Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil og ferge

Startet av afitch80, onsdag 03. desember 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

kos

Hei det er vist ikke fjord 1 som skal drive denne elfergen heller. De har sikkert vert på kurs, og sett videoer av elbiler i brann. Godt de ikke fikk se en bensinbil med full tank som tar fyr. Gnist vil antenne bensin i et lukket rom. bensin er farlig mellom 3V% og 7V%. Det holder med en bensintank som er hull i og en annen bil som starter motoren med elektrisk start. Bang. Så hvordan ble denne elbilen farlig er nesten et mysterium. Rent risiko, burde elbilen stå nede og bensinbilen oppe.

Rio

Forskjellen her er vel at de har et system for å slukke bensinbranner, men ikke for å slukke elbilbranner.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei det finnes systemer for slukking av elbil branner - det samme som de slukker batteribranner om bord i ubåter. Men det som alle detter tilbake til, er å drukne batteriet i vann og ikke å åpne batterisellene slik at brannen får spre seg. Rent brannteknisk er brann belastningen liten i en elbil kontra en fossil.

Rio

kos:
Det avhenger helt av batterikjemien.

Det avhenger nok også av om ferjen har et system for å slukke elbilbranner, og det har de nok ikke.

Samtidig, det er ekstremt usannsynlig at en elbil skal ta fyr, spesielt når den er "av".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Rio Helt enig. Men en batteribrann i en elbil er ikke noe hokkus pokkus. Magnesium i bilindustrien har de holdt på med lenge. Det er den samme problemstillingen. Metallbranner, men batteriene står i seller og så lenge sellene er tette er det ingen stor brannfare. Et batteri må bli skadet og det skjer neppe på fergen, resterende brann i elbilen er det samme som en bensinbil, bare uten bensin. 

ZerOmancer

Sitat fra: kos på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:22
Hei da lurer jeg på denne elfergen som kommer til jul på sognesjøen. Tar det fyr i den hva gjør de da. Det er de samme batteriene i den som i elbilene. betyr det at de ikke kan slokke fergen, samtidig så dumper de elbiler som det tar fyr i. Hva gjør de med en bensinbil nede i hullet om det tar fyr i den?

Batterifergen har nok et egnet, fastmontert slukkeanlegg, slik som andre skip har egnede slukkeanlegg  i sine maskinrom.

Om det brenner i et fossil på dekk har de utstyr og trening til å slukke den før det sprer seg til resten av dekket og lager et megabål. -Jeg håper ihvertfall det.. ;)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:22
Hei da lurer jeg på denne elfergen som kommer til jul på sognesjøen. Tar det fyr i den hva gjør de da. Det er de samme batteriene i den som i elbilene. betyr det at de ikke kan slokke fergen, samtidig så dumper de elbiler som det tar fyr i. Hva gjør de med en bensinbil nede i hullet om det tar fyr i den?
Hvis jeg husker rett så har de både forskjellige brannceller i batteriet, og et ganske greit dimensjonert sprinkleranlegg. Bensinbilene kan de slukke ganske greit med det utstyret de har. Trolig kan de helt fint slukke elbiler også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlavEmil

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:53
Forskjellen her er vel at de har et system for å slukke bensinbranner, men ikke for å slukke elbilbranner.

Ja, det er gjerne dette det kokar ned til.

Uansett tek eg imot tilbodet med opne armar om eg får stå oppe, og bryr meg fint lite om grunnen til dette. Skulle Fjord1 prøve å bruke dette som argument for at elbilar er ein pest og ein plage (som vel alle ferjeselskap er einige om), får vi heller ta den kampen då. På den andre sida er det uansett vel optimistisk å håpe at vi får reise gratis med ferje i uoverskueleg framtid. Om Fjord1 brukar dette som argument for å innføre elbilbetaling, skal eg iallefall stå på øvre dekk òg etter at betaling er innført.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: Esa på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:28
Husk at det er kort tid siden Fjord 1 fikk avslag på å få kompensert for tapet de mener å ha hatt pga økningen i elbiltrafikken. Med den ordningen de nå har innført er det fort gjort å i neste omgang hevde at elbiler krever ekstra oppfølging (dirigering på kai og på ferge), binder opp lastebilplasser på øvre dekk, osv og at fergeselskapet derfor må ha kompensasjon for dette.

Eller, om man først skulle tenke konspiratorisk - kan det være for å kunne si "Sorry, det er fullt oppe, så du må vente på neste ferge"? Ved å kreve at de skal stå oppe sammen med semitrailere og husbiler etc, mens hele rommet nede blir reservert de "normale" fossilbilene, så begrenser de jo hvor mange elbiler de kan frakte når det er mye trafikk. Derved også hvor mye de faktisk taper på fritaket for elbiler. En elbil som bruker en plass som hadde vært ledig dersom elbilen ikke tok plassen er jo ikke noe direkte tap for fergen (utover hva de kunne tatt for bilen uten fritaket), men om den tar en plass de kunne solgt til en fossilbil så blir det ett mer direkte tap.
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 05. desember 2014, klokken 18:23
Sitat fra: Esa på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:28
Husk at det er kort tid siden Fjord 1 fikk avslag på å få kompensert for tapet de mener å ha hatt pga økningen i elbiltrafikken. Med den ordningen de nå har innført er det fort gjort å i neste omgang hevde at elbiler krever ekstra oppfølging (dirigering på kai og på ferge), binder opp lastebilplasser på øvre dekk, osv og at fergeselskapet derfor må ha kompensasjon for dette.

Eller, om man først skulle tenke konspiratorisk - kan det være for å kunne si "Sorry, det er fullt oppe, så du må vente på neste ferge"? Ved å kreve at de skal stå oppe sammen med semitrailere og husbiler etc, mens hele rommet nede blir reservert de "normale" fossilbilene, så begrenser de jo hvor mange elbiler de kan frakte når det er mye trafikk. Derved også hvor mye de faktisk taper på fritaket for elbiler. En elbil som bruker en plass som hadde vært ledig dersom elbilen ikke tok plassen er jo ikke noe direkte tap for fergen (utover hva de kunne tatt for bilen uten fritaket), men om den tar en plass de kunne solgt til en fossilbil så blir det ett mer direkte tap.

Nå tar de jo plassen til en lastebil, som neppe er billigere per meter.

Dessuten, de må jo ta elbilene på neste runde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Tull en elbil er ikke mer brannfarlig enn en bensinbil. De som påstår det har ikke peiling. En elbil er langt mindre komplisert og langt mindre vanskelig å lukke enn en bensinbil , sprednings  faren og brann belastningen mindre. Tull og atter tull. Hvem har lagt føringer for dette?l

sigurdi

Dette har ingenting med sannsynlighet for brann, men muligheten for å slukke brannen om den skulle oppstå.
Har selv hatt brann i LiPo batterier, som oppfører seg mye likt som et Litium ion batteri.
(Kan putte de i en bøtte med vann og brenner like herlig under vann som over)
Batteriet produserer 02 i den kjemiske prosessen som en brann er, så legge på skum, vann som er den vanligste slukkeformen nede i kjelleren på en ferge fungerer ikke.
Brannen i batteriet vil brenne til denne cellen er tom for energi og mye farlige gasser blir produsert i prosessen.
Dette gjør slukkearbeid med egnet slukke medium farlig for personalet siden de blir utsatt for røyk om de ikke bruker pusteutstyr.
Det finnst slokkemiddel for batteribrann og regner med at fergene har kjøpt in dette, de kan da effektivt slukke batteribrann samtidig som luft fører branngasser bort og ikke blir akkumulert i et lukket rom som kjelleren er.
Eller de kan la den brenne ut, siden det er relativt små energimengder i hver branncelle og heller kjøle omgivelsen med vann for å hindre spredning.
Elfergen har nok dette slukkemiddelet fastmontert i batterirommet, med automatisk utløsning så brannsikkerheten er her ivaretatt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: kos på fredag 05. desember 2014, klokken 23:45
Tull en elbil er ikke mer brannfarlig enn en bensinbil. De som påstår det har ikke peiling. En elbil er langt mindre komplisert og langt mindre vanskelig å lukke enn en bensinbil , sprednings  faren og brann belastningen mindre. Tull og atter tull. Hvem har lagt føringer for dette?l

Det kan være STOR forskjell på hvor sannsynlig det er med en brann (veldig lite sannsynlig med de fleste batterikjemier som brukes i de fleste elbiler), og hvor vanskelig et er å slukke en brann (ganske vanskelig for en del batterikjemier).

Husk at det finnes sikkert over 30 forskjellige typer litiumbatterikjemier, fra LiFePO4 (som er meget trygg), til LiMnO2 (som eksploderer bare man snakker stygt til det).

Å slukke en litiumbrann er ikke lett - ofte må man enten la det brenne ut, eller bruke kopper for å slukke den:

http://www.tu.no/samferdsel/2013/12/21/nytt-middel-skal-kunne-slukke-elbilbrann

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Hva med hybridbiler?

Hva med pluginhybridbiler?

Hva med hydrogenbiler?

Hva med LNG biler?

Hva hvis jeg frakter en haug med LiIon batterier i fossilbilen?

osv..

kos

Hei Rio. det å slukke en brann har tre muligheter. ta vekk det brennbare. senke temperaturer, hindre oksygen.

Et batteri som brenner er ikke mer komplisert enn en brann i hvilken som helst stoff. men har noen få punkter som er viktig. Når stoffet produserer sitt eget oksygen har du to muligheter. Begrense det som brenner eller senke temperaturen. En batterikjerne som brenner er en begrenset brann, og om man kjøler omliggende materialer så vil brannen slukke av seg selv. Er faktisk svært lite som kan brenne kontra bensin og dieselbiler.

Det som er underlig i denne debatten er at en bensinbil er langt mer farlig. Har langt større brann belastning ( energi som kan brenne) og har ikke bare  brennbare stoffet som problem, men at bensin går over i gass og er ekstremt farlig for eksplosjonsartede branner. lavt volumprosent før det eksploderer ( forpuffer) I et lukket dekk som på en ferge vil denne faren være langt større enn en elbil brann. Den brenner ganske kontrollert. For øvrig er alle branner giftige og behov for presslufts åndedrettsvern er eneste akseptable beskyttelse. 

Med disse to senarioene så er en brann i en elbil som en kinaputt kontra en bensinbil med 60 - 70 liter bensin i et lukket dekk. Når man så blir redd for elbilen blir det tullete. da kjenner man ikke sin risiko ? 

Noen kommer med nye slukkemidler, sikkert bra det, men brannmenn har slukket metallbranner så lenge det har vært brannmenn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA