Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tomt 12v batteri..... igjen

Startet av fws, tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54

« forrige - neste »

fws

Jeg greier vist det Nissan mener er umulig. Nå er det tredie gang den går tom siden bilen var ny. Det som er spesielt denne gangen er at bilen hadde laderen plugget i.
BNH Har hatt bilen inne før og har ikke funnet noe galt med batteriet (de tok omfattende tester da). Software er nyeste versjon. Jeg misstenker at batteriet kan være årsaken. Men det kan like gjerne være bilen som ikke lader batteriet, eller at noe trekker strøm.
Når jeg snakker med verkstedet lurte de selvfølgelig på om det hadde stått på noe lys i bilen. Men hvis det teoretisk ikke skal gå ann å tømme 12v batteriet, så skulle man jo kunne ha på lys (eller andre ting) i bilen uten å tømme 12v batteriet. Da skal man jo ikke gå tom før hovedbatteriet er tomt.
Jeg vet vi har diskutert temaet før. Men jeg lurer på om problemet har blitt løst med nytt batteri, eller om det er noe annet som gjør at batteriet (12v) ikke blir vedlikeholdsladet.

Jeg har forøverig Euro leafen.
Nissan Leaf 2018

emil

#1
Min bil skrur uansett av lys, radio o.l. etter en stund. Litt irriterende hvis jeg f.eks går fra bilen med parklys på et litt uoversktlig sted.

Har selv aldri hatt bilen stående ubrukt mer enn et par tre døgn på det meste og aldri hatt problemer med 12V. Får en utfordring i mai når jeg skal litt rundt i europa og trenger fulladet fungerende bil noen timer etter ankomst. Men det var null problem å få svigermor til å bruke bilen de to ukene, og som bonus sparer hun nok en tusenlapp eller to på bensin og bom.

De som har fått nytt batteri har vel ikke rapportert om videre problemer av det jeg kan huske, så jeg ville nok startet der.

Kjell Leaf

Sitat fra: fws på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54
Jeg greier vist det Nissan mener er umulig. Nå er det tredie gang den går tom siden bilen var ny. Det som er spesielt denne gangen er at bilen hadde laderen plugget i.
BNH Har hatt bilen inne før og har ikke funnet noe galt med batteriet (de tok omfattende tester da). Software er nyeste versjon. Jeg misstenker at batteriet kan være årsaken. Men det kan like gjerne være bilen som ikke lader batteriet, eller at noe trekker strøm.
Når jeg snakker med verkstedet lurte de selvfølgelig på om det hadde stått på noe lys i bilen. Men hvis det teoretisk ikke skal gå ann å tømme 12v batteriet, så skulle man jo kunne ha på lys (eller andre ting) i bilen uten å tømme 12v batteriet. Da skal man jo ikke gå tom før hovedbatteriet er tomt.
Jeg vet vi har diskutert temaet før. Men jeg lurer på om problemet har blitt løst med nytt batteri, eller om det er noe annet som gjør at batteriet (12v) ikke blir vedlikeholdsladet.

Jeg har forøverig Euro leafen.
Ja, du må bytte batteriet.
Min gikk tom etter 2 mnd, de fant ikke noe feil på mitt batteri heller, men jeg insisterte på å bytte det på bakgrunn av målinger jeg selv hadde foretatt. Nå er det gått over ett år uten problemer.
Jeg målte batteriet mitt da det var tomt, det var da 0,5 V. Brukte startkabler og etter at bilen hadde stått på i 10 minutt målte jeg igjenn (15 min. etter stopp), da viste målingen 12,73 V, dette skal være umulig da batteriet ikke kan lade seg så fort.
Det skal ikke være mulig å få tomt batteri, jeg ser på min når jeg står med tenningen i posisjon 2, at når det minker litt på strømmen på 12 V batteriet så forsvinner den røde batterilampa i dashbordet og det ene blå ladelampen oppå dashbordet begynner å blinke, det betyr at lading fra hovedbatteri til 12 V batteri starter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Det er ikke noe feil med batteriet, det er Leafen som har en konstruksjonsfeil!!!!

Fakta:
Nissan Leaf justerer ned ladespenningen til 12,9V etter noen minutters kjøring, dette fungerer IIKE i Norge. Men prøv å forklar Nissan problemet så får du bare til svar at det vil ikke Nissan Europa høre på.
Men løsningen er kun å endre et lite parameter i ladestyringen slik at den alltid lader 14,4V.
Bonusen til Nissan er at da får vi bedre fjernlys også!
Det merkelige er at når pusseren aktiviseres så økes ladespenningen til 14,2V, men det blir litt upraktisk å kjøre med pusserne på hele tiden får å få ladet 12V batteriet.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:24
Det er ikke noe feil med batteriet, det er Leafen som har en konstruksjonsfeil!!!!

Fakta:
Nissan Leaf justerer ned ladespenningen til 12,9V etter noen minutters kjøring, dette fungerer IIKE i Norge. Men prøv å forklar Nissan problemet så får du bare til svar at det vil ikke Nissan Europa høre på.
Men løsningen er kun å endre et lite parameter i ladestyringen slik at den alltid lader 14,4V.
Bonusen til Nissan er at da får vi bedre fjernlys også!
Det merkelige er at når pusseren aktiviseres så økes ladespenningen til 14,2V, men det blir litt upraktisk å kjøre med pusserne på hele tiden får å få ladet 12V batteriet.......
Det er dårlige batterier levert med Leaf. At du kommer med en så bastant uttalelse når flere har løst problemet med batteribytte er oppsiktsvekkende. Batteriet vil uansett ta strøm fra hovedbatteriet om spenningen blir for lav. Det er jo rart at jeg ikke har noen problemer lenger, og at spenningen aldri er under 12,48 V når jeg nå måler batteriet (måler av og til når bilen har stått litt for å se). Før batteribyttet var jeg tom for støm tre ganger. Din påstand er feil Lynet, ingen konstruksjonsfeil på min.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

E_S

Jeg har koblet til en Ctek-lader på 12V-batteriet i min bil med jevne mellomrom for å topplade det siden ladespenningen under bruk er så elendig. Det tror jeg hjelper betydelig på levetiden til batteriet - blybatterier tåler ikke å være halvfulle over tid..
:)

kjbu

Hadde selv 2 utladinger av 12V batteriet i fjor. Verksted fant ingen feil med batteri, men ble allikevel byttet etter råd fra Nissan Nordic.
Etter byttet har det ikke vært noe problem.

Enig med flere i tråden som mener at batteriet har skylden selv om måliger viser det er OK
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

tomrh

#7
Kanskje man kan bytte til et AGM batteri? Eller lithium? Hadde vært kjekt å kunne dra litt strøm fra 12V-uttaket også uten å bekymre seg.

F.eks. dette: http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_55ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html

Litt mindre ytre dimensjoner enn originalbatteriet, men kan vel pakke litt skumgummi e.l. mellom. Men kanskje det er for svak ladestrøm i Leafen til å kunne lade dette? Er vel litt høyere hvilespenning på lithium.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lynet

For de som er i tvil så mål ladespenningen over tid og observer hva den er, hvis den aldri går ned til 12,9V er det bra.
Men for de som den går ned til 12,9V står jeg for påstanden om at det er en konstruksjonsfeil for 12,9V = ingen lading. Og ihvertfall på min så går den ned selv om syrevekta er kun på 1,22 (halvladet)
Spør en seriøs forhandler av batterier om hva de mener om en ladespenning på 12,9V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på onsdag 18. mars 2015, klokken 13:14
For de som er i tvil så mål ladespenningen over tid og observer hva den er, hvis den aldri går ned til 12,9V er det bra.
Men for de som den går ned til 12,9V står jeg for påstanden om at det er en konstruksjonsfeil for 12,9V = ingen lading. Og ihvertfall på min så går den ned selv om syrevekta er kun på 1,22 (halvladet)
Spør en seriøs forhandler av batterier om hva de mener om en ladespenning på 12,9V.
Trådstarter har uansett en feil med batteriet, det ordner seg med batteribytte. En fossilbil har heller aldri fullt batteri om man ikke lader det med batterilader eller har kjørt veldig lange turer.
Saken er så enkel at om man bytter batteri så er man kvitt problemet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

#10
Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. mars 2015, klokken 13:24
Det er ikke noe feil med batteriet, det er Leafen som har en konstruksjonsfeil!!!!

Fakta:
Nissan Leaf justerer ned ladespenningen til 12,9V etter noen minutters kjøring, dette fungerer IIKE i Norge. Men prøv å forklar Nissan problemet så får du bare til svar at det vil ikke Nissan Europa høre på.
Men løsningen er kun å endre et lite parameter i ladestyringen slik at den alltid lader 14,4V.
Bonusen til Nissan er at da får vi bedre fjernlys også!
Det merkelige er at når pusseren aktiviseres så økes ladespenningen til 14,2V, men det blir litt upraktisk å kjøre med pusserne på hele tiden får å få ladet 12V batteriet.......

Det du sier stemmer kanskje på din egen bil - hva vet jeg - men det stemmer ikke på våre 2 biler. Og - vi har ikke har noen problemer i det hele tatt.  8)

Imidlertid gjelder dette trådstarter :  som nevnt ovenfor , er jeg også sikker på at det er feil på batteriet i hans bil .( eller evnt på batteriklemmer/kabling/jordingspunkt.)

Thomas Parsli

Har dere som avfeier Lynets forklaring faktisk målt ladespenningen under kjøring, eller bare "vet" dere at han tar feil?  :o

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 18. mars 2015, klokken 15:22
Har dere som avfeier Lynets forklaring faktisk målt ladespenningen under kjøring, eller bare "vet" dere at han tar feil?  :o

Thomas
Jeg måler batteriet av og til når bilen har stått stille en stund, da ser jeg hvor mye som er på batteriet, det er jo det som er av interresse. Problemet blir løst med nytt batteri uansett hva Lynet og andre måtte mene, og det er godt nok for meg (som faktisk måler batteriet av og til) og for de fleste andre som bare vil ha en bil som fungerer perfekt, og ikke har hengt seg opp i ting som ikke betyr noe.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

E_S

12,9 volt er idiotisk lite, det vil aldri lade batteriet fullt. Man trenger 14,4 volt ved 20 grader batteritemperatur for å få ladet batteriet fullt. Noe lavere enn dette, og batteriet vil sulfatere, gradvis miste kapasitet og til slutt ha så lite kapasitet at det ikke virker, evt. kortslutter en celle og batteriet "dør". Med jevn vedlikeholdslading kan et vanlig blybatteri fint holde 10-15 år selv med normal bruk av bilen.
:)

Kjell Leaf

#14
Sitat fra: E_S på onsdag 18. mars 2015, klokken 17:56
12,9 volt er idiotisk lite, det vil aldri lade batteriet fullt. Man trenger 14,4 volt ved 20 grader batteritemperatur for å få ladet batteriet fullt. Noe lavere enn dette, og batteriet vil sulfatere, gradvis miste kapasitet og til slutt ha så lite kapasitet at det ikke virker, evt. kortslutter en celle og batteriet "dør". Med jevn vedlikeholdslading kan et vanlig blybatteri fint holde 10-15 år selv med normal bruk av bilen.
El-bilen har ikke behov for 14,4 V inn hele tiden, men den lader med den spenningen av og til etter behov.
Kunne den ladet mer ? Ja det kunne den nok gjort, men jeg har like mye strøm på batteriet mitt som en fossilbil har som har samme kjøremønster som meg. 12,3 V er havfullt batteri, 12,72 V er fullt batteri. Det betyr at jeg aldri har vært helt nede på halvfullt siden jeg byttet batteri for ett år siden, i alle fall ikke de gangene jeg har målt batteriet. Jeg har målt 6-7 ganger siden jeg byttet, senest i dag pga denne tråden)   ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA