Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakaksling reperasjon

Startet av elektrolux, onsdag 11. mars 2009, klokken 05:40

« forrige - neste »

Ken

#15
Etter å ha montert svingarm igjen til tidligere målt avstand fra noe fastpunkt bør man sjekke "Ride Height" etter boken.
Parametrene fra PSA biler stemmer ikke til Think biler. Parameteren består av en konstant pluss radius av bakhjul. Mål fra et fastpunkt  til bakken og sjekk at det stemmer før og etter arbeid pluss/minus 6mm.
I verkstedsboka til Think er det referanse til et kontollvertøy som erstatter støtdemperen og kontrollerer at fjærhøyde er riktig.

Etter min erfaring med reparasjon av bakakselen av en PSA spesialist, var svingarm litt slak etter jobben. Slaken har forsvunnet nå og bilen besto EU kontroll igjen 2 år senere. Lagret var rusten og måtte byttes.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

#16
Demonterte i dag min bakaksel som hadde mye slakke på den ene siden.
Det viste seg desverre at siden som har slakken er helt opprustet  :( Akseltappen er helt mørkebrun av rust og kan neppe berges. Eneste mulighet er nylon eller messingforing.
Skal komme med forslag på løsning for opprustede akslinger etterhvert.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jornheim

#17
Har lige talt med Thorup i Thisted, meget venlige folk. Ved renovering tilføjer de alltid smørenippler, siger de.
Renovering af bagaksel/bagbro eller udskiftning med renoveret aksel koster 5500 dkr. (ca. 6000 nkr., uden moms). De siger de har mange norske kunder.

Thorups side om bagakselrenoveringen
http://www.oilfiltercaps.com/content/content.asp?aid=7&cid=DK&kid=#
Brug pilerne til højre, nedad, indtil "ombytningsbagbroer".

Smørenippler: vejledning med fotos findes på det tyske Peugeot-forum:
http://www.peugeotforum.de/bastelecke_old/sonstige/schmiernippel/schmiernippel.php
(prøv evtl. google eller babelfish oversætter.)
De borer hul, skærer gevind og  skruver smørenipplerne ind.
(anbefaler DIN 71412 nippler, forzinket stål, M8x1, jfr.
http://home.broadpark.no/~tasbu/handbok/maskin/mask-smorenip.htm

På et tysk Citroen-forum findes dog folk som tvivler, fordi fedtet kommer måske ikke hele vejen derhen hvor det skal bruges, og når man skærer gevind, kommer måske metalrester ind i akseln.  Pakningen kan angiveligt også ødelægges, hvis fedtet har for meget tryk og ikke kan komme ud:
http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?t=13807

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

hens

Ken:
Mål høyden og merk fjæren før den  demonteres,
Lynet: jeg har forsøkt med en foring av polyetylen, det holder ganske bra. Slip alle grader på akselen først, og sett inn en foring. Jeg brukte en 3 mm plate på 100 X 155 mm og varmet og bøyde til en sylinder som jeg presset inn. Alle de gamle delene må ut først, og legg inn med fett.

Jornheim:
Når en borer nedefra og opp, vil sponene falle ut. Gjengetappen vil også ta med seg spon ut.
Overskuddsfettet vil presses gjennom det ytre lageret og legge seg inne i akselrøret. Når det er fullt med fett, vil det ikke komme nytt vann inn.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Det her med å montere smørenipler og fylle opp dr.. med fett, er det noe man anbefaler å gjøre på alle Think Classic'er før der er for sent?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

#20
Årsaken til at enkelte akslinger ryker, er sannsynligvis slurv ved monteringen hos PSA. Tetningsringen innerst skades, og det kommer vann inn i lageret.

Om en presser inn fett mellom lagrene, vil det bli overtrykk i rommet mellom lagrene, og det vil ikke bli plass til vann. Men det er for sent å fylle fett når bakhjulet begynner å slenge.

For å kontrollere bakakselen tar en med begge hender øverst på bakhjulet, og trekker kraftig ut og inn. Kjenner en slakk i bakhjulet da, er akselen i ferd med å gnages i stykker.

Jeg har tatt bilder med inntegnet plassering av fettnippelen, men jeg får ikke lagt de inn på forumet selv om de komprimeres.  

Selve operasjonen med å sette inn nipler er enkel, men det fordrer at bilen jekkes opp og settes på bukker.  "Ikke prøv dette hjemme!" uten å ha gode bukker å sette bilen på.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: hens på onsdag 12. mai 2010, klokken 19:11
Jeg har tatt bilder med inntegnet plassering av fettnippelen, men jeg får ikke lagt de inn på forumet selv om de komprimeres.
Kan du ikke legge dem på elbilwiki - og evt link herfra i tillegg
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA