Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer det 800V?

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 15. september 2015, klokken 16:34

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Før eller siden vil man få skaleringsproblemer med 400V batterier.

Tenk det et vogntog på 60 tonn som skal ned fra fjellet.

automat

Sitat fra: Griffel på søndag 04. april 2021, klokken 12:57
Poenget mitt var høy effekt ved lading 15min er noe annet enn høyt forbruk  forbruk i 15 min.
Lade 15 min for å få 80% batteri med en effekt på 400kW.
Vanskelig å se for seg at en bil med 400kW motor trekker fullast mer en noen få minutter av gangen, selv med campingvogn.
Mitt poeng er at også motorene vil ha nytte av 800V. Man kan lage de mindre og lettere, men det krever dyrere kraftelektronikk.

Og det er som sagt motorene som først gir begrensning ved høye effektuttak på TMS og TMX, ikke batteriet (pre-raven). Og det skal ikke mer til enn en høyhastighetstur på autobahn før man kan rammes av det.

Når det gjelder lading, så tror jeg tykkelse på ladekabel og strømbegrensninger i CCS-pluggen er gode argumenter for 800V.

Dagens batteristørrelser og -kjemier har nok begrenset nytte av 800V
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oivindg

Motoren blir ikke vesentlig mindre ved å øke spenningen. Det er strømarealet i viklingene som bestemmer dreiemomentet. Med høyere spenning får du mindre strøm og må derfor ha flere viklinger. Du ender opp med omtrent samme vekt av kobber.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

automat

Sitat fra: oivindg på mandag 05. april 2021, klokken 11:00
Motoren blir ikke vesentlig mindre ved å øke spenningen. Det er strømarealet i viklingene som bestemmer dreiemomentet. Med høyere spenning får du mindre strøm og må derfor ha flere viklinger. Du ender opp med omtrent samme vekt av kobber.
Og når strømstyrken halveres, så genereres like mye varme som må transporteres bort?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oivindg

#49
Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 11:44
Sitat fra: oivindg på mandag 05. april 2021, klokken 11:00
Motoren blir ikke vesentlig mindre ved å øke spenningen. Det er strømarealet i viklingene som bestemmer dreiemomentet. Med høyere spenning får du mindre strøm og må derfor ha flere viklinger. Du ender opp med omtrent samme vekt av kobber.
Og når strømstyrken halveres, så genereres like mye varme som må transporteres bort?
Nei, det gjør det ikke, så du vil kunne få noe gevinst ved å øke spenningen. Samtidig øker tapene i drivelektronikken ved lavere belastning, som for mange er da du helst vil øke effektiviteten. Et ganske komplekst regnestykke med fordeler og ulemper for både høy og lav spenning. Men motorstørrelsen er kanskje der det er minst å hente.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

automat

Klarer man å øke effektiviteten fra f.eks 95% til 96% under høy belastning for en vanlig 200kW motor, så er det potensielt 2kW mindre varme å bli kvitt.

Det er åpenbart mange parametere å ta hensyn til, og jeg er ingen motorekspert. Derfor googlet jeg litt og fant dette:

Besides reducing the weight of motors, an 800-volt system has the added advantage of reducing their mass too. Since the higher voltage allows the motors to run at speeds of 20,000 rpm, well over double that of their 400-volt siblings, they have better power density. This means that they convert electrical power to mechanical power with this speed and not high torque. "In general, motor size is defined by torque capability," Bitsche says, which means removing torque from the equation allows motors to be much smaller. So much, in fact, that smaller high-speed motors can weigh as little as 25 kilograms, with the result that they reduce the overall weight of a vehicle, enabling it to travel much further on a single charge.

http://drivemode-h2020.eu/shifting-to-800-volt-systems-why-boosting-motor-power-could-be-the-key-to-better-electric-cars/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

Det er manko på kobber i verden, kobberprisene har dobbla seg nå,  og det tar 15-20 år å bygge nye gruver.

800V-biler kan vel tvinge seg fram, hvis elbilbransjen skal skalere, og hvis vi fortsatt skal ha biler med 400 hestekrefter.

Det sies at et Tesla inneholder 80kg kobber, mens en fossilbil har 20kg kobber.

Så spørs det når man øker lågspenningsanlegget til 24 eller 48V.

tromsø

Ny artikkel og podkast fra TU om fordeler og ulemper med 800V:
https://www.tu.no/artikler/elbiler-med-800-volt-batteri-kan-ha-kortere-levetid/510227

Sitat: "forskning viser at elbiler med 800V kan ha opptil 20% reduksjon på antall ladesykluser".
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trekkoppbil

Ja, det blir nok grisete å balansere ett 800V batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA