Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode nyheter for Majorstuen/Marienlyst!

Startet av AmocoCadiz, onsdag 14. oktober 2015, klokken 01:30

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 15. oktober 2015, klokken 23:55
selv vil jeg knappt bli fulladet på 8amp på 12 tim hvis jeg har kjørt langt og er veldig utladet.
Og ang. 12 timers grensen, ankommer man feks. kl 17 må bilen flyttes kl 05, tidlig det...

Det er flott at det kommer sakteladeplasser (les 10A schuko) som for mange vil si lading på 8A, i de områder hvor det ikke er normalt å kunne disponere egen garasje (eldre bebyggelse i Oslo).

Men neste fase av utbygging av lade punkter må gjøres på en mer fornuftig måte, med utstyr ala det Zaptech nå utvikler.

En lang kabel som har et overspenningsvern på la oss si 400V TN 128A
På denne kabelen kobles det inn type2 "lade-hull" som snakker sammen og fordeler dynamisk tilgjennelig effekt inklusive dynamisk fasebelastning for enfaseladning.

Da kan man henge mange slike type2 "lade-hull" på den lange kablen
På 400V TN 128A kan en vel henge opp mot 40 slike type2 "lade-hull"

En slik utbygging blir også vesentlig billigere den slik det gjøre pr i dag

Kablen koster ca NOK 500 pr meter og hvert type2 lade-hull vil koste ca NOK 10.000

I hvert type2 lade-hull vil det være 32A eller 64A sikring og et type B jordvern.

Dette vil gi en ladeinfrastruktur som er rimlig og samtidig kan gi hurtigladning (AC43kW) om det ikke er så mange biler som trekker strøm.

En må regne med at det tar to til tre år før beslutningstakerne forstår prinsippene bak denne nye måten å sette opp lade infrastruktur.

I løpet av maksimalt to år må det bli slutt med å sette ut nye 10A schuko kontakter til  elbilladning i offentlig rom.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Trekkoppbil

Det er viktig at man setter opp ladestolper langs hele gata, når man først er i gang, for å få ned kostnadene og for å få opp volumet.

I mange tilfeller har jeg inntrykk av at kommunen har satt opp et par stolper her, og et par stolper der, spredt rundt i byen. Det virker som det koster flere hundretusen kroner, for hver stikkkontakt de setter opp.

tutti

Den dagen TN nettet er vanlig i Norge så har Renault forlengst gått konkurs.

AmocoCadiz

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:12
Det er viktig at man setter opp ladestolper langs hele gata, når man først er i gang, for å få ned kostnadene og for å få opp volumet.

I mange tilfeller har jeg inntrykk av at kommunen har satt opp et par stolper her, og et par stolper der, spredt rundt i byen. Det virker som det koster flere hundretusen kroner, for hver stikkkontakt de setter opp.
Helt enig, mange ladepunkter på de gatene som har ladeplass er fornuftig. Ender ofte opp å kjøre langt og unødvendlig mellom hver lille ladeplass (med kun 2 eller 4 plasser på hver) ofte er de fulle av ladende OG ikke ladende biler (grrr...), så den nye varianten i Slemdalsveien Majorstuen med 20 punkter er bra.
Hvis teknologien slik v-i-c beskriver er mulig med dynamisk fordeling av strømstyrke, ville det være meget smart og økonomisk tidsmessig. For de som har normal "dobbeltlader", altså tar inn ca 32A vil jo det lade bilen på kun 3-4 timer når belegget i anlegget ikke er fullt og man kan raskere fjerne bilen til andre som trenger lading. Er denne ladeteknologien utprøvd noe sted i Norge eller utlandet?

m0nkey

Er sikkert litt sent ute, men plassene er nå operativ.
Har ikke hatt tid til å beregne hvor rask ladingen er, ei heller om hvor mye schuko kontakten er sikret med.
KIA Soul EV Classic (2015)

vviking

Skal man ikke kunne lade med vanlig ladekabel der?

fredag

Sitat fra: v-i-c på fredag 16. oktober 2015, klokken 09:47
En må regne med at det tar to til tre år før beslutningstakerne forstår prinsippene bak denne nye måten å sette opp lade infrastruktur.

I løpet av maksimalt to år må det bli slutt med å sette ut nye 10A schuko kontakter til  elbilladning i offentlig rom.

EU-direktiv 2014/94/EU krever at alle nye/oppgraderte offentlig tilgjengelige AC-ladestolper fra og med 18. november 2017 må tilby type2. Såvidt jeg vet er dette ikke innlemmet i norsk lov/forskrift enda, men det kommer nok snart.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN

Oslo kommune har varslet at neste generasjon ladestolper kun kommer med type2:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3435-oslo-sier-farvel-til-schuko
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Hmmm...

Lurer på om det gjelder for kjøpesentere og parkeringsplasser på jobb?

Det er gjerne greit nok å få firmaet med på å sette opp "bare noen kontakter, slik at vi kan lade" - det er gjerne noe helt annet å få dem til å sette opp "bokser" til 5000 - 10000 kr stykket.

Jeg er selvsagt enig i at Type 2 er å foretrekke, men CEE burde være tillatt, så lenge ingen adapter til Schuko ble benyttet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

m0nkey

Fant ut i dag at schuko kontakten er plombert (gummideksel over uttaket).
Dermed må man bruke Type 2 kabel for å lade.

Virker som en litt hjemmesnekret løsning, men Oslo kommune har antageligvis en haug med Schuko+Type 2 stolper på lager, og da ville det være dumt å skrote disse.
Antar at stolpene som kommer opp senere blir uten shcuko uttak i det hele tatt.
KIA Soul EV Classic (2015)

fredag

Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:51
Lurer på om det gjelder for kjøpesentere

Ja, helt sikkert

Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:51
parkeringsplasser på jobb?

Det er gjerne greit nok å få firmaet med på å sette opp "bare noen kontakter, slik at vi kan lade" - det er gjerne noe helt annet å få dem til å sette opp "bokser" til 5000 - 10000 kr stykket.

Det kommer an på hvordan forskriften definerer offentlig lading. Kanskje, kanskje ikke.

Sitat fra: Rio på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:51
Jeg er selvsagt enig i at Type 2 er å foretrekke, men CEE burde være tillatt, så lenge ingen adapter til Schuko ble benyttet.

I andre land - feks Storbritannia og Nederland - har de subsidiert opprettelse av offentlige type2 ladepunkter.

Dermed har disse landene fått private til å sette opp ladepunkter som er blitt offentlig tilgjengelige, slik at de kan brukes til feks jobblading på dagen og er tilgjengelige for andre å lade på etter arbeidstid.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kvikken

#25
Ifb. med ny jobb og pendling hit skal jeg nå parkere på majorstua (kollektivt blir alt for tungvindt og tidkrevende fra der jeg bor). Betyr dette at jeg kan stå på disse fra kl. 7 til 17? Jeg kan vel evt. da bare kjøpe meg en type-2 ledning hvis det ikke blir schuko.

Ser at det selges overganger fra Schuko til Type2 og at disse ikke koster så mye. Er en Type2 kabel mye dyrere? Hvilken bør man nå kjøpe til en Leaf 2013?

fredag

Sitat fra: Kvikken på mandag 26. oktober 2015, klokken 11:54
Ser at det selges overganger fra Schuko til Type2 og at disse ikke koster så mye. Er en Type2 kabel mye dyrere? Hvilken bør man nå kjøpe til en Leaf?

Til en Leaf skal du bruke en type1-type2 ladekabel for å lade på ladestolper med type2-kontakt.

Feks:

http://gronnemil.no/collections/ladekabler/products/oem-mode-3-type-1-32a-1f-3m

I tillegg er det lurt med et RFID-kort, feks Elbilforeningens ladebrikke eller et Ruter-kort, for å starte og avslutte ladingen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

m0nkey

Det er ikke mulig å lade med vanlig stikkontaktkabel på disse stolpene.
For leaf er det sterkt anbefalt med en type-1-til-type-2 kabel.
Elbilforeningen har en fin oversiktsartikkel over hvor du får kjøpt slike:
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3467-her-kan-du-kjope-ny-ladekabel

KIA Soul EV Classic (2015)

Kvikken

Takker, har fått brikken fra elbilforeningen :). Da får jeg skaffe meg en slik kabel.

Rio

Dersom dette er vanlige Type-2 ladestolper i Oslo, så åpnes de med ethvert gammelt busskort, og de meste av RFID-kort.

En type 2 til type 1 kabel koster langt mindre enn en Schuko til type 1 kabel, for det er ingen ladekladd.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA