Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. oktober 2015, klokken 07:41
- Er det teknisk/praktisk mulig for Tesla å lansere en spesialversjon av 7.0 (uten autostyring), kun til oss "europeere"?

Alt er mulig.
Det er garantert intet problem å lage spesialversjoner både her og der, men
- man vil helst være mest mulig ensrettet for å bygge merkevare
- kostnader knyttet til fragmentering kan fort bli svært store

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

Sitat fra: xderia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 07:50
Fordi autopilot velger å følge feil bil når bilen i front forsvinner over bakketoppen. Autopilot velger å følge bilen i motgående retning.

Eeeh... I don't think so. Se framegrabs i Svar #211 her inne.

Edit: Hm, når jeg ser filmen på nytt i beste oppløsning (4K) så ser jeg at bilen følger en annen ja...

Edit 2: Glem det, InstrumentCluster viser ingen bil som følges. Hadde Teslaen "fulgt" den der mørke i samme fil, ville man sett en illustrasjon av denne på "veien" i InstrumentCluster. Og motsatt: Hadde Teslaen "fulgt" den der hvite i motgående, ville man fått opp en gravstøtte med Elon Musks navn på den, evt. teksten "GAME OVER, MAN". Men det er ingenting der! Jeg fastholder derfor at bilen rett og slett bare kutter Autosteering, riktignok på et SVÆRT uheldig tidspunkt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

xderia

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. oktober 2015, klokken 08:02
Sitat fra: xderia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 07:50
Fordi autopilot velger å følge feil bil når bilen i front forsvinner over bakketoppen. Autopilot velger å følge bilen i motgående retning.

Eeeh... I don't think so. Se framegrabs i Svar #211 her inne.

Edit: Hm, når jeg ser filmen på nytt i beste oppløsning (4K) så ser jeg at bilen følger en annen ja...

Edit 2: Glem det, InstrumentCluster viser ingen bil som følges. Hadde Teslaen "fulgt" den der mørke i samme fil, ville man sett en illustrasjon av denne på "veien" i InstrumentCluster. Og motsatt: Hadde Teslaen "fulgt" den der hvite i motgående, ville man fått opp en gravstøtte med Elon Musks navn på den, evt. teksten "GAME OVER, MAN". Men det er ingenting der! Jeg fastholder derfor at bilen rett og slett bare kutter Autosteering, riktignok på et SVÆRT uheldig tidspunkt

Hvorfor svinger den da av seg selv kraftig til venstre?
70D Deep Blue

lunitiks

I have no idea. Leser at noen amerikanere har påpekt dette. Usikkert om det er Autopilot som gjør dette, eller om det rett og slett har med veiforholdene å gjøre. Når du slipper rattet på en bil uten Auto, så kan du jo oppleve krenging. Vanskelig å si. Bilen BØR jo strengt talt ikke "styre" i noen som helst retning når Auto kobles ut... Dette er et typisk eksempel på hvordan man blir sittende å spekulere når ikke softwaren er tilgjengelig for oss.

Edit: Kanskje en "funksjon" i Beta-utgaven som fjernes når vi kommer til Alpha?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Alfaversjonen kommer før beta ;)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: mogu på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:34
Realitets-sjekk gutter... Det blir veldig mye raske konklusjoner og dramatiske utbrudd. Det er viktig å presisere at vi ikke vet noenting om de faktiske forholdene her. Jeg ser bl.a. på TMC forumet at dette ikke har blitt nevnt med et ord, men at de derimot tror at dette handler om amerikanske regler for eksport av teknologi.

Det kan godt være at det lunitiks har lest seg opp på er riktig og at dette faktisk er en showstopper, men det er veeeeldig tidlig å skape lynsjestemning. Gi nå hvertfall tesla et par uker på dette før dere begynner å mase (vanlige uker, ikke tesla uker). Jeg gleder meg minst like mye som dere til autopilot som vi alle har ventet LENGE på. Men jeg vil hvertfall ikke være med på å hisse meg opp før vi har et svar på hva som skjer/ikke skjer før vi har en forklaring fra en eller annen troverdig kilde.
De fleste av oss spekulerer bare og har ikke dratt bastante konklusjoner. Noen blir kanskje hissige, men de fleste er nok bare frustrerte over at Tesla ikke på en god måte forklarer hva som er årsaken til forsinkelsen og hva som forventes av fremdrift. Når selskapets frontfigur først sier WW release, så en uke forsinkelse, så noen uker forsinkelse.... Det det gir et svært lite tillitsvekkende inntrykk.

Se hvor godt Volkswagen har håndtert sin situasjon (neida, ikke direkte sammenliknbart case). La seg flate med en gang og spiller med åpne kort hele veien. Jeg er veldig entusiastisk når det gjelder Tesla og synes Tesla som selskap og deres produkter er fantastiske. Likevel har jeg i dag mer tillitt til VW. Grunnen er at jeg opplever at Tesla har en bevisst markeds- og kommunikasjonsstrategi som gjør at de oppfattetes som litt sleipe og til stadighet velger å villede kundene sine.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Øyvind.h

VW la seg flate? De forsøkte å dysse ned saken et helt år før den eksploderte i media. Og da hadde de jukset siden 2009. 
Elon derimot har vært for ivrig/pr-kåt og skrevet om noe han ikke helt var klar til å sende ut. Svindel slik VW har drevet med i årevis er noe helt annet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Enig, VW la seg flate først når de stod til veggs og ikke hadde andre valg. Aner litt av samme konturene i P85D-saken. Unødvendig, og veldig synd.

vnm

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:46
VW la seg flate? De forsøkte å dysse ned saken et helt år før den eksploderte i media. Og da hadde de jukset siden 2009. 
Jeg var nok litt upresis. Ja, de har jukset og gjort noe vi alle synes er veldig alvorlig. MEN når det først blir kjent, så håndterer de etter min mening kommunikasjonen og kundene på en mye bedre måte enn Tesla.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.

AppleKnocker

Beklager, men selv etter å ha forsøkt å skumme tråden forstår jeg ikke hva som er greia her.

7.0 skulle rulles ut worldwide omtrent nå, men det skjer ikke? Kan noen oppsummere kort hva som er facts og hva som er spekulasjoner knyttet til dette?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

snappy

I denne tråden http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/55964-Autopilot-is-already-improving/page5  på TMC diskuteres det hvordan Autopiloten øker presisjonen på mer eller mindre ukesbasis.

Det er også en link til en pressekonferanse hvor Musk forklarer hvordan dette foregår.

Dette har jo vært nevnt tidligere også men at det faktisk skjer kommer jo i avdelingen for veldig coolt !

Få ut fingen regulatory approval people....
2014 e-UP
2015 85D

vnm

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:04
Beklager, men selv etter å ha forsøkt å skumme tråden forstår jeg ikke hva som er greia her.

7.0 skulle rulles ut worldwide omtrent nå, men det skjer ikke? Kan noen oppsummere kort hva som er facts og hva som er spekulasjoner knyttet til dette?
- Tesla sier at de avventer godkjennelse fra europeiske myndigheter.
- Siste nytt er at de regner med at det skjer i løpet av noen uker.
- Spekulasjonene går på om Tesla har et større problem med godkjenningen enn de gir inntrykk av, grunnet begrensinger i europeisk regelverk (som tilsynelatende krever at sjåføren skal ha hendene på rattet når bilen styrer selv i hastigheter over 10 km/t.
- Godt mulig at Tesla kan få en dispensasjon fra dette, eller at det finnes andre regler/unntak vi ikke har fått med oss, men det er en del frustrasjon rundt hvorfor ikke Tesla forklarer dette bedre.

tonl

Elon burde ikke ha gått ut og reklamert v7 blir rullet ut world wide og dette skulle ta 5 dager å rulle ut. Og så viste det seg han mangler endelig godkjenning fra EU og Asia.

AppleKnocker

Takk. Ingen grunn til å holde pusten mens man venter på software update 7.0 med andre ord.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA