Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fukt i frontlyktene?

Startet av dabis, fredag 08. januar 2016, klokken 09:07

« forrige - neste »

dabis

Skulle som den aktiv trafikksikre mannen jeg er vaske lykte da jeg kom frem til jobb i dag da jeg ikke har lyktespylere. Og oppdaget at det var kommet frostkrystaller/ frostmerker på innsiden av lykten. Jeg har jo LED lys og trodde da det var snakk om at jeg hadde lykter som ikke kunne åpnes altså hermetisk lukkede lykter. Noen fler som har opplevd det samme. Hvordan er det med garanti osv.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

gamer73

Det er nok garantisak og heller desverre ikke uvanlig i biler..hadde det på bmw'en min for 10 år siden...dem byttet lykt gratis.

urabus

Ønsker deg lykke til med den saken. Har vært innom møller med dette.
En dag med snø og lysene er full av dugg. Men så lenge det ikke er synlig vann i lyktene så sliter vi kunder. Denne følger jeg.....



gamer73

ja det må nok være lekasje av en eller annen sort selvsagt....litt kondens kan sikkert oppstå under gunstige forhold, og jeg tror ikke det er hermetisk tett og under trykk etc.....for da ville kanskje ikke mulig kondens unsluppet? mine bmw lykter ble nok skiftet pga dem fant ut dem tok inn regnvann....

urabus

Jeg har rennemerker og det er ikke godkjent for garanti


Ourasi

#5
Sitat fra: dabis på fredag 08. januar 2016, klokken 09:07
Skulle som den aktiv trafikksikre mannen jeg er vaske lykte da jeg kom frem til jobb i dag da jeg ikke har lyktespylere. Og oppdaget at det var kommet frostkrystaller/ frostmerker på innsiden av lykten. Jeg har jo LED lys og trodde da det var snakk om at jeg hadde lykter som ikke kunne åpnes altså hermetisk lukkede lykter. Noen fler som har opplevd det samme. Hvordan er det med garanti osv.

Hos meg er det fryst dugg/luft også, men dette er mellom plastbeskyttelsen og glasset, ikke inni lykten bak glasset.

Man kan finne ut av dette ved å sette fingeren på plasten uten å trykke i noen titalls sekunder, forsvinner den fryste duggen der fingeren var er det mellom plast og glass. Er usikker på om det er ventilasjonshull i plastdekselet, men noe tyder på dette siden jeg kan presse duggluften oppover/nedover og ut etter jeg har smeltet den med hånden (det er bittelitt svikt i plasten, og ren lykt så ikke man risikerer riper, selv om man presser/ruller hånden uten å gni mot plasten..), starter å presse/rulle midt på lykten. Etter jeg har gjort dette kommer ikke duggen tilbake dersom det er stabilt minusgrader, den kommer derimot tilbake dersom det blir mildvær og så blir kaldt igjen.

Jeg har akkurat handlet meg en liten håndholdt biltørker på 1.3hp/350km/t, som gir oppvarmet filtrert tørr luft så man kan få tørket opp rundt i sprekkene rundt lyktene (perfekt som snøblåser, i tillegg til å tørke bilen uten å berøre lakk), der ligger det hinsides mye is og fukt/vann som muligvis tetter gjennomlufting og holder fukt innestengt samt produserer fukt (min teori). Kan holde dere oppdatert om dette holder duggen borte ved litt prevantiv bruk. Kan evnt. være en billig løsning for et irriterende moment, ekstremperfeksjonist som jeg er, irriterer slikt selv om det kun tar noen minutter å fikse med overnevnte metode...
Golf GTE 2015 Carbon

mihkku

Sitat fra: urabus på fredag 08. januar 2016, klokken 14:23
Jeg har rennemerker og det er ikke godkjent for garanti
Rart. Jeg hadde rennemerke og fikk godkjent, men denne klagde jeg på ganske raskt da dette må ha vært når bilen ble produsert.

urabus

Selvfølgelig hvisd en er sånn når du henter bilen....
Må ta det med møller forhandler en dag lyktene dugger skikkelig så går det fint tipper jeg.

Møller bil som selv så at dugg oppstår men de har et "spesielt"! Rom du må ta bilen inn i og hvis detf fortsatt er dugg etter en halvtime ca da har de grunnlag for utskifting av lysene.
Dette var det drotningsvik møller som så.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA