Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor selges det ikke flere i3 enn det gjør?

Startet av dozeren, onsdag 19. august 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

Anterialis

Husk at elbilfordelene ikke vil vare evig. Kjøper du nå har du et ekstra år (++) med fordeler jf. om du kjøper bil først tidlig i 2017 ;)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

JorgenM

Jeg bor ute på bygda, her er det ingen bomstasjoner, ferger eller buss-felt så de fordelene er uansett uinteressante for meg :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kin2k3

Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D

Litt uenig her. Jeg kjøpte i3 for å ha som jobb bil. Men endte opp med den som bil nummer 1 og superb som ferie/frakt/langtur bil. Vi var to voksne, 2 små barn med 1 barnevogn og klarte uansett  pakke for en helg på tur.
Det er utrolig hva man får plass til. Skal også nevnes at jeg er to meter høy og sitter greit komfortabelt med to barneseter baki.

Anterialis

Sitat fra: JorgenM på søndag 23. august 2015, klokken 12:31
Jeg bor ute på bygda, her er det ingen bomstasjoner, ferger eller buss-felt så de fordelene er uansett uinteressante for meg :)

Tipper du syns fritak for engangsavgift er interessant :p Men nå ser det jo ut til at denne fordelen skal vare i flere år da, men ingen ting er vel sikkert forbi 2017? Her har jeg ikke fulgt godt nok med...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

JorgenM

Joda, men før 1. januar 2018 skal vi ha fått bestilt en selvsagt :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

SOS

#80
Sitat fra: JorgenM på søndag 23. august 2015, klokken 09:37
BMW har alltid en oppdatering av modellene midtveis i produksjonstiden. Det ventes at i3 facelift kommer i salg høsten 2016 / senest tidlig 2017. Håper på litt større rekkevidde og kanskje 5-seter (første generasjon X6 fikk 5 seter på sin faceliftoppgradering etter ønske fra brukerne)

http://www.autoevolution.com/news/exclusive-bmw-i3-will-get-an-update-in-2016-possibly-including-a-larger-battery-97799.html

Tror ikke 5 seter er aktuelt for i3. Visstnok er den bred nok, målt fra nedre kant av vinduene er den faktisk like bred som 5-serien. Den har imidlertid tykkere dørpaneler og er derfor litt smalere målt her men det er fordi baksetene er trukket nærmere midten for bedre sikt forover for baksetepassasjerene. Den brede plassen bak gjør at en kan sitte bredbent. Det gjør at de foran kan ha setene relativt langt bak og sitte komfortabelt. Med 3 seter bak mister en denne muligheten og bilen ville blitt opplevd som trangere enn den er, spesielt når kun en eller to skal sitte der.

Utfordringen med 5 seter er vekt; 1 ekstra passasjerer + bagasje vil fort kreve 100kg mer nyttelast. Hjuloppheng og struktur må da oppgraderes for å ta ekstra vekt og dermed blir hele bilen tyngre, kjøreegeneskapene endres  og rekkevidden blir redusert. Ekstra sikkerhetssele i senter vil og kreve kraftigere baksetekonstruksjon som igjen øker vekten. i3 er konstruert med lav vekt som et av hovedmålene. Resultatet er en bil som er morsom å kjøre med en svært effektiv energiutnyttelse. Men noen velger nok bort i3 fordi den ikke har flere enn 4 seter.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

JorgenM

Idag har kona og jeg prøvekjørt i3 for første gang.
Kona var skeptisk, men etter prøveturen ble hun helt frelst :)

Men først skal vi bytte inn vår hovedbil, en X5, mot en Active Tourer som vi også prøvekjørte idag (forøvrig med god plass til 3 barnestoler i baksetet!)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bromm

Sitat fra: JorgenM på fredag 28. august 2015, klokken 19:42
Idag har kona og jeg prøvekjørt i3 for første gang.
Kona var skeptisk, men etter prøveturen ble hun helt frelst :)

Men først skal vi bytte inn vår hovedbil, en X5, mot en Active Tourer som vi også prøvekjørte idag (forøvrig med god plass til 3 barnestoler i baksetet!)
Bare 3 ?!?

Foremost

For meg var en kamp mellom eGolf og i3. Har prøvekjørt begge bilene (i tillegg til Leaf og Zoe), utstyr og prisen var omtrent det samme. Men jeg fikk følelsen av at i3'en er en konseptbil. En bil med for mye pynt og fjas, en bil som skriker "look at me, jeg er en elektrisk bil!".

Derfor ble det eGolf til slutt for meg, men jeg kjenner mange på jobb som har i3 og er veldig fornøyd med det.

Ingeniøren

Sitat fra: Foremost på lørdag 29. august 2015, klokken 00:27
For meg var en kamp mellom eGolf og i3. Har prøvekjørt begge bilene (i tillegg til Leaf og Zoe), utstyr og prisen var omtrent det samme. Men jeg fikk følelsen av at i3'en er en konseptbil. En bil med for mye pynt og fjas, en bil som skriker "look at me, jeg er en elektrisk bil!".

Derfor ble det eGolf til slutt for meg, men jeg kjenner mange på jobb som har i3 og er veldig fornøyd med det.

Så du liker ikke å pynte deg, med andre ord  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Olemann

#85
i3 vs. eGolf: min oppsummering er slik:

eGolf eier: eGolf er en tradisjonell bil uten noe nytt som skiller seg ut, jeg liker vanlige biler, og kjøpte den.
i3 eier: i3 er en utradisjonell bil, jeg liker nye ting, og kjøpte den.

Jeg valgte i3 pga at den ikke drasser rundt på 300 kilo ekstra jern ift. Golf'en + at sittestillingen gir mye bedre oversikt i bytrafikk og for meg er alle elbiler (utenom TMS med en svingradius som en trailer som en Tesla eier sa) bybiler. Kvikkheten er også morsomt med i3. Men liker ikke grevling, så valgte ikke hvit/sort.

Men; det satt langt inne ettersom jeg aldri har hatt BMW før, men hatt 4-5 nye VW og enda flere brukte.  Faktisk ikke kjørt annet enn VW de siste 25 årene.

Veldig fornøyd etter et drøyt år og snart 20k km i min i3.


Sitat fra: Foremost på lørdag 29. august 2015, klokken 00:27
For meg var en kamp mellom eGolf og i3. Har prøvekjørt begge bilene (i tillegg til Leaf og Zoe), utstyr og prisen var omtrent det samme. Men jeg fikk følelsen av at i3'en er en konseptbil. En bil med for mye pynt og fjas, en bil som skriker "look at me, jeg er en elektrisk bil!".

Derfor ble det eGolf til slutt for meg, men jeg kjenner mange på jobb som har i3 og er veldig fornøyd med det.

JorgenM

bromm, har sett de der før, britisk firma tror jeg. Men trolig vanskelig å få godkjent i Norge...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bromm

Sitat fra: JorgenM på søndag 30. august 2015, klokken 18:41
bromm, har sett de der før, britisk firma tror jeg. Men trolig vanskelig å få godkjent i Norge...
Jada, det var ikke helt seriøst ment fra min side - mest ment som en fleip ;)

Amigakongen

Pris er nok en faktor her ja. samt plass til 4stk. Prisen er ganske stiv i forhold til andre elbiler. Men high voltage edition kampanjen var veldig bra. Synd de ikke kunne hatt den hele tiden. :)
2015 BMW I3 - 11800km

i3_X5_116dA

Ok ...  det var det! Gir opp! Har nå lett og lett men finner ikke noe sted om hvor mange i3 som faktisk er registrert i Norge. Noen som vet?  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA