Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som er fornøyde?

Startet av e-h, søndag 23. november 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 25. november 2014, klokken 07:19
På Leirvik er det kun gratis lading. Betalings ladingen er på Heiane, rett ved siden av europaveien. På Heiane finnes det meste av kjøpesentra og restauranger, må bare krysse undergangen for å komme dit (om ikke Mc Donald, eller truck stop ved Shell er stedet for å drepe noen få minutter med hurtiglading). Snart åpnes det for lading ved kjøpesenter i Leirvik også..
Men det er vel bare saktelading som er gratis på Leirvik? Lite aktuelt å bruke dersom en er på vei til Stavanger/Bergen.

Hurtigladeren ved shellstasjonen koster vel nå penger. For utenforstående, meg inkludert, regnes denne hurtigladeren som å være på/i Leirvik, selv om det kanskje heter Heiane der den står  :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Daeedor

Jeg er fornøyd med bilen , med servicepris ( 2580,-) og generell oppfølging. 
Men : vi kjøpte jo "norske" biler , nye da. Det kan jo selvsagt også hende at vi har vært usedvanlig heldige , men jeg vil gjerne påpeke at jeg absolutt har klaget på endel småting - som er blitt fikset uten flere spørsmål og med en gang , gratis. Etterpå har bilene vært "snille" og ingen flere problemer er oppstått. Kommer til å kjøpe ny bil der igjen. :P

Jan-Børre Olsen

Veldig fornøyd med Leaf men i dag hadde jeg sett veeeeldig nøye på en Soul Ev. Ser at en har en sånn på jobben og den ser spennende ut. Ingen problemer med bilen, dårlig langlys ja, men det er liksom ikke bilen for de lange fjellovergangene heller. Dugg, vindusviskere, spyledyser osv har jeg ingen problemer med. Skulle jeg ønske noe måtte det være litt bedre styring av varmen i rattet. Er litt vel heftig så en mellomting eller trinnløs justering hadde vært greit. På morgenen med frost på hovedlysene funker for øvrig LED mindre bra. Kan liksom ikke skrape bort rimlaget heller.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

e-h

Dette lover i hvert fall veldig bra. Liker at det skal gå an å komme til Bergen da det var noe vi hadde avskrevet. Vurderte så klart også Soul EV, men levering i september er lenge etter vi trenger bilen så vi har i grunn ingen reelle el-alternativer så vidt vi vet. Betaler heller ikke brukt priser over ny-pris siden det nå ligger en Soul på finn  ;)

skysurfer

Bilen er knallgod å kjøre. Varmeapparatet mitt har aldri virket som det skal. Bilen skal inn snart for 3. gang. pga det. Ellers er carwings helt latterlig. Virket ikke i dag heller når jeg skulle starte forvarming. Leaf eiere burde egentlig starte en kronerulling for å gjennomføre et felles søksmål mot Nissan pga. Carwings. Det skal godt gjøres å ha en så dårlig tjeneste i 2014 (jeg jobber med IT).
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

akseln

Min Leaf har nå passert 3 år og snart 60.000 km. Er stort sett fornøyd, men irriterer meg over en del ting som rett og slett er dårlig gjennomtenkt. Noe av disse håper jeg er fikset på nyere modeller...

Her er min liste over irritasjonsmomenter.
- Klokkene ikke er synkroniserte (selv om det står at de skal være det i manualen)
- Må trykke OK i displayet hver gang jeg skal bruke noe annet enn radio
- Snitt-forbruk har kun en desimal, som gjør den totalt unyttig (ligger alltid mellom 0,15 og 0,25 og får da 0,2 i snitt)
- Carwings-løsningen er dårlig designet
- Det piper varsler i tide og utide
- Langlysene er dårlige
- Forventet rekkevidde er ikke til å stole på
- Varmeapparatet holder ikke bilen varm på kalde dager
- Det lyse interiøret er ikke laget for norske forhold
- Når jeg lader til 80% bruker forvarmingen strøm fra batteriet selv om den er koblet til lader
- Brukergrensesnittet på skjermene kunne vært mye bedre og enklere

Når alt dette er sagt så har bilen stort sett fungert som forventet i tre år selv om verditapet nok er noe større enn jeg hadde sett for meg. Det koster å være først ute :-)

Ville jeg kjøpt Leaf igjen når denne skal byttes ut? Jeg er veldig i tvil og ville nok sett på alternativer først.

Rio

Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:35

- Carwings-løsningen er dårlig designet

- Varmeapparatet holder ikke bilen varm på kalde dager

- Når jeg lader til 80% bruker forvarmingen strøm fra batteriet selv om den er koblet til lader


Jeg vet ikke hvor du kjører (Finnmarksvidda med åpne vinduer? :D ), for jeg har samme bil, og den blir utrolig varm veldig raskt. (Og jeg kjøpte bilen fordi jeg må ha varm bil.)

Samtidig, vedr. det du skriver om 80%: Hva forventer du at bilen skal gjøre? Du gir bilen enten 2,3 kW eller 3,7 kW gjennom laderen, og når du skrur på varmen så gir den "alt" (5-6 kW) inntil bilen er varm. Differansen (2-3 kW) må komme fra et sted, og det er ikke andre steder å ta de fra enn batteriet.

Så snart bilen er varm, og den bare skal vedlikeholde varmen (eller hvis du skrur på varmen på en varm dag) så faller forbruket til under 3,7 kW, og da vil laderen fylle på batteriet. Hvis du lar bilen stå tilkoblet med klimakontroll på når det er 10 grader utenfor, vil den faktisk lade batteriet til langt over 80%. Opp mot 100%, faktisk.

De som er ansvarlig for CarWings burde blitt kastet til krokodillene! :D
(Telemetri er et av mine fagområder.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

akseln

Kjører til og fra Oslo :-) Når det er 15 minus, så blir ikke bilen varm i ECO-modus. Kanskje det er en feil ved varmeapparatet mitt?

Ser poenget ditt med forvarming, men her mener jeg det burde vært designet slik at batteriet ikke ble tappet. Når forvarming kreves pga. kulde, så er det ekstra viktig å beholde strøm på batteriet. Da får det heller ta litt lenger tid å varme opp bilen. BTW så opplever jeg ikke dette problemet når batteriet er ladet til 100%. Pussig.

X-Trail

Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:55
Kjører til og fra Oslo :-) Når det er 15 minus, så blir ikke bilen varm i ECO-modus. Kanskje det er en feil ved varmeapparatet mitt?

Ser poenget ditt med forvarming, men her mener jeg det burde vært designet slik at batteriet ikke ble tappet. Når forvarming kreves pga. kulde, så er det ekstra viktig å beholde strøm på batteriet. Da får det heller ta litt lenger tid å varme opp bilen. BTW så opplever jeg ikke dette problemet når batteriet er ladet til 100%. Pussig.
I eco modus er varmeapparatet også i eco, derfor klarer det ikke jobben i 15 blå.
Stolt eier av ELise♡

Rio

Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:55
Kjører til og fra Oslo :-) Når det er 15 minus, så blir ikke bilen varm i ECO-modus. Kanskje det er en feil ved varmeapparatet mitt?

Ser poenget ditt med forvarming, men her mener jeg det burde vært designet slik at batteriet ikke ble tappet. Når forvarming kreves pga. kulde, så er det ekstra viktig å beholde strøm på batteriet. Da får det heller ta litt lenger tid å varme opp bilen. BTW så opplever jeg ikke dette problemet når batteriet er ladet til 100%. Pussig.


Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?

Når du kjører i eco-modus så er effekten begrenset til 1,5 kW, og det er ikke så mye. Du bruker ikke mer strøm i vanlig modus hvis du bare er tilsvarende lett på foten, bare ekstra strøm til varmeapparatet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?

Problemet er jo allerede løst, og kalles 6.6kW lader. Bare så synd at ingen selgere hos Nissan vet om at dette tillegget eksisterer.

Sitat
Når du kjører i eco-modus så er effekten begrenset til 1,5 kW, og det er ikke så mye. Du bruker ikke mer strøm i vanlig modus hvis du bare er tilsvarende lett på foten, bare ekstra strøm til varmeapparatet.

I min 1.gen USA bil merker jeg ingen forskjell på varmeapparatet om bilen står i ECO eller ikke.

akseln

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Enkelt (for et økonomhode)
HVIS bil er koplet til strøm
SÅ begrens effekten til varmeapparatet til maks effekt som kan hentes fra strømuttaket
SLIK at bilens batteri ikke tappes unødvendig

Dette burde eventuelt være mulig å stille inn.

Rio

Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Enkelt (for et økonomhode)
HVIS bil er koplet til strøm
SÅ begrens effekten til varmeapparatet til maks effekt som kan hentes fra strømuttaket
SLIK at bilens batteri ikke tappes unødvendig

Dette burde eventuelt være mulig å stille inn.


Da oppnår man jo ikke det man ønsker - bilen blir ikke rask varm for effekten er kun 2,3 kW, for eksempel.

Dersom man sier at man må starte bilen tidligere siden det tar lang tid, så fungerer jo det nå også. Så snart bilen er varm lades batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:35
Min Leaf har nå passert 3 år og snart 60.000 km. Er stort sett fornøyd, men irriterer meg over en del ting som rett og slett er dårlig gjennomtenkt. Noe av disse håper jeg er fikset på nyere modeller...

Her er min liste over irritasjonsmomenter.
- Klokkene ikke er synkroniserte (selv om det står at de skal være det i manualen)
- Må trykke OK i displayet hver gang jeg skal bruke noe annet enn radio
- Snitt-forbruk har kun en desimal, som gjør den totalt unyttig (ligger alltid mellom 0,15 og 0,25 og får da 0,2 i snitt)
- Carwings-løsningen er dårlig designet
- Det piper varsler i tide og utide
- Langlysene er dårlige
- Forventet rekkevidde er ikke til å stole på
- Varmeapparatet holder ikke bilen varm på kalde dager
- Det lyse interiøret er ikke laget for norske forhold
- Når jeg lader til 80% bruker forvarmingen strøm fra batteriet selv om den er koblet til lader
- Brukergrensesnittet på skjermene kunne vært mye bedre og enklere

Når alt dette er sagt så har bilen stort sett fungert som forventet i tre år selv om verditapet nok er noe større enn jeg hadde sett for meg. Det koster å være først ute :-)

Ville jeg kjøpt Leaf igjen når denne skal byttes ut? Jeg er veldig i tvil og ville nok sett på alternativer først.
Når det gjelder varmeapparat så er det helt topp på en nyere Leaf.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

e-h

Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:35
- Det piper varsler i tide og utide
Hva piper og varsler?

De andre tingene du og andre nevner går litt på hva man forventer bør være på plass i en ny bil. Nå som mange slike feil er kjente på forum kan jeg i det minste gå inn i kjøpet med åpne øyne. Så får tiden vise om det er nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA