Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Nuvolari på Lørdag 29. August 2015, klokken 09:16

Tittel: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: NuvolariLørdag 29. August 2015, klokken 09:16
Iflg dinside kommer i3 rex med 300km rekkevidde med en grunnpris på 240.000,-

Hvordan kan rex som er en hybrid med avgifter være 10k rimeligere enn std i3?

Se siste avsnitt:

http://m.dinside.no/934491/nodlader-til-elbilen
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: IngeniørenLørdag 29. August 2015, klokken 09:36
Den får vel avgiftsfritak allikevel da som i statene. Men del blir vel drøyt 100 kg tyngre eller noe, som man må dra på til daglig...
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: KanonLørdag 29. August 2015, klokken 09:37
Det må jo være en ttykkleif. Bare moms vil utgjøre ca 60k
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: NuvolariLørdag 29. August 2015, klokken 09:53
Høres ut som 340k er riktigere.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: MyMuffinLørdag 29. August 2015, klokken 12:14
Høres ut som 340k er riktigere.


Sier meg pent enig i dette.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: NuvolariLørdag 29. August 2015, klokken 12:48
Dinside bekrefter at 240.000,- er prisen BMW Norge hevder bilen vil koste.

Isåfall blir dette umiddelbart Norges mest solgte bil.

300km for 240k. Jeg tar isåfall 2stk.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORLørdag 29. August 2015, klokken 13:27
REX koster ca 30000.- mer enn helelektrisk uten moms/avgifter. Men  sikkert 5000.- mindre forskjell i Norge siden du ikke får med varmepumpe.
Så noe er galt med denne prisen.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: kaaosLørdag 29. August 2015, klokken 14:57
Dette virker for godt til å være sant. Da er det somregel det.
240.000,- må være uten avgifter og moms?
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORLørdag 29. August 2015, klokken 15:53
Dette virker for godt til å være sant. Da er det somregel det.
240.000,- må være uten avgifter og moms?
Selv det er billig, men kanskje hvis det er en "pakke" slik at du ikke får med noe annet utstyr.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: jkirkeboLørdag 29. August 2015, klokken 16:30
Dette virker for godt til å være sant. Da er det somregel det.
240.000,- må være uten avgifter og moms?

Eller så har BMW tenkt å sette ned prisen slik at el-utgaven også blir endel billigere? iMiEV sank jo fra 270k til 140k på få år, Leaf fra 270k til 200k. Ikke utenkelig at i3 synker fra 250k til 190k for eksempel?
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: KanonLørdag 29. August 2015, klokken 18:41
Det gis 3500 euro rabatt, og tilbud på businesspakke (hva det nå er) på tilsammen 5130 euro i Tyskland. Så det er kanskje ting på gang. I3 med Rex hadde gjort bilen adskillig mer anvendlig. Hadde gladlig gitt avkall på varmepumpe i bytte mot hjelpegenerator
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: HansiLørdag 29. August 2015, klokken 19:26
Batterier har vel blitt rimeligere, kanskje karbonfiber også?

Veldig spennende nyhet :)
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: IngeniørenLørdag 29. August 2015, klokken 19:46
Ikke for en som nylig har handlet og bil i produksjon... så det er vel best å vende det døve øret til 8)
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORLørdag 29. August 2015, klokken 20:14
Kanskje de har fått gjennom at REX faktisk er en elbil med et aggregat, og ikke en hybridbil med bensinmotor.
Engangsavgiften på REX er allerede 0.-, så det er bare de nye subsidiene som mangler. Bilen har tross alt bare 0,06g i Co2, som er i en helt annen klassen enn f.eks. en Toyota hybrid.
Hvis hverken feil i opplysningene eller null i avgift er forklaringen, så må prisen på en vanlig i3 gå ned til 165 000.- allerede fra nyttår for at dette skal gå opp i 240 000.- for en REX inkl.moms.
Høres veldig lite sannsynlig ut.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: 02janLørdag 29. August 2015, klokken 20:36
Start pris i USA for i3 er 42.000$ , kan lønne seg å exportere i3 fra Norge hvis ny i3 kan kjøpes her for 20-25.000$.

* det nederlandske produktet, med agregat på 27kg og 10kw, er interessant. Spesielt hvis agregatet kan lagres i motorrommet hvor REX kan plasseres.
Gir mulighet til å tørre strekke batterirekkevidde Max mellom Hurtigladere, samt backupp i forhold til defekt/mangelfull Hurtiglader på veien.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORLørdag 29. August 2015, klokken 21:08
Det kan nok ikke lagres der, og det kan ikke helt sammenlignes med REX, fordi du med i3 med stoppe i nesten 2 timer for å klare å fylle 10kwh på batteriet via Type2. Passer bedre til Zoe osv.
Da er det nok mye bedre å hurtiglade når du trenger 10kWh.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: TBLørdag 29. August 2015, klokken 21:15
Hybrid med mindre motor har i praksis ingen andre avgifter enn MVA. Dvs, forskjellen mellom rein el og hybrid vil vere 25% MVA.
For hybrid med større motor er det litt avgift, eksempelvis ca 15 000 kr for Mitsubishi Outlander PHEV.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: 02janLørdag 29. August 2015, klokken 21:17
Nja , tenkte å hurtiglade , men om jeg manglet noen få km feilberegnet/ værforhold endret seg. Så ville jeg kun hatt behov for å "lade" f.eks 20 min, for å få på nødvendig energi.
Men slik løsning vil gjøre det mindre spennende for den som sitter bak rattet på langtur.
Før jeg kjøpte / hadde satt meg inn i el bil, tenkte jeg st dette var naturlig ekstrautstyr til el bil.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: IngeniørenMandag 31. August 2015, klokken 07:58
Etter først ha tenkt at søren, hvorfor kommer de med dette nå, har jeg tenkt litt at dette vil jeg ikke ha !

Har du angst og vi sikre deg med en back-up motor er du tilbake på samme service regimet som for en fosilbil: Filtre, plugger, skifte olje, kjøling, eksos mm så service kostnaden vil nok bli slik man hadde før man kjøpte elbil....
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: TBMandag 31. August 2015, klokken 08:41
Det blir laga stadig fleire ladbare hybrider der Ampera var den fyrste som mottok mykje merksemd i media, men lite salg.

Toyota har og ein ladbar hybrid, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV, Volkswagen Golf GTE (og Audi e-tron)  Passat PHEV, pluss modellar frå Volvo og Porsche.

Felles for desse er at angst for tomt batteri ikkje er eit problem. Prisen er i utgangspunktet høg, sjølv med stor rabatt på avgift. Modellane med mindre motor har berre 25% MVA som avgift. Det har vore nevnt at MVA skal bli innført på reine elbilar, og dermed blir el og hybrid likestilt ved innkjøp.

Det er ingen tvil om at ladbare hybridar har mindre utslepp når dei blir brukt på eldrift, men tala viser at utslepp er større etter batteri er tomt enn samme modell uten hybrid.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: brommMandag 31. August 2015, klokken 09:12
Etter først ha tenkt at søren, hvorfor kommer de med dette nå, har jeg tenkt litt at dette vil jeg ikke ha !

Har du angst og vi sikre deg med en back-up motor er du tilbake på samme service regimet som for en fosilbil: Filtre, plugger, skifte olje, kjøling, eksos mm så service kostnaden vil nok bli slik man hadde før man kjøpte elbil....
REx vil du nok ikke ha, nei - etter å ha fulgt med de som har REx i USA så er det åpenbart at scootermotoren skaper en hel haug med problemer. Inne på BMW i3-gruppen på Facebook så er det hovedsaklig 2 typer innlegg: "De som er storfornøyd med i3" og "De som hele tiden har sin REx på verksted" (pga. Check Engine Light, Drivetrain Error, Kondens osv osv).

De fleste vil også bli nesten avhengig av bensindrift fordi rekkevidden til REx er betydelig kortere på ren batteridrift. Det er 9 miles (14,5 km) mindre rekkevidde på EPA-tallene, og på vinter øker forskjellen fort oppe i 20 miles (30+ km), fordi de ikke kan leveres med varmepumpe ;) 
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: turfsurfMandag 31. August 2015, klokken 09:44
Etter først ha tenkt at søren, hvorfor kommer de med dette nå, har jeg tenkt litt at dette vil jeg ikke ha !

Har du angst og vi sikre deg med en back-up motor er du tilbake på samme service regimet som for en fosilbil: Filtre, plugger, skifte olje, kjøling, eksos mm så service kostnaden vil nok bli slik man hadde før man kjøpte elbil....
REx vil du nok ikke ha, nei - etter å ha fulgt med de som har REx i USA så er det åpenbart at scootermotoren skaper en hel haug med problemer. Inne på BMW i3-gruppen på Facebook så er det hovedsaklig 2 typer innlegg: "De som er storfornøyd med i3" og "De som hele tiden har sin REx på verksted" (pga. Check Engine Light, Drivetrain Error, Kondens osv osv).

De fleste vil også bli nesten avhengig av bensindrift fordi rekkevidden til REx er betydelig kortere på ren batteridrift. Det er 9 miles (14,5 km) mindre rekkevidde på EPA-tallene, og på vinter øker forskjellen fort oppe i 20 miles (30+ km), fordi de ikke kan leveres med varmepumpe ;)

Det er tanken min og, REX ville jeg ikke hatt om jeg så hadde fått betalt for det.

Men jeg kan tenke meg at det for mange er betryggende å ha den lille bensinmotoren der, og at det blir mye lettere å selge til de som sitter og vipper med tanke på elbil.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: JorgenMMandag 31. August 2015, klokken 11:23
Jeg stusset også på den prisen da jeg leste det...

Forøvrig enig med enkelte andre her; hybrid er uaktuelt. For oss skal det være enten eller. Skal jeg først ha el-bil skal det være KUN el.
Så blir det spennende å se hva som skjer med prisen på normal i3 da...
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORMandag 31. August 2015, klokken 11:55
Hybrid med Hydrogen kan bli aktuelt, så fremt batteriet normalt klarer minst 100 km. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle mene det fordi hydrogen har samme logistikkutfordringer som bensin/diesel og dermed for dyrt.
Men dessverre ser det ut til at hurtiglading prises som om det skulle hatt samme utfordringer, og da blir hydrogen igjen aktuelt  :(
Den store fordelen med hydrogen er tiden det tar å "lade", så med lik pris så vil mange derfor velge hydrogen. Siden bilene vil ha samme fordeler som en elbil, MÅ vi som kjører kun på el, ha betydelig lavere drivstoffpris. Totalt sett forurenser hydrogen mer, så myndighetene bør gripe inn i prisingen. Så lenge de får støtte til utbygging av hurtiglading, bør prisen reguleres.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: BOStrandMandag 31. August 2015, klokken 16:06
Dinside:

i3 har vært i salg ett år som ren elbil, mens utgaven med såkalt Range Extender og en bensintank på 9 liter kommer mot slutten av året. Den vil få en startpris på rundt 330.000 kroner. (NB! Prisen oppdatert etter at BMW Norge først oss feil opplysninger.)
Forbruket er beregnet til på 0,06 l/mil og CO2-utslippet er 13 gram Co2 per kilometer.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: NuvolariMandag 31. August 2015, klokken 18:01
Dinside:

i3 har vært i salg ett år som ren elbil, mens utgaven med såkalt Range Extender og en bensintank på 9 liter kommer mot slutten av året. Den vil få en startpris på rundt 330.000 kroner. (NB! Prisen oppdatert etter at BMW Norge først oss feil opplysninger.)
Forbruket er beregnet til på 0,06 l/mil og CO2-utslippet er 13 gram Co2 per kilometer.

Se der ja. Fint, da ble den fullstendig uaktuell og jeg kan fortsette med Tesla og eGolf.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: HansiMandag 31. August 2015, klokken 18:24
Ja, jeg sendte mail til BMW og spurte og fikk følgende svar

Sitat
Hei Hans,

Takk for din henvendelse.

I denne artikkelen er det dessverre skrevet feil pris. Riktig pris er 340.000 NOK, men dette er kun et anslag. BMW i3 med denne rekkeviddeforlengeren har i en periode vært tilgjengelig i utlandet, men som det står i artikkelen så blir bilen da klassifisert som en hybrid og ikke en el-bil. De kjente fordelene ved å ha elbil faller da vekk og etterspørselen har derfor ikke vært like høy for denne løsningen som den har vært for el-bil forøvrig.

Det er planlagt en lansering likevel, som det står i artikkelen. Eksakt dato på dette er ikke klart, men vi anbefaler å holde kontakt med en av våre autoriserte BMW-forhandlere da de vil bli oppdatert på pris o.l. Våre forhandlere finner du på; www.bmw.no
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: brommMandag 31. August 2015, klokken 18:52
Se der ja. Fint, da ble den fullstendig uaktuell og jeg kan fortsette med Tesla og eGolf.
Så du mener eGolf er mer interessant enn en i3 BEV, men at en REx kanskje ville vært aktuell ? Du verden, her forstår jeg ikke logikken i det hele tatt... Er det slik at du bare liker tunge Elbiler, kanskje ??
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: Øyvind.hMandag 31. August 2015, klokken 18:58
Se der ja. Fint, da ble den fullstendig uaktuell og jeg kan fortsette med Tesla og eGolf.
Så du mener eGolf er mer interessant enn en i3 BEV, men at en REx kanskje ville vært aktuell ? Du verden, her forstår jeg ikke logikken i det hele tatt... Er det slik at du bare liker tunge Elbiler, kanskje ??
Kom igjen a. Klarer du ikke finne på noe mer nedsettende enn det?
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: Trond.mMandag 31. August 2015, klokken 18:58
Artikkelen i Dinside er nå oppdatert

"i3 har vært i salg ett år som ren elbil, mens utgaven med såkalt Range Extender og en bensintank på 9 liter kommer mot slutten av året. Den vil få en startpris på rundt 330.000 kroner. (NB! Prisen oppdatert etter at BMW Norge først oss feil opplysninger.)"

Med litt ekstrautstyr så vil vel denne bilen koste ca 400.000. Hvis den ikke får noen av elbil-fordelene, så vil det neppe selges mange eksemplarer av denne bilen.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: NuvolariMandag 31. August 2015, klokken 19:45
Se der ja. Fint, da ble den fullstendig uaktuell og jeg kan fortsette med Tesla og eGolf.
Så du mener eGolf er mer interessant enn en i3 BEV, men at en REx kanskje ville vært aktuell ? Du verden, her forstår jeg ikke logikken i det hele tatt... Er det slik at du bare liker tunge Elbiler, kanskje ??

Ikke helt riktig. Foretrekker eGolf fremfor i3 men kunne tatt en i3 dersom den hadde 30mils rekkevidde til 240K. Har bruk for det innemellom.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: KanonTorsdag 10. ſeptember 2015, klokken 14:44
http://www.hegnar.no/motor/artikkel561985.ece

Siden motoreffekt og co2 er nesten ikke eksisterende ved vanlige målinger er vel avgiftene kanskje et par tusen.
Uten moms hadde prisen blitt kr246000, to tusen lavere enn normalpris på i3BEV!
Enten selger de i3REx med lave marginer, eller tilsvarende høye marginer på BEV,en
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: turfsurfTorsdag 10. ſeptember 2015, klokken 15:26
http://www.hegnar.no/motor/artikkel561985.ece

Siden motoreffekt og co2 er nesten ikke eksisterende ved vanlige målinger er vel avgiftene kanskje et par tusen.
Uten moms hadde prisen blitt kr246000, to tusen lavere enn normalpris på i3BEV!
Enten selger de i3REx med lave marginer, eller tilsvarende høye marginer på BEV,en

Har mest tro på det siste av de to alternativene  ;)
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: emilTorsdag 10. ſeptember 2015, klokken 15:40
http://www.hegnar.no/motor/artikkel561985.ece

Siden motoreffekt og co2 er nesten ikke eksisterende ved vanlige målinger er vel avgiftene kanskje et par tusen.
Uten moms hadde prisen blitt kr246000, to tusen lavere enn normalpris på i3BEV!
Enten selger de i3REx med lave marginer, eller tilsvarende høye marginer på BEV,en

Fratrekket av varmepumpeprisen oppveier vel heller ikke prisdifferansen.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORTorsdag 10. ſeptember 2015, klokken 18:11
Legger inn igjen det jeg skrev i #6:

REX koster ca 30000.- mer enn helelektrisk uten moms/avgifter fra BMW. Men  sikkert 5000.- mindre forskjell i Norge siden du ikke får med varmepumpe.

Du får EV med diverse pakker, så kanskje REX da blir en "pakke" med uten noe ekstra rabatter, og dermed blir det slik?
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: snippetFredag 11. ſeptember 2015, klokken 09:26
Startprisen blir 328 400:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel561985.ece (http://www.hegnar.no/motor/artikkel561985.ece)
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORFredag 11. ſeptember 2015, klokken 09:49
Startprisen blir 328 400:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel561985.ece (http://www.hegnar.no/motor/artikkel561985.ece)
Som gir en pris uten moms på 262 000.- (siden 2000.- er andre avgifter)
som stemmer med tillegg til EV og at det blir en pakke uten like gode rabatter på annet ekstrautstyr.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: Wreckmasterſøndag 13. ſeptember 2015, klokken 10:36
Hei :-) Jeg bestilte i3 igår. Slik en kampanje modell med litt attåt og den kom på ca 290000. Jeg spurte forhandler om REX og han mente at med tilsvarende utstyr så ville den bli ca 100k dyrere enn min bil. Han sa rett ut at den kommer vi ikke til og selge mange av og at den blir for spesiellt interesserte. Hvis man skulle bruke motoren kunne man visstnok ikke kjøre fortere enn ca 60km/t fordi energiforbruket over dette vil være for stort til at bensinmotoren klarte og produsere nok. Tror det blir bra med helelektrisk i3 jeg hehe
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORſøndag 13. ſeptember 2015, klokken 11:39
Bensinaggregatet slår inn mye tidligere, så du kan kjøre som normalt. Men det blir sikkert ikke solgt mange.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: JorgenMTirsdag 15. ſeptember 2015, klokken 13:14
BMW kjører samme kampanje på REX som den rene el-versjonen nå.

BMW i3 High Voltage Edition kr 369.900,-
BMW i3 Voltage Edition kr 359.900,-
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: Trond.mTirsdag 15. ſeptember 2015, klokken 20:54
De har kanskje tatt inn denne for å kunne drive lobbyvirksomhet i forhold til mva og elbil-fordeler. Nå kan de vise til at nesten ingen vil kjøpe denne bilen som virkelig ville være miljøvennlig. Det er jo urimelig at denne bilen ikke får de samme fordelene som andre elbiler. Det ville være enkelt å skille denne bilen avgiftsmessig fra andre hybridbiler ved å sette et krav om at hybridbiler som kan gå over 150 km med ren eldrift kategoriseres som elbil. Da ville jeg (og mange andre) solgt fossil-bilen og hatt kun en bil. Det gir dobbel miljøgevinst, både spart utslipp og miljøbelastning ved produksjon av bil.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: brommTirsdag 15. ſeptember 2015, klokken 21:05
De har kanskje tatt inn denne for å kunne drive lobbyvirksomhet i forhold til mva og elbil-fordeler. Nå kan de vise til at nesten ingen vil kjøpe denne bilen som virkelig ville være miljøvennlig. Det er jo urimelig at denne bilen ikke får de samme fordelene som andre elbiler. Det ville være enkelt å skille denne bilen avgiftsmessig fra andre hybridbiler ved å sette et krav om at hybridbiler som kan gå over 150 km med ren eldrift kategoriseres som elbil. Da ville jeg (og mange andre) solgt fossil-bilen og hatt kun en bil. Det gir dobbel miljøgevinst, både spart utslipp og miljøbelastning ved produksjon av bil.
Helt enig med deg i dette TM - men grensen burde vel heller ha vært på rundt 100km. REx greier nok ikke mer enn det i praksis (den har 14 km kortere rekkevidde enn BEV på sommeren (EPA-tall) og rundt 32 km kortere rekkevidde på vinteren (20 miles iht. brukererfaringer i USA).
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: Trond.mTirsdag 15. ſeptember 2015, klokken 22:11
Ja, 100 km i praktisk rekkevidde høres fornuftig ut, men avgiftene vil uansett forholde seg til oppgitte standardverdier. Så inntil videre vil det være naturlig å forholde seg til NEDC. Da vil selv i3 Rex ligge godt innenfor 160 km (tilsvarende trillinger og e-up), og skulle derfor fått de samme fordelene. En annen måte å regne på vil være å gi et mva fritak for rekkevidde basert på eldriftens andel av totalrekkevidden. Slik jeg oppfatter det, så har i3 Rex en rekkevidde på 300 km. Av dette vil ca 170 km være rekkevidden ved ren eldrift. Da burde mva kun regnes av 170/300 av totalprisen. Mva. ville da bli mer en halvert. Dette burde gjøre i3 Rex aktuell for flere, forutsatt at den ville få de øvrige elbil-fordeler. Vi får håpe noen sentrale politikere leser elbil-forum og gjør noe med dette  ;)
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: TBTirsdag 15. ſeptember 2015, klokken 23:15
Er neppe sannsynlig at hybrid bil vil få MVA fritak, den siste tida har det vore mykje omtale om at MVA fritak på elbil vil bli avvikla.

Sett vekk frå MVA har hybrid svært lite avgifter pr. idag. Om MVA fritaket for elbil blir avvikla vil forskjellen ligge på dei andre goder som elbil har pr. idag, som mindre årsavgift, brompengefritak, gratis parkering, og kollektivfelt.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: JorgenMOnsdag 16. ſeptember 2015, klokken 19:17
Husk at i3 Rex i USA kun har 7 liter tank pga lokale bestemmelser, derfor er vel rekkevidden noe mindre der.

Men noen der over som har hacket den begrensningen da...:
http://www.bmwblog.com/2015/09/03/bmw-i3-rex-can-be-hacked-to-have-2-4-gallons/
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: moonbuggyTorsdag 17. ſeptember 2015, klokken 11:38
Momsfritaket for elbiler blir nok borte, sannsynligvis allerede i 2017. Da forsvinner sannsynligvis også noen av de andre fordelene. Man får muligens mer differensiert årsavgift og også differensierte bompenger hvor elbiler slipper med en noe lavere sats.

Men, det bør bestå et skille, rene el-biler bør fremmes. I3 rex og andre hybrider er bastarder. De er mer kompliserte, krever hyppigere vedlikehold og service, og er langt skitnere enn tallene gir inntrykk av. De færreste vil stoppe og lade når man når destinasjonen med bensintanken. Audis E-tron, Golf Hybrid osv. oppgir forbruk på 0,15 pr. mil. Det er fantasitall som kun oppnås på papiret.

Fokuserer man på rene el-biler, vil batteriteknologi utvikles raskere og  snart gi langt større rekkevidde pr. kg. Det er hva man trenger, ikke en kompliserende bensinmotor med tilbehør.

BMW burde fokusere på dette. Istedet for I3 rex, kunne man med enkle midler lansert I3+ med ekstra batterikapasitet, eks. 4 ekstra moduler + 90-100 kg (mindre enn i3 rex økningen), noe som ville gitt 10,8 kwt ekstra. Plassen er ikke noe problem.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: KanonTorsdag 17. ſeptember 2015, klokken 15:47
Jeg mener i3 rex er genial, til batteriteknologi og ladeinfrastuktur er bedre. Har en bensin i tanken kommer en fram. En I3 med 4 ekstra moduler ville bli mye dyrere, tyngre og ha mindre rekkevidde enn en rex. Og sammenligne rex med Golf GTE og lignende er feil mener jeg. De er først og fremst fossile med alt for lite batteri.
Er en tråd på tysk i3 forum for de som har kjørt 50000 km med i3. De som har rex kjører hovedsaklig med batteridrift, med en bensindriftprosent på mellom 2-20% viss jeg husker rett.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: FerryTorsdag 03. Desember 2015, klokken 18:05
Er i3 Rex like lite populær som aktiviteten her på forumet tilsier? Den er knapt nevnt hverken her eller i hybriddelen. Jeg vil heller ha større batteri enn fossilmotor i hekken.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: LMORTorsdag 03. Desember 2015, klokken 18:57
Er i3 Rex like lite populær som aktiviteten her på forumet tilsier? Den er knapt nevnt hverken her eller i hybriddelen. Jeg vil heller ha større batteri enn fossilmotor i hekken.
Tja, hvis prisen hadde vært lik, og det ikke gikk ut over akselerasjon, så ville jeg heller hatt en REX enn større batteri.
Det er det nok mange som vil, så derfor er det bra at politikerne ikke gir etter for presset fra hybridleiren. Men REX er vel den mest miljøvennlige hybridbilen, siden den kjører såpass langt på batteriet.
Tittel: Sv: i3 rex til 240.000,-
Skrevet av: moonbuggyTorsdag 03. Desember 2015, klokken 21:54
GM (Opel) sloss lenge for sin Ampara for å få avgiftsfrihet. De hevdet at dette var en batteribil, hvor motor bare ladet batteriet. Det er teknisk ikke tilfelle i Ampara, den driver også bilen direkte, via felles gearkasse. Synd, at grenseoppgangen ble foretatt på grunnlag av Ampara, personlig tror jeg at om denne diskusjonen hadde kommet med utgangspunkt i en REX, kunne vi fått et annet resultat.

Slik det var valgte man en linje som utelukket selv "REX", hvor motor virkelig bare er et nødladeaggregat.