Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakaksling reperasjon

Startet av elektrolux, onsdag 11. mars 2009, klokken 05:40

« forrige - neste »

elektrolux

Tillater meg å kopiere Gaute's innlegg her:

Hei!  Angående smøreniplene, så har jeg ikke selv fått montert det, så jeg kan ikke si noe sikkert, men jeg skal prøve å sjekke mer ut.  Det firmaet som overhaler bakaksler i Danmark holder til på heia melom Thisted og Hanstholm.  Bjarne Thorup Autokomponenter De overhaler visst nok opp i 500 aksler i året.    Jeg har hørt via vårt lokle Citren verksted at de i Danmark monterer smørrenipler i forbindelse med jobben de gør.  http://www.oilfiltercaps.com/ er hjemmesida. Her finner du etter litt leting et avsnitt om overhaling av bakaksler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gaute

Her legger jeg ved en enkel tegning over hvor smøreniplene kan plasseres på aksling.  Jeg har tegnet inn fire nipler en på hver side av lagrene.  Kjenner til at noen bare plasserer nipler på innsiden av lageret, men jeg tror det er mer safe med en på hver side av lagerne.  Akslingen er hul, og lagrene består av noen tynne nålelager.  Tror ikke det er viktig at nippelen står på toppen, men tror det kan være praktisk lurt å ha den så høyt som mulig.  Tror det kan være en sjangse for at det ikke går så mye fett da.  Man fyller opp akselen med fett på begge sider av lageret, og noe vil nok også kome inn i lageret.  Hensikten er å hindre at det kommer fukt til lageret, for da vil det etter en tid svikte, og med en kostbar reperasjon som resultat.
Du trenger drill, borr som passer niplene og fettnipler.  Fettnipler får du på en maskinforetning og trolig på Biltema.  Fett og fettpresse er standard vare både i maskinforetninger og på Biltema.  Jeg har ikke gjort jobben selv, men tror det skal være en kurant jobb.  Vet ikke om det er nødvendig med gjengeutstyr.  Trolig holder det bare med noen fettnipler eller skruer til få laget noen brukbare gjenger. :D
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Såvidt jeg forstår tenker du å borre hullene mens akslingen er montert på bilen (?)
Er ikke det litt hasardiøst. Det er vel stor sansynlighet for at metallspon fra borring og evt. gjenging vil komme inni akslingen og gjøre ting verre?
Sånn sett ville det vel iallefall være tryggest å sette niplene under.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gaute

Skal det være helt optimalt må det vel bores når aksling :D er demontert og lager ute, men det er ikke hverdagen for folk flest. Du har et poeng med litt metallspon, men på den andre siden sett tror jeg lagerene står innkapsla så spon vil vanskelig trenge inn i lagerene.  Hullene foreslår jeg på toppen for lettere å få fylt opp med fett, men jeg har står forståelse for å sette dem under eller i siden.  En skal komme greit til dem senere for å ettersmørre.  Regner med at det vil gå med noen patroner med fett første gang. :D
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

bosonic

Sett inn borret med fett, da vil spon sitte fast i denne og kan tørkes av etterhvert. Husk å tilføre nytt hele tiden mens man borrer, men viktigst llike før man går gjennom.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Tegningen din er litt misvisende. Det sitter to lagre i hver svingarm, og det er tilstrekkelig å bore et hull i mellom disse lagrene, på undersiden av svingarmene. 
Ved borring fra undersiden  vil sponene falle ut etterhvert som de dannes, og det samme når det gjenges opp. Når fettniplene er på plass, vil fettet fordele seg i det mellomrommet som er mellom aksel og svingarm, dette er 3 mm X 40 mm og går rundt hele akselen. Jeg hadde noen bilder av dette , men de er dessverre slettet.

Skal prøve å ta noen bilder snart.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Gaute

Det vil være fint, jeg har ikke sett niplene selv, men snakket med noen som har sett/ har montert og utfra det kommet frem til den skissen som ble presentert.  Poenget er at hvis det går an å forebygge denne slitasjen på en enkel måte så er det til glede for oss PSA  og think eiere.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

hens

#7
Alternativ bakakselreparasjon:
Min datter fikk slakk i bakakselen rett før ferien, og jeg satte inn en plastforing som en midlertidig reparasjon. Prosedyren blir slik:

Demonter bolten (Torqs)og låseskiven som holder torsjonsfjæren i svingarmen,  ta av støtdemperen, løsne bremserørfestene. Mål stillingen på armen mot et fast punkt på rammen og trekk ut armen. Bruk eventuelt en sleidehammer med kroken i støtdemperhullet Fjern alle lagerdeler, og plastmellomstykket mellom disse. Når alle delene er fjernet, blir det et rent hull med diameter 53 mm i bærearmen.
puss av akseltappen slik ar det meste av rusten blir fjernet. Denne har en originaldiameter på 47 mm. Lag en foring av sliteplast med D=53mm og d =47 mm, og en lengde på 100 mm. Monter denne inn i hullet i armen, og sett armen tilbake på akseltappen, med samme posisjon som opprinnelig.
Vær oppmerksom på at det er lett å skade bremserørene under denne operasjonen.
Jeg brukte en 3 mm hard polyetylenplate, 100x 155 mm, og bøyde denne slik at den ble en sylinder med lengde 100 mm. Det beste er å få dreid en foring, da kan hullet være 85 mm dypt, slik at det dannes et lokk ytterst.
Lås foringen med en 5mm bolt som bores inn  på tvers ytterst.

Årsaken til lagerskaden var helt tydelig, tetningsringen var trykket inn under montering på fabrikken i Frankrike, slik at det ble en liten sprekk hvor vannet trenger inn
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Bravo, Hens. an vi legge ut beskrivelsen  på Wiki ?
Har bestilt en Haynes verkstedsbok til en Saxo og jeg håper for noen ytterlige info og tips derfra.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Legg i vei, men pass på å få med uthevingen av midlertidig.
Så skal jeg komme tilbake med melding om hvor lenge "midlertidig" kan være.
Jeg gjorde samme operasjon på min bil for noen år siden, og kjørte noen måneder inntil jeg fikk skiftet bakakselen på garanti.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Haynes boka sier at alt med bakaksel er utenom vanlige reparasjoner pga all spesiellverktøy som trengs  så ingenting å hente herfra >:(
Mye fint om polering og sånt ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#11
Men er det ikke "rear hub bearings" i kapittel 10.7 vi egentlig er ute etter her da ?

Riktignok står det at bakhjulslagrene er ment å holde bilens levetid uten tilsyn eller vedlikehold, men de har allikevel beskrivelse av hvordan man bytter dem
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hens

#12
Det er en spesiell prosedyre for å sette inn torsjonsfjærene slik at det blir riktig forspenn.
Dette gjøres ved å måle eller merke hvor akselen hviler uten støtdempere, og sette inn armen uten å endre posisjonen.
Hvis hele torsjonsfjæren tas ut må følgende prosedyre følges:
Antallet splines er forskjellig i endene, slik at armen må stilles i riktig høydeposisjon, og deretter dreie torsjonsstavene til de glir inn.
Forøvrig er det ikke noe trolldom eller spesialverktøy som trengs for bakakselen (bortsett fra at den gjerne skiftes komplett når noe er galt).
Å skifte lagere på en rustangrepet aksel er nytteløst. Og rustangrep blir det når veisalt og vann får adgang.

Dette gjelder lagrene i svingarmene. Hjullageret skiftes på vanlig måte.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: hens på søndag 09. august 2009, klokken 21:11
Dette gjelder lagrene i svingarmene (ikke hjullageret) ..

OK. Takker for den oppklaringen. Selvom det vel står ganske tydelig lenger ned så forstod ikke jeg det før nå.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har en defekt bakaksel som jeg skal se på så snart jeg får tid. Den hadde cm stor slark, og blir et spennende prosjekt.

Tidsperspektiv? Vel, det må bli etter det etterhvert kraftig forsinkete mopedbilprosjektet er ferdig. Den håper jeg å kunne fikse i løpet av høsten, slik at jeg har tørr transport til og fra flyplassen, inklusiv gratis parkering.

Skal lage en reperasjonsveiledning med bilder når jeg kommer igang med dette.

I mellomtiden oppfordres andre som holder på med det samme, om å forsøke å komme meg i forkjøpet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA