For å ta ditt eksempel: Du sier at for Leaf så tar det dobbelt så lang tid å lade når det er kaldt. Dvs. at effekten halveres.

For en fremtidig bil som da vanligvis kan ta 100 kW (CHAdeMO), så blir effekten redusert til 50 kW.

Med 1 x 150 kW vil 67% av effekten stå ubenyttet, og det øker ettersom bilen trekker mindre. Kun 1 bil lader, så det blir kø.

Med 3 x 50 kW kan 3 ganger så mange biler lade, så det er ingen/mindre kø. Ladingen tar akkurat like lang tid.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 16:39
Hadde jeg måtte lade på 50 kwh måtte jeg ha beregnet nesten en dag ekstra på turen. Nå kunne jeg bruke like lang tid som med en fossil hvis man regner med nødvendige do og spisepauser man uansett måtte tatt. Det hadde jeg ikke klart med 50 kw.

Her blander du vel batterikapasitet og ladeeffekt.

Med 25 kWh batterikapasitet så ville det tatt mye lengre. Men diskusjonen går jo på biler med 400 km reell rekkevidde.

Med 50 kW, i stedet for 120 kW, ladeeffekt ville ladepausene tatt noen minutter mer (f. eks. 10 minutter), men ikke noe verre enn det. Resten av turen (antall ladestopp) ville jo ikke vært endret.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

turfsurf

Sitat fra: Griffel på søn 06. des 2015, kl. 15:47
AC ladestasjon: Lastdeling="pice of cake". (lader sitter i bilen og trekker det den får lov til av ladestasjonen, begrenset til hva den kan).
Eksten DC lader: Lastdeling = uavhengig styrte ladere for hvert punkt.
I dette tilfelle bety 3 stk. 150kW ladere som deler en 150 kW transf.

Ja, vesentlig dyrere.

Merkelig at Tesla gjør det da? Så vidt jeg har fått med meg så er Tesla sine ladere ikke veldig dyre sammenlignet med en vanlig hurtiglader.

Det må da gå an å tenke litt ut av boksen. Man kan samle x antall små likerettere i ett felles skap, for så å fordele effekt fra de ut til ladestolper. Så fort man går vekk fra dagens 1 eller 2 ladere pr stasjon vil dette forenkle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rio

Sitat fra: turfsurf på søn 06. des 2015, kl. 17:48
Merkelig at Tesla gjør det da? Så vidt jeg har fått med meg så er Tesla sine ladere ikke veldig dyre sammenlignet med en vanlig hurtiglader.

Det må da gå an å tenke litt ut av boksen. Man kan samle x antall små likerettere i ett felles skap, for så å fordele effekt fra de ut til ladestolper. Så fort man går vekk fra dagens 1 eller 2 ladere pr stasjon vil dette forenkle.

Jeg tror ikke prisen på Teslas hurtigladere er publisert, men den består jo av mange 11 kW ladere. Det er en smart løsning når man skal produsere noe i småantall.

Uansett, skal man ha dobble universalladere (CHAdeMO og CCS) så trenger man to likerettere, samt 4 "slanger", osv.

Da er veien veldig kort til to separate universalladere, som fremdeles har to likerettere, samt 4 "slanger". Samt det er mye større sjanse for at minst en av dem fungerer.

Men jeg er enig i at Tesla har vært smarte her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Kavorka

Sitat fra: turfsurf på søn 06. des 2015, kl. 17:48
Sitat fra: Griffel på søn 06. des 2015, kl. 15:47
AC ladestasjon: Lastdeling="pice of cake". (lader sitter i bilen og trekker det den får lov til av ladestasjonen, begrenset til hva den kan).
Eksten DC lader: Lastdeling = uavhengig styrte ladere for hvert punkt.
I dette tilfelle bety 3 stk. 150kW ladere som deler en 150 kW transf.

Ja, vesentlig dyrere.

Kanskje noen elektrofolk kan bekrefte at jeg forstår denne beskrivelsen rett: https://my.teslamotors.com/it_IT/forum/forums/updated-how-it-works-supercharger-station

Trafoen holdes utenfor, det er en trafo som tar ned spenning til 480V/3fase. Denne er dimensjonert for total effekt for alle ladepunkt. To ladekabler deler ett sett av 12 likerettere. Hvor mange likerettere man får avgjør ladehastigheten, 10 kW per likeretter.

Derfor er det marginalt dyrere, og mye smartere. Man har også mulighet til å sette opp andre 50 kW ladere for de som skal inn å spise en 7 retters middag ;)

PS: Kanskje det finnes mulighet for å ha en mer fleksibel løsning der feks 300 kW kan deles mellom 9 biler? Slik at man minimerer antall likerettere, og maksimerer ladehastighet så godt som mulig. Go VAG! :)

Mippen

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 16:49
Hadde jeg måtte lade på 50 kwh måtte jeg ha beregnet nesten en dag ekstra på turen. Nå kunne jeg bruke like lang tid som med en fossil hvis man regner med nødvendige do og spisepauser man uansett måtte tatt. Det hadde jeg ikke klart med 50 kw.

Med 25 kWh batterikapasitet så ville det tatt mye lengre. Men diskusjonen går jo på biler med 400 km reell rekkevidde.

Med 50 kW, i stedet for 120 kW, ladeeffekt ville ladepausene tatt noen minutter mer (f. eks. 10 minutter), men ikke noe verre enn det. Resten av turen (antall ladestopp) ville jo ikke vært endret.

Skrev feil, mente 50 kw. Maks lade effekt man får på 50 kw er 250 + km/t. Har man større enn 24 kwh batteri med teoretisk 199 km rekkevidde ser man at en bil med større batteri ikke vil klare seg med 50 kw lader for å kunne lade kjapt. Det tar ikke bare noen minutter mer å lade et 60/70/85/90 kwh batteri med maks 50 kw (250 km/t +)
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Kavorka på søn 06. des 2015, kl. 18:09Kanskje noen elektrofolk kan bekrefte at jeg forstår denne beskrivelsen rett: https://my.teslamotors.com/it_IT/forum/forums/updated-how-it-works-supercharger-station

Trafoen holdes utenfor, det er en trafo som tar ned spenning til 480V/3fase. Denne er dimensjonert for total effekt for alle ladepunkt. To ladekabler deler ett sett av 12 likerettere. Hvor mange likerettere man får avgjør ladehastigheten, 10 kW per likeretter.

Derfor er det marginalt dyrere, og mye smartere. Man har også mulighet til å sette opp andre 50 kW ladere for de som skal inn å spise en 7 retters middag ;)

PS: Kanskje det finnes mulighet for å ha en mer fleksibel løsning der feks 300 kW kan deles mellom 9 biler? Slik at man minimerer antall likerettere, og maksimerer ladehastighet så godt som mulig. Go VAG! :)

Din forståelse av systemet er korrekt. I Norge er det 400 V, ikke 480 V, for øvrig.

Dette lønner seg for Tesla, for de masseproduserer jo 10 kW ladeboksene allerede. Design og alt annet er allerede ferdig.

For ABB og alle de andre, så er nok prisforskjellen på å gjøre det, og en enkel 50 kW lader signifikant.

Fortum setter vanligvis opp to 50 kW hurtigladere på samme sted, og da velger de konsekvent hurtigladere fra to forskjellige fabrikanter. Maks oppetid.

Du bør definitivt ikke spise 7-retters middag på 30-45 minutter! Det er mangel på respekt for kokken!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 18:31
Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 16:49

Skrev feil, mente 50 kw. Maks lade effekt man får på 50 kw er 250 + km/t. Har man større enn 24 kwh batteri med teoretisk 199 km rekkevidde ser man at en bil med større batteri ikke vil klare seg med 50 kw lader for å kunne lade kjapt. Det tar ikke bare  o
noen minutter mer å lade et 60/70/85/90 j
kwh batteri med maks 50 kw (250 km/t +)

Jeg tolket det også som 50 kW.

Jeg tror du tenker feil her, Mippen.

Forutsetningen for denne diskusjonen var at man skulle kjøre f. eks. 550 km (typisk Oslo til Stavanger, Trondheim, Bergen, osv.) og at det skjer i en fremtidig bil med 400 km reell rekkevidde (fremtidig Leaf eller e-Golf eller lignende). La oss også si 15 kWh/100km.

Etter la oss si 350 km så stopper du for å lade. Da har du 200 km igjen å kjøre, og 50 km "på tanken".

Du må altså fylle på 200 km, hvilket vil si 30 kWh. (Da har du fremdeles 50 km ekstra rekkevidde når du kommer frem.)

30 kWh tar 40 minutter på en 50 kW. Så etter å ha kjørt 350 km så spiser man og går på toalettet, og strekker beina - det tar 40 minutter.

Med en 120 kW hurtiglader vil det ta 20 minutter, dersom batteriet tillater det. Med andre ord, etter 350 km så må du vente 20 minutter.

Så ja, på en tur som varer mesteparten av en dag så må du bruke 20 minutter ekstra på lading, men i praksis så lader man jo mens man spiser, går på toalettet, osv. (eller tar en pause på 10 minutter og en annen på 30 minutter).

Jeg synes faktisk at det er helt greit, og det gjør nok de fleste.

(Og legg merke til at dersom man hadde 1 x 120 kW, fremfor 3 x 50 kW, så er det mye større sjanse for ladekø, som er mer enn 20 minutter.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

hgs

Mens vi sitter og spekulerer i ladere og kostnader kan det være interessant å se på hva som ville skjedd hvis VAG hadde brukt pengene de nå må bruke på bøter og erstatninger på å bygge hurtigladenettverk. Et Vanlig estimat på erstatningskostnader er ca 150 mrd kr. Om man antar en kostnad på ca 2 mill pr ladestasjon(vanlig estimat for en SC i Norge med 8 uttak) havner vi på ca 75000 slike ladestasjoner. Eller 1 pr 133 km2, et areal på størrelse med Drammen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Kavorka

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 18:34
Du bør definitivt ikke spise 7-retters middag på 30-45 minutter! Det er mangel på respekt for kokken!

Man respekterer da kokken!
https://youtu.be/D-ityBg2b5A

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 13:07
Sitat fra: Øyvind.h på søn 06. des 2015, kl. 12:04
Ja du opererer med konstruerte fantasier som skal passe med dine påstander. Jeg deler erfaringer fra virkeligheten som dokumentere hvordan langturer forløper i praksis. At du glatt hopper bukk over virkeligheten er igjen ditt problem, ikke mitt.

Du må være meget usikker på egne "argumenter" når du ikke kan argumentere for dem, men må svare slik.

Nei det er nok heller motsatt. Jeg sitter med mye praktisk erfaring. Du konstruerer kjøretøy som passer med ditt syn, eksempelvis 400km bilen og 2x20 min pausen :)

Men jeg forstår at du ikke vil forholde deg til praktiske erfaringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: hgs på søn 06. des 2015, kl. 18:54
Mens vi sitter og spekulerer i ladere og kostnader kan det være interessant å se på hva som ville skjedd hvis VAG hadde brukt pengene de nå må bruke på bøter og erstatninger på å bygge hurtigladenettverk. Et Vanlig estimat på erstatningskostnader er ca 150 mrd kr. Om man antar en kostnad på ca 2 mill pr ladestasjon(vanlig estimat for en SC i Norge med 8 uttak) havner vi på ca 75000 slike ladestasjoner. Eller 1 pr 133 km2, et areal på størrelse med Drammen.

Morsomt! Jeg tenkte faktisk på akkurat det samme - at VW skulle gjøre en avtale om å bruke beløpet til utbygging av normal- og hurtigladere.

Husk dog at de 120 mrd ikke bare er til Norge. Dessverre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søn 06. des 2015, kl. 19:13
Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 13:07
Sitat fra: Øyvind.h på søn 06. des 2015, kl. 12:04
Ja du opererer med konstruerte fantasier som skal passe med dine påstander. Jeg deler erfaringer fra virkeligheten som dokumentere hvordan langturer forløper i praksis. At du glatt hopper bukk over virkeligheten er igjen ditt problem, ikke mitt.

Du må være meget usikker på egne "argumenter" når du ikke kan argumentere for dem, men må svare slik.

Nei det er nok heller motsatt. Jeg sitter med mye praktisk erfaring. Du konstruerer kjøretøy som passer med ditt syn, eksempelvis 400km bilen og 2x20 min pausen :)

Men jeg forstår at du ikke vil forholde deg til praktiske erfaringer.

Fakta er fakta, og en kWh er en kWh enten den kommer fra Tesla eller andre. Og fakta trumfer selvplukkede "erfaringer". :)

En forutsetning fra starten av diskusjonen har vært en (fremtidig) bil med 400 km reell rekkevidde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Du kan begynne med å definere hvilket scenarie din konstruerte bil har 400km rekkevidde. Er det i 110km/t i -10 sydover på E6 fra Oslo nå på vinteren?

Eller er det bare sommerveier i 60km/t på vestlandet?

Og 400km bilen vil alltid starte med fullt batteri (aldri småkjøring før langtur), avslutte uten margin og være forskånet fra kapasitetstap?

Du er klar over at det er forskjell mellom teori og praksis, eller  ;D
Anbefaler det på det sterkeste å kikke opp fra Excel-arket og spe på med litt praktisk erfaring....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 19:19
Sitat fra: hgs på søn 06. des 2015, kl. 18:54

Morsomt! Jeg tenkte faktisk på akkurat det samme - at VW skulle gjøre en avtale om å bruke beløpet til utbygging av normal- og hurtigladere.

Husk dog at de 120 mrd ikke bare er til Norge. Dessverre.

Glemte å nevne at dette var Europa med sine 10 000 000 km2.....
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA