Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som er fornøyde?

Startet av e-h, søndag 23. november 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

flux

#60

Nissan LEAF Battery Reliability Outperforms Cynics, Critics and Alternatives:
https://www.youtube.com/watch?t=173&v=6V1bJJwJhEg

Leaf bare funker, jeg har eid Leaf siden 2011 og har hatt null problemer, og det med service kostnader som er lavere enn på syklene i familien. Batteri health var 95% på siste service etter 45.000 km


Eneste jeg har å klage på er Carwings appen/tjenesten, den er for dårlig.

fonberg

Samme her, vår Leaf fra 2012 har bare fungert uten et kny siden den var ny. Har vel kjørt ca 35000 km nå, og ikke merket redusert rekkevidde heller foreløpig. Fullstendig problemfri. Fikk oppgradert langlysene med kraftigere jordledning på første service, og de flekklakkerte noen riper på andre service, så jeg er også fornøyd med forhandler Witro bil i Trondheim, tross noe høye servicepriser.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Kjell Leaf

Jeg er kjempefornøyd med bilen etter 1 år og 4 mnd, forhandleren har jeg heller ikke noe å utsette på.
Jeg byttet 12V batteriet etter ca 2 mnd, det hadde trolig en produksjonsfeil, samt byttet emblemet i fronten 2 ganger fordi det flasser, og det gjør det siste jeg fikk også.
Jeg ser mange er veldig misfornøyde med forhandleren, men en ting er sikkert uansett : Det er mye bedre med en feilfri bil og en dårlig forhandler enn en god forhandler og en drittbil full av problemer ;-D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

e-h

Kan vel nå legge til at vi etter 2 måneder også er godt fornøyd med bilen. Den er god å kjøre, pålitelig, og komfortabel. I tillegg så er det en drøm å kunne komme ut, sette seg i bilen, og kjøre av sted uten å skrape is. Når jeg attpåtil klarte å trø inn en svær sykkel i medfølgende pappeske med baksetene nedfelt så ble jeg rett og slett imponert over hva man kan få inn om man vil.

Vi har nok vært en av de få som faktisk har fått levert en bil med feil siden rattvarme aldri virket ved levering. Dette fikset vår lokale forhandler uten at vi kan si annet enn at servicen var god. Litt ekstra spennende ble da det nye rattet først ble montert på skrått slik at bilen aktiverte ESP på et forhjul over 60km/t og dro mot veikanten, men dette ble raskt rettet opp igjen 8)

Så foreløpig konklusjon er at vi er mer fornøyde enn forventet. Hvis jeg bare snart tør å kjøre den på "langtur" til uten kone og unger så er det full klaff.

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:25
Det er mye bedre med en feilfri bil og en dårlig forhandler enn en god forhandler og en drittbil full av problemer ;-D

Samme argumentet som jeg bruker når jeg diskuterer småelektronikk med fruktfanatikere...

Jan-Børre Olsen

↑↑↑↑↑↑↑ Hehe, good one ↑↑↑↑↑↑↑↑
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Balrog

Bilen er bra den, verdens første elbil i "normal størrelse" med rekkevidde til daglig bruk. Angrer ikke på kjøpet.
Noen små issues med bilen er det (og litt utrolig at Nissan ikke tar tak i slikt og utbedrer) som svake fjernlys (billig ledning), elendige spylere, vidusheiser og brytere av svært dårlig kvalitet, merkelig klimaanlegg som genererer mye dugg på frontruta hvis man ikke overstyrer manuelt. Irriterende mye misvisning på "gjettometeret" skaper unødig mye rekkeviddeangst.

Det vesentlige som bør gjøres med bilen til neste modell er større batterikapasitet (40kWh eller +100km) og et fett eller i det minste normalt ("Golf") design på bilen. Med de to elementene fikset og bilen for øvrig lik ville den vært perfekt for 90% av alle bilister.

Jeg drister meg til å tro at Leaf har tett på 100% fornøyde brukere, men ikke alle gidder å starte innleggene sine om issues på bilen med "Jeg er kjempefornøyd med min Leaf, men ...."
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

emil

Sitat fra: Balrog på søndag 29. mars 2015, klokken 21:58
Jeg drister meg til å tro at Leaf har tett på 100% fornøyde brukere, men ikke alle gidder å starte innleggene sine om issues på bilen med "Jeg er kjempefornøyd med min Leaf, men ...."

http://www.tv2.no/a/6492427

SitatHos Nissan forklarer man mye av Leaf-suksessen med at bilen har ekstremt godt fornøyde eiere. Undersøkelser viser at så mye som 95 prosent av eierne anbefaler bilen til venner og familie. Denne typen markedsføring er naturligvis gull verdt for en bilprodusent.

Kjente ingen andre elbileiere da jeg kjøpte min Leaf, nå er det 10-15stk i en litt utvidet omgangskrets som har skaffet seg en elbil, i tillegg til de man har blitt kjent med på grunn av elbileierskap.

chrgod

Veldig godt fornøyd med min 2014 Leaf, som jeg har hatt i snart fire år.

Litt kort rekkevidde naturligvis, men overkommelig for mitt bruk.

Glad for at jeg valgte en Tekna, med blant annet 360 graders ryggekamera. Seks år senere er dette fremdeles premium utstyr.

Ingen problemer. «Skinn» setene holder seg godt. Har hatt en ekstra antirust-beskyttelse på den, tror det er lurt. Litt kjedelig at den ikke har DAB.

Vurderte å bytte den med en Tesla 3, men foreløpig så er jeg såpass fornøyd at jeg ikke lenger føler behov for bytte.  :+1:
2022 Tesla Y

Trekkoppbil

Er svært fornøyd!

Har holdt meg til USA-leafer uten garanti, så jeg slipper å forholde meg til det, og det er like greit å ha en bil man har ansvaret for sjølv.

Det jeg har lest ut av servicehefter, er at man skal bytte bremevæske annethvert år, og kupefilter årlig, og se over at bilen er hel. man skal også rotere hjula som kan løses ved at man bytter mellom for- og bakhjul for hver sesong.

Det jeg gjør sjølv:
Reinhold innvendig med støvsuger og en fuktig microfiberklut, og deretter tørker jeg vinduer og blanke flater med lofritt papir. Utvendig går jeg kjappt over med skumbørste og lunka shampovann. Før og etter  høyttrykkspyler jeg. Felgrense brukes etter hver sesong. På våren fjernes asfaltflekker med supervask og i sjeldne tilfeller avfetting.

Bytter viskere, fyller spylervæske, bytter kupefilter og bytter hjul.

Hvis bilen er spøkefull: Lade opp startbatteriet over natta noen ganger, hvis det er lågt nede, og i sjeldne tilfeller bytte det.
I sjedne tilfeller restarte bilen ved å kople av og på startbatteriet.

Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen,  siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel.

Rekvisita:
16" og 26" viskere får man kjøpt over allt. 10" viskere har jeg noen små partier til ca 20kr stykke på Ebay, og da har man til flere  år. Det samme med kupefilter, hvor jeg har kjøpt noen til 20kr stykke, og da har jeg til mange år.

Det jeg overlater til verksted, og gjerne et lite verksted på landet:
Bytte bremseveske, i sjeldne tilfeller ta forstillingskontroll. Legge over og balansere dekk.
Bytte frontrute.


Veihjelp:
I bilen har meg med 10/12mm fastnøkkel for å kunne koble av og på startbatteriet, hvis man trenger å restarte bilen. Slepetau, startkabler og gjerne batterdrebet booster,kjettinger, USB-strøm til telefon.

Garantier og tilbakekallinger på usa-biler:
Jeg pleier å bringe bilen til dealer for å fikse garantisaker og tilbakekallinger, før bilen fraktes fra USA. Tilbakekallinger som oppstår i ettertid, har jeg alltid fått fiksa etter at bilen er kommet til Norge, hos Nissanforhandler her, men da blir ikke tilbakekallinga sletta hos Nissan USA.
En fordel med USA-biler, er at det er ryddige forhold rundt tilbakekallinger. Det er enkelt å sjekke for utestående sårbarheter på offentlige websider. Jeg har inntrykk av at det kommer raskere tilbakekallinger på usa-modeller enn  på de europeiske, og usa-biler har tilbakekallinger på enkelte sårbarheter som ikke blir tilbakekallt på europeiske biler.
For noen år sida, var det noen på forumet her, som opplevde at bremsekraftforsterker kunne svikte i kulde. Man fikk hverken fortåelse eller hjelp fra nissanforhandler. Med USA-bil kunne jeg bare gå til norsk Nissanforhandler og henvise til en tilbakekalling på feilen, og jeg fikk det løst, uten at jeg hadde opplevd problemet sjølv, da jeg bor i kyststrøk.
Telematikkmodulen med 2G, har mange sikkerhetsadvarsler, og på usa-modeller blir den kopla ut, mens den forstatt brukes på europeiske biler. En annen sak er at jeg føler personvernet er bedre når man har en bil som ikke sender data inn til fabrikkanten.
Når det gjelder garantier, så er kapasitetsgarantien den eneste garantien jeg verdsetter.  Det løses ved at jeg kjøper gamle biler som har så dårlige batterier at jeg får nye batterier før bilene sendes fra USA.

Limodriver

I det alt vesentlige er jeg enig med trekkoppbil. Hold bilen ved like selv så har en problemfri bil.

Jeg hadde aldri problemer med startbatteriet på min bil. Ifølge Exide bør en lade startbatteriet på enhver bil for å unngå at det blir skadet og forlenge levetiden. Jeg kobler på en smart batterilader ca en gang i måneden på hver av bilene mine - elektrisk så vel som diesel/bensin. Er på 11. året på startbatteriet på dieselbilen nå.

Det viktigste for et rimelig og problemfritt Leafhold tror jeg er valg av verksted. Jeg har veldig dyre og dårlige erfaringer med Birger N Haug og Mobile. Selvstendige forhandlere/verksteder har jeg bedre erfaring med. De er rimeligere og ofte vel så gode. Dersom det ikke er  vanskelige elbilproblemer ville jeg valgt et lokalt/uavhengig verksted jeg stoler på.

chrgod

Veldig god oppsummering av trekkoppbil. En kommentar om vindusviskere:

Jeg kjøpte vindusviskere på eBay, de ankom naturligvis bøyd. Men en trenger egentlig kun å bytte selve viskerbladet. Jeg kjøpte feil viskere på Biltema, men fant ut at selve viskerbladet hadde samme profil i innfestingen. Litt CRC 5-56 der bladet møter holderen, gamle viskerbladet kunne sklis ut, gummien fra det nye kunne skli inn og kuttes til riktig lengde.

Min erfaring med Leaf er fremdeles at det er en problemfri kvalitetsbil, den har dog fått godt stell.  Når det nå sannsynligvis ikke blir ny Leaf på meg er det et ønske om variasjon, å få noe litt mer spennende. Service hos min lokale Nissan forhandler er heller ikke helt som forventet.

2022 Tesla Y

Frode Nylund

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. februar 2021, klokken 12:51
Er svært fornøyd!

Har holdt meg til USA-leafer uten garanti, så jeg slipper å forholde meg til det, og det er like greit å ha en bil man har ansvaret for sjølv.

Det jeg har lest ut av servicehefter, er at man skal bytte bremevæske annethvert år, og kupefilter årlig, og se over at bilen er hel. man skal også rotere hjula som kan løses ved at man bytter mellom for- og bakhjul for hver sesong.

Det jeg gjør sjølv:
Reinhold innvendig med støvsuger og en fuktig microfiberklut, og deretter tørker jeg vinduer og blanke flater med lofritt papir. Utvendig går jeg kjappt over med skumbørste og lunka shampovann. Før og etter  høyttrykkspyler jeg. Felgrense brukes etter hver sesong. På våren fjernes asfaltflekker med supervask og i sjeldne tilfeller avfetting.

Bytter viskere, fyller spylervæske, bytter kupefilter og bytter hjul.

Hvis bilen er spøkefull: Lade opp startbatteriet over natta noen ganger, hvis det er lågt nede, og i sjeldne tilfeller bytte det.
I sjedne tilfeller restarte bilen ved å kople av og på startbatteriet.

Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen,  siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel.

Rekvisita:
16" og 26" viskere får man kjøpt over allt. 10" viskere har jeg noen små partier til ca 20kr stykke på Ebay, og da har man til flere  år. Det samme med kupefilter, hvor jeg har kjøpt noen til 20kr stykke, og da har jeg til mange år.

Det jeg overlater til verksted, og gjerne et lite verksted på landet:
Bytte bremseveske, i sjeldne tilfeller ta forstillingskontroll. Legge over og balansere dekk.
Bytte frontrute.


Veihjelp:
I bilen har meg med 10/12mm fastnøkkel for å kunne koble av og på startbatteriet, hvis man trenger å restarte bilen. Slepetau, startkabler og gjerne batterdrebet booster,kjettinger, USB-strøm til telefon.

Garantier og tilbakekallinger på usa-biler:
Jeg pleier å bringe bilen til dealer for å fikse garantisaker og tilbakekallinger, før bilen fraktes fra USA. Tilbakekallinger som oppstår i ettertid, har jeg alltid fått fiksa etter at bilen er kommet til Norge, hos Nissanforhandler her, men da blir ikke tilbakekallinga sletta hos Nissan USA.
En fordel med USA-biler, er at det er ryddige forhold rundt tilbakekallinger. Det er enkelt å sjekke for utestående sårbarheter på offentlige websider. Jeg har inntrykk av at det kommer raskere tilbakekallinger på usa-modeller enn  på de europeiske, og usa-biler har tilbakekallinger på enkelte sårbarheter som ikke blir tilbakekallt på europeiske biler.
For noen år sida, var det noen på forumet her, som opplevde at bremsekraftforsterker kunne svikte i kulde. Man fikk hverken fortåelse eller hjelp fra nissanforhandler. Med USA-bil kunne jeg bare gå til norsk Nissanforhandler og henvise til en tilbakekalling på feilen, og jeg fikk det løst, uten at jeg hadde opplevd problemet sjølv, da jeg bor i kyststrøk.
Telematikkmodulen med 2G, har mange sikkerhetsadvarsler, og på usa-modeller blir den kopla ut, mens den forstatt brukes på europeiske biler. En annen sak er at jeg føler personvernet er bedre når man har en bil som ikke sender data inn til fabrikkanten.
Når det gjelder garantier, så er kapasitetsgarantien den eneste garantien jeg verdsetter.  Det løses ved at jeg kjøper gamle biler som har så dårlige batterier at jeg får nye batterier før bilene sendes fra USA.


Noen forslag på hvor det kan kjøpes "Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen,  siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel. "

Mvh Frode
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Trekkoppbil

TPMS-verktøyet jeg har brukt mest er fra Autel.  Jeg mener jeg kjøpte på Amazon under en usa-tur, og man kunne finne greie kits med verktøy kombinert med ca 8 sensorer.
Det er ikke alltid sensorer og verktøy fra ulike leverandører er kompatible med hverandre.
Man får vel kjøpt det her i landet også, hvis man har råd til det. Jeg har kjøpt kun programmerbare sensorer. USA-Leafer går på 315Mhz og europeiske på 433.  Nå er det blitt vanlig med sensorerer som støtter begge frekvenser.

Nøkkelprogrammerer for å pare nøkler med bilen kjøpte jeg fra Kina. Utstyret jeg har fungerer nok ikke hvis allen nøkler er tapt. Pin-koden til startsperra kan regnes ut, fra serienummeret på en boks i bilen. Du kan nok finne kalkurator på nettet, men det greieste er å bruke en nøkkelprogrammerer som leser serienummeret ut fra odb2 og som gir deg pin-koden i klarttekst.
Blanke nøkkelblad har jeg også kjøpt fra Kina, og jeg har fått filt dem opp hos lokale låsesmeder. FOB fra kina har jeg aldri fått til å fungere. Dvs de kan fungere som en reserveløsning til å starte bilen med, men fjernkontrollen virker aldri. Så det blir som å bruke en fob uten batteri. Løsningen er å heller kjøpe brukte FOB, på f.eks Ebay hvis man har usa-bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA