Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alt du vil vite om elbillading, men var redd for å spørre om

Startet av Rio, søndag 14. desember 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

Rio

Jeg skrev en introduksjon for å fortelle nye elbilister det man trenger å vite om lading, og litt til.

Foreløpig er det bare teksten, jeg må finne noen bilder for å illustrere alle kontakter, osv.

Tilbakemeldinger imøtesees med takk! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Du har glemt å definere Tesla sine superchargere, de er ikke det samme som vanlige hurtigladere. Kall dem superladere. Evt. ustandardiserte superhurtige ladere ;)

OlavEmil

Jess, heilt supert! Takk for at du tek deg tid og bry med å lage ein slik ein :) .

Har dårleg med tilbakemeldingar på kva du kan leggje til, då eg definitivt er på lærestadiet sjølv.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 14. desember 2014, klokken 22:50
Du har glemt å definere Tesla sine superchargere, de er ikke det samme som vanlige hurtigladere. Kall dem superladere. Evt. ustandardiserte superhurtige ladere ;)

Seriøst? :)

Hva er forskjellen mellom en SC og en helt vanlig hurtiglader, utenom effekten? Det er ingen begrensning i hvor mye effekt en "hurtiglader" kan ha.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: OlavEmil på søndag 14. desember 2014, klokken 23:07
Jess, heilt supert! Takk for at du tek deg tid og bry med å lage ein slik ein :) .

Har dårleg med tilbakemeldingar på kva du kan leggje til, då eg definitivt er på lærestadiet sjølv.

Tusen takk!

Tilbakemeldinger kunne bestå av om noe ikke var klart, eller omorganisering av dokumentet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Minimumseffekten en lader kan ha for å fungere til lange distanser med korte ladestopp har Tesla definert til minimum 120kw. Tesla kaller disse laderne for superchargere.

En supercharger skal kunne gi 120 minutters kjøring med maks 20 minutt ladestopp. Det mener Tesla er maks ventetid folk vil akseptere for å kunne bruke en elbil til lange turer.

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 14. desember 2014, klokken 23:38
Minimumseffekten en lader kan ha for å fungere til lange distanser med korte ladestopp har Tesla definert til minimum 120kw. Tesla kaller disse laderne for superchargere.

En supercharger skal kunne gi 120 minutters kjøring med maks 20 minutt ladestopp. Det mener Tesla er maks ventetid folk vil akseptere for å kunne bruke en elbil til lange turer.

Joda, men det er bare en mening fra et firma som "tilfeldigvis" produserer akkurat det du beskriver, og ikke en teknisk standard. Jeg prøver å være "livssynsnøytral"! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 23:41
Sitat fra: tklev på søndag 14. desember 2014, klokken 23:38
Minimumseffekten en lader kan ha for å fungere til lange distanser med korte ladestopp har Tesla definert til minimum 120kw. Tesla kaller disse laderne for superchargere.

En supercharger skal kunne gi 120 minutters kjøring med maks 20 minutt ladestopp. Det mener Tesla er maks ventetid folk vil akseptere for å kunne bruke en elbil til lange turer.

Joda, men det er bare en mening fra et firma som "tilfeldigvis" produserer akkurat det du beskriver, og ikke en teknisk standard. Jeg prøver å være "livssynsnøytral"! ;)

Har du noen bedre måte å definere hva som er akseptabelt forhold mellom kjøretid og ladetid? Tenk deg en tur til Milano fra Trondheim. Hvor ofte og hvor lenge hadde du syntes det var greit å ta en pause?

Gordon Retriever

#8
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 22:34Tilbakemeldinger imøtesees med takk! :)

Bra tiltak.

Et par raske kommentarer:

For den som har den bratteste lærekurven og har mest behov for å lese innholdet, kan det være en fordel å forklare ennå litt nærmere.

Enfas og trefas: 
SitatHar man trefas kan man bruke to ledere for å få enfas.
Her ville jeg tatt med at det kan være både en- og trefas som er ført fram til sikringsskapet, men at man bare bruker den ene fasen i vanlige kontakter.

Type 1 og Type 2:
Kan du klare å skille klarere mellom tilkobling til bil og til ladestasjon, slik at det blir lettere for den ferske Leaf-eieren å forstå at selv om bilen hans har Type 1 kan han lade fra en Type 2 ladestasjon?

Edit: Type 1 og 2 kan nok bli litt mer selvforklarende nå du får på plass illustrasjonene. :)

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 14. desember 2014, klokken 23:47
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 22:34Tilbakemeldinger imøtesees med takk! :)

Bra tiltak.

Et par raske kommentarer:

For den som har den bratteste lærekurven og har mest behov for å lese innholdet, kan det være en fordel å forklare ennå litt nærmere.

Enfas og trefas: 
SitatHar man trefas kan man bruke to ledere for å få enfas.
Her ville jeg tatt med at det kan være både en- og trefas som er ført fram til sikringsskapet, men at man bare bruker den ene fasen i vanlige kontakter.

Type 1 og Type 2:
Kan du klare å skille klarere mellom tilkobling til bil og til ladestasjon, slik at det blir lettere for den ferske Leaf-eieren å forstå at selv om bilen hans har Type 1 kan han lade fra en Type 2 ladestasjon?

Takk. Skal prøve å innarbeide det i neste versjon. Jeg har tenkt å ta med bilder av 2-, 3- og 4-element automatsikringer (for å skille mellom énfas, og trefas IT og TN), samt av Type 1 og Type 2 kabler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Kan du finne et annet ord for "laderegulator"?
Eks. den kjente "kladden". Imo regulerer den ingenting, den forteller laderen i bilen hvor stor effekt laderen i bilen får lov å trekke. Det er mao laderen i bilen som regulerer belastningen. Den eneste reguleringen kladden og nettet gjør er å trippe sikringen om laderen i bilen er for sulten.

Ellers bra tiltak.

Rio

KjellG:

Enig med deg, men jeg vet ikke om noe annet ord som brukes?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Volt: bra forklaring.
Ampére: bytte til en variant av; "kan sammenlignes med hvor åpen en vannkran er"?

V (trykk) + A (åpning) = stor mengde strøm W.

Ellers fin guide!

KjellG

"Ladestolpe med ladesignalering"? Ladepunkt med ladesignallering, batteribiluttak med signallering?

"Regulator" ville jeg forsøkt å få bort. Jfr "spenningsregulator" noe som regulerer råspenningen ned til fin DC til batteriet, altså en del av laderen i bilen.

Ad Tesla.
Deres sider er noe rot. Bl.a. snakker de om en kommende "Høyspenningsstrømkontakt"!

Videre gir de en oversikt over ladeeffekt ved forskjellige spenninger og strømmer, men en må regne for å oppdage når de snakker 230V to-leder  ;) lading og når de bruker tre faser.

Videre ad Tesla supercharger. Her sitter plutselig IKKE laderen i bilen, men i "superladeren" i stasjonen. Bilen lades med DC.

Pt vet jeg bare om Tesla som lader med DC, men kommer nok flere.


KjellG

Sitat fra: laumb på mandag 15. desember 2014, klokken 00:16
Volt: bra forklaring.
Ampére: bytte til en variant av; "kan sammenlignes med hvor åpen en vannkran er"?

V (trykk) + A (åpning) = stor mengde strøm W.

Ellers fin guide!

Ampère: "kan sammenlignes med hvor mye vann som renner i ledningen"
Strøm er noe som renner, beveger seg, ikke et hinder. Det finner en f.eks. i en konstantstrømregulator.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA