Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Tuxedo

#360
Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:27
Mulig det har vært diskutert før men jeg lurer på hvordan bilen vet om man har hendene på rattet eller ikke. Er det sensorer i rattet eller detektere den at rattet beveger seg i en annen retning? Men det siste kan jo også skjer pga dårlig vei...
Fra det som ligger ute av videoer fra USA, så benytter den seg ikke av det så lenge bilen mener den har kontroll.  De kjører i mange minutter uten å ta i rattet, og det kommer heller ikke opp noen advarsler (før bilen blir bekymret pga at den ikke klarer å tolke input fra kamera).  Men jeg vil anta at den har sensorer på manuelle bevegelser av rattet, siden alarmen som går slår seg av når føreren tar kontroll.

Men der andre produsenter i detalj skryter av hvordan de har implementert teknologien sin, så er Tesla som vanlig relativt hemmelighetsfulle, og nøyer seg med en forklaring på et avsnitt eller to om hvordan dette fungerer.  Og de har ikke forklart hvilke sensorer som ligger i rattmekanismen.

elbilertilalle

#361
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:35
Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:27
Mulig det har vært diskutert før men jeg lurer på hvordan bilen vet om man har hendene på rattet eller ikke. Er det sensorer i rattet eller detektere den at rattet beveger seg i en annen retning? Men det siste kan jo også skjer pga dårlig vei...
Fra det som ligger ute av videoer fra USA, så benytter den seg ikke av det så lenge bilen mener den har kontroll.  De kjører i mange minutter uten å ta i rattet, og det kommer heller ikke opp noen advarsler (før bilen blir bekymret pga at den ikke klarer å tolke input fra kamera).  Men jeg vil anta at den har sensorer på manuelle bevegelser av rattet, siden alarmen som går slår seg av når føreren tar kontroll.

Men der andre produsenter i detalj skryter av hvordan de har implementert teknologien sin, så er Tesla som vanlig relativt hemmelighetsfulle, og nøyer seg med en forklaring på et avsnitt eller to om hvordan dette fungerer.  Og de har ikke forklart hvilke sensorer som ligger i rattmekanismen.

Rattet er mekanisk koblet til framhjulene og jeg kan ikke helt forstår hvordan en slik sensor kan skille mellom bevegelser fra føreren/rattet eller bevegelse som komme fra veibanen (når veien er ujevnt så har vil hjulene gjerne følger sin egen vei... og man må styre i mot for å holde banen).
Og hvis det er en rett vei og men bilen vil at føreren ta over kontrollen (mot sol), så legge føreren hendene på rattet og det er ingen bevegelse siden veien er rett. Hvordan vet bilen at føreren har kontroll da?

Kan også forstille meg at det er kanskje et EU krav som sier at bilen må detektere hendene på rattet...

Men ja, ingen/lite info fra Tesla. Blir interesant når vi får den på bilene våre.

Haldenser

2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

mj

Det er vel ingen grunn til å vente med 7.0 for oss som ikke har AP ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Teslanewbie

Sitat fra: mj på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:02
Det er vel ingen grunn til å vente med 7.0 for oss som ikke har AP ?


P modellene med rwd får angivelig bedre aksellerasjon og er mer effektive . Torque sleep innføres .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mr_Utopia

Må bare minne om at WW må tolkes med tanke på at utsagnet kommer med kulturell bakgrunn der World Championship består av USA og Canada ;D

Undertegnede

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:37
Må bare minne om at WW må tolkes med tanke på at utsagnet kommer med kulturell bakgrunn der World Championship består av USA og Canada ;D

Hahaha, ikke kødd engang  ;D Only in america

Haldenser

#367
Ref dokumentet Lunitiks viser til, her er en god presentasjon av arbeidsgruppen som jobber med problemstillingen: https://www2.unece.org/wiki/download/attachments/25267488/ACSF-01-11%20-%20(J)%20concept%20paper.pdf?api=v2

Blir spennende å finne ut hvor langt de er kommet i arbeidet, men har ingen tro på løsning i løpet av noen uker (om ikke Tesla bedriver utstrakt lobbyvirksomhet)

Se også meget interessant info her: http://www.continental-corporation.com/www/pressportal_com_en/themes/press_releases/1_topics/automated_driving_en/pr_2014_07_07_zulieferer_innovativ_en.html
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Teslanewbie

Hvorfor egentlig bli forbauset når ting ikke går på skinner . Har tesla i det hele tatt noen gang holdt frister?
For meg virker det som at tesla sliter .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Spinner

Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:53Rattet er mekanisk koblet til framhjulene og jeg kan ikke helt forstår hvordan en slik sensor kan skille mellom bevegelser fra føreren/rattet eller bevegelse som komme fra veibanen
Torque sensor på rattstammen.

Dette er fra en helt andre biler, men samme prinsipp:


Teslanewbie

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 21. oktober 2015, klokken 00:46
Hvorfor egentlig bli forbauset når ting ikke går på skinner . Har tesla i det hele tatt noen gang holdt frister?
For meg virker det som at tesla sliter .

Der kom reaksjonen :

http://e24.no/boers-og-finans/tesla-aksjen-raser-etter-forbrukerrapport/23546155
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

peik

Har dette noe med 7.0 å gjøre?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

mogu

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

lunitiks

God morgen folkens. Nok en dag på forumet *gjesp*... Mens kaffen står og koker, så lurer jeg på om noen her inne kan svare på følgende:

- Er det teknisk/praktisk mulig for Tesla å lansere en spesialversjon av 7.0 (uten autostyring), kun til oss "europeere"? Lar det seg i det hele tatt gjøre? Tenker da på om TM har oversikt over hvilke VINs som skal få oppdateringen, og hvilke som ikke skal ha den. Rent geografisk bestemt, altså
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

xderia

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:36
Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:19
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:02
Bil med Autopilot hw?
ABC nyheter:
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/10/20/194878745/teslaen-provde-ta-livet-av-meg?autoplay=1

"Teslaen prøvde å ta livet av meg!"

Forstår ikke hvorfor den videoen får så mye oppmerksomhet. Er jo helt klart brukerfeil akkurat som han smartingen i Tyrkia som kræsja bilen ved bruk av ACC etter bare 3 dager.

Fordi autopilot velger å følge feil bil når bilen i front forsvinner over bakketoppen. Autopilot velger å følge bilen i motgående retning. Autopilot bør automatisk disables om man ikke er på motorvei.
70D Deep Blue

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA