Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktura for Bombrikke - etter 1 år???

Startet av Batteritralla, tirsdag 14. april 2015, klokken 11:31

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 09:42
jeg vil tippe >50% uleslige skilt i vinter mnd.
Det er påbudt å ha leselige skilt, men ikke brikke.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Sigurd

Sitat fra: K S på fredag 24. juli 2015, klokken 12:33
Dette pga piggdekk.
Nei, dette er pga slurvete sjårører. Skiltene skal være leselige, og sjåføren har ansvaret for det.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

K S

Sitat fra: Sigurd på fredag 24. juli 2015, klokken 13:21
Sitat fra: K S på fredag 24. juli 2015, klokken 12:33
Dette pga piggdekk.
Nei, dette er pga slurvete sjårører. Skiltene skal være leselige, og sjåføren har ansvaret for det.

Skiltene blir uleselige etter få kilometer på grunn av all gørra, altså oppmalt grus/stein/olje/bindemidler(kalles også asfalt). Det som maler opp dette er piggdekk. Hvis du ikke tror meg så kan du forsøke å kjøre 80-90 km/t på en hvilken som helst vei i Norge i des-feb, feks 10 kilometer. Etterpå kan du gjør samme forsøk i Tyskland som har piggdekkforbud. Da vil du oppdage at etter hundrevis av kilometer er bilen like ren, også i regnvær. Jeg har prøvd (jeg hadde et par kanner med spylervæske i bilen, men brukte ikke noe!).

jkirkebo

Sitat fra: Sigurd på fredag 24. juli 2015, klokken 13:21
Sitat fra: K S på fredag 24. juli 2015, klokken 12:33
Dette pga piggdekk.
Nei, dette er pga slurvete sjårører. Skiltene skal være leselige, og sjåføren har ansvaret for det.

Hvis man skal ha leselig skilt bak på en Tesla på snøføre med føykesnø må man stoppe og rengjøre skiltet bak ca. en gang pr. kilometer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

Sitat fra: K S på fredag 24. juli 2015, klokken 13:35
Det som maler opp dette er piggdekk. Hvis du ikke tror meg så kan du forsøke å kjøre 80-90 km/t på en hvilken som helst vei i Norge i des-feb, feks 10 kilometer. Etterpå kan du gjør samme forsøk i Tyskland som har piggdekkforbud.

Er vel på den tiden Statens vegvesen kjører "bar veg" policyen sin også. Ett godt tiltak for mannen som selger salt. Betong vegene i tyskland sponser dog ikke denne salt mannen like mye.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Griffel

#65
Sitat fra: Baltor på fredag 24. juli 2015, klokken 12:59
Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 09:42
jeg vil tippe >50% uleslige skilt i vinter mnd.
Det er påbudt å ha leselige skilt, men ikke brikke.
Sitat fra: Baltor på fredag 24. juli 2015, klokken 12:59
Det er påbudt å ha leselige skilt, men ikke brikke.
Sitat fra: Sigurd på fredag 24. juli 2015, klokken 13:21
Nei, dette er pga slurvete sjårører. Skiltene skal være leselige, og sjåføren har ansvaret for det.
Sitat fra: K S på fredag 24. juli 2015, klokken 13:35
Skiltene blir uleselige etter få kilometer på grunn av all gørra, altså oppmalt grus/stein/olje/bindemidler(kalles også asfalt).

Uansett hva grunnen er, og om det er påbudt med rene skilt
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2015, klokken 06:48
I dagens situasjon er Autopass gammeldags. Skiltavlesning er rimeligere og mere effektivt,
så stemmer ikke dette. Skiltavlesning krever en betydelig manuelt etterarbeid siden ikke alle følger påbudet om til enhvær tid å ha rene skilt.

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2015, klokken 06:48
Spot on Baltor!
Elbilforeningen burde forlengst tatt tak i dette og fått avklart sakene Baltor viser til.
Elbilforeningen ønsker nok helst å kjempe saker som er meningsfylte og som de kan ha et håp om å vinne. Man skal velge sine slag. Kanskje de ikke en gang synes det er moralsk riktig å kreve at elbiler skal ha andre vilkår for fritak enn handikapbiler og andre med fritak? Eller at det er rimlig at elbiler, om de slapp å tegne et gratisabonnement, skulle flytte mer penger penger enn nødvendig (og som de ikke selv bidrar med) fra veg og kollektivtrafikk over til administrasjon?

Hadde det ikke vært for klaging om at for mye penger går til administrasjon ville nok bomselskapene gjerne at de som har fritak slapp å tegne en fritaksavtale. Da ville bomselskapet få mer å rutte med og bomstasjonen kunne få stå lenger = sikrere jobb.

Om noen år vil nok uansett et EU direktiv kreve at de gammeldagse optiske skiltene bli erstattet av elektroniske, og da løser dette seg selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 17:06
Da ville bomselskapet få mer å rutte med og bomstasjonen kunne få stå lenger = sikrere jobb.

Ikke lenge siden vi hørte om millionbonus utbetalinger til styremedlemmer. Penger som burde kortet inn bompengeperioden i stedet!

Et helt sykt system at private skal håve inn penger på offentlige veier betalt av skattepengene våre.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#67
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2015, klokken 21:45
Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 17:06
Da ville bomselskapet få mer å rutte med og bomstasjonen kunne få stå lenger = sikrere jobb.

Ikke lenge siden vi hørte om millionbonus utbetalinger til styremedlemmer. Penger som burde kortet inn bompengeperioden i stedet!

Et helt sykt system at private skal håve inn penger på offentlige veier betalt av skattepengene våre.
Jeg er enig i at det er direkte feil og burdet ikke tillates. Men til trøst, nå var det vel ikke bonus til styremedlemmene, men utbytte til eier d.v.s kommunekassa, og forhåpentlig ble pengen da brukt til asfalt lokalt. Så selv om det ikke var på bomveien hvor pengene hører hjemme så gikk det sikkert noen milioner til asfalt på lokale tilførselsveier og andre gode tiltak i den aktuelle kommunen. Verre er det med elbilister som kjører uten brikke, det er penger rett til administrasjon.

Bomselskapene er har ikke private, men offentlige eierer: kommuner,fylker,vegvesenet.
Uansett burde det ikke vært utbytte til eier, det er å stjele fra vedtatt formål, selv om det disponeres av kommunen. Nå spiller jo ikke det noen rolle for elbilister siden de ikke betaler bompenger.

Jeg husker at ikke lenge etter at Oslo-ringen ble åpnet at Fjellinjen fikk refs for å ha sponset et idrettsarrangement, de fikk ikke lov til å omdisponere penger. evt. overskudd i forhold til budsjett skulle tilbake til formålet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 17:06
Skiltavlesning krever en betydelig manuelt etterarbeid siden ikke alle følger påbudet om til enhvær tid å ha rene skilt.
Brikke er frivillig, og skiltavlesing fungerer for alle andre kjøretøyklasser. Det er jo i disse klassene penger går tapt hvis skiltet er skittent, om det er et uleselig tall i et EL skilt gir det ikke noe tap for bompengeselskapet.
Jeg tror ikke det stemmer at det krever et betydelig manuelt etterarbeid å skille ut EL bilene. Skiltene foran er heller ikke så utsatt for snø og skitt som skiltene bak.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Elise

Snakk om å gjøre seg vanskelig bare for å gjøre seg vanskelig. Det virker jo aldeles tåpelig.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Griffel

Sitat fra: Baltor på lørdag 25. juli 2015, klokken 23:53
Brikke er frivillig, og skiltavlesing fungerer for alle andre kjøretøyklasser.
Skiltavlesning for andre klasser koster mer en brikke, slik at de faktisk betaler ekstra for dette. Alikevell har riksrevisjonen slått fast at brikke gir mer penger til vei/kollektivtrafikke en skiltrutinen.

Å kjøre uten abonnemet er lovlig men det koster ekstra (for alle). Registreringen av skilt er ikke mer anonym enn brikke, snarere tvert imot

Sitat fra: Baltor på lørdag 25. juli 2015, klokken 23:53
Skiltene foran er heller ikke så utsatt for snø og skitt som skiltene bak.
For å unngå feilfakturering, fortograferes alle biler uten brikke både forfra og bakfra, Dersom OCRen gir ulikt svar går bildene til manuell avlesning. Dette blir gjentatt et par ganger for å unngå feilpunching.

Sitat fra: Baltor på lørdag 25. juli 2015, klokken 23:53
Jeg tror ikke det stemmer at det krever et betydelig manuelt etterarbeid å skille ut EL bilene.
Det er ikke snakk om betydelig, men litt, og hvorfor skal en ordning for elbiler med mange fordeler silppe en slik bagatellmessig ulempe. Det krever heller ikke betydelg innsats for den enkelte å tegne et gratis abonnement, og et beskjedent depositum er heller ikke en betydelig utgift for den enkelte
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Elise på søndag 26. juli 2015, klokken 00:11
Snakk om å gjøre seg vanskelig bare for å gjøre seg vanskelig. Det virker jo aldeles tåpelig.

Det er snakk om gjensidig respekt for lover og regler. Når bomselskapene tråkker på vanlige brukere er det viktig at noen står opp påpeker dette. Ellers kan bomselskapene kanskje tro at det er akseptert og forsøke seg på andre krumspring.

Nå må jeg sende mail til inkassoselskapet og minne dem på at de ikke kan forfølge kravet de mener å ha siden er er bestridt.

Har noen noengang hørt om inkasso på egne penger. D.v.s inkasso på et depositum, og som til og med er innbetalt?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juli 2015, klokken 10:41
Det er ikke snakk om betydelig, men litt, og hvorfor skal en ordning for elbiler med mange fordeler silppe en slik bagatellmessig ulempe. Det krever heller ikke betydelg innsats for den enkelte å tegne et gratis abonnement, og et beskjedent depositum er heller ikke en betydelig utgift for den enkelte
Men Griffel, er du uenig i noen av mine 3 punkter i det første innlegget?
Viktig å tenke over at det ikke er snakk om noe som elbilister har oppnådd etter forhandling med bomselskapene, men en politisk vedtatt ordning (nullsats) som bomselskapene skal forholde seg til. At det er frivillig med bombrikke i Norge er en annen vedtatt ordning.

Jeg hadde brikke på fossilbilen, og har brikke på alle elbiler nå. (Har heller aldri foreslått for andre å droppe brikke) Min sak er gammel og den begynte i 2009. I disse årene har jeg sendt temmelig mange mailer til bomselskapet og etterlyst hjemmel i lov eller forskrift, svarene er stort sett "god dag mann, økseskaft".

I stedet har de plusset på store beløp i behandlingsgebyr, og opprettholdt kravene, slik at totalbeløpet nå er betydelig. For meg handler dette nå om rettssikkerheten i Norge.

Og, overgangen til en elektrisk bilpark skal ikke behøve å medføre at brikkefrivilligheten forsvinner. Det er sikkert noen på dette forumet som er interressert i dette, selv om du Griffel mener det er en bagatell.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Griffel

Sitat fra: Baltor på søndag 26. juli 2015, klokken 12:00
Men Griffel, er du uenig i noen av mine 3 punkter i det første innlegget?
Nei, men i hvordan du tolker disse.
Sitat
1)Ulike bilklasser har ulike satser, alle som passerer skal bli belastet riktig sats.
(personbiler uten brikke blir for eksempel ikke straffet med lastebilsats)
SitatVektklassen blir hentet i kjøretøyregisteret. Dette er enklere mht elbiler som har egne skilt
Elbiler har EL skilt, det har også en del utenlanske kjøretøy, Handikap har ikke egne skilt og det finnes andre med unntak, i et fiskalt system hvor alt skal avstemmes vil ikke revisjonen godta et enkelt system hvor el-skilt rett-og-slett slettes.
Sitat
2)Elektriske biler har nullsats.
Det har de, men det betyr ikke at en ikke kan ha et tilleggskrav for å oppnå denne fordelen, som for eksempel å måtte kjøre innom "manuell" eller tegne et gratis abonnement.
Sitat
3)Det er frivillig å ha brikke i Norge.
Det det er det, og en bompassering er dyrere for alle som ikke har et abonnement.
Sitat
Viktig å tenke over at det ikke er snakk om noe som elbilister har oppnådd etter forhandling med bomselskapene, men en politisk vedtatt ordning (nullsats) som bomselskapene skal forholde seg til.
Å heller ikke glemme at bomselskapens eiere er kommune,fylket,og vegvesenet, er underlagt riksrevisjonen og at vegvesenet har fått i oppdrag å gi detalj reglene om hvordan fritakene for bomavgift skal håndteres.

Dette får meg til å tenke på en sak hvor en bonde solgte fallrettigheter og hadde gratis strøm som en del av avtalen. Han insisterte på at det skulle stå helt gratis, så når elavgiften kom ble det et nyttig tillegg. Kraftleverandøren måtte da betale elavgiften til staten for strømmen til denne bonden.

For elbiler er ordningen at de slipper avgift, men ikke nødvendigvis at de blir fritatt for et depositum.

Sitat
Og, overgangen til en elektrisk bilpark skal ikke behøve å medføre at brikkefrivilligheten forsvinner.
Overgangen til en elektrisk bilpark medfører at nullsatsen forsvinner, og i likhet med idag er det frivillig om du vil betale full sats eller redusert sats mot et abonnement. (Men forskjellen på fullsats og redusert blir mindre.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juli 2015, klokken 14:24
Å heller ikke glemme at bomselskapens eiere er kommune,fylket,og vegvesenet, er underlagt riksrevisjonen og at vegvesenet har fått i oppdrag å gi detalj reglene om hvordan fritakene for bomavgift skal håndteres.
Sitat
Det er disse reglene/forskriftene vi venter vi på :)
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA