Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tillatt å kjøre der det er merket med skilt: kun buss/taxi?

Startet av znaky85, søndag 18. oktober 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

znaky85

Hei,
Var og slapp av min tante på Bergen lufthavn og kjørte inn til taxiholdeplassen for å slippe henne av. Da kommer det selvfølgelig en flyplassansatt (Avinor) og sier at her er det kun lov for buss og taxi. Sier som så, ikke elbil? Kollektivfelt? Han lurte da på om jeg ikke klarte å lese skilt. Kun buss/taxi står det.

Mitt spørsmål da, hadde han rett og hvorfor, eller kan vi elbileiere i vår fulle rett kjøre inn der?


tutti

Selv om elbiler kan kjøre i kollektivfelt bør man være grei og ikke krangle med andre trafikanter. Det er mange som er misunnelige på elbilrettighetene.

3irikur

Ser ingen grunn til at du skal ha lov til å kjøre på taxi-holdeplass selv om du kan kjøre i kollektivfelt.

Forøvrig bør flyplasser ha en plass å sette av folk på selv om man ikke kjører taxi, men da er det irrelevant om du kjører elbil eller ikke...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Sele

Du har lov og benytte kollektivfeltet men ikke holdeplassen,var nok det han mente.

znaky85

Oki, til info var jeg grei, det var ikke en annen trafikant. Og mener inn til holdeplassen og slippe av og kjøre igjen. Sikkert ikke kollektivfelt som sagt her. Og det er buss og taxiholdeplass.

Sele

Hvis det står skilt om at dette er en taxiholdeplass så har du ikke lov og stoppe der for av og påstigning. Du må gjøre det 20 meter før skiltet gjelder i begge retninger.

OlavEmil

Avinormannen hadde heilt rett. På staden du har køyrd inn står det vel skilta med forbod mot motorvogn (raudt forbodsskilt med bilete av bil og motorsykkel), med underskilt "Gjelder ikke buss / taxi". Då er det kun buss og taxi som er unntatt frå forbodsskiltet.

Det er kun kollektivfelt vi kan nytte oss av. Dette er felt som er merka med blått skilt med bilete av ein buss og teksten TAXI, kun bilete av ein buss eller bilete av ein bil og teksten 2+ eller 3+, sjå linken som evole posta tidlegare. Alle andre variantar av reserverte vegar for buss eller taxi (stort sett forbodsskilt kombinert med underskilt "Gjelder ikke buss / taxi", eventuelt påbode køyrefelt (blått rundt skilt med pil) med tilsvarande underskilt) kan ikkje nyttast av elbil. Dette er viktig, brot på dette gir relativt kraftige bøter.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Sirup

Det er viktig at vi lærer oss skilt og trafikkregler. Det er stor forskjell på forbudt for alle kjøretøy unntatt buss/taxi og ett kollektivfelt.

For dem som er lokalkjent så har vi tilsvarende skilting før Sotrabroen. Her er det et kollektivfelt som ender ved avkjøringen til Drotningsvik, etter avkjøringen mot broen er det en vei som er forbudt for alle kjøretøy unntatt buss/taxi. Dette veistykket benytter til stadighet endel elbilister for å komme seg lenger fram i køen. Dette er forbudt, og vil medføre bot på 4200kr om man blir tatt. Dette bøtlegges altså kraftigere enn f.eks kjøre i 100 i 80 sonen.

Znaky85: hadde det vært politiet og ikke en Avinoransatt som så deg, så ville feilen din blitt belønnet med bot på 4200kr.

Vi må ikke framstå som wattnisser:-)
VW e-Golf
Tesla Model X75

Sirup

Oppfordrer alle til å sjekke at de faktisk kan og forstår hva skiltene betyr. Siden vi elbilister har fått fordeler andre bilister ikke har, er det viktig at vi faktisk kjenner reglene og vet hva vi har lov til og ikke.

Her er oversikt over skiltene.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/_attachment/102638?_ts=144da945898&fast_title=Oversikt+over+trafikkskilt%2C+vegoppmerking+og+trafikklyssignaler+%285+MB%29.pdf
VW e-Golf
Tesla Model X75

Blouberg

Er nok mange El bilister som tar seg til rette litt mer enn de har krav på. Ser f.eks mange som på E6 nord ut av Oslo benytter bussstoppet på Lindeberg. Der står det vitterlig påbudt kjørefelt til høyre med underskilt om Gjelder ikke buss.
Tror litt selvjustis fører til at vi beholder incentivene litt lenger

Einride

Sitat fra: Askøy på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 04:03
For dem som er lokalkjent så har vi tilsvarende skilting før Sotrabroen. Her er det et kollektivfelt som ender ved avkjøringen til Drotningsvik, etter avkjøringen mot broen er det en vei som er forbudt for alle kjøretøy unntatt buss/taxi. Dette veistykket benytter til stadighet endel elbilister for å komme seg lenger fram i køen. Dette er forbudt, og vil medføre bot på 4200kr om man blir tatt. Dette bøtlegges altså kraftigere enn f.eks kjøre i 100 i 80 sonen.

Køyrer om Drotningsvik dagleg og ser veldig ofte elbilar som legger seg ut i kollektivfeltet like etter tunnelen, helst i 70+ (til tross for 60-sone) for så å køyre rett fram og inn i busslomma for å skvise seg inn lengst framme i køen mot Sotra.

Enkelte virkar nesten som om dei trur dei køyrer rundt med blå CD-skilt...  ::)

toppi

Som nevnt er det en viktig forskjell på kollektivfelt skilt og påbudt skilt med unntak.
Problemet er at mange steder i Oslo står disse påbud skiltene mange steder som gjør at det bare hindrer flyten i trafikken.

For eksempel Ring 3 ut av byen mot Ryen.
Der går kollektivfeltet fra Bryn og helt inn til Ryen krysset, mens man med et påbudt skilt ved avkjøring til Manglerud, skal tvinge alle andre enn buss og taxi inn i ordinært felt i 20 meter.
Dette skaper bare mer kø for alle.

Men noen vurderinger gjøres, fordi det samme skiltet ble fjernet på Mosseveien ved avkjøring mot Ormøya.
Bør ryddes opp i dette mange steder.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Beckern

Toppi, du har et godt poeng.
VV skilter fortsatt med påbud og forbudsskilt som om det bare var buss og taxi i kollektivfeltet.
Jeg vet NMCU har tatt opp dette før men lite skjer. Typisk er det der en avkjøring medfører slutt på kollektivfelt og da er påbudt kjørerretting til høyre for alle andre enn buss og taxi som står som unntak på under-skilt.
Dette er jo bare til bryderi.
- Det senker farten og øker køen i ordinært felt.
- Det øker dramatisk faren for kollisjoner og det er mange forskjellige situasjoner som kan oppstå.
- Og det øker irritasjon over "køsnikerne".

På MC har jeg alltid ignorert disse da jeg mener de er direkte trafikkfarlige.
Litt usikker med el-bil men regner med at jeg også i denne vil fortsette og så får jeg heller ta støyten dersom boten kommer. Innen forelegget for en slik forbrytelse er signert skal jeg i det minste ha ødelagt resten av dagen til to politimenn. ;)


Elmo

Sitat fra: Beckern på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 13:51
VV skilter fortsatt med påbud og forbudsskilt som om det bare var buss og taxi i kollektivfeltet.
Typisk er det der en avkjøring medfører slutt på kollektivfelt og da er påbudt kjørerretting til høyre for alle andre enn buss og taxi som står som unntak på under-skilt.

På MC har jeg alltid ignorert disse da jeg mener de er direkte trafikkfarlige.
Litt usikker med el-bil men regner med at jeg også i denne vil fortsette og så får jeg heller ta støyten dersom boten kommer. Innen forelegget for en slik forbrytelse er signert skal jeg i det minste ha ødelagt resten av dagen til to politimenn. ;)

Dette er et stort problem på Ring2, og det er eksempler fra noen år tilbake at elbilister har blitt bøtelagt for å kjøre rett frem istedenfor påbudet til høyre, bla vestover ved Ullevål sykehus.

Under samme diskusjon i kjølvannet at det å kom det frem at de visstnok i Trondheim har begynt å bruke en annen tekst på underskiltet slik at påbudt sving til høyre ikke gjleder elbiler heller. (hadde søkefunksjonene vært litt bedre så skulle jeg nok funnet det igjen).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2024.14.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA