VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Mippen, ons 18. nov 2015, kl. 07:10

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 11:00
Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 09:59
Kan man egentlig det? Har ladet på 50 kw lader med min Tesla og ofte får jeg ikke ut mer enn 30-40 kwh. De fleste 50 kw hurtigladere står gjerne alene også. Det betyr at man gjerne må vente en god stund på å få lade. Om vinteren når det er kaldt tar ladetiden ekstra lang tid. Hvis det er en lader hvor man kan lade to stykker på en gang faller også effekten når begge lader. Det kan derfor fort gå et par timer på en 50 kw ladestasjon.

Jeg vet at Teslas adapter ikke fungerer perfekt mot alle hurtigladere (og det er sikkert noen med feil også), men forutsetningen for regnestykket var jo at man fikk 50 kW. :)

Det er nettopp fordi effekten faller at jeg påpeker at 3 x 50 kW håndterer ladekøen langt bedre enn 1 x 150 kW, hvor bare en liten del av effekten brukes for de fleste biler, og alle andre biler må stå og vente.

Som sagt, jeg har selvsagt ikke noe "mot" 150 kW ladere, men det er langt bedre med tre ganger så mange 50 kW ladere. :)

Jeg har eid Leaf, og jeg kjører nå en TMS. Jeg vet at det ikke er mulig å lade på maks hele tiden. Det er flere ting som er med å begrense effekten. Hvis det er kaldt ute for eksempel tar ladetiden lengre tid. Når jeg reiste på langtur om vinteren med Leafen min måtte jeg ofte lade opp mot en time til 80 % på en Ladestasjon som skal gi opp til 50 kw. Turen i seg selv tar 2 timer hvis man ikke trenger å lade. Med å måtte lade minst to ganger for å komme seg tur/retur med en Leaf blir plutselig det en ganske lang reise - selv hvis man bare må lade en gang. På SC har jeg også brukt opp mot en time hvis batteriet ikke har vært skikkelig varmt med min TMS. Da var jeg også helt alene på ladestasjonen med 8 plasser.

Har man større effekt tilgjengelig på ladestasjonen er det ikke så stor krise dersom det er mange som skal lade, eller det er kaldt ute. Det går kjapt uansett. Er Effekten lav kan hastigheten ofte bli mye lavere, spesielt på vinteren.  Snakker ikke om å ha en stasjon med høy effekt, snakker om å ha flere. Det er helt idiotisk at det ikke er mange hurtigladere på en plass. Spesielt når de fleste som lader på vanlige hurtigladere har mindre batteri og må lade ofte. Da blir det ladekø. Selv på enkelte av Tesla sine ladere blir det på enkelte dager ladekø, men siden det går kjapt og det er flere plasser blir det ikke så mye død tid.

Når det er sagt er det lurt å plassere ut ulike typer ladere for å dekke ulike behov. Da kan de som trenger å lade hurtig lade på kraftige ladere, men de som har bedre tid kan lade på andre ladestasjoner. Folk har ulikt behov. For å få flest mulig til å velge elbil må det gå så raskt og enkelt som mulig. Det er fullt mulig å bruke lengre ladetid dersom man har god tid, men folk må få velge selv. Det er ikke alle turer man har tid til å bruke lang tid på lading.

Jeg kjører ofte Bergen - Kristiansund, og det tar mellom 9 og 12 timer (kommer an på ferger) uten lade stopp. Jeg har et lade stopp på ca 20 minutter på veien. Av og til må jeg stoppe to ganger - siste for å fylle opp batteriet på SC litt før hytten da jeg bare kan lade på 10A (2,3 kwh) fra hytte veggen. Skulle jeg ha måtte lade bare på 50 kw på turen hadde reisen blitt så lang at jeg måtte ha vurdert å overnatte. Nå får jeg rikelig med pauser på veien med hele 5 ferger og 1-2 ladestopp. Jeg har derfor ikke lyst å bruke mer tid enn jeg alt må, og det er nok flere som tenker det samme. Har kjørt samme veien med Leaf og da ble det 5 lade stopp og 5 ferger. Det gikk minst en halvtime på hver lader med Leaf. På bilen jeg har nå med 3,5 ganger så stor kapasitet vil det ikke akkurat gå raskt. Det er likevel greit å ha muligheten til å bruke en 50 kw lader hvis jeg skal kjøre en rute som ikke er skikkelig dekket av SC. Som eneste lademulighet er det ikke så praktisk.

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 13:11
Sitat fra: Amoss på søn 06. des 2015, kl. 12:55

Da holder det ikke bare å si at "i teorien" så holder 50kW, og selv dagens superladenettverk og dette imaginære fremtidige 150kW CCS  kan være i minste laget for å overbevise denne ikke-entusiast bilkjøperen.

Jeg sier ikke "i teorien", men "i praksis". :)

Det er andre, langt viktigere saker, som må på plass enn om man lader 2 x 10 minutter eller 2 x 20 minutter de to gangene i året man kjører til Trondheim.

Prisen for 150 kW ladere vil nok være langt mer avskrekkende for de fleste enn å bruke 10 minutter ekstra, for ikke å snakke om ladekøen man vil få.

Har ikke kjørt Oslo - Trondheim, men har kjørt Oslo - Bergen. Trenger 1 stopp på 15-20 minutter på SC for å ha nok strøm til å komme fram med greit buffer. Det på 120 kw... Eventuelt 2 stopp hvis man vil sikre seg eller har 60/70 kwh batteri.
Fremtiden er elektrisk.

ladov

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

Sitat fra: ladov på søn 06. des 2015, kl. 14:55
Vil en Tesla kunne bruke CCS med mer enn 50kW?
Siden de ikke kan bruke CCS blir spørsmålet litt rart.
Dersom de produserte et CSS adapter som kan håndterer mer enn 50kW ville de kunne det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på søn 06. des 2015, kl. 15:09
Sitat fra: ladov på søn 06. des 2015, kl. 14:55
Vil en Tesla kunne bruke CCS med mer enn 50kW?
Siden de ikke kan bruke CCS blir spørsmålet litt rart.
Dersom de produserte et CSS adapter som kan håndterer mer enn 50kW ville de kunne det.

Riktig det. Tesla Bruket type 2 kontakt, som er utgangspunkt for CCS - bygger på type 2. Her er de side ved side. Den minste kontakten til høyre er Type 2 som Tesla benytter seg av. CCS til venstre...
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Amoss på søn 06. des 2015, kl. 13:40
Lykke til med å overbevise en ikke-entusiastisk bilkjøper med kun erfaring fra fossilbiler når du ikke en gang klarer å overbevise erfarne elbilbrukere :)

Nå er ikke de her i tråden videre representative for elbilbrukere.
Hvor mange her i tråden tror du ville valgt 24 kWh fremfor 30 kWh Leaf? I virkeligheten velger overraskende mange 24 kWh.

Det er verd å få med seg at Teslas markedsandel er på rundt 7,5%. Folk flest tenker på lommeboken også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: hgs på søn 06. des 2015, kl. 13:37
Sitat fra: Rio
3 x 50 kW-hurtigladere tar unna ladekøen langt hurtigere enn 1 x 150 kW.
Spesielt om vinteren. Faktisk, jo verre forholdene, jo større fordel med 3 x 50 kW.

Ja,  under forutsetning at 150 kW punktet ikke kan fordele effekten på flere biler. Hvis det kan det vil et slikt punkt gi langt mindre kø enn 3 punkter som hver er begrenset til 50kW. Er det virkelig så mye dyrere? Samlet effekt som må leveres er jo lik uansett.
AC ladestasjon: Lastdeling="pice of cake". (lader sitter i bilen og trekker det den får lov til av ladestasjonen, begrenset til hva den kan).
Eksten DC lader: Lastdeling = uavhengig styrte ladere for hvert punkt.
I dette tilfelle bety 3 stk. 150kW ladere som deler en 150 kW transf.

Ja, vesentlig dyrere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Noen som vet om VAG gruppen har samarbeid med noen batteriprodusenter som kan levere det som trengs for masseproduksjon? Mener å huske at planlagt produksjon på 500' Model 3 i 2020 kom til å kreve like stor batteriproduksjon som man idag.

Rio

Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 14:43Når det er sagt er det lurt å plassere ut ulike typer ladere for å dekke ulike behov. Da kan de som trenger å lade hurtig lade på kraftige ladere, men de som har bedre tid kan lade på andre ladestasjoner. Folk har ulikt behov. For å få flest mulig til å velge elbil må det gå så raskt og enkelt som mulig. Det er fullt mulig å bruke lengre ladetid dersom man har god tid, men folk må få velge selv. Det er ikke alle turer man har tid til å bruke lang tid på lading.

Ja, folk har forskjellige behov, og viktigere, folk har forskjellig kjørelengde. Ser man på antall turer (som prosentandel) som er over 400 km, så er det bagatellmessig i prosent. Med en fremtidig bil med 400 km reell rekkevidde, er debatten om 50 kW vs 150 kW ganske irrelevant, fordi veldig få kjører mer enn 400 km på en dag.

Du nevner 20 minutter lading - med 50 kW ville det trolig blitt 40 minutter, eller 2 x 20 minutter på en tur som er langt over 400 km. Joda, det er selvsagt mer, men det er ikke så veldig mye mer.

Og trolig ville du spart det inn i tid med 3 x 50 kW hurtigladere, fordi du ville sluppet å vente på en Leaf som brukte 150 kW laderen i en time. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 14:52

Har ikke kjørt Oslo - Trondheim, men har kjørt Oslo - Bergen. Trenger 1 stopp på 15-20 minutter på SC for å ha nok strøm til å komme fram med greit buffer. Det på 120 kw... Eventuelt 2 stopp hvis man vil sikre seg eller har 60/70 kwh batteri.

Nettopp. (Diskusjonen her er basert på en forutsetning av en bil med reell 400 km rekkevidde. Diskusjonen går på ladehastighet, ikke batteristørrelse.)

Dersom du kun hadde en 50 kW hurtiglader tilgjengelig ville du enten stoppet 1 x 30 minutter, eller 2 x 20 minutter. Forskjellen er altså ganske så minimal.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Mippen

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 15:45
Sitat fra: Amoss på søn 06. des 2015, kl. 13:40
Lykke til med å overbevise en ikke-entusiastisk bilkjøper med kun erfaring fra fossilbiler når du ikke en gang klarer å overbevise erfarne elbilbrukere :)

Nå er ikke de her i tråden videre representative for elbilbrukere.
Hvor mange her i tråden tror du ville valgt 24 kWh fremfor 30 kWh Leaf? I virkeligheten velger overraskende mange 24 kWh.

Det er verd å få med seg at Teslas markedsandel er på rundt 7,5%. Folk flest tenker på lommeboken også.

Mange kjøper fortsatt elbiler med små batteri fordi de gjerne bruker det som en ren by bil, og som bil nr2 sammen med en fossil i husholdningen. Hvis man skal ha en elbil som erstatter fossilen og kan brukes til alt må den både ha god rekkevidde og det må være raskt og enkelt å kunne lade den. Blir spennende å se hva som skjer med gamle Leaf og i3 nå som det kommer oppgradert batteri. Mulig man må ha litt større batteri enn + 6 kwh (leaf) for at folk skal bruke de få kronene ekstra, men jeg tror mange kommer til å velge den med 30 kwh med mindre de bare skal ha en ren by bil. For at flere skal kjøpe må man få bort by bil stempelet, og da trenger man større batterikapasitet og rask lading.

Tesla er den eneste bilen i dag som kan alt dette. Derfor bruker gjerne folk litt mer penger enn ellers for å kunne erstatte to biler.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Kavorka på søn 06. des 2015, kl. 16:03
Noen som vet om VAG gruppen har samarbeid med noen batteriprodusenter som kan levere det som trengs for masseproduksjon? Mener å huske at planlagt produksjon på 500' Model 3 i 2020 kom til å kreve like stor batteriproduksjon som man idag.

De samarbeider jo med flere produsenter; problemet i dag er jo ikke kapasitet, men batterikjemi. Man venter på en bedre batterikjemi, og så får man kjøpe der eller bygge fabrikk, slik som Nissan har gjort for mange år siden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 16:15

Mange kjøper fortsatt elbiler med små batteri fordi de gjerne bruker det som en ren by bil, og som bil nr2 sammen med en fossil i husholdningen. Hvis man skal ha en elbil som erstatter fossilen og kan brukes til alt må den både ha god rekkevidde og det må være raskt og enkelt å kunne lade den. Blir spennende å se hva som skjer med gamle Leaf og i3 nå som det kommer oppgradert batteri. Mulig man må ha litt større batteri enn + 6 kwh (leaf) for at folk skal bruke de få kronene ekstra, men jeg tror mange kommer til å velge den med 30 kwh med mindre de bare skal ha en ren by bil. For at flere skal kjøpe må man få bort by bil stempelet, og da trenger man større batterikapasitet og rask lading.

Tesla er den eneste bilen i dag som kan alt dette. Derfor bruker gjerne folk litt mer penger enn ellers for å kunne erstatte to biler.

Men det er jo mange som klarer seg fint med e-Golf eller Leaf som eneste bil, også.

Uansett, folk flest bruker ikke 750 000 kr på bil. Ikke engang elbil. Derfor må ladenettverket være tilpasset flertallet, og ikke "the special cases". Det er meget bra at det snart kommer mellomklassebiler med mye lengre rekkevidde, og noen 150 kW hurtigladere er selvsagt flott, men det er ikke noen "nødvendighet". Som eksempelet over med "tur til Bergen" viser så er forskjellen i tid det tar å hurtiglade ikke stor.

Langt viktigere å ha mange 50 kW ladere tilgjengelig, slik at det ikke blir kø.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Mippen

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 16:12
Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 14:52

Nettopp. (Diskusjonen her er basert på en forutsetning av en bil med reell 400 km rekkevidde. Diskusjonen går på ladehastighet, ikke batteristørrelse.)

Dersom du kun hadde en 50 kW hurtiglader tilgjengelig ville du enten stoppet 1 x 30 minutter, eller 2 x 20 minutter. Forskjellen er altså ganske så minimal.

Raskeste man klarer å lade på 50 kwh er 250 km/t. Typical er på en Tesla 400 km+ og rated er 500 km+. Enkel matte at det ikke bare tar 1 x 30 eller 2 x 20 min da. Effekten laderen gir er en ting, men det er også overførings tap og hvis det er kaldt klarer/får ikke batteriene til seg strøm så fort.

En leaf med 24 kwh batteri trenger ca en halvtime på 50 kwh under ideelle forhold, kaldt batteri eller kaldt i været = omtrent dobbelt så lenge til 80 %.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Rio på søn 06. des 2015, kl. 16:20
Sitat fra: Mippen på søn 06. des 2015, kl. 16:15

Men det er jo mange som klarer seg fint med e-Golf eller Leaf som eneste bil, også.

Uansett, folk flest bruker ikke 750 000 kr på bil. Ikke engang elbil. Derfor må ladenettverket være tilpasset flertallet, og ikke "the special cases". Det er meget bra at det snart kommer mellomklassebiler med mye lengre rekkevidde, og noen 150 kW hurtigladere er selvsagt flott, men det er ikke noen "nødvendighet". Som eksempelet over med "tur til Bergen" viser så er forskjellen i tid det tar å hurtiglade ikke stor.

Langt viktigere å ha mange 50 kW ladere tilgjengelig, slik at det ikke blir kø.

Det er viktig å ha ulike ladere tilgjengelig slik at man kan lade etter behov. Man bør ha både raske og mer normale hurtigladere, og semi hurtigladere. På langtur lader jeg 95 % på SC, og til resten kan jeg klare meg med under 50 kwh. I sommer tok jeg båt fra Bergen til Danmark, og kjørte via Sverige hjem til Bergen. Hadde jeg måtte lade på 50 kwh måtte jeg ha beregnet nesten en dag ekstra på turen. Nå kunne jeg bruke like lang tid som med en fossil hvis man regner med nødvendige do og spisepauser man uansett måtte tatt. Det hadde jeg ikke klart med 50 kw.

Greit nok at man kanskje ikke kjører like langt hver dag, men de gangene man skal er det greit å komme seg fram raskt og greit. Hvis ikke blir det en ubehagelig lang reise når man skal gjøre det flere ganger.

...og ja, det er mange som klarer deg med bare Leaf og andre normale elbiler som eneste bil. De har da kanskje ikke helt det samme behovet til rekkevidde og lading. Det er også mange som kjøper eksempelvis B-class electric, og som klarer seg med maks 22 kw ladekapasitet (hurtigere ikke mulig). Det betyr ikke at alle vil kjøpe seg en elbil og bruke like lang tid på å lade, eller å ikke vil ha muligheten til å kjøre like langt.

Hadde man hatt Leaf eller e-Golf med 400 + km rekkevidde ville nok de fleste ha kjøpt de i stedet for de med minst batteri pakke. Når det bare er dyre biler med stor batteri pakke velger de fleste en bil som passer deres lommebok, og det er gjerne en mindre elbil. Sånn er det bare. Det er ikke fordi folk ikke har lyst eller behov for en bil med større rekkevidde, det er økonomi og tilgjengelighet som styrer.
Fremtiden er elektrisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA