Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sette på ny termostat til batterivarmeren

Startet av Ladefabrikken, lørdag 08. november 2014, klokken 13:41

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Min far har en USA Leaf som det ikke er noe garanti på, så da er det ikke noe fare med å (tukle litt med den)
Det min far og jeg har litt lyst til å prøve å endre på når batterivarmen som ligger i batteripakken slår inn.
Nå kommer den ikke inn før ved CA -17 eller noe sånt, hva med å få den til å varme batterikassen til å ligge på 10 grader. Da hadde man fått mye lengre rekkevide på vinteren. Er det noen som har vært inne på dette tidligere her inne?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lynet

Har vært en kjempeide at hvis den er koblet til AC så kunne den varmet batteriet til +15 eller der omkring.
Men å få Nissan til å tilpasse Leaf til nordiske forhold kan du nok glemme.
Hvordan gjøre det selv aner jeg ikke.
Har vurdert å montere dieselvarmer og legge en varmesløyfe under batteripakken.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tor med Leifen

Sitat fra: 2EL på lørdag 08. november 2014, klokken 13:41
Min far har en USA Leaf som det ikke er noe garanti på, så da er det ikke noe fare med å (tukle litt med den)
Det min far og jeg har litt lyst til å prøve å endre på når batterivarmen som ligger i batteripakken slår inn.
Nå kommer den ikke inn før ved CA -17 eller noe sånt, hva med å få den til å varme batterikassen til å ligge på 10 grader. Da hadde man fått mye lengre rekkevide på vinteren. Er det noen som har vært inne på dette tidligere her inne?

Tenker du at termostaten skal "slå på" batterivarmeren når omgivelsestemperaturen er 10 grader eller mindre, og at det vil gi bedre rekkevidde? Hvis du måler hvor stor effekt batterivarmeren trekker, kan du vel regne ut om dette vil lønne seg før du begynner å mekke?

Rio

Sitat fra: 2EL på lørdag 08. november 2014, klokken 13:41
Min far har en USA Leaf som det ikke er noe garanti på, så da er det ikke noe fare med å (tukle litt med den)
Det min far og jeg har litt lyst til å prøve å endre på når batterivarmen som ligger i batteripakken slår inn.
Nå kommer den ikke inn før ved CA -17 eller noe sånt, hva med å få den til å varme batterikassen til å ligge på 10 grader. Da hadde man fått mye lengre rekkevide på vinteren. Er det noen som har vært inne på dette tidligere her inne?

Jeg ville snakket med TorC (her på forum, som har erfaring med å ta av batterikasser), og vurdert å bruke "heat tracing" (elektrisk varmeteppe/kabler) utenpå batterikassen.

Jeg tipper det kun er "verd" det (energimessig) å bruke det når man har 230V tilgjengelig. Videre kjøring og hurtiglading vil trolig opprettholde temperaturen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Kan sammenliknes med å fyre opp et drivhus. Varmen forsvinner raskt ut. Det er bare metall og ingen isolasjon noe sted.

Når utfordringen kan være for høy batteritemperatur på sommeren kan isolering ikke brukes uten at dette legges inn i en kjøle/varmeløsning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ladefabrikken

Jeg tenker at man har på batterivarmeren nå r bilen er koblet til 230V så man holder en lunk i batteriene.

Å montere varmeteppe uten på ser jeg ikke noe vits å gjøre da det ikke kommer til å varme batteriene.
Å montere Webasto med varmesløyfe synes jeg blir litt å overdrive, det er jo allerede varmeteppe (som det kaller det) som ligger i batterikassen så hvorfor ikke bruke det. Å isolere batterikassen må man også gjøre samtidig for at dette skal være noe vits.

Den største reduksjonen i litiumbatterier er fra 10 til 0 grader, at Nissan ikke har en varmer som holder batteriene på minumum 10-15 grader når bilen lader eller står i koblet til forstår ikke jeg.

Men det er mange ting med Leafe som ikke er gjennom tenkt vil jeg si.

TorC hva tenker du om denne saken?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rio

Jeg har skrevet brev til Nissan for flere år siden om bl. a. akkurat dette, og jeg vet at det gikk fra Norge til Finland til Frankrike til Japan. Uten noen tilbakemelding.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Jeg tenker at totalt strømforbruk fra vegg til bil vil øke når man bruker såpass energi til oppvarming av batteri. Rekkevidden vil nok øke, levetid på batteri vil nok gå ned.

Marius Engel

Hva med å lure termostaten? Hvis denne er plassert tilgjengelig kan man kanskje sette på en liten kjøleribbe og vifte (beregnet på pc prosessorer) med ett 12v peltier element under. Da kan man "slå på" batterivarmen om dette kjøler termostaten nok?

Forutsetter at den er tilgjengelig plassert?

Bare en ide fra min side.

Rav4_EV

Det er flere temperatursensorer i pakka.
Disse kan selvfølgelig "lures". Når batteriovervåkingssystemet "ser" lavere temperaturer vil varmeelemetet slå inn.
Derimot vil mest sannsynlig batteriovervåkingssystemet gi deg tilgang til færre amperetimer fordi det er kaldt.

Så, hvem lurer hvem?

Å tvangskjøre releét som styrer varmen kan muligens gjøres. Stømmen til varmeelementene hentes fra batterispenningen 400 Volt.
Dersom ikke batteriovervåkingssystemet får med seg denne ekstra belastingen vil du få et avvik mellom batteriovervåkingssystemets antatte batterikapasitet og batteriets faktiske kapasitet.

Varmen vil fort forsvinne ut  av en batterkasse som kun består av metall.
Å fyre for kråkene er et godt uttrykk. ;D
Å isolere vil bare gjøre det verre for å bli kvitt overskuddsvarme under hurtiglading på varme sommerdager.

Flere av de nye elbilene på markedet har både aktiv kjøling og oppvarming av batteriene.
Så lenge det finnes bedre løsninger å få kjøpt ville jeg ikke brukt mye tid på dette. 
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ladefabrikken

Rav4 du er veldig skeptisk til dette. Jo mer skeptisk du er jo mer får jeg lyst til å gjøre dette for å bevise at du tar feil. Men å koble inn releet er nok en god ide.

Det at BMSen ikke får med seg at varmeelemente trekker fra batteripakken tro jeg du tar feil. Kan banne på at alt som trekkes ut fra batteripakken blir registrert. Selv min gamle Clio registrer og at batteripakken blir slått inn for å lade 12V batteriet når bilen ikke er på.

Varme er jeg ikke redd for, har aldri vært i nærheten å få noe høy varme. Selv etter 4 hurtigladingen på samme dag om sommeren. Å skulle det bli et varmeproblem om man isolerer pakken så er jo det enkelt å sette inne en vifte for å få ut varmen
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Jeg ser mitt navn er nevt....

Rent praktisk tror jeg det er relativt enkelt å få til. Men jeg tror det er en veldig stor jobb hvis man ikke har kunnskapen til å omprogrammere BMS`n.

Varmeteppet er egentlig bare noen varmeplater. De kan sees i denne filmen https://www.youtube.com/watch?v=2z9HJ9B1pVE. Det er de hvite platene. Disse ligger også under de liggende modulene.

Jeg tror varmeplatene går på ca 400v siden ledningene er orange.

Såvidt jeg har forstått er det BMS som styrer varmingen.

Jeg tror du har flere muligheter, så får folk torpedere forslagene etter hvert.

1) Sette inn releer for hver sensor som kobles inn ved lading, og gir lavere motstand enn de orginale tempertatursensorene. Dette skal kunne regnes ut, og man monterer da inn en motstand som koples inn av releet.
2) Kople seg rett inn på på varmeplatene, med en diode for å hindre at spenningen skal stå på BMS. Jeg vet ikke hvor mye effekt platene tar, men det kan umulig være mange hundre wattene. Du trenger derfor den helt store omformeren.  Et par temperatursensorer bør du også ha. 

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

Takk for bra svar TorC.
Fant en som har satt inn egene varmeelement i batterikassen på My Nissan Leaf forum
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=15673
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Sitat fra: 2EL på onsdag 12. november 2014, klokken 11:27
Fant en som har satt inn egene varmeelement i batterikassen på My Nissan Leaf forum
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=15673

Det var jo ingen dum løsning, og veldig enkel montering. Det største motsetningen jeg har mot den løsningen er at det er jo en ekstrem sløsing med strøm. Men det er jo uansett heldigvis sjeldent at man har -18 i batteripakken selv i Norge. Med bare 300 watt effekt bør det jo ikke være noe problem å bruke Defa kontakter for å få en pen og delikat løsning.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rav4_EV

SitatRav4 du er veldig skeptisk til dette. Jo mer skeptisk du er jo mer får jeg lyst til å gjøre dette for å bevise at du tar feil. Men å koble inn releet er nok en god ide.
Ikke sagt det er umulig, men ja, skeptisk.
Synes forøvrig løsningen fra USA Er interessant fordi man ikke trenger å åpne pakken. Litt større elementer og en tynn men effektiv isolasjon under igjen vil gjøre susen.

Selv har jeg en mye bedre løsning. Oppvarmet garasje med vannbåren varme i gulvet. Alltid tempererte batterier. ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA