Innovasjon: Varme

Startet av leafnor, søn 14. jun 2015, kl. 09:29

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: tomrh på man 28. des 2015, kl. 00:15
Fikk testet klimainnovasjonen i -9 grader i kveld. Etter å ha fått varm kupe skrudde jeg ned potensiometerknappen slik at jeg opprettholdt varmen ved å bruke ca. 1,5 kW + resirk, defrost og vifte trinn 5. Det er ca halve forbruket av tilsvarende forhold i fjor uten innovasjonen og med friskluft inn, husker at jeg da typisk lå på 3 kW. Bakdelen er at dugg på sidevinduene fryser til tynn ishinne. Men frontruta holdt seg duggfri.
Var selv ute i går på tur, til bl.a Klæbu. Det var -13 grader så perfekt forhold å sjekke ut effekt av varmeinnovasjonen.
Originalt innstilt så dro varme like over 3 kW. Har jo isolert så godt det lar seg gjøre også, noe som sikkert utgjør noen watt i positiv rettning. Pen varme da.
Dro ned godt på potmeter, og effekt ned på null men ikke lenge før det fyrte på igjen, åpenbart stort varmebehov.
Kjørte ikke omluft, men friskluft, vifte på 1 og luft på defrost og nede. Trakk da 1,25 kW, men i perioder spratt varmeopp på 3kW. Helt isfri frontrute, men det krøp rim på sideruten frem til midt på vindu.
Skrudde for morro potmeter helt ned, som ut av motstand betyr ca 20 grader i vannkretsen. Da trakk varmeapparatet 500W og det kom lunken luft. En "nødmodus" på en måte. 
Dvs, det går ikke å slå varme helt av på, men på sommer er jo 20 grader ingen energisluker på vannkretsen, og varme må en ha i bilen.

2. juledag var og en dag med høsting av varmeinnovasjonen. Var -2 til ned på -6, med 4 i bilen. Snødde godt på veg opp til Hølonda. Rundtur den dagen på nær 15 mil med snølagte veier, og kuldegrader.
Hentet informasjon nå ut fra Carwings (Bildet), og varmeapparatet trakk i snitt 1750W.
Kjørte med setevarme på foran og bak, samt rattvarme. Alle fornøyd med temperatur i bilen.
Ville nok glatt brukt minst 1 kW mer på varmen uten innovasjon og isolering, og de tre timene med kjøring spist 3 kWt unødvendig. Vi trengte all de watt vi fikk ladet på hyttestrøm til fremdrift, ikke varme!

Derfor, godt fornøyd med slik varmestyring på min kortdistanseelbil ;-).

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Har jobbpendlet et par dager i 6-7 minus og sur vind nå. Forbruket tilsvarer det forbruket jeg hadde i 4-5 pluss uten varmeinnovasjon.

Konklusjonen er at denne innretningen (med riktig bruk) gir meg i praksis 10-12 grader høyere utetemperatur. 8)

Jeg begynner nå å se litt lyst på å kunne klare t/r jobb i -15 også, noe som var målet med alle små forbedringer jeg har gjort siden i fjor sommer. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på tir 05. jan 2016, kl. 07:18
Jeg begynner nå å se litt lyst på å kunne klare t/r jobb i -15 også, noe som var målet med alle små forbedringer jeg har gjort siden i fjor sommer. :)
-17 til jobb, -16 hjem. Huttetu!! Klarte det såvidt, fikk skilpadda 400 meter hjemmefra. Klima dro 1500 - 1750W, men varmt var det ikke. Satset frisk på å kjøre forbi Værnes uten å hurtiglade, ville jo ikke gi opp da. :) De siste 7 km uten varme for i det hele tatt klare meg hjem uten å havne på flaket til Falken. Det er nok helt andre ting enn klima som stikker av med mye strøm i disse temperaturene...
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: tomrh på fre 08. jan 2016, kl. 16:47
-17 til jobb, -16 hjem. Huttetu!! Klarte det såvidt, fikk skilpadda 400 meter hjemmefra. Klima dro 1500 - 1750W, men varmt var det ikke. Satset frisk på å kjøre forbi Værnes uten å hurtiglade, ville jo ikke gi opp da. :) De siste 7 km uten varme for i det hele tatt klare meg hjem uten å havne på flaket til Falken. Det er nok helt andre ting enn klima som stikker av med mye strøm i disse temperaturene...
Holdt akkurat da! Og rekkeviddeangsten holdt deg varm tenker jeg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Sitat fra: leafnor på fre 08. jan 2016, kl. 17:26
Dro ihvertfall lærdom, vet hva som akkurat går bra nå. :)

I går pumpet jeg opp dekka fra 2,8 til 3 bar, og i dag i -13 gikk det veldig bra. Fikk bare VLBW istedet for skilpadda 400 meter hjemmefra. Kjørte da med 1,5 kW varme hele veien, behøvde heller ikke å subbe i 60 langs gammelveien på returen slik jeg gjorde forrige fredag men fulgte trafikken i 80-90 langs E6.

Ser at -15 grader er en praktisk nedre temperaturgrense for mine 2 x 45 km uten lading, ihvertfall med normal kjøring langs E6 og med varme. Dette er jeg veldig fornøyd med! Forrige vinter virket det som ren utopi, og jeg gruet meg til sprengkulda kom. Så hjertelig takk til deg Leafnor for at du delte dette klimahacket som nok står for over halvparten av rekkeviddeøkningen jeg har oppnådd!  8)
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: tomrh på fre 15. jan 2016, kl. 20:44
Sitat fra: leafnor på fre 08. jan 2016, kl. 17:26
Dro ihvertfall lærdom, vet hva som akkurat går bra nå. :)

I går pumpet jeg opp dekka fra 2,8 til 3 bar, og i dag i -13 gikk det veldig bra. Fikk bare VLBW istedet for skilpadda 400 meter hjemmefra. Kjørte da med 1,5 kW varme hele veien, behøvde heller ikke å subbe i 60 langs gammelveien på returen slik jeg gjorde forrige fredag men fulgte trafikken i 80-90 langs E6.

Ser at -15 grader er en praktisk nedre temperaturgrense for mine 2 x 45 km uten lading, ihvertfall med normal kjøring langs E6 og med varme. Dette er jeg veldig fornøyd med! Forrige vinter virket det som ren utopi, og jeg gruet meg til sprengkulda kom. Så hjertelig takk til deg Leafnor for at du delte dette klimahacket som nok står for over halvparten av rekkeviddeøkningen jeg har oppnådd!  8)
90 km på E6 mellom Stjørdal/Trondheim i den her kulden vi har nå om dagen en slik GEN1 Leaf du har er over "designed" kjørelengde ja.
Blir varmere til uken, men da er det snø. Spørs da hvordan den går, for snølagt veg krever mer energi. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fre 08. jan 2016, kl. 16:47
Har endelig giddet å logge meg inn på you+nissan igjen, var foresten ikke klar over at det blir lagret kjørehistorikk. Denne kjøreturen kom forøvrig ut med et forbruk på 0,19 kWh/km.

Generelt bruker jeg ca.
0,18 kWh/km ved ca. -10 grader,
0,17 kWh/km ved noen få minus
0,16 kWh/km ved noen få pluss.

Morsomt å sammenligne med januar-februar 2015 da vi kjørte uten klimainnovasjon. Forbruket lå da på 0,19 - 0,23 kWh/km alt etter temperatur og føre. Kona hadde Leafen i fjor vinter og pleier å kjøre i D, da trekker klima fort 3 - 4,5 kW på kalde dager.
Stjørdal

tomrh

For hele 2015 var snittforbruket 0,177 kWh/km. I dette tallet inkluderes en hel sommersesong med lavt forbruk uten bruk av klima samt nov og des med klimainnovasjonen innmontert. Januar og februar 2015 var også svært milde. For juni - desember 2014 var snittet 0,174 kWh/km, altså omtrent bare sommer og høst.

Hittil i 2016 er snittforbruket 0,182 kWh/km med klimainnovasjon + resirk flittig i bruk. Januar har vært en sprengkuldemåned med tosifret antall minus i lengre perioder.

Dette synes jeg er svært BRA!  8)
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: tomrh på tor 10. mar 2016, kl. 10:07
For hele 2015 var snittforbruket 0,177 kWh/km. I dette tallet inkluderes en hel sommersesong med lavt forbruk uten bruk av klima samt nov og des med klimainnovasjonen innmontert. Januar og februar 2015 var også svært milde. For juni - desember 2014 var snittet 0,174 kWh/km, altså omtrent bare sommer og høst.

Hittil i 2016 er snittforbruket 0,182 kWh/km med klimainnovasjon + resirk flittig i bruk. Januar har vært en sprengkuldemåned med tosifret antall minus i lengre perioder.

Dette synes jeg er svært BRA!  8)
Tøft!
Leaf 2019/Jan 42.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på man 02. nov 2015, kl. 09:46
Kom til å tenke på at en NTC termistor eksponert for utetemperatur ville jo være den perfekte automatiske regulator!  8)
Etter at en vintersesong med klimainnovasjonen nærmer seg slutten kan jeg konkludere med at dette er en dårlig idé slik skissert tidligere i tråden. Praktisk bruk har for min del vært:

I området -6 til +6 oC:
Justere potmeter for å finne minimum vanntemperatur som opprettholder kupétemperatur 20oC med ønsket viftehastighet + evt resirk.

I området -16 til -6 oC:
Å justere vanntemperatur slik at effekt brukt til varme uansett ikke overstiger 1,5 kW, da alltid i kombo med defrost for å holde frontruta varm slik at jeg kan bruke mye resirkulasjon for å holde på varmen.

En automatisk regulering kan da bestå av en NTC termistor + en PTC termistor i parallell. Ved milde utetemperaturer har NTC termistoren lav motstand. Men når utetemperatur blir veldig lav, får PTC termistoren lavere motstand slik at vanntemp reguleres ned igjen (jfr. ønsket om å ikke bruke mer enn 1,5 kW). Man må finne termistorer som gjør at den totale motstanden blir høyest ved ca. -6 oC.
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: tomrh på man 14. mar 2016, kl. 07:59
Sitat fra: tomrh på man 02. nov 2015, kl. 09:46
Kom til å tenke på at en NTC termistor eksponert for utetemperatur ville jo være den perfekte automatiske regulator!  8)
Etter at en vintersesong med klimainnovasjonen nærmer seg slutten kan jeg konkludere med at dette er en dårlig idé slik skissert tidligere i tråden. Praktisk bruk har for min del vært:

I området -6 til +6 oC:
Justere potmeter for å finne minimum vanntemperatur som opprettholder kupétemperatur 20oC med ønsket viftehastighet + evt resirk.

I området -16 til -6 oC:
Å justere vanntemperatur slik at effekt brukt til varme uansett ikke overstiger 1,5 kW, da alltid i kombo med defrost for å holde frontruta varm slik at jeg kan bruke mye resirkulasjon for å holde på varmen.

En automatisk regulering kan da bestå av en NTC termistor + en PTC termistor i parallell. Ved milde utetemperaturer har NTC termistoren lav motstand. Men når utetemperatur blir veldig lav, får PTC termistoren lavere motstand slik at vanntemp reg
uleres ned igjen (jfr. ønsket om å ikke bruke mer enn 1,5 kW). Man må finne termistorer som gjør at den totale motstanden blir høyest ved ca. -6 oC.
Det vil fungere med en automatikk som du beskriver. Samtidig tenker jeg for min del at den som har "vokst opp" med bil med manuell choke, så er det like greit å bare justere med potmeteret.  8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km

tomrh

Observerte at ved å la potmeteret stå på "høstinnstilling" ved forvarming så hadde jeg 232 GIDs når jeg startet, i motsetning til i går morges da innovasjonen var deaktivert, da var det bare 229 GIDs. Ca. 1 plussgrad ute i begge tilfeller.

Selv om det er 3,6 kW tilgjengelig fra CEE så stjeler forvarmingen strøm fra batteriet. Innovasjonen bidrar nå til å minimere dette.
Stjørdal

leafnor

Ja, observete samme. Tiden som elementet trekker over 3,6 kW er kortere med "pot" satt lavere, og da med det trekkes det mindre ut av batteriet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

leafnor

Lånt et IR termokamera, og tatt noen bilder av Leaf'n under forvarming. Nede i motorrommet og av bilen for å se etter varmelekkasjer.
Det er ikke noen åpenbare varmetappunkter å se på bilen.
Inne i bilen er det litt kaldt der rattaksel kommer opp.
Har isolert så godt det har latt seg gjøre ute i motorrommet, og det er ingen glodvarme rør å "se".
Ser at det er noen rele som blir varme i bokser.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Olee

Varme i rattet nesten helt rundt også!  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA