Momsfritaket for elbiler blir nok borte, sannsynligvis allerede i 2017. Da forsvinner sannsynligvis også noen av de andre fordelene. Man får muligens mer differensiert årsavgift og også differensierte bompenger hvor elbiler slipper med en noe lavere sats.
Men, det bør bestå et skille, rene el-biler bør fremmes. I3 rex og andre hybrider er bastarder. De er mer kompliserte, krever hyppigere vedlikehold og service, og er langt skitnere enn tallene gir inntrykk av. De færreste vil stoppe og lade når man når destinasjonen med bensintanken. Audis E-tron, Golf Hybrid osv. oppgir forbruk på 0,15 pr. mil. Det er fantasitall som kun oppnås på papiret.
Fokuserer man på rene el-biler, vil batteriteknologi utvikles raskere og snart gi langt større rekkevidde pr. kg. Det er hva man trenger, ikke en kompliserende bensinmotor med tilbehør.
BMW burde fokusere på dette. Istedet for I3 rex, kunne man med enkle midler lansert I3+ med ekstra batterikapasitet, eks. 4 ekstra moduler + 90-100 kg (mindre enn i3 rex økningen), noe som ville gitt 10,8 kwt ekstra. Plassen er ikke noe problem.