Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye seter

Startet av 50%NoFuel, lørdag 11. oktober 2014, klokken 02:14

« forrige - neste »

Knnot

Vil forøvrig anta at setene gjelder både for RWD og Dual Motor utgavene? 

"The following features are either in production or will be delivered with Dual Motor Model S (as indicated)"

Skulle selv sett for meg justerbare nakkestøtter både til forseter og bakseter. Gjerne nedfellbare, da nakkestøttene bak både tar plass ved at de kontinuerlig står opp, og i tillegg er for lave for mange voksne.

NegativeElectrode

Sitat fra: Knnot på onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:32
Vil forøvrig anta at setene gjelder både for RWD og Dual Motor utgavene? 

"The following features are either in production or will be delivered with Dual Motor Model S (as indicated)"

Skulle selv sett for meg justerbare nakkestøtter både til forseter og bakseter. Gjerne nedfellbare, da nakkestøttene bak både tar plass ved at de kontinuerlig står opp, og i tillegg er for lave for mange voksne.

Jeg har en mistanke om at man får mer høyde mellom baksete og tak fordi motoren er mindre og setene kan bygges inn litt lavere, men vet ikke sikkert.

"Wider rear door opening" kan også være en forutsetning for de nye setene.

Men siden bedre seter er en av de mest etterspurte endringene, og det ikke burde kreve ombygging av bilens elektronikk og styresystemer er det lov å håpe ihvertfall.

For forsetene er det kanskje litt mer komplisert med motorstyring og innfesting, men det er bar å følge med og kanskje pushe litt på.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)


Harlex

Registrerer at det til tider er tilnaermet hallelujastemning pga nyheten om nye seter... Er man muligens litt tidlig ute? Det er vel bortimot ingen som har sett setene live og i hvertfall ikke proevd dem.... Er det noen garanti for at de er saa fantastiske? Jet har sittet 31499 km i mine og er fornoeyd. Kan kjoepe at de nye ser toeff ut men ikke noe mer inntil videre...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

darthy001

Sitat fra: Harlex på onsdag 15. oktober 2014, klokken 16:24
Registrerer at det til tider er tilnaermet hallelujastemning pga nyheten om nye seter... Er man muligens litt tidlig ute? Det er vel bortimot ingen som har sett setene live og i hvertfall ikke proevd dem.... Er det noen garanti for at de er saa fantastiske? Jet har sittet 31499 km i mine og er fornoeyd. Kan kjoepe at de nye ser toeff ut men ikke noe mer inntil videre...
De var jo der på D-eventen og de som prøvde dem der skriver at de er mye bedre enn dagens. Da med utgangspunkt i at man liker sportseter ala BMW og Audi bedre enn Tesla sine.

Er jo div bilder på nettet som også viser ganske klart at de har tatt tak i det jeg personlig ikke likte noe særlig med de gamle setene.

Fasit får vi når de første kommer til Norge:) blir morro og skummelt på samme dag det kjenner jeg...

Øyvind.h

#35
Sitat fra: Harlex på onsdag 15. oktober 2014, klokken 16:24
Registrerer at det til tider er tilnaermet hallelujastemning pga nyheten om nye seter... Er man muligens litt tidlig ute? Det er vel bortimot ingen som har sett setene live og i hvertfall ikke proevd dem.... Er det noen garanti for at de er saa fantastiske? Jet har sittet 31499 km i mine og er fornoeyd. Kan kjoepe at de nye ser toeff ut men ikke noe mer inntil videre...
Dagens seter har klart overgått mine forventninger. Jeg trodde de skulle være for harde, men i praksis blir jeg ikke sliten i disse setene i motsetning til forrige bil som hadde mykere seter.
Jeg trodde jeg skulle "skli rundt" pga lav sidestøtte og skinn, men i praksis sklir jeg ikke og jeg opplever en viss sidestøtte. Men jeg kunne tenkt meg litt mer sidestøtte enn dagens seter, uten å bikke helt over til bøtteseter. Jeg tror jeg ville valgt de nye setene til en rimelig pris over de gamle. Betalingsviljen er dog ikke høy, og hva man foretrekker er åpenbart svært subjektivt. Noen vil ha sofa. Andre vil ha treplate :)

Kritikk av setene ser jeg at som oftest kommer fra folk som ikke eier bilen. Dvs. de som bare har prøvekjørt kort, prøvesittet eller kun sett bilde på nettet. De kaller setene "kirkebenk" og sklimatter. Noe som ikke stemmer i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:22
Dagens seter har klart overgått mine forventninger. Jeg trodde de skulle være for harde, men i praksis blir jeg ikke sliten i disse setene i motsetning til forrige bil som hadde mykere seter.
Ja, snodig det der.  I sommer kunne jeg for første gang kjøre Oslo-Bergen uten å komme frem med tresmak i ræva, selv om forrige bilen hadde langt mykere seter.  Så det er ikke noen sammenheng mellom myke seter og komfort på litt lengre turer.

TS

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:16
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:22
Dagens seter har klart overgått mine forventninger. Jeg trodde de skulle være for harde, men i praksis blir jeg ikke sliten i disse setene i motsetning til forrige bil som hadde mykere seter.
Ja, snodig det der.  I sommer kunne jeg for første gang kjøre Oslo-Bergen uten å komme frem med tresmak i ræva, selv om forrige bilen hadde langt mykere seter.  Så det er ikke noen sammenheng mellom myke seter og komfort på litt lengre turer.

Mine skinnseter føltes ganske harde da jeg fikk bilen for et år siden, men nå er det veldig gode.
Jeg slet derimot med upassende sittestilling på en helt fersk loaner fra Tesla på langtur nylig. Forbedringene der føltes som forverring. Det føltes som man sitter høyere på laveste posisjon også.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Muffinman

Jeg så også med gru fram til langturer med disse fjøskrakkene, men 43.000km senere kan jeg konstantere at setene fungerer overraskende bra. Sitteputen er fremdeles litt for hard, men jeg kan gå ut av bilen relativt frisk og raske etter 3-4 timer. Ser ingen grunn til å bruke penger på å endre på noe, det er ikke sikkert det blir til det bedre i det lange løp. Kvaliteten på setene er også grei; de får fort noen bølger i skinnet men deretter virker de solide.

Sidestøtten er derimot bare latterlig. Ved aktiv kjøring i svinger må man "skreve" seg fast med knærne mellom døra og skjermen for å ikke gli sidelengs.

B_Tesla

Er i en diskusjon om seter kanskje greit å nevne hva man er vant til. Jeg for min del er vant til BMW sport og komfort seter, hvor sistnevnte er en 25k oppgradering. Da er flate Tesla-seter ikke helt i samme kategori. Har ikke kjørt så mye i de, da det kun har vært 3 prøveturer, men kan ut fra det si at de er ok, men langt fra komfort setene.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

darthy001

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:30
Er i en diskusjon om seter kanskje greit å nevne hva man er vant til. Jeg for min del er vant til BMW sport og komfort seter, hvor sistnevnte er en 25k oppgradering. Da er flate Tesla-seter ikke helt i samme kategori. Har ikke kjørt så mye i de, da det kun har vært 3 prøveturer, men kan ut fra det si at de er ok, men langt fra komfort setene.
Komfort-setene til BMW er rett og slett fantastiske. Trenger bare sette seg ned i dagens Model S-seter for å merke at det ikke er i nærheten av samme godfølelse for min del i hvert fall. Komfort-setene til BMW kunne jeg gjerne hatt som lenestol på filmrommet mitt!

MEN dette er vel definisjonen på "smaken er som baken"  ;D er jo tross alt baken og ryggen som bestemmer her.

@Øyvind.h jeg har personlig prøvekjørt 3ganger, kjørt tesla-taxi en del ganger og vært passasjer i "min" bil som sjefen min kjøpte ett utall ganger. Setene er helt OK. Omtrent som i Tiguanen som jeg enda har, men i en helt annen liga enn toppsetene fra BMW, Audi og Mercedes. De nye setene se nærmere ut, men enda ett stykke igjen før tyskernivå der.

Skal uansett sies at setene _ikke_ var noen dealbreaker for min del. Men de hjalp ikke til positivt heller for ett drøyt år siden når "finalize"-knappen kom på mytesla.

Øyvind.h

Ja folk har forskjellig smak, det er sikkert :) Mercedes og BMW har flotte seter de, og jeg er ikke i tvil om at de dyreste setene fra BMW/Mercedes er svært gode. De koster jo også deretter.

Jeg har ikke erfaring med turer på 5-6 timer i E-klasse eller 5-serie. Jeg har derimot erfaring med langturer i Saab 9-5, som hadde myke seter med god sidestøtte (erfaring med tre forskjellige modeller og forskjellige seter, mange synes Saab-setene var gode husker jeg).

Når jeg setter meg inn i 9-5`en (fortsatt en slik i familien) opplever jeg det som mer omsluttende. Dvs jeg synker mer ned, holdes mer fast og har litt mer støtte. Direkte vil jeg derfor tenke at dette er et bedre sete. I praksis derimot ble jeg ukomfortabel i 9-5 setet om jeg satt der mer enn et par timer. På lange turer foretrekker jeg altså setet i Teslaen over det setet som i utgangspunktet gir best inntrykk.

Men dette avgjøres jo helt av personen som sitter der. Jeg er 187cm og rundt 85-90kg. Vekten kan avgjøre hvor mye man synker ned i setet, og hvor hardt man opplever at det er. Bredde påvirker sidestøtte, og lengden på ryggen påvirker ryggstøtte og hvor nakkestøtten treffer. Jeg er tilhenger av valgmuligheter, så nye setevalg er absolutt velkomne :) Og jeg synes de nye setene ser tøffere ut enn de gamle, selv om de gamle også er stilige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Anew

#42
Jeg kommer fra komfortsetene til BMW, og var veldig skeptisk til Tesla-setene. Det var definitivt mer godfølelse i BMW-setene, og kona savner dem fortsatt, men som andre også har kommentert - etter 3 timer bak rattet i Teslaen er jeg mindre sliten i kroppen enn hva jeg var i BMWen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Knnot

Er også selv vandt med BMW sine sportsseter (ikke komfort), men har ikke noe problem med at jeg er mer sliten i rygg eller kropp etter en langtur i de setene enn noen andre. Sant skal sies at jeg kun har hatt korte kjøreturer i Modell S og har heller ikke kritisert setene, men mener det jeg nå ser av nye seter virker veldig lovende mht. sidestøtte og potensielt sittekomfort og lårstøtte. Jeg sitter godt i sportsetene i BMW'en og ønsker å sitte like "støpt" og tight mellom sidestøttene i andre biler, Tesla i like stor grad som en Skoda.

Er forøvrig også like spent på hvordan tekstil/delskinn kombinasjonen vil se ut med de nye setene, om de bytter ut tekstil stoffet eller delskinn varianten. Har personlig syntes at den delskinn/tekstil versjonen som frem til nå har vært på Modell S har sett kjip ut og lite innbydende. Det er litt leit ettersom jeg helst kunne tenkt meg en slik kombinasjon. Kunne ønsket meg det ville se og føles litt mer eksklusivt, på lik linje med Audi og BMW sine løsninger.

Cato76

Jeg skal inn å bytte førersete på min bil om to uker pga unormalt mye slitasje i skinnet (mente de på forrige service). Håper at jeg får like gode seter som jeg har nå, for jeg har ikke blitt sliten i ryggen en eneste gang i Tesalen (etter 8-10 timer bak rattet) ...det ble jeg derimot i mine forrige biler VW Tiguan og Audi A4.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA