Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtig lading av elbil på strekningen Oslo -- Bergen over Fagernes/Tyin (E16)

Startet av v-i-c, fredag 04. september 2015, klokken 13:11

« forrige - neste »

v-i-c

Hensikten med denne tråden er:
-- Diskutere hurtigladning på strekningen Oslo - Bergen over Fagernes/Tyin langs E16.
-- Utveksle info om hvordan det er å benytte elbil på hele eller deler av denne veien.
-- Foreslå forbedringer i veg og lade infrastrukturen på hele eller deler av denne veien.
-- Be om råd og veiledning til å benytte elbil på hele eller deler av denne veien.
-- Komme med anbefalinger om hvor det er lurt å stoppe for å "fylle tanken" på elbilen langs E16.
-- Referat/oppsummeringer fra turer langs hele eller deler av  E16 mellom Oslo og Bergen med elbil.
-- Erfaringer fra vinterbruk av elbil over fjellet.
-- Optimal lade pauser. Hvor lenge bør en lade på hvert punkt for ulike elbiler.

Hurtigladning i denne tråden inkluderer alle former for elbil ladning hvor en får full tank ("tom" til 80%) på ca 30 min.

Energimengden som må overføres pr tidsenhet vil variere med størrelsen på energilagret i bilen.

Pr i dag kjenner jeg til at det er 4 ulike metoder for hurtigladning av elbil i Norge.
-- AC med EU kontakt -- Type2 (typisk Renault ZOE)
-- DC med Japansk kontakt -- ChaDeMo (typisk Nissan Leaf)
-- DC med EU kontakt -- CCS (Typisk BMW i3)
-- DC med EU kontakt -- Type2 (Typisk Tesla)

Det er så vidt jeg vet bygget en del Hurtige ladestasjoner som betjener disse metodene for hurtigladning  langs E16 mellom Oslo og Bergen.

Det er mitt ønske at tonen i denne tråden er vennlig og at det utvises respekt for alle typer elbiler.

Kom gjerne med kritiske spørsmål til hverandre og ha heftige diskusjoner.

Respekter at andre kan ha meninger/synspunkter som du er sterkt uenig i.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

I utgangspunktet er det "umulig" å komme seg mellom Oslo og Bergen via E16 hvis man utelukkende skal basere seg på hurtiglading.

Det er problemfritt å komme fra Oslo til ca. Tyin. 75 km fra hurtiglader på Fagernes til Tyinkrysset bør gå greit selv på vinteren.

Fra Bergen bør du komme greit opp til Tyin på sommertid nå etter at Arctic Roads har åpnet ladestasjon i Aurland. Tror også det kan gå selv på vinteren, men 80 km fra Aurland til Tyin med 1000 m stigning kan vel bli ganske spennende for enkelte.

De ladestasjonene jeg vet om på strekningen er:

Bergen, Fjøsanger (CCS, ChaDeMo, 43kW AC) Flere alternative ladestasjoner i Bergen, men kun Fjøsanger med 43kW AC
Dale (CCS, ChaDeMo, 43kW AC)
Trengereid snart operativ (CCS, ChaDeMo, 22kW AC?)
Voss, Amfi (CCS, ChaDeMo, 43kW AC)
Voss Rokneparken (ChaDeMo)
Vossestrand/Vinje operativ høst 2015? (CCS, ChaDeMo, 43kW AC?)
Aurland (CCS, ChaDeMo, 22kW AC)

Mellom Aurland og Fagernes (155 km) er det kun treglademuligheter

Lærdal (11 kW, mitt private ladepunkt som jeg har lånt ut til trengende elbilister på tur øst-vest)
Tyin (utleiehytte med mulighet for 32A 400V uttak)
Vang i Valdres (Bøflaten Camping har, i følge ladestajoner.no,  blå 32A CEE som kan lånes) 


Fagernes (CCS, ChaDeMo, 43kW AC)
Leira (CCS, ChaDeMo, 43kW AC)
Aurdal (CCS, ChaDeMo, 43kW AC)
Nes i Ådal (CCS, ChaDeMo, 43kW AC)
Hønefoss (CCS, ChaDeMo, 43kW AC) flere alternative ladestasjoner?
Sandvika (CCS, ChaDeMo, 43kW AC) flere alternative ladestasjoner i Bærum/Oslo



For å gjøre denne strekningen problemfri året rundt bør det opp 3-4 nye ladestasjoner:
Håbakken, Lærdal - ikke helt nødvendig mtp E16, men strategisk plassert (og man slipper å forholde seg til Arctic Roads)
Borlaug, Lærdal - Rett før stigningen opp mot både E16 Filefjell og Rv.52 Hemsedal
Tyinkrysset - Før man kjører opp på fjellet
Vang/Ryfoss - kanskje ikke 100 % nødvendig, men praktisk med kortere avstand enn 75 km pga. kalde vintre og stigning mot Tyin
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ferry

Sitat fra: THE på fredag 04. september 2015, klokken 14:02
Nes i Ådal (CCS, ChaDeMo, 43kW AC)

Kommer eller har kommet type 2 i tillegg til hurtigladeren. Uvisst hvor kraftig, antagelig 22 kW?

Sitat
Hønefoss (CCS, ChaDeMo, 43kW AC) flere alternative ladestasjoner?

Kiwi har 1 stasjon, Hvervenkastet har to.

v-i-c

Nå i høstferien (uke 40) planlegger jeg en tur til Fondsbu nord for Tyin.

Det kan bli kaldt og Snø kan komme.

Fra min bolig til Fagernes ser det ut til å være godt med raske lade muligheter.
Primært ønsker jeg å benytte Fortum Charge & Drive sine stasjoner (Gratis ladning følger ZOE)

Muligheter ser ut til å være.
Fortum hurtigladestasjon Kiwi Billingstad
Fortum Hurtigladestasjon, Sandvika
Fortum Hurtigladestasjon Kiwi Hønefoss
Shell 7-Eleven Nes i Ådal - Fortum Hurtigladestasjon
Fortum hurtigladestasjon Kiwi, Aurdal
Fortum hurtigladestasjon Kiwi Leira i Valdres
Fortum hurtigladestasjon Fagernes

Alle med AC 43 kw etter det jeg forstår.

Strekningen som jeg er usikker på blir da

Fagernes - Tyinkrysset - Fondsbu - Tyinkrysset - Fagernes

Jeg er fersk som elbil eier og dette vil bli min første "langtur" med elbil.

Av ladeutstyr har jeg i dag:
-- Type2-Type2 32A kabel (følger med bilen ved kjøp)
-- Ratio sin 31323 ladekabel med kladd. Jeg har CEE 16A(enfase) kontakt på min Ratio 31323.
-- Overgang fra CEE 16A(enfase) til "vanlig kontakt".
-- Overgang fra "vanlig kontakt" til CEE 16A(enfase).
-- 10 m 3x2.5mm2 kabel med han/hun kontakter CEE 16A(enfase)

Pr i dag kan jeg altså lade fra :
-- Hurtigladerstasjon med AC 43kw
-- Type2 kontakt. (gitt at strømmen er TN-strøm)
-- Blått CEE 16A(enfase) kontakt. (gitt at strømmen er TN-strøm).
-- Vanlig jordet kontakt med 6A, 10A eller 16A. (gitt at strømmen er TN-strøm)

Fra Fagernes til Fondsbu er det ca 100 km.
Fondsbu har strøm.
Jeg vet ennå ikke om dette er TN-strøm eller ikke.
Jeg vet ikke om jeg kan få kjøpe strøm til ladning på Fondsbu (regner med at det vil være mulig)
Eventuell ladehastighet på Fondsbu er uten betydning da jeg skal være der i flere dager.

Det skal i følge ladestasjoner.no være to mulighet til å få strøm "mellom" Fagernes og Fondsbu

1 Bøflaten Camping i Vang, Valdres.
   Med kontakt : Industri 3-pin blå  --  Normal 32A

2 Børrenøseveien 47 ved Tyinkrysset.
   Med kontakt : Ukjent -- 400V/16A/3fas

Slik jeg forstår det kan mitt nåværende ladeutstyr ikke benyttes på disse to kontaktene.

Jeg er blitt tilbudt å få låne en "hyttelader" av bilselgeren til fri bruk i uke 40.
(Skal være en gul bøtte med en transportabel trafo som omformer "vanlig strøm" til TN-strøm)
Jeg har ikke sett "den gule bøtta" jeg kan få låne så jeg har ingen tekniske data på denne.

Jeg gjør følgende antagelse :
Jeg kan ikke kjøre tur / retur Fagernes - Fondsbu - Fagernes ca 200 km med 600-700 meters stigning underveis uten å lade.

Jeg sitter da med noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på:

Hva bør jeg gjøre for å få nok strøm til bilen min på denne delen turen (tur tur / retur Fagernes - Fondsbu - Fagernes?

Bør jeg komplementere mitt nåværende ladeutstyr?
I så fall hva bør jeg kjøpe?
Hvem bør jeg kjøpe dette hos?

Er det noen med en Renault ZOE som har kjørt tur / retur Fagernes - Fondsbu - Fagernes?
Hvordan fikk du nok strøm til å gjøre det?


-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

turfsurf

Sitat fra: v-i-c på fredag 04. september 2015, klokken 16:59
Jeg er blitt tilbudt å få låne en "hyttelader" av bilselgeren til fri bruk i uke 40.
(Skal være en gul bøtte med en transportabel trafo som omformer "vanlig strøm" til TN-strøm)
Jeg har ikke sett "den gule bøtta" jeg kan få låne så jeg ingen tekniske data på denne.

Har du kjøpt brukt ZOE uten å få med den gule bøtta? Informerte han om det? Elbil uten mulighet til å lade fra IT nettet vil sterkt begrense reisemulighetene dine. Ikke bare Schuko fra IT nett, men mange steder også enfase type 2 lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emil

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2015, klokken 17:46
Sitat fra: v-i-c på fredag 04. september 2015, klokken 16:59
Jeg er blitt tilbudt å få låne en "hyttelader" av bilselgeren til fri bruk i uke 40.
(Skal være en gul bøtte med en transportabel trafo som omformer "vanlig strøm" til TN-strøm)
Jeg har ikke sett "den gule bøtta" jeg kan få låne så jeg ingen tekniske data på denne.

Har du kjøpt brukt ZOE uten å få med den gule bøtta? Informerte han om det? Elbil uten mulighet til å lade fra IT nettet vil sterkt begrense reisemulighetene dine. Ikke bare Schuko fra IT nett, men mange steder også enfase type 2 lading.

Kanskje han har blitt lovet Zaptec-kladd og venter på denne eller sett for seg at 43kW AC-punkter skal dekke hele landet?

Uansett, den gule bøtta som veier nesten 30kg gir en 43kW Zoe en ladetid på ca 16t fra 0-100%. En av ulempene med laderen i Zoe og særlig førstegenerasjons med 43kW lader er både krav om TN-nett samt dårlig effektivitet på laveffekt enfaselading. En 22kW Zoe vil lade litt fortere med ladebøtta selv om den har mer batterikapasitet å lade opp fra 0-100%.

v-i-c

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2015, klokken 17:46
Sitat fra: v-i-c på fredag 04. september 2015, klokken 16:59
Jeg er blitt tilbudt å få låne en "hyttelader" av bilselgeren til fri bruk i uke 40.
(Skal være en gul bøtte med en transportabel trafo som omformer "vanlig strøm" til TN-strøm)
Jeg har ikke sett "den gule bøtta" jeg kan få låne så jeg har ingen tekniske data på denne.

Har du kjøpt brukt ZOE uten å få med den gule bøtta? Informerte han om det? Elbil uten mulighet til å lade fra IT nettet vil sterkt begrense reisemulighetene dine. Ikke bare Schuko fra IT nett, men mange steder også enfase type 2 lading.

>> Har du kjøpt brukt ZOE?
Nei jeg har kjøpt meget bevist en ny renault ZOE 2015 model levert med hurtigladsning av typen AC 43kw.

Jeg kjøpte med en Zaptech lader som skal bli levert i oktober/november 2015.

Bruker bilen primært som pendle bil fra Asker mot Oslo. Fungerer glimrende til det. Nå kommer jeg meg på jobb på ca 30 minutter (ut døra hjemme til jeg sitter på mitt kontor på jobben) Avstand ca 30 km.

Med kolektiv (gå til bussstopp, vente på buss, buss, vente på tog, tog, vente på t-bane, t-bane, gå til jobb) brukte jeg 90 minuter (ut døra hjemme til jeg sitter på mitt kontor på jobben). For meg har det en verdi å spare 2 timer i reisetid hver dag jeg er på jobben.

Ja jeg var meget klar over Alle morsomheter "min franske dame" har angående strøm før jeg kjøpte min ZOE (med hurtigladning AC 43 kw), det var et bevist valg.

Jeg lader nå Hjemme på en 16A kurs (med TN-strøm). Vuderer å få lagt inn 64A 400V TN slik at jeg har hurtigladning hjemme. Avventer nå å få en pris på å få lagt inn "64A 400V TN" i min garasje.

Lader ikke på jobben(IT-strøm på jobb).

Har ca 80km kjørelengde igjen når jeg kommer hjem etter jobb. Er spent på hvor mye mer strøm som går med til vinteren.

Nå ber jeg om bistand til å finne den beste tekniske løsningen for å kommet meg fra Fagernes til Fondsbu og tilbake til Fagernes i uke 40. Jeg har selvfølgelig noen tanker om hva jeg kan gjøre, men ber altså om bistand fra mer erfarne elbil-eiere.

Er det ikke noe med at en skal spørre "erfarne fjell-folk/elbil eiere" før en legger ut på langtur.

Spørsmålet blir da bare om det finnes "erfarne fjellfolk/elbil eiere" som forstår problemstillingene knyttet til elbiler/ZOE.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sjekk om du får lade på Fondsbu. Du må nok anta at det er IT nett der, så takk ja til å låne hyttelader. Lading blir mye enklere når Zaptec-kabelen omsider kommer, men er litt spent på om jeg får glede av den i vinter.... Forhåpentligvis blir jeg en av de første som får den utlevert, bestilte Zaptec i februar.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA