Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW I3 cruse control forstår ikke helt??

Startet av Arnt, fredag 12. januar 2018, klokken 20:02

« forrige - neste »

Arnt

Skal i løpet av en uke eller to kjøpe ny ionic eller nyere brukt i3 eller golf.
Forstår ikke helt BMW sin adaptiv crusecontrol, jeg trodde den ble levert med crusecontroll med bremsefunksjon eller den adaptive crusecontrollen med stop and go.
Så nettopp en youetube video der han nevner adaptiv men også active crusecontrol. Stemmer dette også på norske biler, hva er eventuellt forkjellen??

Så var det noen som her inne snakket om at køholderen på i3 bare virket på motorvei, mener de da at stop and go funksjonene bare virker hvis en kjører på motorvei, det høres jo veldig tullete ut.
Jeg har adaptiv crusecontroll på begge mine biler så kjenner godt til denne funksjonen. Jeg kjøper feks ikke I3 hvis kø kjørings funksjonene(stop and go) bare virker på motorvei.
Skal selfølgelig snakke med en bmw selger men........



Ferry

Adaptiv cruisecontrol, ACC er en del av pakka "Driving assistant plus" , kode 5AT
Jeg har gående et søk på finn.no med fritekst <5at OR "driving assistant plus" OR "adaptiv cruise">
Da får jeg sortert ut KUN de bilene med ACC, muligens med unntak av noen feilregistreringer. I tillegg finnes det noen biler med ACC men uten hurtiglading, typisk fra Sør Import AS. Så vidt jeg kan se ligger den billigste i3 med ACC på 229.000,- for øyeblikket.

Lane assist fungerer kun på motorvei, f.eks. E18 inn mot Oslo, som er det eneste stedet jeg har fått brukt det. Og kun under 60 km/t. Sjelden jeg kjører der i rushtrafikk, så jeg har knapt testa det i løpet av tre år. Men stop and go fungerer på alle veier. Den ser kun på avstand til objekter foran bilen.


Taffelman

i3 med ACC har adaptive cruise, lane assist og oppgradert interiør.

Adaptive cruise "følger bilen foran" og fungerer i alle hastigheter, men kobler ofte ut i dårlig vær eller med sterkt motlys/sol, som kan være litt irriterende, men er du vant til å bruke ACC så må du bare ha det.

Lane assist "styrer" men virker kun på motorvei under 60 km/t og maser og så ofte om å holde i rattet at funksjonen ikke har noen reell nytteverdi.

Biler med ACC kan skru av ACC og får da vanlig gammeldags CC.

Biler uten ACC har KUN gammeldags CC.

X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA