Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Hamiso, søndag 08. februar 2015, klokken 10:44

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Hamiso på mandag 16. februar 2015, klokken 11:21
Så kom Fortum med sin pris, som med små elbilar er nestan dobbelt så dyrt som å fylla diesel, uansett korleis andre måtte rekna på det.

Vet ikke hva du definerer som liten elbil, men baserer man all lading på Fortum hurtiglading er det klart at det kan bli dyrere. Bruker man hurtiglading som påfyll de gangene man trenger litt ekstra rekkevidde har jeg gang på gang vist at det er rimeligere å kjøre Leaf enn en normalt gjærrig dieselbil på langtur med flere hurtigladinger.

Kjell Leaf

#181
Sitat fra: emil på mandag 16. februar 2015, klokken 12:32
Sitat fra: Hamiso på mandag 16. februar 2015, klokken 11:21
Så kom Fortum med sin pris, som med små elbilar er nestan dobbelt så dyrt som å fylla diesel, uansett korleis andre måtte rekna på det.

Vet ikke hva du definerer som liten elbil, men baserer man all lading på Fortum hurtiglading er det klart at det kan bli dyrere. Bruker man hurtiglading som påfyll de gangene man trenger litt ekstra rekkevidde har jeg gang på gang vist at det er rimeligere å kjøre Leaf enn en normalt gjærrig dieselbil på langtur med flere hurtigladinger.
Pris pr KW ved hurtiglading er den samme enten man lader ofte eller sjelden, poenget er at prisen er hinsides all fornuft, og både fastpris og minuttpris blir feil, man skal betale for det man lader. At man lader det meste hjemme og at derfor kostnadene på hurtiglading for de fleste er overkommelig er helt uvesentlig, man betaler uansett overpris. Hva om man kun kunne fylle bensin på en selvvalgt bensinstasjon til 14.kr/l, alle andre bensinstasjoner måtte man betale 70 kr/liter ? Hva er det som er så dyrt med å drifte en lader at man trenger 1000% påslag på strømmen ? Når jeg skriver 1000% påslag, så er det totalprisen jeg betaler hjemme med nettleie og avgifter, for selve strømmen er egentlig påslaget rundt 5000% på en hurtiglader.
Hva er det som er så dyrt å drive ved en hurtiglader som krever slike påslag ? Her det noen som er ganske naive fordi de sammenligner med fossilt drivstoff, det er feil, vi må se ladeprisen ut fra strømpris og ikke bensinpris, og at det gjennomgående er billigere å kjøre elbil.
Dersom en oljekrise dobler bensin og dieselprisen, syns dere da at det er rimelig å doble ladeprisen på hurtigladerne ?
Mitt forslag er full årsavgift på elbiler som i sin helhet skal øremerkes å bygge hurtigladere, de skal stå like tett som bensinstasjoner. De må også bygges med overdimensonerte kabler for enkelt å kunne byttes ut med ladere med mye høyere kapasitet i fremtiden. Å stå med fingen i rumpa og male sin egen kake med høy pris for å bergrense folks hurtiglading for mindre kø, det er å gå baklengst inn i fremtiden. Bare for å gjenta meg selv, når det gjelder hurtiglading er elbil foreningen lite verd, ingen visjoner, de ser så langt den RØDE nesa rekker.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Panduck

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 13:41
Bare for å gjenta meg selv, når det gjelder hurtiglading er elbil foreningen lite verd, ingen visjoner, de ser så langt den RØDE nesa rekker.

Mitt gratismedlemsskap for elbilforeningen har gått ut, og jeg er litt usikker på om jeg bør fornye det. Hva oppnår jeg egentlig? De kommer med "felles ladebrikke", men jeg kan like gjerne ha noen ekstra.

Jeg er glad for at Fortum setter opp ladere, og selv om de ikke er optimalt, kan man ikke forlange alt av en privat aktør, men hva gjør elbilforeningen? Oppsett av hurtigladere bør jo være kampsak. Nå vet jeg ikke helt hvorfor jeg skal fornye medlemskapet, jeg skal undersøke litt mer først. Men de kom med medlemsskap til f.eks 4000kr første år (til oppsett av et godt hurtig / semihurtig ladenett i Norge) og 1000kr (til drift / vedlikehold / ladekostnad) hvert etterfølgende år (tall kun som eksempel), hadde jeg blitt med med en gang.

Ettersom det tydligvis ikke er det de ønsker, sier jeg tusen takk til Fortum for at jeg har flere steder å lade, til en "akseptabel" pris. Men jeg skal ikke påstå at det er den optimale løsningen.

Om Ishavsveien hadde et tett utbygd ladenett i Norge som tok gjorde det mulig å kjøre til Kristiansand, Bergen, Trondheim, Stavanger,  til Svenskegrensa o.l, ville jeg faktisk vurdert å betale for årsabo hos dem. Akuratt nå befinner vi oss i en sær "mellomløsning", uten at vi har noen enkel vei ut av den.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 13:41Pris pr KW ved hurtiglading er den samme enten man lader ofte eller sjelden, poenget er at prisen er hinsides all fornuft, og både fastpris og minuttpris blir feil, man skal betale for det man lader. At man lader det meste hjemme og at derfor kostnadene på hurtiglading for de fleste er overkommelig er helt uvesentlig, man betaler uansett overpris. Hva om man kun kunne fylle bensin på en selvvalgt bensinstasjon til 14.kr/l, alle andre bensinstasjoner måtte man betale 70 kr/liter ? Hva er det som er så dyrt med å drifte en lader at man trenger 1000% påslag på strømmen ? Når jeg skriver 1000% påslag, så er det totalprisen jeg betaler hjemme med nettleie og avgifter, for selve strømmen er egentlig påslaget rundt 5000% på en hurtiglader.
Hva er det som er så dyrt å drive ved en hurtiglader som krever slike påslag ?
Selve hurtigladerne og kostnadene ved å frembringe strøm og tilrettelegge med skilting, betalingsløsninger, osv er der pengene går. Strømmen er bare en liten del av de totale kostnadene, og er ganske irrelevante. Det blir som å gå på kino og kreve at man kun skal betale for strømmen det går med i å drive prosjektoren og lydanlegget.

En grunnleggende forutsetning for at det skal finnes hurtigladere er at forbrukerne er på en eller annen måte villige til å betale for det hurtigladerne koster. Om man vil betale dette over skatteseddelen, ved kjøp av bilen, per minutt eller per kWh er av mindre betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Et lite tankeeksperiment:

La oss anta at hver elbil trenger i gjennomsnitt 20.000 kroner til hurtiglading over levetiden. Dette dekker 10% av kjøringen, la oss si 20.000 km/5.000 kWh/200 ladinger. La oss også si at hurtigladingen kan gjøres med et snitt på 40 kW, og hver lading der man må betale krever 20% påslag for betalingsløsning. Hvor mye må man betale med de forskjellige løsningene?

1. Ved kjøp blir det ganske enkelt 20.000 kroner.
2. Over skatteseddelen blir det igjen 20.000 kroner.
3. Per kWh blir det 4,8 kr/kWh.
4. Per minutt blir det 3,2 kr/minutt.
5. Per lading blir det 120 kr/lading.

Hvilken løsning bør man velge?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. februar 2015, klokken 14:51
Selve hurtigladerne og kostnadene ved å frembringe strøm og tilrettelegge med skilting, betalingsløsninger, osv er der pengene går. Strømmen er bare en liten del av de totale kostnadene, og er ganske irrelevante. Det blir som å gå på kino og kreve at man kun skal betale for strømmen det går med i å drive prosjektoren og lydanlegget.

En grunnleggende forutsetning for at det skal finnes hurtigladere er at forbrukerne er på en eller annen måte villige til å betale for det hurtigladerne koster. Om man vil betale dette over skatteseddelen, ved kjøp av bilen, per minutt eller per kWh er av mindre betydning.

Nå begynner de fleste (meg inkludert) å gjenta oss i det uendelige. Sitter med den følelsen at man stort sett er enige om det meste: Ting er ikke optimalt nå, tilbudet er bedre enn om det ikke er der, men om elbilen skal ha en fremtid, må tilbudet bli langt bedre. Jeg mener (og igjen gjentar jeg meg) at ladesteder bør ha et minimumsantall ladere, og at 2 ladere på de fleste steder er ALT for lite, samtidig som jeg er glad for hver eneste fortumlader som dukker opp til 2.50 pr minutt.

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 13:41
Hva er det som er så dyrt med å drifte en lader at man trenger 1000% påslag på strømmen ? Når jeg skriver 1000% påslag, så er det totalprisen jeg betaler hjemme med nettleie og avgifter, for selve strømmen er egentlig påslaget rundt 5000% på en hurtiglader.

Nei, det er den ikke. Som jeg har vist med utregninger tidligere ligger strømprisen på en 50kW hurtiglader med 5% utnyttelsesgrad på over 3 kroner/kWh inkl. nettleie og effektledd. 5% er visstnok der snittbruken ligger (1,2 timer daglig). Har man en dobbel stasjon (2x50kW, slik som den nye på Dokka) med samme utnyttelsesgrad (1,2 timer daglig til sammen for begge stasjonene) blir strømprisen godt over femmeren pr. kWh, forutsatt at begge er i bruk samtidig minst en gang pr. måned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 13:41Hva er det som er så dyrt med å drifte en lader at man trenger 1000% påslag på strømmen ? Når jeg skriver 1000% påslag, så er det totalprisen jeg betaler hjemme med nettleie og avgifter, for selve strømmen er egentlig påslaget rundt 5000% på en hurtiglader.
Hva er det som er så dyrt å drive ved en hurtiglader som krever slike påslag ? Her det noen som er ganske naive fordi de sammenligner med fossilt drivstoff, det er feil, vi må se ladeprisen ut fra strømpris og ikke bensinpris, og at det gjennomgående er billigere å kjøre elbil.

Dette her er jo helt virkelighetsfjernt.

Jeg så et dokument fra Fortum som sier at de trenger 18 hurtigladinger på 15 minutter for at en hurtiglader skal gå i pluss. Dvs. den må brukes 4,5 timer per dag - da tjener de det svimlende beløpet av NOK 675 kr per dag, med moms og før utgifter. Per i dag er det nesten ingen hurtigladere i hele Norge som har en slik trafikk - bare noen få rundt Oslo.

Alternativet til å betale 2,50 kr (eller tilsvarende) er ikke at man får billigere hurtigladere, det er at man får ingen hurtigladere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. februar 2015, klokken 17:24
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 13:41
Hva er det som er så dyrt med å drifte en lader at man trenger 1000% påslag på strømmen ? Når jeg skriver 1000% påslag, så er det totalprisen jeg betaler hjemme med nettleie og avgifter, for selve strømmen er egentlig påslaget rundt 5000% på en hurtiglader.

Nei, det er den ikke. Som jeg har vist med utregninger tidligere ligger strømprisen på en 50kW hurtiglader med 5% utnyttelsesgrad på over 3 kroner/kWh inkl. nettleie og effektledd. 5% er visstnok der snittbruken ligger (1,2 timer daglig). Har man en dobbel stasjon (2x50kW, slik som den nye på Dokka) med samme utnyttelsesgrad (1,2 timer daglig til sammen for begge stasjonene) blir strømprisen godt over femmeren pr. kWh, forutsatt at begge er i bruk samtidig minst en gang pr. måned.
Da må du regne på ny.
Om du lader en Leaf fra 20% til 80% og betaler kr 99,- slik det er mange steder, hva blir da prisen pr KW ?
Det er derfor det er så feil å ikke ta betalt pr. kilowatt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 17:44
Da må du regne på ny.
Om du lader en Leaf fra 20% til 80% og betaler kr 99,- slik det er mange steder, hva blir da prisen pr KW ?
Det er derfor det er så feil å ikke ta betalt pr. kilowatt.

En gang til:

Du kjøper ikke strøm - du leier en hurtiglader, akkurat som du leier en leilighet med gratis strøm inkludert i prisen.

Hurtigladeren du leier har f. eks. 50 kW tilgjengelig, og det er opp til deg om du har en bil som kan nyttiggjøre seg av 50 kW eller 5 kW ladeeffekt. Prisen for hurtigladeleie er uansett det samme, fordi strømprisen er ganske beskjeden (i prosent).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 17:44
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. februar 2015, klokken 17:24
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 16. februar 2015, klokken 13:41
Hva er det som er så dyrt med å drifte en lader at man trenger 1000% påslag på strømmen ? Når jeg skriver 1000% påslag, så er det totalprisen jeg betaler hjemme med nettleie og avgifter, for selve strømmen er egentlig påslaget rundt 5000% på en hurtiglader.

Nei, det er den ikke. Som jeg har vist med utregninger tidligere ligger strømprisen på en 50kW hurtiglader med 5% utnyttelsesgrad på over 3 kroner/kWh inkl. nettleie og effektledd. 5% er visstnok der snittbruken ligger (1,2 timer daglig). Har man en dobbel stasjon (2x50kW, slik som den nye på Dokka) med samme utnyttelsesgrad (1,2 timer daglig til sammen for begge stasjonene) blir strømprisen godt over femmeren pr. kWh, forutsatt at begge er i bruk samtidig minst en gang pr. måned.
Da må du regne på ny.
Om du lader en Leaf fra 20% til 80% og betaler kr 99,- slik det er mange steder, hva blir da prisen pr KW ?
Det er derfor det er så feil å ikke ta betalt pr. kilowatt.

Høh? Hva har en Leaf med saken å gjøre? Jeg snakker om den strømprisen selskapet som driver hurtigladeren betaler. Den kan fort komme opp i 3-6 kroner pr. kWh. Da går det ikke an å snakke om tusenvis av prosent i påslag.

Men greit, 60% på en Leaf er ca. 13kWh, så i det tilfellet betaler du ca. 7,50 pr. kWh. Men laderen er ikke 100% effektiv, så den bruker mer. Jeg tipper 15kWh. Om dette er på en lokasjon med to hurtigladere og lite bruk er det ikke sikkert selskapet har avanse overhodet med den prisen.

Tesla sine ladestasjoner har derimot normalt så høy trafikk at strømprisen de betaler havner på en krone pr. kWh eller kanskje ennå lavere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

For dem som har to biler, en fossilbil og en elbil, blir det ikke motiverende å bruke elbilen hvis strømmen er dyrere enn drivstoffet per mil.

For hurtiglading synes jeg derfor at det burde være lavere kostnad med hurtiglading enn drivstoff. Dette vil bidra til mer bruk av elbil, og mindre bruk av forurensende personbiler med fossilt drivstoff.

Skal jeg strekningen Askøy - Voss - Askøy, blir det vanskelig å velge elbilen når jeg må bruke nesten en time ekstra på turen pga. hurtiglading. Ihvertfall hvis det blir dyrere enn å kjøre fossilbilen...

Dette mener jeg er ett viktig moment med hensyn til prisnivået på hurtiglading.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på mandag 16. februar 2015, klokken 17:54
For dem som har to biler, en fossilbil og en elbil, blir det ikke motiverende å bruke elbilen hvis strømmen er dyrere enn drivstoffet per mil.

For hurtiglading synes jeg derfor at det burde være lavere kostnad med hurtiglading enn drivstoff. Dette vil bidra til mer bruk av elbil, og mindre bruk av forurensende personbiler med fossilt drivstoff.

Skal jeg strekningen Askøy - Voss - Askøy, blir det vanskelig å velge elbilen når jeg må bruke nesten en time ekstra på turen pga. hurtiglading. Ihvertfall hvis det blir dyrere enn å kjøre fossilbilen...

Dette mener jeg er ett viktig moment med hensyn til prisnivået på hurtiglading.

Joda, det er selvsagt best hvis hurtiglading var tilnærmet gratis, men hva hvis det er slik at prisen må være 3 kr/minutt for at det skal gå i null?

Hvis det er realiteten så er det realiteten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel


Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 18:03
Sitat fra: Marius Engel på mandag 16. februar 2015, klokken 17:54
For dem som har to biler, en fossilbil og en elbil, blir det ikke motiverende å bruke elbilen hvis strømmen er dyrere enn drivstoffet per mil.

For hurtiglading synes jeg derfor at det burde være lavere kostnad med hurtiglading enn drivstoff. Dette vil bidra til mer bruk av elbil, og mindre bruk av forurensende personbiler med fossilt drivstoff.

Skal jeg strekningen Askøy - Voss - Askøy, blir det vanskelig å velge elbilen når jeg må bruke nesten en time ekstra på turen pga. hurtiglading. Ihvertfall hvis det blir dyrere enn å kjøre fossilbilen...

Dette mener jeg er ett viktig moment med hensyn til prisnivået på hurtiglading.

Joda, det er selvsagt best hvis hurtiglading var tilnærmet gratis, men hva hvis det er slik at prisen må være 3 kr/minutt for at det skal gå i null?

Hvis det er realiteten så er det realiteten.

Jeg er ikke enig i at de hadde vert best om hurtiglading var tilnærmet gratis. Da blir det for mye "unødvendig bruk" av de som kunne klart seg med hjemmelading og bedre planlegging.

Men, som sagt, det bør være billigere enn fossilt drivstoff per mil for en vanlig personbil. Dermed blir de som har to biler motivert til å velge elbilen. Som sagt.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på mandag 16. februar 2015, klokken 18:07
Jeg er ikke enig i at de hadde vert best om hurtiglading var tilnærmet gratis. Da blir det for mye "unødvendig bruk" av de som kunne klart seg med hjemmelading og bedre planlegging.

Men, som sagt, det bør være billigere enn fossilt drivstoff per mil for en vanlig personbil. Dermed blir de som har to biler motivert til å velge elbilen. Som sagt.

Det "bør" selvsagt også være mer enn nok hurtigladere. ;)

Poenget er at selv om virkeligheten "burde" være slik, så ER den ikke slik. Hurtigladere koster rundt 600 000 kr å sette opp, og så koster de ytterligere 50000 kr/år å drifte. Det sier seg selv at da må man ha en minuttpris som er minst 2,50 kr.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA