Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tomt 12v batteri..... igjen

Startet av fws, tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54

« forrige - neste »

LeafSwe

Samma för mig idag, första gången 12v batteriet blev tomt. Bilen bara stått knappt 1 dag.
Brukar stå en vecka ibland utan problem.
Räckte inte med att koppla på ctek laddaren, bilen ville inte starta trots över 12 volt.
Fick koppla bort batteriet och sedan koppla på det igen för att få igång den.

Inga lampor var tända, innerbelysning i door läge.
3P+
3SR+

kjbu

Jeg fikk byttet 12V batteri på min '13 i fjor, ikke hatt feil siden. Nissan har trolig vært uheldig med en serie av disse 12V-batteriene.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

nr1rayner

Sitat fra: LeafSwe på søndag 23. august 2015, klokken 23:19
Samma för mig idag, första gången 12v batteriet blev tomt. Bilen bara stått knappt 1 dag.
Brukar stå en vecka ibland utan problem.
Räckte inte med att koppla på ctek laddaren, bilen ville inte starta trots över 12 volt.
Fick koppla bort batteriet och sedan koppla på det igen för att få igång den.

Inga lampor var tända, innerbelysning i door läge.
Merkelig greier Leafswe..
Mulig jeg misforstod, men er batteriet så flatt som det var på min får du ikke ladet med en ctek, spenningen er for lav til at den starter. Da må du enten gi starthjelp først, eller sette cteken i "supply", da kjører den på med strøm uansett om du har koblet feil eller ikke  :D
Tok ikke av batteripol på min, den startet rett opp. Men så var jo batteriet mitt også så tomt at det blir det samme som å koble av ;)

Jeg var innom Witro bil (Nissan-forhandler i Trondheim). De hadde vært borti noen tilfeller med gåent 12v, men svært sjeldent. I de tilfeller var det folk som hadde utrolig lite kjøring, og hver tur var veldig kort. Han nevnte ei som hadde typen bruksmønster, kjør 5 min, stopp, kjør 5 min tilbake og la bilen stå 1 uke... Ikke akkurat slik min bil blir brukt  8)

Kan mulig årsak være at Carwings har koblet opp og hentet data (kanskje hengt seg opp), slik at bilen har våknet til liv litt for mange ganger?
Jeg har forøvrig selv IKKE gått inn på appen for å hente data, så det er ikke årsaken..
Hverken jeg, eller de på witro hadde god forklaring på hvorfor min stod tom. Batteri ble testet, og alt i orden (bortsett fra at det må lades).

Ser det er nevnt tidligere at ladespenning er for lav. Det er i og for seg sant, med modifikasjoner.
Den kjører på med 14,3-14,4v etter bilen er startet, og under lading, men "slår av" ladingen og ligger på 12,8-12,9v. 14,3-14,4 er riktig (og nødvendig) spenning for å skikkelig lade batteriet, men det er igrunn ingen grunn til å holde spenningen der etter batteriet er fullt. Mulig den kutter spenningen litt for tidlig slik at batteriet sjelden blir fulladet, og slik sett forkorter levetiden, men...
At den vedlikeholder batteriet på rett under 13v er ikke grunnen til at jeg plutselig står med 3v på batteriet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TB

Til sammanlikning, på trillingene ligg ladespenning heile tida på 14,3-14,4 V, den går aldri ned.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nr1rayner

Sitat fra: TB på mandag 24. august 2015, klokken 12:04
Til sammanlikning, på trillingene ligg ladespenning heile tida på 14,3-14,4 V, den går aldri ned.


Det er uten tvil en bedre løsning..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

fws

Litt morsomt at du skulle ta frem denne tråden igjen. Siden min Leaf også hadde flatt 12v batteri i går. Har gått bra helt siden jeg startet denne tråden, men i går fikk jeg den ikke igang, selv ikke med starthjelper. Så da har nissan hentet den i dag. Blir spennende å se hva de finner ut...
Nissan Leaf 2018

nr1rayner

Sitat fra: fws på mandag 24. august 2015, klokken 13:28
Litt morsomt at du skulle ta frem denne tråden igjen. Siden min Leaf også hadde flatt 12v batteri i går. Har gått bra helt siden jeg startet denne tråden, men i går fikk jeg den ikke igang, selv ikke med starthjelper. Så da har nissan hentet den i dag. Blir spennende å se hva de finner ut...

What..? Så da er vi (minst) 3 her inne som står med flatt 12v på samme dag?
Interessant...

Da MÅ det vel nesten være Carwings som har jobbet på egenhånd vel...?
Mange har vel vært ute og kjørt i perioden, så de ikke har merket noe til det..

Til orientering stod min slik den "alltid" står, uten lading, lade-timer av og likeså med klima på timer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 24. august 2015, klokken 13:39
What..? Så da er vi (minst) 3 her inne som står med flatt 12v på samme dag?
Interessant...
Og alle tre har euroLeaf. Noen med gammel-Leafen som har opplevd dette?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

Naboens bil døde etter sommerferien (de var borte to uker tror jeg), men kom til live etter en natt med lading.
Vi kjører muligens litt lenger (dvs. vi gjorde det til jeg kjøpte elsykkel), men jeg lader også (med Ctek Zafir 45) hver vinter.

En Ctek Zafir 45 (eller tilsvarende) koster 500,- og sparer oss for mye mas (og 500,- i egenandel til redningsbil).
Det burde selvfølgelig ikke være nødvendig på en moderne bil, men vi slipper jo å sjekke olje-nivået...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

nr1rayner

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. august 2015, klokken 14:12
Det burde selvfølgelig ikke være nødvendig på en moderne bil, men vi slipper jo å sjekke olje-nivået...

Thomas

Man burde kjøre en lading en gang innimellom, i hvert fall på fossilbil og spesielt med mye småkjøring uansett alder, og spesielt vinters tid.
Vi har jo ingen gløding eller motor å dra igang, men Leafen har nok likevel godt av det :)
Men ville ikke hjulpet i mitt tilfellet, med mindre den stod med laderen på i perioden den tydeligvis trakk mye strøm..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Kanskje ikke helt relevant, men noen som vet om 12V batteriet blir ladet hvis bilen ikke står "på", men bare to trykk på startknappen? Greit å slippe å stå med lysene på ved f.eks drift av kjøleboks :)

LeafSwe

nr1rayner

Jag mätte 6v innan jag började ladda, laddade några timmar med plus och minuspoler kvar. När den var uppe i nästan 13volt provade jag starta men det gick inte. Verkade som något drog ur batteriet, fick massa felkoder i leafspy så trodde något gått sönder.
Men efter jag kopplade bort polerna och dit igen så funkade allt och jag raderade felkoderna med leafspy.

Det enda jag kan misstänka är att carwings hakat upp sig, gjorde en uppdatering av batteristatus via carwings på kvällen som fungerade. Men dagen efter var den död.
3P+
3SR+

ThomasEL

Hvis 12V-batteriet plutselig er flatt, uten at det skyldes brukerfeil/skjødesløshet på en nesten ny Leaf, så mener jeg bestemt Nissan må sette inn helt nytt batteri uten omkostninger. Et tradisjonelt bly-syrebatteri blir aldri 100% like bra etter en fullstendig utladning... Så holder etter min mening IKKE at merkeverkstedet bare lader det opp og sier at batteriet er ok.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

fws

Sitat fra: ThomasEL på mandag 24. august 2015, klokken 21:26
Hvis 12V-batteriet plutselig er flatt, uten at det skyldes brukerfeil/skjødesløshet på en nesten ny Leaf, så mener jeg bestemt Nissan må sette inn helt nytt batteri uten omkostninger. Et tradisjonelt bly-syrebatteri blir aldri 100% like bra etter en fullstendig utladning... Så holder etter min mening IKKE at merkeverkstedet bare lader det opp og sier at batteriet er ok.

Jeg fikk nytt batteri da det gikk flatt i mars. Men det virker ikke som det er batteriet som er selve problemet. Jeg tror det er et software problem. Men vi får se hva de sier....
Nissan Leaf 2018

ThomasEL

Enig i at det kan være en annen årsak enn et dårlig batteri som gjør at det blir flatt (med andre ord noe som tapper strøm når det ikke skal).

Men mitt poeng var at selv et helt tipp topp bly-syre batteri vil være redusert etter en slik utladning. Derfor bør man få nytt batteri, selv om batteriet i utgangspunktet ikke var "skyld" i problemet.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA