Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:57
Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 17:48
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 17:44
Da må du regne på ny.
Om du lader en Leaf fra 20% til 80% og betaler kr 99,- slik det er mange steder, hva blir da prisen pr KW ?
Det er derfor det er så feil å ikke ta betalt pr. kilowatt.

En gang til:

Du kjøper ikke strøm - du leier en hurtiglader, akkurat som du leier en leilighet med gratis strøm inkludert i prisen.

Hurtigladeren du leier har f. eks. 50 kW tilgjengelig, og det er opp til deg om du har en bil som kan nyttiggjøre seg av 50 kW eller 5 kW ladeeffekt. Prisen for hurtigladeleie er uansett det samme, fordi strømprisen er ganske beskjeden (i prosent).
Hvis man ikke kjøper strøm............ Leier du bensinstasjonen når du fyller bensin ? Kanskje det er du som må tenke EN GANG TIL ?
Prinsippet er det samme, men der er det bensinen og avgiftene som utgjør mesteparten av prisen. Leien er luten, siden man kan fylle for 1200 kr på få minutter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 11:08
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:57
Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 17:48
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 17:44
Da må du regne på ny.
Om du lader en Leaf fra 20% til 80% og betaler kr 99,- slik det er mange steder, hva blir da prisen pr KW ?
Det er derfor det er så feil å ikke ta betalt pr. kilowatt.

En gang til:

Du kjøper ikke strøm - du leier en hurtiglader, akkurat som du leier en leilighet med gratis strøm inkludert i prisen.

Hurtigladeren du leier har f. eks. 50 kW tilgjengelig, og det er opp til deg om du har en bil som kan nyttiggjøre seg av 50 kW eller 5 kW ladeeffekt. Prisen for hurtigladeleie er uansett det samme, fordi strømprisen er ganske beskjeden (i prosent).
Hvis man ikke kjøper strøm............ Leier du bensinstasjonen når du fyller bensin ? Kanskje det er du som må tenke EN GANG TIL ?
Prinsippet er det samme, men der er det bensinen og avgiftene som utgjør mesteparten av prisen. Leien er luten, siden man kan fylle for 1200 kr på få minutter.
Mitt mål er at alle biler med tiden skal bli elbiler. Men med sånn tankegang som er her inne er det svært vanskelig å få til. Man skal betale for varen, ikke leie lokalet, slik er det i all annen handel. Man må også få på olass betaling med bankkort. Selv brusautomater plassert på de mest øde steder har jo betaling med bankkort, så jeg ser ikke helt problemet med dette heller. Jeg har sett flere ganger her på forumet at det nærmest er motstand mot å sette opp mange hurtigladere. Argumenter som at når bilene får lenger rekkevidde kan det være lenger mellom laderne osv.. Hvor lang rekkevidde har en fossilbil, og hvor langt er det mellom bensinstasjonene ? Slik må det bli for elbiler også om man ikke skal ha en fossilbil på lur om man skal ut av nærområdet. Elbil skal være for alle, ikke bare for entusiaster som godtar masse unødvendinge ulemper.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Olatho

Til forskjell fra de som fyller bensin eller diesel, så blir selv hurtigladende elbiler stående parkert ganske lenge.
I den tida behøver du ikke stå og holde i kabelen, du kan gå deg en tur, handle, eller gjøre noe annet.
Å sammenligne de to "produktene" direkte gir ingen mening. Jeg ser på det som at jeg betaler for parkeringsplassen, med inkludert lademulighet. Som på veldig mange andre parkeringsplasser betaler man for tida man står der. Noen steder er det gratis de første minuttene, eller dersom man handler i en gitt butikk. Andre steder koster det noen kroner fra første minutt.

Når man i tillegg ser på de faktiske kostnadene for installasjon og drift av hurtigladere, og tar med i beregningen at de aller fleste kun lader på hurtigladere på langtur, så er det i alle fall klart at hurtiglading i dag ikke er en spesielt stor utgift for de aller fleste, og at det vanskelig kan kalles "for DYRT!".

Man kan alltids finne enkelteksempler på situasjoner der det kan være billigere å kjøre diesel enn elektrisk - om man ser bort fra en rekke faktorer - men like fullt må faktisk de som eier hurtigladere ha en pris på tjenesten som de kan leve av.

Espen Hugaas Andersen

#213
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 11:26
Mitt mål er at alle biler med tiden skal bli elbiler. Men med sånn tankegang som er her inne er det svært vanskelig å få til. Man skal betale for varen, ikke leie lokalet, slik er det i all annen handel.
Så lenge man ikke betaler innkjøpspris, så betaler man for leie av lokalet, strøm, lønninger, profitt til eierne, vasking, vaktmestertjenester, snørydding, osv, osv, osv. Disse kostnadene er bakt inn i det man betaler for varen, akkurat som kostnadene til hurtigladerne, nett-tilknytning, snørydding, skilting, support, osv er bakt inn i det man betaler per kWh eller minutt.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 11:26Man må også få på olass betaling med bankkort. Selv brusautomater plassert på de mest øde steder har jo betaling med bankkort, så jeg ser ikke helt problemet med dette heller.
Dette er jeg enig i.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 11:26Jeg har sett flere ganger her på forumet at det nærmest er motstand mot å sette opp mange hurtigladere. Argumenter som at når bilene får lenger rekkevidde kan det være lenger mellom laderne osv.. Hvor lang rekkevidde har en fossilbil, og hvor langt er det mellom bensinstasjonene ? Slik må det bli for elbiler også om man ikke skal ha en fossilbil på lur om man skal ut av nærområdet. Elbil skal være for alle, ikke bare for entusiaster som godtar masse unødvendinge ulemper.
Det er ikke noe galt i å sette opp mange hurtigladere, men det gir liten mening i å sette opp mange hurtigladere på samme sted når store områder ikke har noen hurtigladerdekning. Det blir som om alle bensinstasjonkjedene skal sette opp bensinstasjoner i Oslo sentrum, og ikke bry seg om å sette opp bensinstasjoner noe annet sted.

Jeg er enig i at på sikt må alle biler bli elektriske, men denne omveltningen må gjøres på en så smart måte som mulig. Å f.eks ta betalt 1 kr/kWh er ikke smart, da ender man opp med at alle hurtigladerne blokkeres av Outlander PHEV i timesvis, mens de er å shopper på nærmeste kjøpesenter, eller går på kino, eller overnatter. Det tjener ingen på, og det fører garantert til at flere velger bort elbilen til fordel for fossilt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hamiso

#214
Sitat fra: Olatho på tirsdag 17. februar 2015, klokken 12:05


Når man i tillegg ser på de faktiske kostnadene for installasjon og drift av hurtigladere, og tar med i beregningen at de aller fleste kun lader på hurtigladere på langtur, så er det i alle fall klart at hurtiglading i dag ikke er en spesielt stor utgift for de aller fleste, og at det vanskelig kan kalles "for DYRT!".

Man kan alltids finne enkelteksempler på situasjoner der det kan være billigere å kjøre diesel enn elektrisk - om man ser bort fra en rekke faktorer - men like fullt må faktisk de som eier hurtigladere ha en pris på tjenesten som de kan leve av.

Eg skal vera enig i ein ting: Hurtiglading er ikkje den verste utgiftsposten min, med det køyremønsteret eg har i dag. Men det er altså fordi eg ikkje hurtigladar så mykje.

Viss me ser litt lenger fram i tid, så kan me tenkja oss at utbygginga av hurtigladarar vil gi rom for at elbilar med kort rekkevidde kan brukast i langt større grad til langkøyring. Med eit nettverk av ladarar kunne mange av oss greidd oss med berre ein bil; ein elbil. Men desto meir hurtigladarane blir brukt, desto meir vil det kosta enn det smakar med dei prisane som er i dag. Og det som er verre; At det kostar meir enn fossilt brennstoff (målt etter pris per mil) kan virka dempande på rekrutteringa til elbilismen. I den startfasen som me ennå er i, kunne billeg eller gratis hurtiglading ha gjort elbilen endå meir forlokkande på dei som lurer på neste bil, etter mi meining.

Eg synest det er merkeleg at så mange elbilistar argumenterer så heftig for at hurtigladeeigarar "må ha en pris på tjenesten som de kan leve av." Det er jo verdas eldste salgstriks at ein selgar seier at "den prisen eg ha, fordi elles kan eg ikkje leva av det." Me som kundar bør ikkje nødvendigvis sluke slike argument.

Nissan og Kiwi har vist at det er andre motiv for å etablera hurtigladarar enn å tena på sal av straum. Det lokkar til seg kundar til forretninga og til kjøp av bil. På same måte som bensinstasjonar tener på sal av boller og pølser, kan den viktigaste innteninga på hurtiglading vera bieffekten; at bilisten stoppar ein halvtime og brukar pengar på andre ting. Og dersom mange brukar ei slik teneste fordi ein opplever det som rimeleg, kan endå fleire forretningar gå i gang med liknande utbyggingar.

Elles er ønskelista til Sven-E noko eg godt kan slutta meg til.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Hamiso

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. februar 2015, klokken 14:14


Jeg er enig i at på sikt må alle biler bli elektriske, men denne omveltningen må gjøres på en så smart måte som mulig. Å f.eks ta betalt 1 kr/kWh er ikke smart, da ender man opp med at alle hurtigladerne blokkeres av Outlander PHEV i timesvis, mens de er å shopper på nærmeste kjøpesenter, eller går på kino, eller overnatter. Det tjener ingen på, og det fører garantert til at flere velger bort elbilen til fordel for fossilt.

Som sagt, erfaringa mi med bruken av den hurtigladaren på Lillestrøm som er gratis, viser at det absolutt ikkje treng å bli slik. Det er godt mogleg å etablera ein køkultur ved rimelege/gratis hurtigladarar, på same måte som at nye elbilistar treng opplæring i å ikkje parkera på ladeplassar utan å lada.
Hurtigladaren slår seg av etter 80% eller maks 30 minutt, det kan parkerast ved sida av den som ladar, ladekabelen kan tas ut frå forrige bil ved ladeslutt dersom bileigaren ikkje er til stades og alle må venna seg til å henta bilen etter endt lading.
Det treng ikkje bli så vanskeleg.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Panduck

Sitat fra: Hamiso på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:02
Som sagt, erfaringa mi med bruken av den hurtigladaren på Lillestrøm som er gratis, viser at det absolutt ikkje treng å bli slik. Det er godt mogleg å etablera ein køkultur ved rimelege/gratis hurtigladarar, på same måte som at nye elbilistar treng opplæring i å ikkje parkera på ladeplassar utan å lada.
Hurtigladaren slår seg av etter 80% eller maks 30 minutt, det kan parkerast ved sida av den som ladar, ladekabelen kan tas ut frå forrige bil ved ladeslutt dersom bileigaren ikkje er til stades og alle må venna seg til å henta bilen etter endt lading.
Det treng ikkje bli så vanskeleg.

Jeg antar du ikke har vært der når det har vært 3 biler i kø. Hvordan køes det da? Og hvordan køer man på et sted der det er 2+ ladere, når det er totalt uvisst hvilken lader som blir først ledig. Dette er ting man må begynne å ta innover seg når man bygger ut ladestasjoner.

Hamiso

Sitat fra: Panduck på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:21
Sitat fra: Hamiso på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:02
Som sagt, erfaringa mi med bruken av den hurtigladaren på Lillestrøm som er gratis, viser at det absolutt ikkje treng å bli slik. Det er godt mogleg å etablera ein køkultur ved rimelege/gratis hurtigladarar, på same måte som at nye elbilistar treng opplæring i å ikkje parkera på ladeplassar utan å lada.
Hurtigladaren slår seg av etter 80% eller maks 30 minutt, det kan parkerast ved sida av den som ladar, ladekabelen kan tas ut frå forrige bil ved ladeslutt dersom bileigaren ikkje er til stades og alle må venna seg til å henta bilen etter endt lading.
Det treng ikkje bli så vanskeleg.

Jeg antar du ikke har vært der når det har vært 3 biler i kø. Hvordan køes det da? Og hvordan køer man på et sted der det er 2+ ladere, når det er totalt uvisst hvilken lader som blir først ledig. Dette er ting man må begynne å ta innover seg når man bygger ut ladestasjoner.
Det har du rett i. Det bør vera plass til to bilar ved kvart hurtigladepunkt.

Dersom eg har kome som tredje bil i køen i Lillestrøm, har eg stilt meg framfor den bilen som ladar, og venta. Når bilisten kjem og skal ut, flyttar eg meg og køyrer inn på den ledige plassen. Så ventar eg til nr. 2 er ferdig. Sist tok det meg til saman 30 minutt innan eg sjølv var ferdig å lada. Dersom det skulle stå endå fleire bilar i kø (noko eg ikkje har opplevd ennå), ville eg ha snudd og leita etter eit alternativ. Inntil vidare har eg eit køyremønster som gjer det mogleg å få til.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Panduck

Sitat fra: Hamiso på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:39
Det har du rett i. Det bør vera plass til to bilar ved kvart hurtigladepunkt.

I såfall kan man risikere å køe ved en lader der bilen som lader står i 30 minutter, mens personen etter køer for en lader der bilen som lader kun har 5 minutter igjen. Køing til flere ladere blir jo noe helt annet enn å køe til bensinpumper.

Kjell Leaf

#219

Mange er ganske lettlurte her, før Chess kom på banen trodde slike som dere at samtaleprisen pr. minutt for mobil MÅTTE være flere hundre prosent høyere enn det som viste seg å faktisk være nødvendig. Dere skjønte ikke at først drev Telenor med ran for deretter få selskap av Netcom som også gjorde det samme.
Hva er det som koster 50.000 kr/året for en ubetjent hurtiglader ? Eier man mange ladere vil kostnaden pr. lader gå ned. Er det ikke også sånn at det er staten som har betalt storsteparten av en del ladere ? Jeg kan ikke se det ser så lyst ut i fremtiden med så mange naive elbil eiere.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Olatho

Du har enda ikke fått med deg at prisen på strømmen er en litt annen for de effektene vi snakker om, enn den er til deg som privatperson?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:39Mange er ganske lettlurte her, før Chess kom på banen trodde slike som dere at samtaleprisen pr. minutt for mobil MÅTTE være flere hundre prosent høyere enn det som viste seg å faktisk være nødvendig. Dere skjønte ikke at først drev Telenor med ran for deretter få selskap av Netcom som også gjorde det samme.
Til en stor grad var mobiltelefoni dyrere før fordi kostnadene med mobiltelefoni var høyere. Basestasjonene fantes ikke og måtte bygges ut, og veldig mye av teknologien var lite moden. Denne utviklingen vil vi nok også se til en grad på hurtigladere, men per dags dato har vi knapt begynt utbyggingen.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:39Hva er det som koster 50.000 kr/året for en ubetjent hurtiglader ? Eier man mange ladere vil kostnaden pr. lader gå ned. Er det ikke også sånn at det er staten som har betalt storsteparten av en del ladere ?
Investeringen må avskrives. Om vi sier hurtigladeren kan avskrives over 20 år, og investeringen var på 600k, så blir dette 30k/år. Og som jkirkebo viste tidligere kan effekttariffen ligge på ca 30k/år før en eneste elbil er ladet. Så har man trolig i mange tilfeller leie av parkeringsplassen og snøbrøyting. Og ofte har man et nummer man kan ringe der det er bemanning, altså lønnskostnader. Og om noe går galt må reperatører komme å se på hurtigladeren. Om dette skjer i snitt en gang per år per hurtiglader og krever to elektrikere i noen timer så snakker vi kanskje om 10k/år. Så har man omkostninger rundt betalingsløsninger og fakturering av kunder. Osv. Osv.

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:39Jeg kan ikke se det ser så lyst ut i fremtiden med så mange naive elbil eiere.
Snakk for deg selv. I den virkelige verden koster ting penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 11:26
Mitt mål er at alle biler med tiden skal bli elbiler. Men med sånn tankegang som er her inne er det svært vanskelig å få til. Man skal betale for varen, ikke leie lokalet, slik er det i all annen handel. Man må også få på olass betaling med bankkort. Selv brusautomater plassert på de mest øde steder har jo betaling med bankkort, så jeg ser ikke helt problemet med dette heller. Jeg har sett flere ganger her på forumet at det nærmest er motstand mot å sette opp mange hurtigladere. Argumenter som at når bilene får lenger rekkevidde kan det være lenger mellom laderne osv.. Hvor lang rekkevidde har en fossilbil, og hvor langt er det mellom bensinstasjonene ? Slik må det bli for elbiler også om man ikke skal ha en fossilbil på lur om man skal ut av nærområdet. Elbil skal være for alle, ikke bare for entusiaster som godtar masse unødvendinge ulemper.

Alle her har som mål at alle biler skal gå på el. Den saken er grei.

Poenget er at verken Fortum, Grønn Kontakt eller andre gjør dette av veldedighet. De regner nok med et tap, men ser gjerne at det går i pluss på sikt.

Når regnestykket er slik det er (at infrastrukturen for å levere varen er veldig mye dyrere enn varen) så synes jeg at det er helt greit at man betaler for tidsleie av infrastruktur. Man kunne selvsagt hatt et meget komplisert regnestykke, men det er neppe verdt det.

Skal man ha "bare elbiler" så er man faktisk avhengig av et godt utbygget hurtigladenettverk, og for å få det så må operatørene kunne tjene penger på det. Så lenge Fortum kun tjener på noen få hurtigladere (og taper på alle de andre) så er det åpenbart ikke overpriset.

Dette er de kalde, harde fakta. Du liker de kanskje ikke, men det endrer ikke fakta.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:39

Mange er ganske lettlurte her, før Chess kom på banen trodde slike som dere at samtaleprisen pr. minutt for mobil MÅTTE være flere hundre prosent høyere enn det som viste seg å faktisk være nødvendig. Dere skjønte ikke at først drev Telenor med ran for deretter få selskap av Netcom som også gjorde det samme.
Hva er det som koster 50.000 kr/året for en ubetjent hurtiglader ? Eier man mange ladere vil kostnaden pr. lader gå ned. Er det ikke også sånn at det er staten som har betalt storsteparten av en del ladere ? Jeg kan ikke se det ser så lyst ut i fremtiden med så mange naive elbil eiere.

Slitasje, drift og vedlikehold av en hurtiglader ligger på ca 50 000 kr i året, i følge Fortum. Med tanke på at en hurtiglader koster flere hundre tusen kroner, og neppe har mange års levetid, så vil jeg påstå at det faktisk er et konservativt estimat.

Staten har kanskje betalt for noe av hurtigladerne, men Fortum og andre må betale når de skal erstattes.

Dine betraktninger virker veldig naive - det virker ikke som du tar inn over deg hva det faktisk koster å installere og drifte en hurtiglader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

De siste tre årene (36 måneder) har jeg totalt brukt hurtiglading 55 ganger - det inkluderer smålading som "5 minutter for å komme frem". I samme periode har jeg kjørt 42000 km.

Det er minst et par måneder siden sist jeg hurtigladet.

Ser man på hurtigladekartet så er det sjeldent at mer enn noen få hurtigladere er i bruk. Fortum skriver at de trenger 4,5 timer bruk per dag for å gå i null, og det er kun noen få (nær Oslo) som klarer det. De fleste har altså langt under 20% bruk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA