Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer det 800V?

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 15. september 2015, klokken 16:34

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Her er det en konseptbil:
http://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx#/technology

Den skal ha rekkevidde på 50 mil, og 80% opplading på 15 minutter. Da kan vel 800V komme godt med.

RaBalder

400V er jo en del av en TN-nett, så den finnes det en del av. Og spesielt i utlandet er det mye av den. Dermed er det ikke så unaturlig å basere lading av elbil på 400V tilførsel. Fra et 400V TN-nett kan man også enkelt koble opp 1fase 220V lading.

800V tror jeg er sjeldnere vare. Er usikker på om det er noen standard leveranse fra nettselskapene.

Men jeg tror uansett ikke det er noe standard for levering til husholdninger. Men er ingen ekspert på området  ::)  :P

KjellG

Hvorfor skulle ladingen av samme energimengde gå fortere fordi om spenningen er høyere? Reklamespråk?


TB

Kan med samme kabel dimensjon overføre meir energi med høgare volt. V x A = W

Men, høgare spenning krev betre / meir isolasjon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 15. september 2015, klokken 16:34
Her er det en konseptbil:
http://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx#/technology

Den skal ha rekkevidde på 50 mil, og 80% opplading på 15 minutter. Da kan vel 800V komme godt med.

Joda, men samtidig fjerner man all kompatibilitet med dagens hurtigladere. De makser ut på 500V (410V for Tesla sine).

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:28
400V er jo en del av en TN-nett, så den finnes det en del av. Og spesielt i utlandet er det mye av den. Dermed er det ikke så unaturlig å basere lading av elbil på 400V tilførsel. Fra et 400V TN-nett kan man også enkelt koble opp 1fase 220V lading.

800V tror jeg er sjeldnere vare. Er usikker på om det er noen standard leveranse fra nettselskapene.

Nå trenger du ikke 800V AC for å lade et 800V batteri da. Vi lader jo 360V elbilbatterier fra 230V AC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#5
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:28
400V er jo en del av en TN-nett, så den finnes det en del av. Og spesielt i utlandet er det mye av den. Dermed er det ikke så unaturlig å basere lading av elbil på 400V tilførsel. Fra et 400V TN-nett kan man også enkelt koble opp 1fase 220V lading.

800V tror jeg er sjeldnere vare. Er usikker på om det er noen standard leveranse fra nettselskapene.

For hurtiglading i dette formatet er det jo ikke laderen i bilen som teller. Her snakker en om en ekstern lader som forsyner bilen med likestrøm. Nettspenningen er egentlig i denne sammenhengen irelevant. Men denne DC laderen må selvfølgelig være istand til å levere en høy effekt. Her snakker vi vel om effekter nær det doble av Teslas Super Charger ellr 4xCombo (CHAdeMO).
Så i tillegg til bilen må Porsche utvikle sin egen 800V super charger.
(Eller mer trolig overlate det til Siemens)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: TB på tirsdag 15. september 2015, klokken 18:35
Kan med samme kabel dimensjon overføre meir energi med høgare volt. V x A = W

Men, høgare spenning krev betre / meir isolasjon.

Isolasjonstykkelsen er neppe kostnadsdrivende, men hvordan skal denne økte effekten komme frem til ladepunktet? Effekt er ikke gratis, tvert imot.

RaBalder

Jeg synes dem gaper over mye med den "greia".

  • Den skal se "tøff" ut
  • Gå fort som f.....
  • Aksellerere enda verre
  • Trille langt på hver lading
  • Og til slutt skal ladingen gå på et øyeblikk

Skal vi tippe noen pris på herligheten  :o    Eller hva en ladestasjon vil koste i drift  ::)  :P

bjaolsen

#8
Stod det ikke også i artikkelen at den også skulle kunne lade på 400V ?

Antar at hvis en har en "litt" smart styring av cellene kan en få det til.....
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Speeder

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. september 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 15. september 2015, klokken 16:34
Her er det en konseptbil:
http://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx#/technology

Den skal ha rekkevidde på 50 mil, og 80% opplading på 15 minutter. Da kan vel 800V komme godt med.

Joda, men samtidig fjerner man all kompatibilitet med dagens hurtigladere. De makser ut på 500V (410V for Tesla sine).

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:28
400V er jo en del av en TN-nett, så den finnes det en del av. Og spesielt i utlandet er det mye av den. Dermed er det ikke så unaturlig å basere lading av elbil på 400V tilførsel. Fra et 400V TN-nett kan man også enkelt koble opp 1fase 220V lading.

800V tror jeg er sjeldnere vare. Er usikker på om det er noen standard leveranse fra nettselskapene.

Nå trenger du ikke 800V AC for å lade et 800V batteri da. Vi lader jo 360V elbilbatterier fra 230V AC.

I artikkelen nevnes det att den også skal støtte dagens 400V ladere. Dette blir vel neppe en volummodell med det første, så med EN slik lader per teslalokasjon vil vel mye være gjort:) Dette vil jo ikke øke kostnaden voldsomt på ett ladepunkt. Synes dette gøres spennende ut.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Ferry

Jeg leste et sted at cellene kan sjaltes om til 2 x 400 volt i parallell. Slik at ccs kan brukes, om enn tregere. Det kommer til å skje vanvittig mye på elbilfronten framover. 

KjellG

Hvorfor tregere? Er jo bare å doble strømmen.

bosonic

Det er lett å gå i surr nå ja..
Man må ikke blande sammen batterispenning og nettspenning.
En lader kan gjøre nettspenningen både lavere og nøyere enn batterispenningen(ladespenningen)

(Bra vi har Griffel her.. jeg anbefaler dere å følge med på hans innlegg...)

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: KjellG på tirsdag 15. september 2015, klokken 23:47
Hvorfor tregere? Er jo bare å doble strømmen.
Tapene i kabel, d.v.s. varmeutvikling i kabel og plugg øker med kvadratet av strømmen, så dimensjoner på plugg og bevegelig kabel gjør det uhåndterlig.

Sitat fra: Ferry på tirsdag 15. september 2015, klokken 22:52
Jeg leste et sted at cellene kan sjaltes om til 2 x 400 volt i parallell. Slik at ccs kan brukes, om enn tregere. Det kommer til å skje vanvittig mye på elbilfronten framover. 
Sitat fra: bosonic på onsdag 16. september 2015, klokken 00:00
Det er lett å gå i surr nå ja..
Man må ikke blande sammen batterispenning og nettspenning.
En lader kan gjøre nettspenningen både lavere og nøyere enn batterispenningen(ladespenningen)
(Bra vi har Griffel her.. jeg anbefaler dere å følge med på hans innlegg...)
Takk for tilliten, her beskriver Ferry hvordan det kan ha seg at denn bilen kan lades både fra en DC lader i 4-500V området og fra Porsches DC supercharger som opererer i 800V området.
En standard Combo DC lader ville ikke kunne lade 800V batteri. En DC-DC konverter eller spenningdobler i denne størrelsen vil nok ikke kunne bygges inn i bilen så en batteriomkobling er antagelig det eneste realistiske muligheten, men ikke rett fram det heller med de størrelser på spenning og effekter en har med å gjøre.

Det er riktig at nettspenningen er uten betydning, men bilens kontrollsystem styrer spenningen på DC lader slik at ønsket ladestrøm passer med batteriets ladetilstand. Så 400V og 800V er ikke eksakte verdier men nominelle størrelser som varierer ganske mye ut fra batteriet lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

olegregert

I Norge har man 230/400 V anlegg avhengig av bygge tidspunkt.  Industrien bruker 680 anlegg for prosessindustri. Så vidt meg bekjent er ikke 800V eksisterende løsning i Norge.

Volt er vel minst interessant mer hvor mye amp og om det er 1 eller 3 fase løsning bilen kan håndtere ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA