Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe og 6A ladestasjon / ladekabel.

Startet av Panduck, lørdag 19. september 2015, klokken 22:12

« forrige - neste »

Panduck

Står "400V TN" på sikringsskapene her. Vil en Zoe lade greit med en chargeamp kabel / ensto-chago ladeboks med type2 med spenning satt til 6/8A? Noen som har noe erfaring? Med kun 10A kurs til carport kan det ikke lades "full fres" her. Har en nabo som lurer på å skaffe Zoe.

svingen

Går sikkert fint med 10a og carport tar ikke så mye strøm og sikring klarer vel 20% eller noe overbelastning det minutte man åpner garasjen
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Zoe vil nok lade, men med 6A vil det ta laaang tid
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Softblue

Det som gjentar seg alle trådene om ladning i borettslag, er at alle vil lade fra fellesanlegget.
Det har som regel bakgrunn i at man ikke vil betale for nytt strømopplegg og at man ikke vil betale for strømmen.

Men hvis dette ikke er noe problem og man har 400vTN i bygget med sikringsskapsanlegg i eller i nærheten av  garasjen, så kontakter man en elektrikker og bytter til 3-fase-måler til sin egen leilighet og drar en ny 3x16A kurs med 5x6kvaderat kabel til sin egen parkeringsplass og setter opp en 16A/3, 11Kw ladeboks. Kostnad er ca 30.000,-.

Man kan også sette opp en kurs med 1x16A ladeboks med installasjon til halvparten av prisen, som vil dekke de fleste behov.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

spaceman

Vet ikke hvordan det er med Zoe, men jeg har ladet e-golf en god del med 5A. Aldri ladet fra helt tomt men har brukt ca 20 timer når jeg lader fra 10-100%.
Med 6A hadde det vel gått på i underkant av 17 timer.
E-golfen har ca 22 kWh tilgjenglig. Usikker på hav Zoe har. Er det mer tar det jo noe lengre tid.

elektrolux

Sitat fra: Softblue på lørdag 19. september 2015, klokken 23:13
Det som gjentar seg alle trådene om ladning i borettslag, er at alle vil lade fra fellesanlegget.
Det har som regel bakgrunn i at man ikke vil betale for nytt strømopplegg og at man ikke vil betale for strømmen.

Men hvis dette ikke er noe problem og man har 400vTN i bygget med sikringsskapsanlegg i eller i nærheten av  garasjen, så kontakter man en elektrikker og bytter til 3-fase-måler til sin egen leilighet og drar en ny 3x16A kurs med 5x6kvaderat kabel til sin egen parkeringsplass og setter opp en 16A/3, 11Kw ladeboks. Kostnad er ca 30.000,-.

Man kan også sette opp en kurs med 1x16A ladeboks med installasjon til halvparten av prisen, som vil dekke de fleste behov.

Eller en del hakk bedre: Legger opp en ny 32A eller 63A 3 fase 400V kurs og setter opp en Zapcharger Smart ladestasjon. Med en slik lades en Zoe opp fra tom til full på omtrent en time, og etter det er hele kursens kapasitet ledig for nestemann. Ønsker naboen en ladeløsning senere er det bare å koble seg innpå samme kurs med sin Smart boks, eller en mode 3 kabel og registrere at det er han som lader ved å bruke mobilen sin. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. september 2015, klokken 05:50
Sitat fra: Softblue på lørdag 19. september 2015, klokken 23:13
Det som gjentar seg alle trådene om ladning i borettslag, er at alle vil lade fra fellesanlegget.
Det har som regel bakgrunn i at man ikke vil betale for nytt strømopplegg og at man ikke vil betale for strømmen.

Men hvis dette ikke er noe problem og man har 400vTN i bygget med sikringsskapsanlegg i eller i nærheten av  garasjen, så kontakter man en elektrikker og bytter til 3-fase-måler til sin egen leilighet og drar en ny 3x16A kurs med 5x6kvaderat kabel til sin egen parkeringsplass og setter opp en 16A/3, 11Kw ladeboks. Kostnad er ca 30.000,-.

Man kan også sette opp en kurs med 1x16A ladeboks med installasjon til halvparten av prisen, som vil dekke de fleste behov.

Eller en del hakk bedre: Legger opp en ny 32A eller 63A 3 fase 400V kurs og setter opp en Zapcharger Smart ladestasjon. Med en slik lades en Zoe opp fra tom til full på omtrent en time, og etter det er hele kursens kapasitet ledig for nestemann. Ønsker naboen en ladeløsning senere er det bare å koble seg innpå samme kurs med sin Smart boks, eller en mode 3 kabel og registrere at det er han som lader ved å bruke mobilen sin.

Siden du ambefaler Zapcharger Smart ladestasjon og du etter det jeg forstår også ønsker å selge disse gjennom ditt firma tillater jeg meg noen spørsmål angående  Zapcharger Smart ladestasjon. Det er fint om du svarer på alt, men om du ikke vet svaret eller ikke får lov til å gi ut informasjon ennå, så bare si det du vet/får lov til å si, så får en bare smøre seg med tolmodig het på resten!!!

1 Er dette et reelt produkt som vil bli levert innen rimlig tid?
2 På hvilket tidspunkt er det mulig å få teknisk informasjon om produktet?
3 Du foreslår "Legger opp en ny 32A eller 63A 3 fase 400V kurs". Kan en "Zapcharger Smart ladestasjon" gi ut AC43kw?
4 Hva vil en "Zapcharger Smart ladestasjon" koste?
5 Vil ditt firma selge "Zapcharger Smart ladestasjon"?
6 Når kan du eventuelt levere "Zapcharger Smart ladestasjon" i AC43kw utgave?
7 Vil "Zapcharger Smart ladestasjon" komme i en portabel utgave eller må denne skrus fast på veggen av en elektrikker?
8 Hva er planlagt fysisk størelse på "Zapcharger Smart ladestasjon"?

Jeg spør kanskje litt vel direkte, men om "Zapcharger Smart ladestasjon" kan levere ut AC43kw kan det være et produkt som kan benyttes i en fremtidig hutigladestruktur i Norge om vi er like fornuftige som Tyskland og setter et krav om "universielle hurtiglader" infrastruktur med 30 km avstand langs hovedveiene i Norge. Dette produktet vil muligens kunne redusere kostnadene med en slik utbyggeing.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: Softblue på lørdag 19. september 2015, klokken 23:13
Det som gjentar seg alle trådene om ladning i borettslag, er at alle vil lade fra fellesanlegget.
Det har som regel bakgrunn i at man ikke vil betale for nytt strømopplegg og at man ikke vil betale for strømmen.

Nei. Dettte er ikke borettslag, men sameie. Strømen i carportene er ikke delt på fellesanlegg, men hver carport har kontakt med ledning fra leiligheten. Ting går i bakken, så det å oppgradere til "noe bedre" vil her være en kjempejobb. Det er relativt nye leiligheter, så kablingen var av den størrelsen som før var godkjent for 16A, men nå er kun sikret med 10A, og det kan man neppe lovlig endre. Jeg antar at å lade 6A fra dette vil være trygt.

Vi er allerede 2 elbileiere her, som begge lader med 6A. Det går ikke raskt, men bilen er jo ferdigladet hver morgen uansett. Men vi har LEAF med type1-utstyr, så det er ikke direkte overførbart til en Zoe, kjent for å ha ladeproblem.

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 20. september 2015, klokken 06:50
Jeg spør kanskje litt vel direkte, men om "Zapcharger Smart ladestasjon" kan levere ut AC43kw kan det være et produkt som kan benyttes i en fremtidig hutigladestruktur i Norge

... Er .... Det ... Mulig... Å ... Ha... En... Tråd... Uten.... Dette?????

v-i-c

#9
Sitat fra: Panduck på søndag 20. september 2015, klokken 07:23
Sitat fra: Softblue på lørdag 19. september 2015, klokken 23:13
Det som gjentar seg alle trådene om ladning i borettslag, er at alle vil lade fra fellesanlegget.
Det har som regel bakgrunn i at man ikke vil betale for nytt strømopplegg og at man ikke vil betale for strømmen.

Nei. Dettte er ikke borettslag, men sameie. Strømen i carportene er ikke delt på fellesanlegg, men hver carport har kontakt med ledning fra leiligheten. Ting går i bakken, så det å oppgradere til "noe bedre" vil her være en kjempejobb. Det er relativt nye leiligheter, så kablingen var av den størrelsen som før var godkjent for 16A, men nå er kun sikret med 10A, og det kan man neppe lovlig endre. Jeg antar at å lade 6A fra dette vil være trygt.

Vi er allerede 2 elbileiere her, som begge lader med 6A. Det går ikke raskt, men bilen er jo ferdigladet hver morgen uansett. Men vi har LEAF med type1-utstyr, så det er ikke direkte overførbart til en Zoe, kjent for å ha ladeproblem.

>> så kablingen var av den størrelsen som før var godkjent for 16A,
Hvilket tversnitt har ledrene i kablen?
Dersom de er av 2,5mm2 CU kan disse ta 16A om ikke avstanden er for stor

Har forstått det slik at man tidligere også benyttet 1,5mm2 CU på 16A.

Hva du har kommer antagelig an på hvor lenge siden kablene ble lagt ned.

Er de 2,5mm2 CU og avstanden ikke er for lang bør du kunne få lagt inn
1 Jordfeilbryter type B
2 16 Sikring
3 CEE16A stikk-kontakt

Om dette kan gjøres må avklares med en elektrikker som samtidig kan gi et tilbud på jobben

Dersom du kan få lagt ut i Car-Porten et CEE16A stikk-kontakt som er sikret med 16A er du i mål.
Etter som jeg forsto på deg så var det TN-strøm da kan en eventuell ny ZOE eier kun kjøpe en standard type2 portabel lader med CEE16A stikk.
For de med Leaf kan det også enkelt kjøpes inn en standard ladekabel med CEE16A og type 1

Det du må avklare er hvilket tversnitt det er på kablen og hvor langt det er fra Sikringsskap til Car-Porten.

Selv om du må ha elektrikker og litt nytt i sikringsskap og ny lader med CEE16A kontakt bør dette være mulig å realisere for under 10.000.

Kostnaden med å kjøpe en fast veggboks eller ny portabel lader med CEE16A kontakt er omtrent den samme.

Dersom din Nabo kjøper seg en ZOE så følger det med på kjøpet en ferdig instalert ladeboks. Det kan tilkomme tillegg om det er mer ca 10m fra sikringsskap til wallboks. Så for din nabo som eventuelt kjøper seg en ZOE vil det antagelig lønne seg å få satt opp en veggboks i car-poten
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

Sitat fra: Panduck på søndag 20. september 2015, klokken 07:23
Det er relativt nye leiligheter, så kablingen var av den størrelsen som før var godkjent for 16A, men nå er kun sikret med 10A, og det kan man neppe lovlig endre. Jeg antar at å lade 6A fra dette vil være trygt.

I så fall vil 10A lading med original ladekabel kanskje være det beste og enkleste og ikke minst rimeligste. På en Zoe blir det å bruke Portabel om strømnettet er IT og ikke TN.

Alternativt har vi ladestasjoner som lett justeres mellom 6-10-13 og 16A, men de hjelper ikke på Zoe på et IT nett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Panduck

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. september 2015, klokken 08:33
Alternativt har vi ladestasjoner som lett justeres mellom 6-10-13 og 16A, men de hjelper ikke på Zoe på et IT nett.

Vel mitt spørsmål var vel orginalt om det vil være mulig å bruke slike 6A ladestasjoner hos oss når det står "400V TN" på sikringsskapet. Jeg har en 6A ladestasjon som fungerer utmerket for LEAF. Men når jeg ser på type2 stasjonene står det flott om alle bilene som kan lade fra disse, da er ikke Zoe nevnt.

elektrolux

@ v.i.c.

Jeg kan kun vise til http://zaptec.com/zapcharger-smart/ og info der.

Ellers vil ikke en 43 kW Smart komme. Et slikt produkt har ingen reelle praktiske fordeler. 43 kW ladestasjoner hører hjemme langs veiene ikke i borettslag og parkeringsplasser.

Smart er allerede under uttesting på utvalgte lokasjoner og kommer i salg i nær framtid. Siden Smart skal monteres som et fast opplegg, og henvender seg mest til større bygg og anlegg vil den fortrinnsvis selges via elektro installasjonsfirma, men det er også mulig at vi vil tilby den via vår nettbutikk til de som ønsker den ultimate ladestasjonen hjemme og selv sørger for montering.

Pris må du snakke med Zaptec om, men den vil revolusjonere kostnaden for montering i borettslag og andre større anlegg. Allerede fra første boks er det besparelser å hente, noe som muliggjør privat og egen finansiering av første Smart i et borettslag, og enda gunstigere utvidelser etterhvert som flere av beboerene ønsker sin egen Smart boks. Her trenger en nemlig kun en ny kurs til første boks, og så hekter nestemann seg innpå samme kursen. Ingen behov for store fordelingskap med egne kurser, jordvern og strømmålere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Panduck på søndag 20. september 2015, klokken 08:49
Vel mitt spørsmål var vel orginalt om det vil være mulig å bruke slike 6A ladestasjoner hos oss når det står "400V TN" på sikringsskapet. Jeg har en 6A ladestasjon som fungerer utmerket for LEAF. Men når jeg ser på type2 stasjonene står det flott om alle bilene som kan lade fra disse, da er ikke Zoe nevnt.

Med TN nett er det plug and play også for Zoe. Lurt å lade med 10A framfor 6A grunnet dårlig effektivitet ved lave ladestyrker. Dette gjelder spesielt for 43 kW versjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 20. september 2015, klokken 08:32
Har forstått det slik at man tidligere også benyttet 1,5mm2 CU på 16A.
...
Dersom din Nabo kjøper seg en ZOE så følger det med på kjøpet en ferdig instalert ladeboks. Det kan tilkomme tillegg om det er mer ca 10m fra sikringsskap til wallboks. Så for din nabo som eventuelt kjøper seg en ZOE vil det antagelig lønne seg å få satt opp en veggboks i car-poten

Det er 1.5mm tversnitt, noe man nå ikke lengre kan sikre med mer enn 10A. Antar kabellenge er ca 90 meter, noe som neppe gjør saken bedre. Altså vil han neppe få mulighet til å bruke wallboxen som følger med.

Han var ikke klar over lade-begrensningene i Zoe, dumt at selgeren han snakket med ikke kunne være såpass ærlig. Han hadde fått intrykk av at Zoe var "best på hurtiglading og kunne lades overalt" og ble overrasket når jeg sa at den ikke kunne hurtiglades. Hurtiglading betydde uansett ikke mye for han, da han skal ha "pendle til jobben bil", men problemfri lading på jobb / hjemme var vesentlig, og har de IT-nett på jobben må han jo ha sånn "nytt fenzy adapter"

En annen ting, har hørt at Zoe kan bråke litt under lading. Er det mindre ved lave spenninger? Blir dumt om man ikke kan lade om natta fordi de som bor i leilighetene ved carportene klager på støy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA