Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Dag A. på søndag 07. juni 2015, klokken 20:24
Sitat fra: jazzwheel på søndag 07. juni 2015, klokken 20:11
Typical eller rated?

Typical.

Den skal ikke ha endret seg betydelig ettersom vi har hatt den en trip måleren stående på siden vi fikk bilen. 
Den er på 212wh/km og det er ca der vi er før hver lading på daglig kjøring.

Slike endirnger skjer ved firmware-oppgraderinger. Estimeringen vil gå ned til rundt 300km ved 80% etter ett års tid eller tre, eller ~50.000km, sånn cirka.
Elbilist

Tuxedo

#541
Sitat fra: Dag A. på søndag 07. juni 2015, klokken 20:24
Nei, mener 80% av fullt batteri på "charge limit".

På "daily charging" så stopper den på 80% som nå er redusert fra 362km til 352km.
Hva som eventuelt har skjedd på "trip" som er 100% vet jeg ikke ettersom jeg bare har brukt denne en gang.
Ingen har noensinne fått over 350 km typical på 80% lading, så her må det være noe feil. 80% typical ligger på litt under 310 km.

Muffinman

Eller rundt 290 for oss som mistet 20tkm og noen kWh i fjor ved softwareoppdatering.

Dag A.

Sitat fra: Tuxedo på søndag 07. juni 2015, klokken 21:02
Sitat fra: jazzwheel på søndag 07. juni 2015, klokken 19:54
Nei, mener 80% av fullt batteri på "charge limit".

På "daily charging" så stopper den på 80% som nå er redusert fra 362km til 352km.
Hva som eventuelt har skjedd på "trip" som er 100% vet jeg ikke ettersom jeg bare har brukt denne en gang.
Ingen har noensinne fått over 350 km typical på 80% lading, så her må det være noe feil. 80% typical ligger på litt under 310 km.


Ved utlevering så ble denne presentert som 80% av batteriets kapasitet, og man burde ikke ved daglig bruk overstige dette.
Jeg var litt forundret over dette og det ble fra Tesla sin side presisert at dette var anbefalt og at dette representerte 80% av batteriets kapasitet.

Jeg måtte nå ned i garasjen for å kikke i manualen og "telle streker" på "charge limit", og det er helt korrekt som det påpekes at "daily charging" er 90%.
Jeg har bare hele tiden forhold meg til hva Tesla ga av informasjon ved utlevering og ikke satt noe spørsmålstegn ved dette.

Men det endrer forsåvidt ikke på utgangspunktet mitt hvor bilen da gir meg 352km mot tidligere 362km ved 90% lading.
Dette skjedde etter siste oppgradering til ver6.2 239.

Før dette var den konsekvent på 362km, etter oppgradering viser den konsekvent 352km
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Muffinman

Ikke lad til 90% hver dag om du ikke trenger det. Unødig tid på høy soc sliter på batteriet.

Tuxedo

#545
På 90% har det vært 352 - 353 km typical i hvertfall siden våren 2014.  Mulig de midlertidig har satt den opp igjen til 360+ de siste månedene, noe jeg ikke ville ha merket siden jeg nå kun lader til 80%.  Men  det spiller jo ikke så stor rolle, siden batteriet er det samme uansett.  Det er eventuelt bare deres estimat over "normalt" energibruk for samtlige Tesla'er i snitt som har endret seg.

Dag A.

Sitat fra: Muffinman på søndag 07. juni 2015, klokken 21:41
Ikke lad til 90% hver dag om du ikke trenger det. Unødig tid på høy soc sliter på batteriet.

Bilen lades til 90% ca hver 3 dag, og dette var ifølge Tesla helt ypperlig, men det er kanskje vranglære dette også da?
Kjører normalt bilen ned til 100-150km igjen på typical rekkevidde før bilen lades til 90% igjen.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Dag A.

Sitat fra: Tuxedo på søndag 07. juni 2015, klokken 21:46
På 90% har det vært 352 - 353 km typical i hvertfall siden våren 2014.  Mulig de midlertidig har satt den opp igjen til 360+ de siste månedene, noe jeg ikke ville ha merket siden jeg nå kun lader til 80%.

Vet veldig sikkert at det var 362 km ved hver eneste lading før oppgradering.
Tidligere hadde vi Leaf og denne kunne variere flere titalls km ved hver lading alt etter hvordan man hadde kjørt bilen siste tur, og temperatur ute etc.
Har derfor fulgt litt med på Teslaen de månedene vi har hatt den.

Men er det 80% som anbefales?  Og er dette i tilfelle noe offisielt eller er det noen som er kommet til dette på egen hånd?
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

NilsRo




Før dette var den konsekvent på 362km, etter oppgradering viser den konsekvent 352km
[/quote]

Kan det ha noe med balansering av batteriet å gjøre?

Min har minst 10 km ekstra ved fullading. Fullladet "nesten" for noen uker siden, og bilen sluttet å øke km (igjen) ca en time før jeg sluttet å lade. Den ladet fortsatt når jeg stoppet lading og kjørte ca 10 km, før den startet å telle ned km (igjen).
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Tuxedo

Sitat fra: Dag A. på søndag 07. juni 2015, klokken 21:51
Men er det 80% som anbefales?  Og er dette i tilfelle noe offisielt eller er det noen som er kommet til dette på egen hånd?
Li-Ion batterier trives best rundt 50% plus-minus.  Man regner 20% - 80% som et trygt intervall å holde batteriet på til daglig.  90% utgjør neppe noen større slitasjefare det heller, men vanligvis har man vel ikke bruk for 90%  til dagligkjøring.

Øyvind.h

90% streken er den øvre grensen for hva som anses som løpende ladenivå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dennis

Jeg lader til vanlig 80 eller 90% men er ikke redd for å lade til 100% innimellom.

Har fått litt flere km etter 6000 km enn når bilen var ny.
Prøver å skrive ned dato og nivå hver gang jeg ser endring for å ha litt kontroll på det.

Når bilen var helt ny fikk jeg typical 404 km på 100%. Nå får jeg 406 km eller 411 km med range mode på.


nortrahof

Muligens en SW-bug på servicemode til vinduspussere?

Jeg har i flere dager hatt problem med å få et blått felt for vedlikehold av vinduspussere (serviceposisjon). - Uansett hva jeg har prøvd, var kontrollfeltet på skjermen grått (og derved utilgjengelig). - Selvsagt har jeg passet på at vindusviskerhendelen sto i "0" og ikke i intervallvisking.
I dag prøvde jeg på nytt - uten resultat. Jeg gikk inn for å ringe til TM for å få tips. Feltet var da like grått som tidligere. Da jeg kom ut etter en stund etter å ha snakket med dem, var kontrollfeltet på skjermen blitt blått.

Det ser for meg ut til at det må være en eller annen utilsiktet tidsforsinkelse på å frigjøre "servicemode" - eller at "systemet" resetter seg etter låsing og opplåsing?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hyperstress

Sitat fra: nortrahof på mandag 08. juni 2015, klokken 13:58
Muligens en SW-bug på servicemode til vinduspussere?

Jeg har i flere dager hatt problem med å få et blått felt for vedlikehold av vinduspussere (serviceposisjon). - Uansett hva jeg har prøvd, var kontrollfeltet på skjermen grått (og derved utilgjengelig). - Selvsagt har jeg passet på at vindusviskerhendelen sto i "0" og ikke i intervallvisking.
I dag prøvde jeg på nytt - uten resultat. Jeg gikk inn for å ringe til TM for å få tips. Feltet var da like grått som tidligere. Da jeg kom ut etter en stund etter å ha snakket med dem, var kontrollfeltet på skjermen blitt blått.

Det ser for meg ut til at det må være en eller annen utilsiktet tidsforsinkelse på å frigjøre "servicemode" - eller at "systemet" resetter seg etter låsing og opplåsing?

Regner med bilen stod i park?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: nortrahof på mandag 08. juni 2015, klokken 13:58
Det ser for meg ut til at det må være en eller annen utilsiktet tidsforsinkelse på å frigjøre "servicemode" - eller at "systemet" resetter seg etter låsing og opplåsing?

Tipper at "noen" fra Tesla har vært inne på bilen din "over the air" etter at du ringte og fikset problemet.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA