Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppskrift i vanlig høflighet?

Startet av Olemann, mandag 08. desember 2014, klokken 12:29

« forrige - neste »

Olemann


Har vært med her noen år, og dette har vært og kan forbli et supert forum for Elbil entusiaster av alle slag.

Synes dessverre det er en påtagelig utvikling her på Elbilforum i retning av VG debatt etc., med frekke kommentarer, usaklige innlegg, fjortis-språk (Herregud, Dust, idiot osv).

Mange synes å skumme innlegg på 123, for deretter å lire av seg noen gloser som ikke bidrar til annet enn avsenders katarsis (om engang det.)

Burde det vært lagt ut noe om dette?  Synd å se på utviklingen, antar flere trekker seg ut, i første omgang som skribenter, senere kanskje også som medlemmer, om denne utviklingen fortsetter.

Mvh Ole

Øyvind.h

Jeg ser i økende grad at det opprettes tråder og postes innlegg som egentlig bare er fordekte stikk (noen godt skjult, noen dårlig skjult) til bilmodeller eller bileiere. Noen kommer med stadige sure oppgulp. Andre er mer indirekte, uten at det blir mindre avslørende. Stort sett går diskusjonene greit, uten at man nødvendigvis kommer til enighet.

Det som er helt sikkert er at flere modeller for forskjellige behov, samlet i samme forum, fører til mer krangling :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

Hei Flere modeller i samme "forum" et problem. Burde ikke ha noe med vanlig dannelse. Men generalisering av eiere med " den type bil " osv . Har blitt et tiltagende problem. Flere på disse sidene skriver mer om biltypen enn hva som er galt. Senest hadde du en artikkel om Teslaeiere og parkering. Om det er en tesla eier Olemann eller en annen bil som har parkert er ett fett. Men du er selv med på å "generalisere". Dette lager dårlig stemning mellom bileiere.

Skal man diskutere på disse sidene så er det unødvendig å bruke biltype, men holde seg til sakens natur. Om det er en Tesla eller en Reva har ingen interesse, det er tross alt ikke bilen men personen som ikke oppfører seg.

Om man kunne holde seg med normal dannelse og slutte med å generalisere problemer etter biltype, så hadde det vært bra. Du har her noe å lære.

Gliderman

Og der er kos igang med det som tråden omhandler. Det gikk fort.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

kos

Hei Traff vel spikeren på hode. Selvkritikk kan være vanskelig. Enda verre med selvinnsikt.

Thomas Parsli

Sitat fra: kos på mandag 08. desember 2014, klokken 13:46
Enda verre med selvinnsikt.

Selvironi?

Thomas
(det er lov å tenke litt før man poster -og er man "sinna" kan man vente lenge...)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kos

Ingen av delene. men har etterlyst § 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Så kan vi begynne her når det gjelder høflighet  - er tross alt loven som regulerer biltrafikk. Om den også ble praktisert i forumet, så hadde vel en del av utsagnene falt på sin egen urimelighet. Spesielt i forhold til generalisering og diskriminering av andre med andre kjøretøy.

Forumet har flere slike saker - og Olemann har tatt til orde.

arthur

Sitat fra: Olemann på mandag 08. desember 2014, klokken 12:29
Synd å se på utviklingen, antar flere trekker seg ut, i første omgang som skribenter, senere kanskje også som medlemmer, om denne utviklingen fortsetter.

Mvh Ole

Har hatt nøyaktige de samme tankene, og etter en start her på forumet med noe deltagelse så blir det stadig lenger mellom hver gang jeg logger meg inn da det stort sett enten er tekniske diskusjoner som går langt forbi min interesse (og kanskje også forstand) eller bare rene krangler og trolling. Synd, men slik er det på mange fora synes det som, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kos

Hei ser det som flott at man er teknisk uenig. Er et godt utgangspunkt for å lære mer om elbiler generelt. Har delaktig i flere av disse diskusjonene, og har fått noen tilbakemeldinger som jeg har måttet erklære at jeg hadde feil og takket for korreksen. Slike diskusjoner er opplysende og ser på de som en glede. Har fått mange gode tips om både å lade batterier og tips om bilen som jeg har.
( ikke minst i forkant av kjøp). Noen av diskusjonene har endt i litt krangling, tilogmed  har jeg opplevd at noen av deltagerne ble anklaget for trolling. De stod på sitt, men jeg har også opplevd at de hadde rett. Ingen tar skade av en god diskusjon. Men å sette folk i bås fordi de har den ene eller andre bilen og tilegne de egenskaper ut fra det er generalisering, og dette kan føre til at man blir offer for andre som blir påført disse dårlige holdningene. Uten at man egentlig har oppfordret til det, bare er eier av en bil. Derfor må man regne med å bli svart på åpne fora som dette, når man beveger seg in i gråe soner. 

Olemann

#9
Jaja, så kommer dette opp her også, får kommentere det enda en gang da, men innrømmer jeg er rimelig lei av disse påstandene som avsporer hele den debatten jeg startet med eksempelet mitt fra Storsenteret.
Jeg har flere ganger i den artikkelen presisert at det er den brede bilen jeg snakker om. Og at BILEN gjør EIEREN spesielt ansvarlig pga bredden.  Jeg fatter ikke at dette er vanskelig å skjønne. Men jeg prøver en siste gang.

BILEN er spesielt bred.  Jeg har aldri sett en Tesla Model S som er under 2 meter bred. (Over 218 cm med speil ute). Kall det gjerne generalisering. Men jeg står for den generaliseringen. Og dermed oppstår det spesielle ansvar som påhviler en Tesla eier.  Dette gjelder ikke trilling eller Reva. Like det eller ei.  Sånn er det bare.
Om du enda ikke skjønner at dette er en type generalisering som er dannet, så kan jeg ikke hjelpe for det.  Jeg foreslo å avslutte denne debatten i opprinnelig tråd, etter mange gode innspill og oppsummeringer, nå foreslår jeg at denne generelle tråden ikke gjøres til ny parkeringstråd.

Og om noen fortsatt skulle mene at jeg ønsker å ta eiere av bestemte biler, så men gjerne det, men vurder nøye om du tror det har stor almen interesse at du publiserer det her.


Sitat fra: kos på mandag 08. desember 2014, klokken 12:59
Om man kunne holde seg med normal dannelse og slutte med å generalisere problemer etter biltype, så hadde det vært bra. Du har her noe å lære.

kos

Fint så kan vi debattere  høflighet. Oppfatter ikke denne eller andre sider for å være uhøflig. Men vi må kunne akseptere andres syn. Utveksling av synspunkter er bra. Men hvor mener du grensen for uhøflighet går? Personlig mener jeg at diskriminering, generalisering og personangrep som ikke kan dokumenteres er lite bra. Men har man ytret sterke meninger så må man også akseptere at andre har like sterke mot ytringer. Kommer man med påstander som klassifiseres ovenfor så er det slik at dette vil medføre reaksjoner. 

Samtidig så er jeg litt bekymret når man som elbileier opplever at noen mener at deres bil medfører automatisk mer av det ene eller andre på bekostning av andre. Dette betyr at elbileiere ikke vil stå samen om viktige saker som lade stasjoner, felles standarder og at satsingen på elbiler skal fortsette.

Tbeinet

Det med Tesla vs andre elbiler er jo noe mer enn bare "de" og "oss" og misunnelse. Når jeg lagde en kommentar om en Teslaeier på jobben som parkerer på en av de få schukoplassene som finnes enda han bor nære jobben, så er jo dett litt rart. De fleste andre Teslaeierne gjør ikke det, nettopp fordi de skjønner at det er andre som har mer bruk for den strømmen, som rett og slett behøver den for å komme seg hjem nå på vinteren. Så jeg mener at jeg ikke skjærer alle under en kam her, men synes at det er lov å tenke seg om, hvorvidt det er nødvendig å oppta en slik ladeplass når man med 95% sannsynlighet slett ikke har bruk for den.

kos

Hei vanlig høflighet og hjelpsomhet er ikke å oppta plass, og la en med mindre batteri stå der med lua i hånda og uten strøm på bilen. Han med det store batteriet kan vel noen ganger ha behov for å lade litt. Også han kan ha et "stressende behov"

dagbre

Sitat fra: Olemann på mandag 08. desember 2014, klokken 12:29

Har vært med her noen år, og dette har vært og kan forbli et supert forum for Elbil entusiaster av alle slag.

Synes dessverre det er en påtagelig utvikling her på Elbilforum i retning av VG debatt etc., med frekke kommentarer, usaklige innlegg, fjortis-språk (Herregud, Dust, idiot osv).

Mange synes å skumme innlegg på 123, for deretter å lire av seg noen gloser som ikke bidrar til annet enn avsenders katarsis (om engang det.)

Burde det vært lagt ut noe om dette?  Synd å se på utviklingen, antar flere trekker seg ut, i første omgang som skribenter, senere kanskje også som medlemmer, om denne utviklingen fortsetter.

Mvh Ole

Takk, Olemann. Du tar opp noe veldig viktig. Jeg er ny her inne. Jeg glad for den saklige og gemyttlige tonen her, og håper vi fortsetter slik.

Hvis man blir irritert er det lurt å sove på svaret før man poster det. Jeg har ikke alltid gjort det, og har angret hver gang jeg lot meg gire opp.

Diskusjonene her inne er veldig verdifulle, med mye verdifull erfaring og gode tips. Jeg takker dere alle for det, og ser frem til fortsettelsen!
E-Golf 2015, Pacific Blue

torjen6

Kan henda vi skulle lære litt frå Danmark, på elbilforumet der er det rett ut hvis dei som skriver MOBBER! Og det er det ein del som gjer det her utan å nevna navn, IKKE MOBB KAMERATEN MIN!
Digital mobbing er den verste sorten av mobbing fordi mange mobbere er anonyme og kan henda litt feige.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA