Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fakkeltog mot Ishavsveien

Startet av kringon, søndag 16. november 2014, klokken 08:44

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: fredag på mandag 17. november 2014, klokken 23:37
Sitat fra: X-Trail på mandag 17. november 2014, klokken 20:16
http://www.nrk.no/buskerud/ladestasjoner-pa-e18-i-det-bla-1.12048304

Hva eller hvem er det EVU og Rune Haaland egentlig står for nå for tiden?

PR/lobbyvirksomhet?

Tydeligvis ikke elbilistene, i hvert fall.

Et slags First House for bedrifter som vil tjene penger på elbilismen?

Sitat

  • dedicated to the purpose of replacing fossile fuel with renewable in transport, and has one mission:  to strenghten EV policy development around the Globe.
  • a dedicated partnership between businesses and industries from the value chain of emobility

Tre typer medlemsskap; gull, sølv og basic.  Ishavsveien har betalt for å være gullmedlem, og ser ut til å være den eneste hurtigladeaktøren blant medlemmene.

Link til EVU.

fredag

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:03
Et slags First House for bedrifter som vil tjene penger på elbilismen?

Tre typer medlemsskap; gull, sølv og basic.  Ishavsveien har betalt for å være gullmedlem, og ser ut til å være den eneste hurtigladeaktøren blant medlemmene.

Link til EVU.

Jeg ser at Nissan, Renault, Lyse, Infratek, Garo og ProxLL er medlem i EVU. Og jeg ser at EVU forsvarer Ishavsveiens rett til å blokkere viktig utbygging av hurtigladestasjoner i Norge.

Da begynner jeg å lure på om EVU uttaler seg på vegne av medlemmene Nissan, Renault, Lyse, Infratek, Garo og ProxLL i denne saken? Ønsker de å virkelig å blokkere for hurtiglading på E18 i enda flere år? Ønsker de virkelig at det skal koste 240kr for en hurtiglading? Tror de at det er måten å fremme elbilismen i Norge?

Eller har Rune Haaland klart å forvirre dem til å tro at EVU er nesten det samme som Elbilforeningen?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hdh

Sitat fra: fredag på onsdag 19. november 2014, klokken 00:07
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:03
Et slags First House for bedrifter som vil tjene penger på elbilismen?

Tre typer medlemsskap; gull, sølv og basic.  Ishavsveien har betalt for å være gullmedlem, og ser ut til å være den eneste hurtigladeaktøren blant medlemmene.

Link til EVU.

Jeg ser at Nissan, Renault, Lyse, Infratek, Garo og ProxLL er medlem i EVU. Og jeg ser at EVU forsvarer Ishavsveiens rett til å blokkere viktig utbygging av hurtigladestasjoner i Norge.

Da begynner jeg å lure på om EVU uttaler seg på vegne av medlemmene Nissan, Renault, Lyse, Infratek, Garo og ProxLL i denne saken? Ønsker de å virkelig å blokkere for hurtiglading på E18 i enda flere år? Ønsker de virkelig at det skal koste 240kr for en hurtiglading? Tror de at det er måten å fremme elbilismen i Norge?

Eller har Rune Haaland klart å forvirre dem til å tro at EVU er nesten det samme som Elbilforeningen?

Jeg likte spesielt dette sitatet fra Hr. Haaland:

"– Vi vet at det foregår lobbyvirksomhet fra et utenlandsk ladenett som er blitt store på det norske markedet. Vi vet også at de er klar til å plassere ut ladere, som ikke nødvendigvis virker. Dette nettet har hatt store deler av ladenettet sitt liggende nede i månedsvis. Det har ikke vært tilgang på reservedeler, og brukeropplevelsen med ladere som ikke virker, kan du jo tenke deg, sier Haaland".

Kunne like gjerne vært en beskrivelse av Ishavsveien. Man skulle nesten tro at han har økonomiske interesser i selskapet slik han tar de i forsvar.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

mariowing

Som Leaf billist i tre år nå så er jeg enig i beskrivelsen av at det har vært en del nedetid på ladere. MEN, jeg har også hurtigladet svært mange ganger uten problemer også. Så man kan jo snu det opp-ned og si for meg som elbilist er det bedre at jeg ikke får ladet 1 av x antall ganger jeg skal fremfor å ALDRI få ladet siden laderen ikke er satt opp!

Og 240 kroner for enkeltlading...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

fredag

Sitat fra: mariowing på onsdag 19. november 2014, klokken 08:43
Som Leaf billist i tre år nå så er jeg enig i beskrivelsen av at det har vært en del nedetid på ladere. MEN, jeg har også hurtigladet svært mange ganger uten problemer også. Så man kan jo snu det opp-ned og si for meg som elbilist er det bedre at jeg ikke får ladet 1 av x antall ganger jeg skal fremfor å ALDRI få ladet siden laderen ikke er satt opp!

Og 240 kroner for enkeltlading...

Ingen har tvunget Ishavsveien til å søke om støtte til utbygging av hurtigladere.

Når Ishavsveien først har fått innvilget støtte til utbygging av hurtigladere, så må man forvente at de faktisk gjør det også. Vi som kjøpte elbil i 2011 trengte disse hurtigladerne i 2011.

Vi er tidlig ute med elbil i Norge, og da følger det med problemer med de første generasjonene hurtigladere. Det er det prosjektet de har meldt seg på. Problemer med stabilitet kan i stor grad løses ved å sette opp minst to ladestasjoner på hver fysisk lokasjon (vi er mange nok elbiler i Norge til at det er lurt uansett), ha masse reservedeler og minst en hel ladestasjon tilgjengelig i reserve i tilfelle en stasjon får havari, samt rask responstid ved feil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Gordon Retriever

I forbindelse med hurtigladeren på Dombås (som Ishavsveien har fått tilsagn om Transnova-støtte for) har grunneier Dovre kommune sikret seg en klausul i avtalen med Ishavsveien, som sier at avtalen automatisk blir opphevet hvis ladestasjonen ikke er ferdig ved utgangen av 2014.

Det er lov å håpe at avtalene for to av Ishavsveiens andre hurtigladere; ved Hjerkinnhus Hotell og ved kafeen på Fagerhaug på Oppdal - begge steder der eieren av den første elbilen i Dovre og Lesja er forretningsmessig involvert - har lignende klausuler.


http://youtu.be/8mO7oToNpIw

Lars C. Krogenæs

Norsk Elbilforening har også fått nok av Ishavsveien:

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3420-ishavsveien-bryter-tidsfrist

Støtter elbilforeningen 100% (i denne saken også).  :D

Forøvrig åpner Grønn kontakt hurtiglader på Brokelandsheia i løpet av første kvartal 2015, og Fortum Charge & Drive åpner hurtiglader på Lasses Kro 19. desember. Statoil åpner hurtiglader på Prestmoen (E18/Porsgrunn) i februar. Dette er aktører som leverer og står på. Så har vi en hurtiglader i drift hos Vestfold Auto Hurtigladestasjon ved Jarlsberg travbane. Det betyr at vi nå blir helt uavhengig av Ishavsveiens påståtte hurtigladere til Sørlandet uansett.

Da er det vel egentlig bare på Fagernes vi trenger en annen aktør for å utradere behovet for å bruke Ishavsveien.

Med en pris på 3750 pr år og 12 måneders binding sier det seg selv at dette ikke er noe å satse på hvis du trenger sporadisk lading. (De må ha binding, for enhver fornuftig kunde hadde sagt opp abonnementet etter kort tid).

Det er vel ingen som kommer til å benytte seg av Ishavsveien når det finnes alternativer. Hvordan Ishavsveien har tenkt til å få noe igjen for lobbyvirksomheten sin er uforståelig.
Skjønner ikke at Ishavsveien da tviholder på støtte, og jeg håper midlene fra Transnova nå kan brukes til selskaper som har vilje og evne til å satse.

Lars
(som fremdeles uttaler seg som privatperson). 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

kringon

Ikke for å pirke, men jaren/gran trengs også for å tvinge vekk ishavsveien totalt.

Grelland + fokserød er også en fordel, men ikke strengt tatt nødvendig.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

mortnbh

Egentlig burde man tatt bort de stedene fra hurtigladekartet hvor Ishavsveien har planlagt å bygge ladestasjoner. Vi har ingen erfaring med at selskapet leverer noe som helst. De har noen ladere som de overtok fra den gangen de overtok fra Ishavskraft. Men som Ishavsveien og med ledelsen i dag har de levert null og niks.

Jeg har ingen tro på at de noen gang kommer til å bygge ut en eneste hurtiglader til. Kommer jeg i en situasjon hvor jeg kan velge leverandør, så blir de konkurenten til Ishavsveien. De har nå brukt opp sine muligheter i mine øyne. Jeg håper de går konkurs eller at Fortum eller Grønn kontakt kjøper dem opp.

Kjører en Peugeot Ion :-)

gausel

Hmm.. Sku vært artig å visst åssn pris dem tenker seg for å ha stengt for hurtigladerutbygginga i deler av "sine" områder flere år!? Det er vel ingen tvil om at de nå sitt på gjerdet å venter på bud på hele HLbutikken?
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: gausel på tirsdag 25. november 2014, klokken 16:43
Det er vel ingen tvil om at de nå sitt på gjerdet å venter på bud på hele HLbutikken?


Det er vel 1 år siden de prøvde å lure Stordalen til å kjøpe selskapet, siden har de ikke gjort annet enn å sperre for de aktørene som faktisk vil satse.
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3151-ishavsveien-skal-vaere-solgt

De har ihvertfall ikke brukt tiden til å pynte bruden!

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Gordon Retriever

Sitat fra: mortnbh på tirsdag 25. november 2014, klokken 15:05
Egentlig burde man tatt bort de stedene fra hurtigladekartet hvor Ishavsveien har planlagt å bygge ladestasjoner.

Tilbøyelig til å være enig.
Hurtigladerkartet i seg selv bærer preg av at noen er litt frustrerte over usikkerheten om når enkelte hurtigladere blir realiserte:  Tidligere var aktive hurtigladere grønne, mens kommende var hvite. Nå er det i tillegg kommet gule, der gulfargen symboliserer "antatt ferdig: blank".  Sammen med noen lokale kraftlag er Ishavsveien sterkt representert blant de gule.

Enkelte av de hvite punktene på kartet er også så forsinkede at de kunne fortjent degradering til gul farge.

Gordon Retriever

Einar Oterholm i Grønn Kontakt melder at hurtigladerne i Åndalsnes, Valldal og Sunndalsøra settes i drift i neste uke. Link.

Dette betyr at det nå er mulig å kjøre elbil fra Oslo til byene i Møre og Romsdal.

Eller: Det blir mulig den dagen noen bygger hurtigladerne rundt Dovrefjell som Transova har gitt Ishavsveien tilsagn om støtte til , men som Ishavsveien ikke vil sette opp.

kringon

Kjenner jeg blir mer og mer irritert over hvor elendig forvaltningen har vært fra transnova sin side når det gjelder konsesjonene som Ishavsveien har fått.

Det burde være VELDIG enkelt: er det ikke oppe innen tidsfristen, så trekkes konsesjonen. Dersom de har LEGITIME grunner for å være forsinkede (forsinkede leveranser fra leverandør, flyet til dubai datt ned så staben i selskapet strøk med, sabotasje e.l.) så kan de få utsettelse.

Å skylde på at "det er ikke bra nok utstyr tilgjengelig enda" blir som å si "vi vil vente til det passer oss" eller "orker ikke, gidder ikke. Bare gi meg pengene!".

Dersom man ikke har planer om å gjennomføre etter en søknad, så bør det være kriminelt å delta i søknadsprosessen. Det er rimelig tydelig hva agendaen har vært her, og den har trynet. Jeg ringer falken før jeg hurtiglader hos Ishavsveien.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

JLafton

Jeg har flere ganger sendt mail til Ishavsveien for å høre om når laderne dems blir satt i drift, å hvorfor dem har en hinsidiges pris i forhold til andre aktører. Men dem svarer aldri på mailen, noe som igjen tyder på at det er en useriøs aktør.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA