Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil og ferge

Startet av afitch80, onsdag 03. desember 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

afitch80

Kjører en del mellom Bergen og Stavanger med elbil. I går, for første gang, ble jeg av damen i luken på Halhjem bedt om å kjøre i lastebilfeltet. Tenkte ikke så mye over det da. På Arsvågen ble jeg ikke bedt om å kjøre i noe spesielt felt, så kjørte som vanlig i personbilfelt. På vei inn på fergen ble alle andre personbiler guidet ned under dekk. Mens jeg ble vinket ut av køen og opp på øvre dekket. Skjønte ikke så mye av det, men fulgte anvisningen. På vei opp igjen i dag, ble jeg bedt om å kjøre i lastebilfeltet på Mortavika. Da lurte jeg virkelig, så spurte mannskapet. Han kunne fortelle at de hadde fått beskjed for to dager siden at alle el- og hydbridbiler skal stå oppe. Og grunnen: De er redd for branner...
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

OlavEmil

Wow, så fantastisk! Det er jo nesten større grunn for å kjøre elbil på ferja enn gratis tur :D .

Den brannfrykta hos Fjord1 må vi byggje oppunder for alt det er verdt!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kos

Hei Den var ny - hva begrunner de det med?. Har de i det hele tatt en grunn? Om det tar fyr i en elbil - hvor mye farligere er den enn en bensinbil med 60 liter bensin. Smitter elbilbranner mer enn bensin ? Hva utgjør den største faren siden elbiler er like farlig som hybrider ????.
For øvrig er det ikke dump å havne på førstedekk og ikke i hullet. Antar et denne bestemmelsen er gjort av en elbil eier - for at vi skal få enda større goder.

Paradoksalt så får man en helelektrisk ferge på Sognefjorden - samme beslutningstager hadde vel insistert at den skulle vært bygget som ubåt.

Rio

Pga. en sekretær i Bærum kommune som mente at elbiler er brannfarlige, ble alle elbilladeplassene på jobb flyttet til rett ved siden av inngangen, slik at brannbilen kunne komme til.

Nå har vi selvsagt brannbilen på daglig besøk for å slukke alle elbilbrannene. Det er ganske plagsomt med sirenene, men vi sparer da strøm. Det er da alltid noe.

(De eneste elbilene som har vært spesielt utsatt, meg bekjent, er en eldre type Renault Kangoo, hvor eierne koblet ut batteriovervåkningen.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sølv-pilen

Nå hadde jo Fjord 1 nettopp noe røykutvikling i en av sine ferger på denne strekningen. Mulig noe skjedde med en EL bil? siden de nå har skiftet praksis. Forøvrig blir det feil å sammenligne med elektrisk drevne ferger. Ikke vanskelig å tenke seg hvor katastrofalt en hvilken som helst brann kan være i en ferge som er fylt opp med gass.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kos

hei
Hva er så mer farlig med en elbil enn en bensinbil på en gassferge ?

kos

Javel Sølv - Pilen Hvorfor er en gassferge farligere nenn en dieselferge. ? Men en elbil er mer farlig enn en bensinbil eller gassbuss for den del?

sølv-pilen

Vist det er meg du spør, så vet jeg ikke. Bensin og Diesel brenner ikke. Varmgang er en kilde til brann og eksplosjon i ett gassfylt område, elektrisitet skaper jo en god del varme. Jeg vet ikke hvorfor Fjord 1 nå vil ha EL biler på øverste dekk (Yeah), men er mulig dette er ett resultat av noe som nylig skjedde med en av Fjord 1 fergene, vart i vertfall det jeg prøvde å få frem som ett poeng.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: kos på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:28
Javel Sølv - Pilen Hvorfor er en gassferge farligere nenn en dieselferge. ? Men en elbil er mer farlig enn en bensinbil eller gassbuss for den del?
Tja..hvorfor er en zeppeliner med hydrogen gass farligere enn ett fly med jet fuel?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

cra

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:38
Bensin og Diesel brenner ikke.

Whut? Jeg har da lekt nok med bensin til å vite at det brenner meget godt! (Men det tar ikke uten videre fyr av seg selv, nei).

Men at man slipper ned i hølet på ferga er bare positivt, synes nå jeg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlavEmil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 04. desember 2014, klokken 05:45
Nå hadde jo Fjord 1 nettopp noe røykutvikling i en av sine ferger på denne strekningen. Mulig noe skjedde med en EL bil? siden de nå har skiftet praksis.

Røykutviklinga oppsto i eitt av fergas fire maskinrom. Har liten tru på at ein elbil hadde forvilla seg inn dit :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

ZerOmancer

Maddamen fikk forklart at elbiler må stå oppe for de de ikke kan slukke elbil-brann.

-Best å ikke la webastoen stå på under overfarten, ellers risikerer  man at de triller bilen på sjøen... ;D
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Rio

Det er det som er årsaken til at det er så billig med elbil på ferjer - de frakter dem bare halvveis! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei da lurer jeg på denne elfergen som kommer til jul på sognesjøen. Tar det fyr i den hva gjør de da. Det er de samme batteriene i den som i elbilene. betyr det at de ikke kan slokke fergen, samtidig så dumper de elbiler som det tar fyr i. Hva gjør de med en bensinbil nede i hullet om det tar fyr i den?

Esa

Kan ikke se at Sjøfartsdirektoratet har innført noen nye regler om elbil på ferge, så dette må være noe Fjord 1 har funnet på selv. Håper at dette er en godt vurdert besluttning fra Fjord 1 og ikke et "politisk tjuvtriks" for å stemple elbiler som et problem som fergeselskapene må ha ekstra betalt for.

Husk at det er kort tid siden Fjord 1 fikk avslag på å få kompensert for tapet de mener å ha hatt pga økningen i elbiltrafikken. Med den ordningen de nå har innført er det fort gjort å i neste omgang hevde at elbiler krever ekstra oppfølging (dirigering på kai og på ferge), binder opp lastebilplasser på øvre dekk, osv og at fergeselskapet derfor må ha kompensasjon for dette.

I tillegg kan denne ordningen bidra til mer press mot incentivet gratis ferge siden andre personbiltraffikanter mener elbilene sniker i køen og får de populære plassene på øvre dekk (selv vil jeg heller "ned" så jeg unngår saltråk, men hver sin lyst.....).

Greit nok at batteribranner er vanskelig å slukke, men dette må jo vurderes opp mot sannsynligheten for at en brann oppstår. Bilene er jo avslått under overfarten og en har heller ikke koblet til lader. Da skal det mye til for å starte brann. Det er heller ikke enkelt å slukke en "vanlig" bilbrann selv om den står på et dekk med sprikelanlegg. Så kan en jo også fundere litt på at biler som Fjord 1 ikke klarer å slukke skal plasseres rett ved siden av store trailere som kan bli skikkelige bål.....
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA