Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinterkjøring

Startet av 02jan, fredag 26. desember 2014, klokken 21:18

« forrige - neste »

TorS

Sitat fra: Gondron på torsdag 08. januar 2015, klokken 21:11
Ikkje vært i nærheten ein gang av det du klarte der.

Samme her. Noe som er en smule frustrerende :). Olemann, kunne du gjøre et estimat på % batteri brukt vha. de "4 strekene", 18,8kWt kapasitet (er det vel), og selv regne ut kwt/100km? 
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

LMOR

Hvilken SW versjon? De første tok ikke med alt forbruket  i gjennomsnittet.
Jeg sjekket nå nettopp, at den fremdeles ikke tar med alt i løpet av dagen. Jeg kjørte først 20km, med ca 14 i gjennomsnitt. Lot bilen stå på oppvarming. Når jeg kjørte tilbake, var ikke det forbruket med i gjennomsnittet den dagen. Kjørte hjem med ca 13 i gjennomsnitt. Ca 0 grader, og våt vei. Tror jeg har siste versjon.
Men alt "ekstraforbruket" er med i å lage neste dags estimat basert på totalt forbruk delt på antall km. Estimatet har alltid vært lavere enn det gjennomsnittet den viser hvis du har mange slik stopp. Det har jeg sjekket mange ganger. Men det er bra, for det blir mange varmestopp på meg en vanlig dag.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

#17
Til TorS og LMOR:

Jeg tror jeg har siste SW versjon, bilen var inne hos BMW for oppgradering i høst.  Etter det mener jeg bl.a. å ha mistet noe av det umiddelbare momentet fra 0 km/t, samt at regen er blitt svakere - i alle fall mer følsom ift. hastighet og underlag. Så jeg tror jeg har siste versjon.

Vedr. "streker" brukt:  Jeg husker ikke nå hvor "mye strek"  eller % som var brukt på den turen, men skal følge med litt på dette.

Min erfaring er at Cruise ikke er så lurt om forbruk er i fokus. Bilen brenner da unødig energi på små og hyppige pådrag, i stedet for å utnytte naturlig variasjon i høyde ved at man lar bilen seile seg ned i fart mot en topp og øke nedover.   Men dette blir fort masete, og på turen over så brukte jeg cruise alle steder der veien er rimelig flat.

Sitat fra: TorS på torsdag 08. januar 2015, klokken 23:26
Sitat fra: Gondron på torsdag 08. januar 2015, klokken 21:11
Ikkje vært i nærheten ein gang av det du klarte der.

Samme her. Noe som er en smule frustrerende :). Olemann, kunne du gjøre et estimat på % batteri brukt vha. de "4 strekene", 18,8kWt kapasitet (er det vel), og selv regne ut kwt/100km?

Gondron

Sitat fra: LMOR på fredag 09. januar 2015, klokken 07:34
Lot bilen stå på oppvarming.

Kva meiner du med dette? Korleis kan du la bilen stå på oppvarming?
Eg tolker det som om bilen er varme heile dagen mens du er på jobb?

LMOR

Sitat fra: Gondron på fredag 09. januar 2015, klokken 14:43
Sitat fra: LMOR på fredag 09. januar 2015, klokken 07:34
Lot bilen stå på oppvarming.
Kva meiner du med dette? Korleis kan du la bilen stå på oppvarming?
Eg tolker det som om bilen er varme heile dagen mens du er på jobb?
Du kan jo det også, med litt arbeid, men når du setter fra deg bilen, så spør den om du vil la varmen stå på. Jeg skulle være bort en liten stund, så jeg svarte ja. Så ble det litt lengre, så jeg satte på varmen igjen via appen etter ca 30 min. Jeg hadde gjennomsnittet på slik at den lager gjennomsnitt den dagen. Summen på de 40km når jeg kom hjem var da uten energien som gikk med til oppvarming. MEN hvis du ikke forvarmer på denne måten, så blir oppvarmingen av bilen fra 0 grader til 20 grader med i gjennomsnittsforbruket. Poenget at både er forbruket lavere pga at bilen er varm, og energien til oppvarming blir ikke med. Derfor kan det være vanskelig å sammenligne forbruk. Blir det samme som å kjøre bilen varm, for så å resette gjennomsnittet, og kjøre 20km på flat mark. Det gir et flott gjennomsnittforbruk. Tror jeg la ut et bilde for en tid tilbake med flere mil med et gjennomsnitt på ca 7 kW/100 km... Men da var det en god del nedover og lite opp.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA