Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

medbragt reservebatteri mulig?

Startet av gamer73, tirsdag 08. september 2015, klokken 08:42

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Sven-E på fredag 08. januar 2016, klokken 08:12
Litt artig regnestykke:

Start med 2 stk. E-up, begge med fulle batterier.
A) Bil1 trekker Bil2 som bare triller.
B) Når Bil1 er tom, trekker Bil2 Bil 1 som regenererer.
C) Hver gang en av bilene er tom, byttes det på å dra den andre som regenererer.

A)    125km
B)    125km
C1)  100km
C2)    75km
C3)    50km
C4)    25km
SUM 500km

Lading av begge til 125km skal da teoretisk klare å frakte begge bilene totalt 500km.
Men da er det vel på tide med en pause, så kan man kanskje få ladet til fullt, og begynne på ny 500.

Det spørs om ikke vi må få tak i en E-up til.
Dobbelt så mye bagasjeplass, og nesten 4x rekkevidde.
Med drag i steden for slepetau er det jo nok at 1 av oss kjører, og ingen av oss behøver sitte i bilen som trekkes.

Det er IKKE mulig å få 4x rekkevidde. Hvis de har 150km rekkevidde så ville man klart 300km hvis bilen som henger på veier 0 kg og ikke lager noe luftmotstand og man ikke kjører regenerering når man tauer bilen som er tom. Så fort man regenererer så taper man mer enn man vinner, og siden bilen som taues veier litt og det er luftmotsstand så vil total antall km alltid bli mindre enn de to sammenlagt.

jensjacob

Det er sjovt som elbilen har genoplivet drømmen om evighedsmaskiner - i dette tilfælde motor-trækker-generator konceptet.

I gamle dage drømte opfindere også om at lave evighedsmaskiner og alkymister drømte om at lave bly om til guld.

I mellemtiden er det blevet muligt at lave bly om til guld på atomart plan, men man kan stadigvæk ikke lave evighedsmaskiner.
Desværre..., for jeg ved godt hvad man kunne tjene flest penge på.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

1000kwh

Tror ikke Sven-E har noen ingeniørutdannelse i alle fall  ;D

Råde

#48
Jeg tror nok ikke du skal sette tapet lineært. Der ligger din største feil. Det er nok heller en logaritmisk (ish) graf av rekkeviddetap du skal kikke på.
e-Golf | X75D

pwb

Sitat fra: Sven-E på fredag 08. januar 2016, klokken 17:23

Når Bil1 er tom, trekker Bil2 Bil 1 som regenererer. - Ikke 125 men 100km regenerering på Bil1.


Her gjør du en feil, hvis du har en tom bil på tauing som regenererer så vil du tape mer på bilen foran enn det bilen bak kan regenerere. Hvis du da klarer å kjøre 60km (det er TUNGT å taue en bil som regenererer) så vil du kanskje bare ha regenerert 40km på den som taues så da kommer du totalt 100km og ikke 125km.

als77

Sitat fra: Sven-E på fredag 08. januar 2016, klokken 17:23
Sitat fra: jensjacob på fredag 08. januar 2016, klokken 09:12
Skal det forstås sådan at du mener at en bil der trækker en bil der regenerer (B) kan køre ligeså langt som en bil der trækker en frit rullende bil (A) ?? I dette tilfælde 125 km. Jeg antager at vandret underlag er underforstået.

Mener du det alvorligt ?
Nei. Det var ikke det jeg tenkte.
Bil1 trekker Bil2 som bare triller.  - 0 regenerering på Bil2.
Når Bil1 er tom, trekker Bil2 Bil 1 som regenererer. - Ikke 125 men 100km regenerering på Bil1.
Men bilene har likevel gått 125km for begge startet jo i utgangspunktet med fulle batterier.

Så regnet jeg 25km "tap" for hver påfølgende tauing/regenerering.
Den som ikke fikk 125 men 100km regenerer 75km på neste.
Den igjen regenerer 50km på neste, som igjen regenerer 25km på neste.
Til slutt er begge på 0km.

Sitat fra: pwb på fredag 08. januar 2016, klokken 13:24
Det er IKKE mulig å få 4x rekkevidde. Hvis de har 150km rekkevidde så ville man klart 300km hvis bilen som henger på veier 0 kg og ikke lager noe luftmotstand og man ikke kjører regenerering når man tauer bilen som er tom. Så fort man regenererer så taper man mer enn man vinner, og siden bilen som taues veier litt og det er luftmotsstand så vil total antall km alltid bli mindre enn de to sammenlagt.
Du har sikkert rett.

Og som 1000kwh påpeker, så er jeg ikke ingeniør, selv om jeg ikke vet hvilken rolle det skulle spille. ?
(hehe, kanskje jeg burde svare at jeg tror ikke akkurat 1000kwh har noen lærerutdanning i alle fall :)

Jeg tenkte i utgangspunktet på om jeg kunne kjøre Oslo - Stockholm med 2 biler.
Jeg tenkte verken på fart, luftmotstand eller høydeforskjeller.
Jeg var innom tanken på at det skulle være en %-vis reduksjon i rekkevidden for hver regenerering, men gjorde det veldig enkelt ved å sette tapet til 25km for hver regenerering i stede.

Forresten,  det med luftmotstand:
Jeg hadde en gang en Suzuki Jeep, og den brukte mindre bensin når jeg trakk tilhenger enn når jeg kjørte uten tilhenger.  Det ble mye mindre "drag" bak bilen når tilhengeren var med.
Men en UP riktig vei, og den andre baklengs, og tett inntil hverandre, så blir vel de to til sammen litt mer aerodynamiske ville jeg tro.  Kanske en eller annen ingeniør kan bekrefte/avkrefte?   ;D

Dette var en artig problemstilling :)
For å omformulere; vil en e-Golf som klarer f.eks 150km på en gitt strekning uten å taue en annen e-Golf kun klare 75km dersom den tauer en annen e-Golf (uten regen)? Dersom denne tenkte e-Golfen klarer å kjøre 100km når den tauer, så vil jo total rekkevidde (uten regen) for disse to e-Golfene (når de har skiftet når den første er tom) klare 100km + 100km = 200km mot den enes 150km. Dette koker egentlig ned til om forbruket ved å slepe en bil medfører at forbruket dobles - dersom forbruket ikke dobles, så vil man kunne få lenger rekkevidde ved å slepe og bytte enn ved å kjøre hver for seg

For å dra det over til tilhengerverden; vil en bil på 1,5 tonn doble forbruket dersom den drar en henger på 1,5tonn enn når den kjører uten henger?


pwb

Sitat fra: als77 på søndag 10. januar 2016, klokken 11:27
dersom forbruket ikke dobles, så vil man kunne få lenger rekkevidde ved å slepe og bytte enn ved å kjøre hver for seg

Ja, men aldri i nærheten av dobbel rekkevidde. Hadde blitt akkurat det samme om man hadde sveiset disse to bilene sammen, dobbelt så stort batteri men større og tyngre bil som da bruker mer pr km så rekkevidden vil uansett bli mindre enn dobbelt så mye.

als77

Sitat fra: pwb på søndag 10. januar 2016, klokken 13:29
Sitat fra: als77 på søndag 10. januar 2016, klokken 11:27
dersom forbruket ikke dobles, så vil man kunne få lenger rekkevidde ved å slepe og bytte enn ved å kjøre hver for seg

Ja, men aldri i nærheten av dobbel rekkevidde. Hadde blitt akkurat det samme om man hadde sveiset disse to bilene sammen, dobbelt så stort batteri men større og tyngre bil som da bruker mer pr km så rekkevidden vil uansett bli mindre enn dobbelt så mye.

Nei, dobbelt så mye er neppe trolig. Spørsmålet er hvor mye.
Dersom man kan oppnå 50% rekkevidde så hadde det kanskje vært noe å tenke på dersom man kjenner noen som skal samme vei og man skal et stykke :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA