Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Langtur / 5000km i påska!

Startet av Mariush, tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:38

« forrige - neste »

Mariush

Har tenkt meg på en ca 5000km langtur i påska!   8)
Tips og innspill mottas med takk.
Om det er ok for dere tenkte jeg å poste underveis her på forumet.
Fant ikke noe roadtrip-tråd så jeg tok det her.

B_Tesla

Oi! Kult. Eneste tanke er veldig god planlegging og alle tenkelige lade adaptere, samt ladekort. Flere ladekabler, i tilfelle UMC dør.

Hvor skal du. Håper mer eller mindre utelukkende SC.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mariush

I første omgang skal vi til Wien ved hjelp av SC. Men håper vi også rekker Budapest!
Utfordringen er utenfor SC nettet, men mye fine tips på teslamotorsclub.com.
Har med stdr ladekabel med blått stikk, 32 3pins og 4pins.
Skal handle inn rødt også. Pluss type 2liggende i bilen.
Håper bare SC mellom Wien og Regensburg kommer før påska!

Øyvind.h

Minst to ladekabler! Beste er to UMC og en Mennekes (min løsning). To UMC fordi du beholder fleksibiliteten om en av dem ryker, og om begge ryker har du Mennekes som er dønn solid. UMC virker ikke særlig kravstor på jording (min erfaring fra Danmark i fjor sommer), og der Mennekes nektet å lade pga dårlig jord ladet UMC`en uten problemer.

Adaptere (andre enn rødt/blått) har jeg ikke hatt bruk for, men kan jo være kjekt å ha? Skjøteledning er i hvert fall viktig.

Og type 2 kabel :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

Rød 32A er vanlig i Europa.  Der kan en overgang være kjekk å ha.

Havebigfun

Det eneste jeg brukte i Tyskland var rød adapter til 16A 400V i tillegg til SC- jeg ville tatt med en adapter 400V 32A- 16A og Mennekes 13A- skal mye til for at dette ikke er tilstrekkelig.

Mariush

Har med UMC, blått 4 og 3 pinn 32a, skal kjøpe meg en rød også for sikkerhetsskyld.
Men nå har St.Valentin sendt permit for å oppføre en SC midt mellom Regensburg og Wien, så da blir det superlading hele veien frem! :-)
Tyske fora synser om åpning allerede i mars, krysser fingre!

ihlhaug

Det er litt stusselig med lademuligheter i Budapest, så faktisk på dette sist i går. Har bodd der nede i 6 år så tenkte selv en tur nedover i sommer, eller når SC som står på kartet for 2015 endelig blir satt opp der. Ser det er en del chademo ladere, men også noen type-2, så det går vel greit, men tar litt lengre tid.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Chlangum

Vet ikke hvor mye erfaring du har med superladerene?

Men et godt tips for å korte ned ladetiden på de lange etappene er å unngå og kjøre med for høy SOC.
Dvs, jeg pleier å lade slik at jeg har akkurat nok strøm til å rekke neste superlader + ca 80 km i ekstra i margin. I tillfelle noe uforutsett skulle skje.

Men så er det jo ofte slik at man planlegger måltid ved ladepausene og da er som regel bilen fulladet likevel når hele familien endelig er ferdig med sitt.

Og, ikke vær redd for å lade til 100% hvis du har behov for det. Batteriet tåler det fint og er langt mindre skadlig enn å gå tom.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Mariush

Tror ikke det blir noe problem å komme til SC med lite på batteriet i Tyskland  ;)
Bruker evtriplanner.com, denne er et utmerket verktøy. Tar hensyn til det meste og kan anbefales!
Lader som du sier akkurat nok til neste pluss litt uforsett.
Når det gjelder Budapest, så har vi funnet en garasje med stikk, går sakte. Men har ikke tenkt til å kjøre så mye på destinasjonen.


ihlhaug

Kan jeg spørre hvor i BP, samt pris? Greit å vite til en evt tur til sommeren. Vil ikke parkere på gaten der nede da jeg vet hvordan biler behandles da.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Mariush

Det er i en by som heter Komarom, ca 1t unna.
En liten "badeby", masse varmekilder og tyske pensjonister  ;D
Vi har brukt dette som utgangspunkt flere ganger, går tog til BP og ferge til Wien pluss at Brattislava er 1t med bil unna. Relativt sentralt selv om det er på landet. I BP har vi vært på litt flere hoteller, men de aller fleste hoteller med 4 stjerner eller fler har bevoktet garasjeanlegg.
Skal sjekke når jeg er der nede om det er noen uavghengige. Kommer nok til å fylle tråden med bilder og info fra hver eneste SC på vei ned og opp!


ihlhaug

Okei, høres bra ut!
En av de som gikk i klassen min der nede brukte å parkere Porschen sin i garasje med vakt ved Nyugati (relativt sentralt). Adr. er Podmaniczky utca 24. Er litt usikker på om de har strøm der, men regner med de har mulighet for vanlig stikk. Skal sjekke neste gang jeg flyr ned sånn at det er klart til sommeren, men håper mest på at SC i BP blir bygget tidlig i år :)
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Mariush

Da nærmer det seg avgang, og jeg gleder meg som en liten unge :-)
Dessverre vil ikke den nye oppdateringen være klar til avreise, noen som vet når forresten?
Så planleggingen gjøres. via evtripplanner.com anbefales!

Men er det noen som vet om en enkel måte å oppdatere via mobilen? Litt kronglete på en iPhone..

Lover bilder fra hver eneste SC på vei nedover :-)

B_Tesla

Oppdatering går ut sakte. Noen om gangen. Men vet ikke om de har startet. Smart trekk, siden det ikke blir shutdown av større mengder biler, ved en større feil i SW. Tipper det rules ut i Calefornia førs.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA