Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

skyfawn

Sitat fra: nie på torsdag 04. juni 2015, klokken 18:13
Er det noen som vet hvordan verksted/service-situasjonen er i Bergen etter at de fikk åpnet det nye service-senteret på Kokstad?

jeg skal inn å rette opp noen småting, søkte om time i går og fikk en time 8. August. Så det er mye kø enda

arnkl

Sitat fra: skyfawn på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:11
jeg skal inn å rette opp noen småting, søkte om time i går og fikk en time 8. August. Så det er mye kø enda

Viss du ikkje vart prioritert på nokon måte, vil eg seie at det har blitt mykje bedre. Når eg bestilte service i mars fekk eg ikkje time før i juli. Ein reduksjon frå fire til to månader, med ferieavvikling i tillegg, vil eg seie er bra.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

ctr46

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 04. juni 2015, klokken 15:07
Ja håper den siste siste service bulletin fiksen faktisk fungerer over tid.

Er det som irriterer meg mest på bilen akkurat nå, og lei av å alltid få kommentarer på det. Svarer bare jada er en amerikansk bil så skal være sånn :P

Skal forhåpentligvis få det fikset når bilen skal inn til Drammen karosseri etter 2.5 måneder venting på ting jeg klaget på når jeg hentet bilen. Som at den ene innerskjermen ikke sitter skikkelig å dekker ikke parksensor slik den skal og en lakkskade på den ene forskjermen som ser ut som de som har klargjort bilen har brent lakken.
Dugg i lykter ble innrapportert ca 1 uke senere og de skulle se på det også.

Ellers har jeg hatt noen små ting som Tesla har fikset veldig kjapt som de skal ha skryt for, men med en gang det er større ting eller må innom Drammen karroseri tar det lang tid.


Anbefaler folk som skal hente bil å ta med lommelykt å se nøye over lakken. For er monkey business de klargjørene driver på med. Var helt utrolig dårlig utført med kjørespor overalt, de har heller ikke teipet carbon spoileren så den har fått blanke områder fra poleringsputa som ikke går å fjerne, var poleringsrester på nesten alt av pakninger og dørsprekker. Alt dette i tillegg til at de ser ut til å ha brent lakken på nevnte forskjerm.
Nå fikk jeg utlevert bilen rett før kvartals slutt så det er nok også mye av årsaken til at det var så dårlig.

Det samme skjedde med min carbon spoiler på bilen jeg fikk i mars 2014. Tok nesten 1 år før de fikk ordnet med Drammen Karosseri om å se på det. Da endte det opp med at de måtte skifte hele spoileren fordi det var ikke mulig å fjerne alle polish restene.
.

Dennis

Er nok det de endrer opp med å gjøre på min også.
Må koste Tesla mye penger de klargjørerne de bruker og håper virkelig Tesla fakturerer de videre for ting de ødelegger. For de bruker vel et egent firma på nybil klargjøring.

finn_roen

Sitat fra: nie på torsdag 04. juni 2015, klokken 18:13
Er det noen som vet hvordan verksted/service-situasjonen er i Bergen etter at de fikk åpnet det nye service-senteret på Kokstad?
Ca 2.mnd ventetid.
Veldig godt fornøyd med det nye service senteret på Kokstad,
Svært god kundebehandling.

roaaad

Re. Kokstad/Bergen,

Var der i dag (5. juni) og bestilte to-års service som jeg fikk tidlig i oktober (4 mnd).  Virker som om man kan komme til før om det er noe som haster.

Ble også satt opp ved Drammen karosseri for utbedring av lekkasje i bakluke til midten av juli (d.v.s. ca 6 uker frem).

akseln

Jeg er langt fra imponert over hvordan Tesla håndterer servicen om dagen. Bestilte time i begynnelsen av februar og fikk da første ledige time på Tesla Oslo Nord 13. mai. Leverte bilen inn den dagen og forventet den ble klar samme dag. Dette er noe som er ganske normalt på andre verksteder når det er mindre reparasjoner.

Var da ganske overrasket senere samme dag over at bilen ikke var påbegynt. Fikk ikke noe beskjed om dette og måtte reise slukøret hjem fra butikken. Fredag 15. mai på ettermiddagen var status den samme, så jeg hentet bilen ut igjen og avtalte å levere den inn på nytt mandag 18. mai.

Utrolig nok ble ikke servicen startet før 28. mai - 10 nye dager med venting der ikke noe skjedde. I tillegg viste det seg at de ikke klarte å reparere hovedfeilen som viste seg å være en lekkasje som viste seg å være fra soltaket.

Bilen skulle så bli fraktet til Drammen Karosseri samme dag, men en sjekk på Tesla appen viste at den ikke ble sendt dit før 1. juni. Der har den stått siden og siste meldingen i dag er at de kanskje må bytte hele taket og at det er uvisst når jeg faktisk kan forvente å få bilen i retur (nærmer seg nå 4 uker fra jeg leverte den inn første gang).

Jeg er ganske bekymret for hele den norske Tesla driften:
- Det er veldig lang ventetid for å få time for service
- Det er unødvendig mange dager på verksted der de faktisk ikke gjør noe som helst
- De er avhengige av underleverandører for å få rettet opp i litt større reparasjoner

Dette tyder på at de ikke har kontroll og at de ikke får ned backloggen av biler som må repareres. Det at biler som har timebestilling må vente i flere uker før de blir påbegynt tyder også på at det hele tiden kommer inn biler som må hasterepareres.

Tenker også at alt dette rotet må medføre store unødvendige store kostnader for Tesla. En ting er kostnadene ved selve reparasjonene, men all denne unødvendige ventingen må koste mye i alle lånebilene som kundene kjører rundt i. Hvordan påvirker dette lønnsomheten til Telsa i Norge?

Og det verste av alt er at en superfornøyd kunde som meg begynner å miste troa. Hjelper dessverre lite at kundedamene er hyggelige og gjør så godt de kan.

Lygren

Jeg skulle også inn på Tesla Nord her forrige mandag med min nye 85D for en avtalt lakkforsegling som følge av diverse problemer på forrige Tesla, uten å gå i detalj rundt dette... Ingen hasteservice, men da jeg kom inn fikk jeg etterhvert kontakt med en kundebehandler som sa vedkommende som skulle utføre jobben var syk og at de skulle ringe meg opp igjen. Idag er det mandag igjen, har bare hørt at de skal kontakte meg "snart".

Problemet er egentlig ikke at jeg må vente litt ekstra, det har jo skjedd flere ganger også tidligere, selv om jeg må si jeg totalt sett har vært svært fornøyd med servicen jeg har fått, og i tillegg er jo dette ingen feil (så langt ingen feil på min nye 85D, fingers crossed!!), så jeg forstår jo at min service ikke er prioritert. Det som bekymret meg var tilstanden på selve senteret. Det var faktisk litt rotete rundt omkring, helt uvanlig til Tesla å være, bl.a. var kundetoalettet helt nedgriset, og selv om jeg egentlig ikke bryr meg stort om slikt er det jo mange andre som gjør det, eksempelvis bedre halvdeler... Så heller nesten ingen mekanikere på verkstedet, selv om bilene stod klare for rep på rad og rekke, og generelt vil jeg si at det var litt grisgrendt, og dette var rundt 09.00 så ikke snakk om lunsj etc. Fikk litt den "nå går detta at skauen" feelingen der jeg stod, men rasjonaliserer en litt over dette er det jo lite sannsynlig at Tesla går nedom og hjem...

Veldig bekymringsverdig er det uansett at Tesla til tross for såpass mange servicesentre ikke makter å komme seg rundt servicekøen. Jeg har jo selv hatt en 2013 Tesla og vet at det er diverse ting som gjerne må fikses på disse første par årene, så med det massive salget de har hatt av 2013-modeller er det jo kanskje ikke så rart at de fremdeles ikke er helt på plass. Vi får jo virkelig håpe at feilraten er på vei nedover nå, slik at Tesla kan komme seg ut av denne hengemyra...

Samtidig; inntjeningen til Tesla er på moderselskapsnivå grei til tross for at de fremdeles er i investeringsfase, og penger er det jo også godt av i "systemet", så konkurs / nedleggelse er vel egentlig svært lite sannsynlig. At moderselskapet kanskje stusser litt på ekstremt høye norske servicekostnader og dermed kanskje har svingt pisken litt vel hardt overfor servicesentrene ser jeg på som mer sannsynlig; at det rett og slett forekommer et lokalt motivasjonsproblem som ofte kan være tilfelle for nyetablerte selskaper i "fjerne" markeder. Nordmenn responderer ikke nevneverdig bra overfor vedvarende press både fra kunder og ledelse, og mye mulig amerikansk lederstil ikke står helt i vater med disse utfordringene. Dette er bare en hypotese selvsagt, men har studert rundt nettopp denne type problemstillinger og synes kanskje Tesla som case kan virke logisk at sliter med nettopp dette gitt situasjonen.

Bonk3rs

Sitat fra: Lygren på mandag 08. juni 2015, klokken 19:54
Jeg skulle også inn på Tesla Nord her forrige mandag med min nye 85D for en avtalt lakkforsegling som følge av diverse problemer på forrige Tesla, uten å gå i detalj rundt dette... Ingen hasteservice, men da jeg kom inn fikk jeg etterhvert kontakt med en kundebehandler som sa vedkommende som skulle utføre jobben var syk og at de skulle ringe meg opp igjen. Idag er det mandag igjen, har bare hørt at de skal kontakte meg "snart".

Problemet er egentlig ikke at jeg må vente litt ekstra, det har jo skjedd flere ganger også tidligere, selv om jeg må si jeg totalt sett har vært svært fornøyd med servicen jeg har fått, og i tillegg er jo dette ingen feil (så langt ingen feil på min nye 85D, fingers crossed!!), så jeg forstår jo at min service ikke er prioritert. Det som bekymret meg var tilstanden på selve senteret. Det var faktisk litt rotete rundt omkring, helt uvanlig til Tesla å være, bl.a. var kundetoalettet helt nedgriset, og selv om jeg egentlig ikke bryr meg stort om slikt er det jo mange andre som gjør det, eksempelvis bedre halvdeler... Så heller nesten ingen mekanikere på verkstedet, selv om bilene stod klare for rep på rad og rekke, og generelt vil jeg si at det var litt grisgrendt, og dette var rundt 09.00 så ikke snakk om lunsj etc. Fikk litt den "nå går detta at skauen" feelingen der jeg stod, men rasjonaliserer en litt over dette er det jo lite sannsynlig at Tesla går nedom og hjem...

Veldig bekymringsverdig er det uansett at Tesla til tross for såpass mange servicesentre ikke makter å komme seg rundt servicekøen. Jeg har jo selv hatt en 2013 Tesla og vet at det er diverse ting som gjerne må fikses på disse første par årene, så med det massive salget de har hatt av 2013-modeller er det jo kanskje ikke så rart at de fremdeles ikke er helt på
Sitat fra: Lygren på mandag 08. juni 2015, klokken 19:54
Samtidig; inntjeningen til Tesla er på moderselskapsnivå grei til tross for at de fremdeles er i investeringsfase, og penger er det jo også godt av i "systemet", så konkurs / nedleggelse er vel egentlig svært lite sannsynlig. At moderselskapet kanskje stusser litt på ekstremt høye norske servicekostnader og dermed kanskje har svingt pisken litt vel hardt overfor servicesentrene ser jeg på som mer sannsynlig; at det rett og slett forekommer et lokalt motivasjonsproblem som ofte kan være tilfelle for nyetablerte selskaper i "fjerne" markeder. Nordmenn responderer ikke nevneverdig bra overfor vedvarende press både fra kunder og ledelse, og mye mulig amerikansk lederstil ikke står helt i vater med disse utfordringene. Dette er bare en hypotese selvsagt, men har studert rundt nettopp denne type problemstillinger og synes kanskje Tesla som case kan virke logisk at sliter med nettopp dette gitt situasjonen.
Her er du inne på noe. Muligens traff du hodet på spikeren.
Håper at de stakkars norske teslaansatte holder ut presset fra kunder og ledelse.
Løsningen jeg ser, er flere SC. Det vil koste en del, men vil lønne seg i det lange løp. Når model X kommer, blir det et enda større trykk.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

snappy

Tittel på tråd bør endres til "Ubekymret"

Har litt takluke-vann som jeg pent ba Tesla kikke på og fikk tid 17 Juni - ba vel om tid for en uke siden ca.

Det er ikke så ille !
Bør kanskje sjekke mailen litt nøyere - kan jo være 17 Juni 2016 det er snakk om  ???
2014 e-UP
2015 85D

Dennis

Du kan ikke be Tesla om å se på det. Da kommer de bare ut å ser på det og så går de inn igjen.
Må nok spesifisere at du ønsker at de skal fikse det, da tar det nok mye lengre tid.

;D

Cato76

...ikke bare månedsvis ventetid på service, men også ventetid på å få en tilbakemelding på mail  >:(

Jeg klaget på vann i baklykt og bakluke for en mnd siden. Fikk for så vidt svar samme dagen om at de skulle sette opp en time for meg. Men hørte ikke noe mer. Har også i senere tid sett at bakdekkene sliter skjevt igjen (har forsøkt å juster spissing 3 ganger tidligere ???), så jeg sendte en ny mail om dette, samt en bekymring for at vannet som renner ut av bakluken ikke lengre er blankt, men rustvann. Så her er jeg redd for at det kommer flere følgefeil pga at dette tar lang tid å fikse opp.

Hadde jeg bare fått en tilbakemelding på min henvendelse og fått satt opp en time, så hadde jeg kanskje ikke vært så irritert... >:( >:( >:(
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

snappy

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:46
Du kan ikke be Tesla om å se på det. Da kommer de bare ut å ser på det og så går de inn igjen.
Må nok spesifisere at du ønsker at de skal fikse det, da tar det nok mye lengre tid.

;D
Drar de den klokka 7 om morgenen i Drammen, kommer nok stemningen til å synke noen hakk, men jeg satser på at de kaster seg over problemet med liv og lyst 8)
2014 e-UP
2015 85D

RaBalder

Sitat fra: snappy på tirsdag 09. juni 2015, klokken 18:45
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:46
Du kan ikke be Tesla om å se på det. Da kommer de bare ut å ser på det og så går de inn igjen.
Må nok spesifisere at du ønsker at de skal fikse det, da tar det nok mye lengre tid.

;D
Drar de den klokka 7 om morgenen i Drammen, kommer nok stemningen til å synke noen hakk, men jeg satser på at de kaster seg over problemet med liv og lyst 8)

Ja dette skulle jeg sett.
Du får oppdatere når du har vært der  ::)

Beamer Screamer

Sitat fra: akseln på mandag 08. juni 2015, klokken 18:17
Jeg er langt fra imponert over hvordan Tesla håndterer servicen om dagen. Bestilte time i begynnelsen av februar og fikk da første ledige time på Tesla Oslo Nord 13. mai. Leverte bilen inn den dagen og forventet den ble klar samme dag. Dette er noe som er ganske normalt på andre verksteder når det er mindre reparasjoner.

Var da ganske overrasket senere samme dag over at bilen ikke var påbegynt. Fikk ikke noe beskjed om dette og måtte reise slukøret hjem fra butikken. Fredag 15. mai på ettermiddagen var status den samme, så jeg hentet bilen ut igjen og avtalte å levere den inn på nytt mandag 18. mai.

Utrolig nok ble ikke servicen startet før 28. mai - 10 nye dager med venting der ikke noe skjedde. I tillegg viste det seg at de ikke klarte å reparere hovedfeilen som viste seg å være en lekkasje som viste seg å være fra soltaket.

Bilen skulle så bli fraktet til Drammen Karosseri samme dag, men en sjekk på Tesla appen viste at den ikke ble sendt dit før 1. juni. Der har den stått siden og siste meldingen i dag er at de kanskje må bytte hele taket og at det er uvisst når jeg faktisk kan forvente å få bilen i retur (nærmer seg nå 4 uker fra jeg leverte den inn første gang).

Jeg er ganske bekymret for hele den norske Tesla driften:
- Det er veldig lang ventetid for å få time for service
- Det er unødvendig mange dager på verksted der de faktisk ikke gjør noe som helst
- De er avhengige av underleverandører for å få rettet opp i litt større reparasjoner

Dette tyder på at de ikke har kontroll og at de ikke får ned backloggen av biler som må repareres. Det at biler som har timebestilling må vente i flere uker før de blir påbegynt tyder også på at det hele tiden kommer inn biler som må hasterepareres.

Tenker også at alt dette rotet må medføre store unødvendige store kostnader for Tesla. En ting er kostnadene ved selve reparasjonene, men all denne unødvendige ventingen må koste mye i alle lånebilene som kundene kjører rundt i. Hvordan påvirker dette lønnsomheten til Telsa i Norge?

Og det verste av alt er at en superfornøyd kunde som meg begynner å miste troa. Hjelper dessverre lite at kundedamene er hyggelige og gjør så godt de kan.

Jeg har også lurt litt på hvordan Tesla er i stand til å betale for alle reparasjonene og tilhørende kostnader over tid. Både via forumet her og via kolleger/naboer/venner med Tesla har jeg skjønt at veldig mange har vært flere turer på verksted for å få utført garantireparasjoner den korte tiden de har hatt bilen. Bilbransjen generelt har jo syltynne marginer - VAG har vel 2,5% og Porsche som er i en klasse for seg ligger vel rett over 10%. Tesla ligger sannsynligvis nærmere VAG enn Porsche. Da skal de ikke ha veldig mange reklamasjoner før de taper penger på bilen.

I Norge må jo Tesla reparere bilen gratis i 5 år og etter at garantiperioden er over har kunden fremdeles 5 års reklamasjonsrett på reparasjoner, slik at ryker en del ofte nok må Tesla reparerer i all evighet.

Vanlig ventetid på verksted hos alle andre merker jeg har vært borti er at man får igjen bilen samme dag ifm. vanlig service. Er det noe utover vanlige slitedeler som må byttes får verkstedet inn delene fra Tyskland morgenen etter og jeg får igjen bilen dagen etter at jeg leverte den. Jeg skjønner at man kanskje ikke kan forvente at Tesla som en ny og uerfaren produsent er like strømlinjeformet, men det hjelper ikke på det faktum at rotet må koste dem utrolig mye penger!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA