Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på fredag 15. januar 2016, klokken 10:49
Må si jeg er litt skuffet over begge 2 her. Det er jo dette jeg har gjort i Svar #362
Her er en så nøyaktig måling som det er mulig å få til.
- Kald bil uten å ha gjort noe (30,3 - 0kWh tilført)
- Kald bil med oppvarming av batteriet (27,8 - 0,65kWh tilført)
- Varm bil med oppvarming av batteriet (og kupeen) (16,9 - 1,3kWh tilført)

Håper noen får med seg det jeg bruker relativt mye tid på. Summen av antall timer brukt på denne tråden er ganske høyt, og noen konkluderer med at vi ikke vet noe...

Jeg konkluderer ikke med noe, jeg ønsker bare å forstå hva dere vil at jeg skal måle all den tid jeg har tilgang til både vanlig kladd og L2 32A ladeboks. Si hva dere ønsker jeg skal måle så kan jeg forsøke, men i motsetning til deg så orker jeg ikke bruke vanvittig mye  tid og energi på dette. :) No offense.

Vedlagt er temperaturgrafen fra det området jeg tok målingene fra ca 19:00 i går. Kan ikke se at det er noen som skal kunne undergrave målingene slik bromm legger opp til. Ganske utrolig å påstå at det jeg gjør er meningsløst, mens hans "umålte synspunkt" er sannheten.

Igjen, jeg forsøker bare å få de målingene som skal til for å vise hva som foregår. Slik som det er nå er det for mange variabler og forskjellige målinger til at man kan si noe helt sikkert. Skal vi komme videre må vi enes om en metode som kan gi en bedre pekepinn på hva som foregår, og hva som er mest eller minst effektivt.

Jeg har 2 målinger igjen jeg har tenkt å gjøre, men så skal jeg prøve å gi meg. Hvis ingen leser og prøver å forstå, så blir jeg furten som vanlig. Jeg har ikke noe behov for å påtvinge min oppfatning på noen.

Ok, hvilke målinger og hvordan? Og husk - smil, vi (ihvertfall jeg) prøver å lære noe nytt og ukjent. :)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

OK, da er jeg i mål med min dokumentasjon, som jeg har gjort før i denne tråden også.
Det som kommer nå er VIKTIG hvis en øsnker å lære hvordan en skal bruke appen, så dette er faktisk nyttig for deg også bromm, hvis ikke noen nå klarer å bevise at 32A fungere anderledes, selv om det fungere akkurat slik BMW har beskrevet det, og uten forbehold om 32A.

Etter et par timer så var batteritemperaturen nede i +8.

Jeg satte da på avgangstid 25 minutt frem i tid, uten varming av kupeen. Da slår batterivarmingen umiddelbart inn, som er den første spikeren. Altså du kan varme batteriene på kort varsel, men det må gjøres med avgangstid, og da bromm, har du stor fordel av å ha 32A, selv om det altså tar 30 minutt å varme opp 7 grader, mens kupeen er varm på under 10minutt.

Jeg skrudde av dette umiddelbart, og satte på forvarming av kupeen i stedet, altså uten å bruke avreisetid.
Etter 20 min var kupeen god og varm, men batteriet var fremdeles +8.

Og Sungrazer, det meste var til bromm, og ikke til deg.  :D
Nå kan han forklare hva han mener du bør måle for å vise hva som fungerer bedre med 32A.
Ellers er jeg interessert i å forstå hvilke parametre du mener var for variable i min måling av effekten. Hvis du mener kalibreringen mellom mine og dine målinger, stiller jeg opp for å normaliserer disse, men ellers tar jeg ferie nå. Alt jeg kan bidra med er dokumenter over, og summen gir oss nødvendig info om hvordan dette praktisk fungerer. Hva vi må stille inn, når og ca effekt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Ok, så:

• Tilfeldig avreise uten klimatisering - kun batterivarme
  • Tilfeldig avreise med klimatisering - kun kupévarme.

Gotcha. :)

Jeg skal forsøke å måle dette selv.

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på fredag 15. januar 2016, klokken 11:59
Ok, så:

• Tilfeldig avreise med klimatisering - kun kupévarme.
Gotcha. :)
Jeg skal forsøke å måle dette selv.
NEI  :o

• Tilfeldig avreise med klimatisering - både batterivarme og kupévarme, selv om det bare er 20minutt til avreise!.
  • Start av direkte klimatisering fra app - kun kupévarme!.

For å lage en fin loop, alt som står i #1 i denne tråden:
http://bmwi3.blogspot.no/2015/03/bmw-i3-understanding-how.html
er riktig, bortsett fra:
- at du kan sette avreisetid kortere enn 3 timer før
- at batteriene varmes til 10 grader og ikke 25.

Dette har vært klart for lenge siden i denne tråden, men noen starter den på nytt og på nytt i stedet for å la konklusjonen stå... (som du kan se av #2, så var min reaksjon den samme som bromm fremdeles har, forskjellen er at jeg etter å ha brukt XX antall timer på finne ut av dette har endret mening, mens bromm fremdeles synser)
(merk at hvis målingene dine "forurenses" av at bilen starter lading underveis, så er de ikke gyldige, da jeg nettopp har vist, tydeligere enn tidligere i tråden, at batteriene da varmes av en annen "prosess")

Så det som gjennstår da er:
- Har bromm rett i at batteriene alltid varmes på 32A?
- Er det noen endring i ny software utover at varmepumpen brukes for kupevarming (må da testes på 12A og 32A)

bromm

Sitat fra: Ferry på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:16
Men temperaturfølere på rørstussene til batteriet (De bromm nevner) bør være overkommelig. Må ha bilen på bukk eller grav for å komme til, tror jeg. Tenker meg å feste sensoren til rørstussen og deretter isolere rundt for å måle mest mulig rør(!), og minst mulig omgivelser.
Dette er kjempefint tiltak, Ferry :D Skulle gjerne ha gjort det selv hvis jeg hadde tilgang til bukk/grav. Det skal bli interessant å se om temperaturen på disse er varmere (eller lik/kaldere, som LMOR hevder), enn "Batterientemp".

NB! Husk å få målt begge rørene inlet/outlet siden disse vil være forskjellig. Egentlig er det returen som er mest interessant fordi den sier mest om temp i selve pakken, så når du har funnet ut hvilken det er, så er det fint om du sier ifra om dette. 

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 15. januar 2016, klokken 12:26
Sitat fra: Ferry på torsdag 14. januar 2016, klokken 22:16
Men temperaturfølere på rørstussene til batteriet (De bromm nevner) bør være overkommelig. Må ha bilen på bukk eller grav for å komme til, tror jeg. Tenker meg å feste sensoren til rørstussen og deretter isolere rundt for å måle mest mulig rør(!), og minst mulig omgivelser.
Dette er kjempefint tiltak, Ferry :D Skulle gjerne ha gjort det selv hvis jeg hadde tilgang til bukk/grav. Det skal bli interessant å se om temperaturen på disse er varmere (eller lik/kaldere, som LMOR hevder), enn "Batterientemp".

NB! Husk å få målt begge rørene inlet/outlet siden disse vil være forskjellig. Egentlig er det returen som er mest interessant fordi den sier mest om temp i selve pakken, så når du har funnet ut hvilken det er, så er det fint om du sier ifra om dette.
Vi er vel egentlig ved kjernen her. For den som orker å lese alt, er denne tråden en interessant lesning.
I starten var bromm og jeg på lag. Ingen av oss ville akseptere at BMW ikke holdt det vi mente de hadde skrevet, om å bruke gass/veske til å varme batteriene, og at bilen ikke alltid prøvde å holde optimal temperatur på ca 20-25 grader.
Det var tungt for meg å akseptere at det ikke var slik, og bromm har tydeligvis enda ikke akseptert det.

Når jeg så hadde akseptert det, og som flere nå også viser at BMW selv ikke prioriterer batteritemperaturen under kjøring før bilen skal lades, så er det også intuitivt lett å forstå at oppvarming av kupeen er mye viktigere, fordi det er energi som uansett vil bli brukt på turen, mens bilen ikke øker temperaturen på batteriet, og dermed betyr forvarming mye mindre.

Men jeg skal i hvert fall være enig med deg i at hvis du/dere finner ut at det vi først trodde viser seg å være riktig likevel, så faller alt som står i denne tråden sammen, og jeg skal være enig med deg bromm i at alle kurver og målinger som er gjort er meningsløse, og det vil ikke komme en eneste måling til fra meg  :)

Hva er din innsats i veddemålet?

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på fredag 15. januar 2016, klokken 12:06
NEI  :o
  • Tilfeldig avreise med klimatisering - både batterivarme og kupévarme, selv om det bare er 20minutt til avreise!.
  • Start av direkte klimatisering fra app - kun kupévarme!.

Ok, my bad. En nyanseforskjell der jeg ikke hadde fått med meg. :) Godt at du presiserer! :)

Da har vi jo parametre for hva vi kan / bør teste. Hvis man setter tilfeldig avreise uten klimatisering bør ikke varmepumpen heller starte for å varme batteriet (på den nye softwaren). Siden det er det som er det store spørsmålet her, eller? Dette er noe jeg kan teste nå. Bilen står parkert i varm garasje og det vil garantert føre til at varmepumpen starter om den brukes til forvarming av batteriet.

Varmetrådene er 1000W (~4 A), og det er det de trekker på 32A eller 16A eller 12A. Så uavhengig av dette bør batteriet varmes like fort opp på 12A som på 32A. Du har bare mindre tilgjengelig energi på 12A for å vedlikeholde SoC og kupévarme.

På 12A har du altså tilgjengelig ~1800W til lading og kupévarme. På 32A har du tilgjengelig ~6,4 kW og kan pøse på varme i kupé og samtidig lade.

På den nye softwaren har du også varmepumpe til hjelp uavhengig om du bruker 12A eller 32A, det ser forøvrig ikke ut som om varmepumpen går i ekstremt kalde temperaturer. Har ikke funnet ut når den kutter varmepumpen.

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på fredag 15. januar 2016, klokken 13:00
Varmetrådene er 1000W (~4 A), og det er det de trekker på 32A eller 16A eller 12A. Så uavhengig av dette bør batteriet varmes like fort opp på 12A som på 32A.
Om varmepumpen starter er vel bare en fordel, hvis det skulle vise seg at det gjør at du får mer varme til batteriet, er vel bromm fornøyd, for han har ny software, og det vil vi alle få etter hvert.

Men bromm aksepterer ikke at det er varmetråder som varmer batteriene. Jeg har X antall ganger skrevet det samme som deg over, så utgangspunktet for testen er å ha en open mind ift at det er noe annet som varmer batteriene når du er tilkoblet 32A.

(det er forresten derfor forvarming av batteriene starter 3timer før, for at oppvarming av batteriene til +10 grader også skal være mulig med 6A, som standardkladden i USA. Slik "programmet" er, så skal det normal sett være mulig å ha batteri på +10 grader og kupe på +20 (som er maks den varmer opp til uansett hva du setter den til), også i USA)

moonbuggy

For å varme batteriet fra 0 grader til 10 grader, krever ca. 3kwt energi teoretisk(Varmecoeffesient ca. 3,8). All energi inn gir ikke varme i batteri, noe tapes underveis, noe varme tapes mot omgivelser. Så, kanskje 4kwt er et bra estimat ?

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 15. januar 2016, klokken 13:34
For å varme batteriet fra 0 grader til 10 grader, krever ca. 3kwt energi teoretisk(Varmecoeffesient ca. 3,8). All energi inn gir ikke varme i batteri, noe tapes underveis, noe varme tapes mot omgivelser. Så, kanskje 4kwt er et bra estimat ?
Ja, jeg fant de tallene, men det er ikke sikkert at hele massen varmes, for jeg har nå klart å isolere både energien som kreves, og som tapes (sånn ca), se Svar #345
De nye målingene viser at det ikke kreves mer enn ca 1kWh, fra 0 til 10 grader. (nøyaktigheten på målingen vet vi ikke noe om, så jeg antar at den slutter på +10, for så å stabilisere temperaturen en times tid, og ta minst en runde til før avgangstiden)
Varmetapet har jeg prøvd å normalisere til gjennomsnittlig temperaturdifferanse til omgivelsene, da differansen naturlig nok synker etter hvert som batteriet kjøles ned.

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 15. januar 2016, klokken 11:33
Hvis du fremdeles mener at gass/veske systemet brukes til oppvarming av batteriet, så er det fint hvis du forklarer hvorfor 30min kjøring ikke øker temperaturen i batteriet.
Som jeg skrev i #366 (s25) før i dag, så prøvde jeg å forklare at en økning av temperatur ikke nødvendigvis er nødvendig for å få effekt (mindre forbruk) av forvarming. Hvis man setter igang en varmeprossess, så er det faktisk MYE viktigere å unngå at batteripakken mister temperatur når man (som meg) tar av fra en garasje på rundt 0 grader, og legger i vei ut i minus 20, slik det har vært de siste dagene her.

For deg ser det ut til at batteripakken løftes til rundt 10 plussgrader før du i det hele tatt velger å kalle det forvarming. Hvis det er slik, så er det nok her du tar feil...

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 15. januar 2016, klokken 15:40
Sitat fra: LMOR på fredag 15. januar 2016, klokken 11:33
Hvis du fremdeles mener at gass/veske systemet brukes til oppvarming av batteriet, så er det fint hvis du forklarer hvorfor 30min kjøring ikke øker temperaturen i batteriet.
Som jeg skrev i #366 (s25) før i dag, så prøvde jeg å forklare at en økning av temperatur ikke nødvendigvis er nødvendig for å få effekt (mindre forbruk) av forvarming. Hvis man setter igang en varmeprossess, så er det faktisk MYE viktigere å unngå at batteripakken mister temperatur når man (som meg) tar av fra en garasje på rundt 0 grader, og legger i vei ut i minus 20, slik det har vært de siste dagene her.

For deg ser det ut til at batteripakken løftes til rundt 10 plussgrader før du i det hele tatt velger å kalle det forvarming. Hvis det er slik, så er det nok her du tar feil...
Dette er ganske drøy omskriving av hva som er sagt av hvem så langt bromm.
Hvor finner du at jeg mener at batterivarming er det viktigste, og at +10 grader er nødvendig? Er det ikke nettopp det jeg nå har brukt mange timer på å dokumentere at ikke er tilfelle?
Men fint, da er vi jo enig i det  ;)
Du aksepterer tydeligvis nå at maks er +10 grader i batteriet.
Hva er det du nå mener er feil i det jeg har beskrevet?
og hva konkret er det du mener skjer med 32A, som gjør at du sparer mer enn meg?

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 08. januar 2016, klokken 15:19
Sitat fra: LMOR på fredag 08. januar 2016, klokken 14:08
Forskjellen bromm, ligger vel mest i at du hadde forvarmet kupeen.
Dette har ikke noe med batteritemperaturen å gjøre, som mest sannsynlig var høyere nå, fordi den ble varmet på vei til jobb, og det tar langt tid å få den ned igjen.
Den får du dra lenger ut på landet med .....
Jeg vet det ikke går an å snakke fornuft inn i en "murvegg".....
Hva du egentlig mener om den saken er faktisk ikke så interessant for meg lengre...
Må bare legge inn den som startet hele tiraden din bromm. Du er nå enig i det jeg sa allerede før alt dette startet igjen...
Du ville ikke akseptere at en kan få den effekten du beskrev, kun med kupevarme, og at det også er mulig å få til på 12A. Jeg mener derimot at jeg nå har bevist at det er mulig.

bromm

Det som startet "triaden" (som du velger å kalle det), var at jeg så et betydelig dropp (5kWh/100km) i forbruk etter bare 20 minutt med 32A app-forvarming. I dag var det nesten like kaldt, og det samme gjentok seg - ergo stemmer det ikke med det du tidligere påsto FØR denne oppdagelsen. Å påstå at dette skyldes bedre oppvarming av kupé blir rett og slett for enkelt (det passer ikke inn med den skyhøye forskjellen i effektivitet). Noe er nødt til å skje med batteripakken i seg selv - og det skjer altså i løpet av 20 minutt (noe som åpenbart var umulig i følge deg selv, tidligere)

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 15. januar 2016, klokken 16:37
Noe er nødt til å skje med batteripakken i seg selv - og det skjer altså i løpet av 20 minutt (noe som åpenbart var umulig i følge deg selv, tidligere)
OK, tilbake til start... Jeg er fremdeles der, om ikke umulig, så unødvendig.
MEN som jeg skrev med en gang etterpå, OG gjentok i dag, utelukker jeg ikke at det har skjedd noe på ny software og/eller på 32A. Jeg prøvde i det aller første svaret å be om enkle sjekker uten behov for avansert utstyr. for å finne ut mer. Men jeg har tror på at vi finner ut av det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA