Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode nyheter for Majorstuen/Marienlyst!

Startet av AmocoCadiz, onsdag 14. oktober 2015, klokken 01:30

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Endelig kommer det lademuligheter for Marienlyst/Majorstuen med 10 ladestolper med 20 ladeplasser!
Flott at beboere i et område med nærmest kun blokker har mulighet å lade og kjøre elbil, bra gjort av Oslo Kommune (Bymiljøetaten?!)
( obs at stolpene og skilt (elbil lading i maks 12 tim står der, men strøm ikke er koblet på enda)

m0nkey

Har lagt merke til disse stolpene i noen uker nå. Håper de snart kommer online :)
Ser ut som dem også mangler bruksanvisningsklistremerket, mulig dette også må på plass før strømmen kommer på.

Ellers ser det ut som stolpene fortsatt har schuko kontakt?
KIA Soul EV Classic (2015)

AmocoCadiz

#2
Ja de har schuko kontakt.
Og kommunen må gjerne koble de på snart, fant ingen ledig ladeplass Majorstuaområdet  ikvell, men som vanlig flere som parkerer på ladeplass uten å lade.... kunne ønske meg skilt med tileggstekst på disse 20 nye ladeplassene "Kun For Ladende motorvogn..."

Rio

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 14. oktober 2015, klokken 18:04
kunne ønske meg skilt med tileggstekst på disse 20 nye ladeplassene "Kun For Ladende motorvogn..."

Det er jo ganske meningsløst, for dersom det er "ledningsplikt" i et område hvor det er generelt vanskelig å parkere, så vil jo folk bare "sympati-lade" (plugge inn, selv om de ikke trenger det).

Løsningen her er en heller massiv utbygging av normalladepunkt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AmocoCadiz

Sitat fra: Rio på torsdag 15. oktober 2015, klokken 01:29
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 14. oktober 2015, klokken 18:04
kunne ønske meg skilt med tileggstekst på disse 20 nye ladeplassene "Kun For Ladende motorvogn..."

Det er jo ganske meningsløst, for dersom det er "ledningsplikt" i et område hvor det er generelt vanskelig å parkere, så vil jo folk bare "sympati-lade" (plugge inn, selv om de ikke trenger det).

Løsningen her er en heller massiv utbygging av normalladepunkt.
Jeg mener vi trenger både og, massiv utbygging av ladepunkt er selvsagt best men viser seg i beste fall ta lang tid  før det ev faktisk kommer. Parkering uten å lade på altfor få ladeplasser idag er en uting, men det er det nok tråder om her i forumet og nok av folk som tydeligvis gjør uansett....
Men blir spennende å se hvor fort det blir fullt på disse 20 nye ladepunktene.

m0nkey

Jeg parkerte ved denne plassen i dag og la merke til at den gamle fossil bilen bak meg hadde fått parkeringsbot. Kikket ikke mer på boten i forhold til begrunnelsen, men om bymiljøetaten begynner å bøtelegge fossilister så burde det tyde på at plassene snart blir operative.

Jeg la for øvrig også merke til at stolpene mangler navn og tlf nummer som trengs ved aktivering via SMS. Tviler vel egentlig på at disse stolpene blir kun for RFID kort så dette må vel også på plass.
KIA Soul EV Classic (2015)

v-i-c

Hva slags strøm er det disse nye punktene tilbyr?

Blir det levert IT/TT eller TN strøm?
Blir det levert enfase eller trefase strøm?
Blir det levert 10A, 16A, 32A eller 64A?

Dette skulle vel kunne gi dette mulighetsrommet!
-- Schuko med enfase 230V IT 10A
-- Schuko med enfase 230V IT 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V IT 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V IT 32A
-- Schuko med enfase 230V TN 10A
-- Schuko med enfase 230V TN 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V TN 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V TN 32A
-- Type2 kontakt med Trefase 400V TN 16A
-- Type2 kontakt med Trefase 400V TN 32A
-- Type2 kontakt med Trefase 400V TN 64A


Blir stolpene merket med hvilken type strøm de tilbyr?

Det er ikke alle biler som tar alle varianter så det er fint om en av merkingen på stolpene kan se om det virker på den blien en for øyeblikket bruker!

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:18
Hva slags strøm er det disse nye punktene tilbyr?

Blir det levert IT/TT eller TN strøm?
Blir det levert enfase eller trefase strøm?
Blir det levert 10A, 16A, 32A eller 64A?

Dette skulle vel kunne gi dette mulighetsrommet!
-- Schuko med enfase 230V IT 10A
-- Schuko med enfase 230V IT 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V IT 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V IT 32A
-- Schuko med enfase 230V TN 10A
-- Schuko med enfase 230V TN 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V TN 16A
-- Type2 kontakt med enfase 230V TN 32A
-- Type2 kontakt med Trefase 400V TN 16A
-- Type2 kontakt med Trefase 400V TN 32A
-- Type2 kontakt med Trefase 400V TN 64A


Blir stolpene merket med hvilken type strøm de tilbyr?

Det er ikke alle biler som tar alle varianter så det er fint om en av merkingen på stolpene kan se om det virker på den blien en for øyeblikket bruker!

Alle elbiler med unntak av Zoe kan bruke alt du lister opp over. Det er vel noe drøyt å forlange at alle skal merke stolpene sine med info som TN/IT nett fordi en eneste modell er kresen på dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:33
Hvis du leser i tråden du skriver i, så ser du at AmocoCadiz skriver at de har schuko kontakt.
Dvs. max. lovlig er 230V10A.

Hvis det er de nye Oslo Kommune-stolpene med schuko og Type 2 leverer vel de 10A på schuko og 16A på Type 2 tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:39
Sitat fra: Sven-E på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:33
Hvis du leser i tråden du skriver i, så ser du at AmocoCadiz skriver at de har schuko kontakt.
Dvs. max. lovlig er 230V10A.

Hvis det er de nye Oslo Kommune-stolpene med schuko og Type 2 leverer vel de 10A på schuko og 16A på Type 2 tror jeg.

Det legges altså ikke opp trefase?

Det ville jo være fornuftig å legge opp trefase med lastbalangsering ala det ZapTech etter hvert skal levere. Men andre enn Zaptech må da kunne levere lignende utstyr.

Det er jo meget dumt å legge opp 16A og 10A kurser til hverenklet kontakt når en må ha ful deknining ved elbil instalasjon. Det må da være mye bedre å ha em mengde A til gjennelig og så la alle få mest mulig A på kortest mulig tid innenfor den mengde A som er avsatt.
Dersom maks parkeringstid er 12 timer vil jo mange av bilene ikke ta ut strøm de siste 6 til 8 timene de står der. 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på torsdag 15. oktober 2015, klokken 16:06
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:39
Sitat fra: Sven-E på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:33
Hvis du leser i tråden du skriver i, så ser du at AmocoCadiz skriver at de har schuko kontakt.
Dvs. max. lovlig er 230V10A.

Hvis det er de nye Oslo Kommune-stolpene med schuko og Type 2 leverer vel de 10A på schuko og 16A på Type 2 tror jeg.

Det legges altså ikke opp trefase?

Det ville jo være fornuftig å legge opp trefase med lastbalangsering ala det ZapTech etter hvert skal levere. Men andre enn Zaptech må da kunne levere lignende utstyr.

Det er jo meget dumt å legge opp 16A og 10A kurser til hverenklet kontakt når en må ha ful deknining ved elbil instalasjon. Det må da være mye bedre å ha em mengde A til gjennelig og så la alle få mest mulig A på kortest mulig tid innenfor den mengde A som er avsatt.
Dersom maks parkeringstid er 12 timer vil jo mange av bilene ikke ta ut strøm de siste 6 til 8 timene de står der.

Siden det brukes stolper med schuko ennå kan det ikke brukes lastbalansering siden det ikke er noen mulighet for å signalisere mulig strømtrekk via schuko.

I Oslo er det også i hovedsak IT-anlegg og ofte vanskelig å få plass til trafoene som trengs for å legge opp 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Det vanlige for Type 2 i Oslo er 16 A 1 fas, 230 V IT.

Det er visstnok noen få som har 32 A, men jeg vet ikke hvor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

m0nkey

Som andre har tippet før meg tipper jeg at stolpene gir 10 A ved schuko og 16 A ved Type 2 (230 V IT).
La for øvrig også merke til at samtlige fosilbiler som stod parkert om morgenen hadde fått en liten gul lapp fra bymiljøetaten på frontruten i ettermiddag når jeg hentet bilen :)
KIA Soul EV Classic (2015)

AmocoCadiz

Ja det har blitt et yndet bonus sted for parkeringsvaktene,
først ble laderne montert uten at noe skjedde på en del uker,
mange bilister ble vant til det, så i det siste kom et lite skilt opp i ene enden med P for ladbar motorvogn maks 12 timer, men uten at laderne er påkoblet,
så mange fosilbilister fortsetter av gammel vane å parkere der....

men merker meg at Bymiljøetaten denne gangen velger 12 timer, fleste andre plasser er enten 3 timer eller 16 timer, får se om det hjelper på sirkulasjonen (sjekker egentlig p-vaktene urskivene utenfor ring1...ser mange som står langt over frist?)

selv vil jeg knappt bli fulladet på 8amp på 12 tim hvis jeg har kjørt langt og er veldig utladet.
Og ang. 12 timers grensen, ankommer man feks. kl 17 må bilen flyttes kl 05, tidlig det...

Rio

12 timer er "merkelig". På slike steder bør det være 16 timer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA