Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe og 6A ladestasjon / ladekabel.

Startet av Panduck, lørdag 19. september 2015, klokken 22:12

« forrige - neste »

elektrolux

"Støen" er høyfrekvent og bærer ikke langt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 20. september 2015, klokken 15:10

Det er 1.5mm tversnitt, noe man nå ikke lengre kan sikre med mer enn 10A. Antar kabellenge er ca 90 meter, noe som neppe gjør saken bedre. Altså vil han neppe få mulighet til å bruke wallboxen som følger med.


Jeg har fått satt opp en standard "wallbox" fra Renault (3,6kw). ca 15 m med kabel.
Her ble det brukt 4mm2 kabel og 20A sikring.
(Ikke helt sammenlignbart da dette var IT-strøm og det måtte inn en trafo)

Skal du legge opp 90 med kabel for å kunne levere 16A vil jeg anta at elektrikkeren vil kreve 4mm2
(jeg er ikke elektrikker, så dette er en gjetning).
Antar at en elektrikker vil ta ca 150 kr pr meter med 4mm2 kabel.

Hvordan er eksiterende kabel ført frem, ligger den inne i et rør av noe slag slik at det "enkelt" kan trekkes  ny kabel?

Dersom flere har elbil i denne car-port rekken kan det hende at løsningen fra Zaptech (Smart) når den kan leveres vil bli beste løsning både teknisk og økonomisk.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 20. september 2015, klokken 16:14
Skal du legge opp 90 med kabel for å kunne levere 16A vil jeg anta at elektrikkeren vil kreve 4mm2
(jeg er ikke elektrikker, så dette er en gjetning).

4mm2 gir spenningsfall på nesten 5,5%. Det er nok for høyt så det må nok brukes minimum 6mm2 kabel.

Sitat
Antar at en elektrikker vil ta ca 150 kr pr meter med 4mm2 kabel.

Ja, det skulle ikke forundre meg. Til sammenligning selger jeg PFXP 3G6 til kr. 49,- pr. meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aronesen

Prøvde for moro å stille ladeboksen min på 8A, som er det minste jeg kan stille den på. Pluss for nesten ikke hørbar lading. Minus for ekstrem lang estimert ladetid.. :-)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Ferry

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. september 2015, klokken 08:56
Lurt å lade med 10A framfor 6A grunnet dårlig effektivitet ved lave ladestyrker. Dette gjelder spesielt for 43 kW versjonen.

Noen idé eller erfaring med hvor det blir av energien? Hvor blir det varmt? Motor? Kraftelektronikk?

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. september 2015, klokken 16:26
Ja, det skulle ikke forundre meg. Til sammenligning selger jeg PFXP 3G6 til kr. 49,- pr. meter.

Er "PFXP 3G6" egnet til å bli gravd ned?

Har du en link til databladet på kablen du selger?
(send gjerne en PM, da hele forumet muligens ikke er interessert i et datablad)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 20. september 2015, klokken 22:13
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. september 2015, klokken 16:26
Ja, det skulle ikke forundre meg. Til sammenligning selger jeg PFXP 3G6 til kr. 49,- pr. meter.

Er "PFXP 3G6" egnet til å bli gravd ned?

Har du en link til databladet på kablen du selger?
(send gjerne en PM, da hele forumet muligens ikke er interessert i et datablad)

Hvis du legger ned rør kan du grave den ned. Vil du grave ned direkte er PFSP 2x6/6 saken. Har ikke prisen her men den er neppe dyrere.

Her er datablad for Nexans utgave: http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/pdf-product_540286112/PFXP_500V_3G6.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. september 2015, klokken 22:21
Sitat fra: v-i-c på søndag 20. september 2015, klokken 22:13
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. september 2015, klokken 16:26
Ja, det skulle ikke forundre meg. Til sammenligning selger jeg PFXP 3G6 til kr. 49,- pr. meter.

Er "PFXP 3G6" egnet til å bli gravd ned?

Har du en link til databladet på kablen du selger?
(send gjerne en PM, da hele forumet muligens ikke er interessert i et datablad)

Hvis du legger ned rør kan du grave den ned. Vil du grave ned direkte er PFSP 2x6/6 saken. Har ikke prisen her men den er neppe dyrere.

Her er datablad for Nexans utgave: http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/pdf-product_540286112/PFXP_500V_3G6.pdf

I databladet du sendte link til finner jeg følgende:
"
Tillatt for innen- og utendørs bruk, men kabelen anbefales ikke forlagt i bakken (i rør) eller direkte i jord
"

Hvordan skal et slik utsagn tolkes?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. september 2015, klokken 15:29
"Støen" er høyfrekvent og bærer ikke langt.

Likevel synes jeg støyen blir mer og mer plagsom etter hvert som tiden går.

Hadde bilen på lading i helga, og jobbet litt noen få meter unna samtidig. Lyden er rett og slett ubehagelig når man oppholder seg i nærheten av bilen. Har likevel ladet en del ganger på natta med bilen like ved et åpent soveromsvindu. På grunn av at støyen er høyfrekvent så blir den fort dempet av gardiner o.l. I tillegg er høyfrekvent lyd veldig retningsbestemt, så selv om lyden høres godt når jeg står oppreist i soverommet er den nesten umulig å høre når jeg legger meg i senga som er lavere enn vindusåpningen.

Lyden er såpass godt hørbar at det nesten er flaut å få folk på besøk når bilen står og lader i tunet. Jeg har ellers inntrykk av at støynivået varierer fra bil til bil. Enkelte eiere rapporterer i alle fall at de ikke har noe særlig støy ved lading. Når det er sagt, så synes jeg fordelen med 11kW lading hjemme er større enn ulempen ved støy under lading. Jeg er også usikker på om støyen er like tydelig ved lading på 3,6 kW som ved 11kW. Når jeg lader på 43kW er lydnivået mye høyere enn på 11kW hjemme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rav4_EV

#24
SitatNoen idé eller erfaring med hvor det blir av energien? Hvor blir det varmt? Motor? Kraftelektronikk?

Energien går tilbake til nettet!

https://no.wikipedia.org/wiki/Reaktiv_effekt
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

fredag

Sitat fra: Panduck på søndag 20. september 2015, klokken 07:23
Sitat fra: Softblue på lørdag 19. september 2015, klokken 23:13
Det som gjentar seg alle trådene om ladning i borettslag, er at alle vil lade fra fellesanlegget.
Det har som regel bakgrunn i at man ikke vil betale for nytt strømopplegg og at man ikke vil betale for strømmen.

Nei. Dettte er ikke borettslag, men sameie. Strømen i carportene er ikke delt på fellesanlegg, men hver carport har kontakt med ledning fra leiligheten. Ting går i bakken, så det å oppgradere til "noe bedre" vil her være en kjempejobb. Det er relativt nye leiligheter, så kablingen var av den størrelsen som før var godkjent for 16A, men nå er kun sikret med 10A, og det kan man neppe lovlig endre. Jeg antar at å lade 6A fra dette vil være trygt.

Vi er allerede 2 elbileiere her, som begge lader med 6A. Det går ikke raskt, men bilen er jo ferdigladet hver morgen uansett. Men vi har LEAF med type1-utstyr, så det er ikke direkte overførbart til en Zoe, kjent for å ha ladeproblem.

Dersom sikringsskapet i leiligheten faktisk har tilgang til TN trefase: Sjekk med elektriker om det er vanskelig å få trukket ny trefase (3x16A) ledning fra leiligheten i eksisterende rør. Sikringen må i så fall byttes til en 16A trefase sikring med jordfeilbryter type B.

Og få elektriker til å montere en fastmontert type2 ladekontakt, feks:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2

I så fall vil han få et super dupert opplegg for å lade Zoe.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Softblue

Sitat fra: fredag på mandag 21. september 2015, klokken 13:22
Sitat fra: Panduck på søndag 20. september 2015, klokken 07:23
Sitat fra: Softblue på lørdag 19. september 2015, klokken 23:13
Det som gjentar seg alle trådene om ladning i borettslag, er at alle vil lade fra fellesanlegget.
Det har som regel bakgrunn i at man ikke vil betale for nytt strømopplegg og at man ikke vil betale for strømmen.

Nei. Dettte er ikke borettslag, men sameie. Strømen i carportene er ikke delt på fellesanlegg, men hver carport har kontakt med ledning fra leiligheten. Ting går i bakken, så det å oppgradere til "noe bedre" vil her være en kjempejobb. Det er relativt nye leiligheter, så kablingen var av den størrelsen som før var godkjent for 16A, men nå er kun sikret med 10A, og det kan man neppe lovlig endre. Jeg antar at å lade 6A fra dette vil være trygt.

Vi er allerede 2 elbileiere her, som begge lader med 6A. Det går ikke raskt, men bilen er jo ferdigladet hver morgen uansett. Men vi har LEAF med type1-utstyr, så det er ikke direkte overførbart til en Zoe, kjent for å ha ladeproblem.

Dersom sikringsskapet i leiligheten faktisk har tilgang til TN trefase: Sjekk med elektriker om det er vanskelig å få trukket ny trefase (3x16A) ledning fra leiligheten i eksisterende rør. Sikringen må i så fall byttes til en 16A trefase sikring med jordfeilbryter type B.

Og få elektriker til å montere en fastmontert type2 ladekontakt, feks:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2

I så fall vil han få et super dupert opplegg for å lade Zoe.

Trefaseledningen har fem ledere: L1, L2, L3, Nøytral og jord, og er såpass stiv og tung i 5x6 kvaderat mm, at jeg ville sett bort i fra å trekke den. Det er mulig man kan komme unna med 4 kvadrat mm for 16A/3. Om felles måleranlegg står i garasjen, så er det best å trekke den direkte fra din måler og ikke om sikringsskapet i leiligheten. Sikringsautomatene settes da på en skinne i målerskapet. Alternativ kan man bruket et eksternt sikringsskap om det ikke er plass. Jeg vil anbefale å legge kabelen åpent på vegg eller i taket. Man kan bruke rør eller føringsskinne til å legge den i. Hvis flere er interessert, så kan man legge en felles kabelgate for å spare kostnader.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Panduck

Sitat fra: Softblue på mandag 21. september 2015, klokken 15:59
Hvis flere er interessert, så kan man legge en felles kabelgate for å spare kostnader.

Det er noe av poenget. Folk som bor her, kjører en god del, hver dag. Med 50km til Oslo, som er arbeidsplassen for relativt mange i området, er det ikke overraskende at stadig flere elbiler dukker opp i nærområdet. Jeg antar det kommer til å bli en god del flere i løpet i sameiet om ett par år. Tiden å se på nykabling er nok heller da, enn nå. Jeg er bare glad jeg har lademulighet. Og om det er tregt, så holder det faktisk...

Panduck

Da kom naboen hjem med ny Leaf. Det ble for mye usikkerhet rundt lading fra IT-nett, selv om det er TN her vi bor. Det var visst andre enn meg som hadde snakket han vekk fra Zoe, så jeg skal ikke ta på meg skylden for det...

overter

Sitat fra: Panduck på søndag 20. september 2015, klokken 15:10


Det er 1.5mm tversnitt, noe man nå ikke lengre kan sikre med mer enn 10A. Antar kabellengde er ca 90 meter, noe som neppe gjør saken bedre. Altså vil han neppe få mulighet til å bruke wallboxen som følger med.

1,5mm og 90m og hvis det er et nytt anlegg så er det nok helt i grenseland med hensyn til minimum kortslutningstrøm i anlegget. Blir stort spenningsfall med slike avstander på 1,5mm og 10A.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA