"Motorlyd"

Startet av e-curious, tir 23. jun 2015, kl. 18:35

« forrige - neste »

e-curious

Ser at lydløse el-biler kan være et problem, og at EU vil innføre at de skal lage litt lyd.  Tror at det allerede er slike regler i Japan.  Er det muligheter til slik "lydsetting" på en e-Golf? (bortsett fra å skru stereoanlegget på full guffe....)

http://www.nrk.no/norge/blanda-reaksjonar-pa-elbil-lyd-1.11976732

Råde

I gamledager satt vi papplapper fast med klype på sykkelen... ;). Prototypen hadde falsk motorlyd. Heldigvis kom ikke det med på produksjonsutgaven!
e-Golf | X75D

Kent

Hadde jeg kunne ha tardis-lyd på bilen, så hadde jeg bytta bil lett :)

Dessverre (og heldigvis) er det ikke lyd på golfen.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Morti_s

Mener jeg leste et sted at e-golfen har "motorlyd" som en kan slå på jeg?

Kia soul har i hvert fall slik lyd  ;D
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

e-curious

"Kjørelyd" har etter min mening noe med sikkerhet å gjøre, ikke komfort.  Jeg kunne godt tenke meg en lyd tilsvarenden dekkstøy i en viss hastighet eller noe, slik at risikoen for påkjørsel av svaksynte, barn, etc ble redusert.  Står vel noe i e-Golf manualen om som indirekte indikerer økt risiko ved at bilen ikke lager lyd.

Hadde forøvrig vært artig med nedlastbare lyder, slik som en har på mobiltelefonen.... fks. amerikansk v8'er  lyd eller isbil....

Råde

Sitat fra: e-curious på tir 23. jun 2015, kl. 21:33
"Kjørelyd" har etter min mening noe med sikkerhet å gjøre, ikke komfort.  Jeg kunne godt tenke meg en lyd tilsvarenden dekkstøy i en viss hastighet eller noe, slik at risikoen for påkjørsel av svaksynte, barn, etc ble redusert.  Står vel noe i e-Golf manualen om som indirekte indikerer økt risiko ved at bilen ikke lager lyd.

Hadde forøvrig vært artig med nedlastbare lyder, slik som en har på mobiltelefonen.... fks. amerikansk v8'er  lyd eller isbil....
Hmm. Isbil er vel en heller dårlig ide (har prøv å lære unga at det betyr "jeg er tom for is". Han minste tror på det men de andre bare ler).
Jeg er enig i at det er en risiko i boligfelt med 30km/t fartsgrense. Over dette får man nok dekkstøy. Imidlertid skal man kjøre så vanvittig defensivt i de områdene allikevel. Barn i lek hører og oppfatter veldig lite (utenom kanskje isbil...).
e-Golf | X75D

Morti_s

Jeg tenker jeg vil gå for ylvis sin løsning på dette problemet :D :D hehhe

https://www.youtube.com/watch?v=U7A9Y5dwPHI
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Tbg

E-Up leveres med "motorlyd" Lav brumming opp til 15 km\t om jeg ikke husker feil:)

hottentott33

Sitat fra: Tbg på tir 23. jun 2015, kl. 23:10
E-Up leveres med "motorlyd" Lav brumming opp til 15 km\t om jeg ikke husker feil:)

Sikker på det? Det telles ikke om det er sjåføren som lager brummelyden :)
https://www.youtube.com/watch?v=1Bet9jmfdHU  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

SteinarSun

Golf leveres med utvendig lyd i en del land, gjelder ikke bare E-Golf, men også andre utgaver.
Systemet har en orginal utvendig høyttaler, "sound generator".
Vet ikke om det går å få dette levert som orginalmontert utstyr i Norge, men det hadde jo vært gøy med V(-lyd fra "mixmasteren"
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Råde

Sitat fra: SteinarSun på ons 24. jun 2015, kl. 06:20
Golf leveres med utvendig lyd i en del land, gjelder ikke bare E-Golf, men også andre utgaver.
Systemet har en orginal utvendig høyttaler, "sound generator".
Vet ikke om det går å få dette levert som orginalmontert utstyr i Norge, men det hadde jo vært gøy med V(-lyd fra "mixmasteren"
Det er noen valg i VCDS for "sound generator", men såvidt jeg husker står det "not installed", men skal sjekke ved leilighet.
e-Golf | X75D

SteinarSun

Detter er hardwaregreier, ligger en høyttaler i innerskjermen foran.
Hverken høyttaler eller Controller leveres som standard i europa

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Tbg

Sitat fra: hottentott33 på ons 24. jun 2015, kl. 00:36
Sitat fra: Tbg på tir 23. jun 2015, kl. 23:10

Sikker på det? Det telles ikke om det er sjåføren som lager brummelyden :)
https://www.youtube.com/watch?v=1Bet9jmfdHU  :)

Haha  ;D Det var nok ikke han som satt bak rattet hvertfall^^

rlnd

@SteinarSun Er dette noe som er installert i E-golf? Er det mulig å aktivere?

Jeg bor i en vei som brukes som tur/joggevei av halve Bergen sentrum, hadde vært greit å få aktivert denne lyden.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

SteinarSun

Sitat fra: rlnd på ons 08. jul 2015, kl. 12:45
@SteinarSun Er dette noe som er installert i E-golf? Er det mulig å aktivere?

Jeg bor i en vei som brukes som tur/joggevei av halve Bergen sentrum, hadde vært greit å få aktivert denne lyden.
Tviler på at dette kan ettermonteres uten videre, disse komponentene er ikke installert i biler som går i Norge
Bildet er fra USA, hvor det er krav om lyd på mange biltyper.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA