Tok bilen ut for en vinterkjøringstest på rekkevidde idag.
Rolig kjøring, hold følge med normaltrafikk , -16 grader hele turen. Kjørte landeveien på nedre Romerike, normal fart , miks av 30/40/50 /60/70 og 80 soner.
Forvarmert 20 minutter, bilen står i " varm garasje" dvs 1 + grad.
Normal varme i bil for meg (i gransker og uten lue/hansker) , som er 18 grader ( 20 er for varmt) , manuell innstilt uten AC. Vifte på trinn 2 og 3 ( sliter noe med dogg på siderutene)
veiene er svært glatte, ESP jobbet stort sett ut av hver eneste rundkjøring ( som det er mye av her).
Bilen klarte 56 km ( dvs 28 km hver vei - 30 minutter parkert på gate), på overkant av 50% kapasitet. Forbruket er det høyeste jeg har målt 1.72 kw/t pr. Mil som snitt forbruk.
Antar at jeg maks kan kjøre 10 mil i slik temeratur (-15) alene, med barn i bilen maks 8 mil og 7 mil med frue.
I - 5 målte jeg 1.34 på normal kjøring til jobb i Oslo 23.12 , lå javnt på -5 grader ute ( bilde 2)
Er usikker på om jeg de-aktivererer varmepumpern , ved å ikke kjøre AC. Jeg antar at uansett så er det varmepumpe som gir varme til coupe'en.
Alt i alt ,rekkevidde som forventet - kan kjøre 12-13 mil på behagelige vintertemperaturer (-7 til -1 ) , 8-10 mil , når det er for kaldt der ute.