Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En sammenligning av gammel og ny bil.

Startet av Hyperstress, fredag 26. desember 2014, klokken 01:20

« forrige - neste »

Tesla P85D

Hvordan er det med panseret på de nye bilene som kommer ut fra fabrikken nå? Mener jeg leste et eller annet om at det var elektrisk lukking/låsing eller stemmer ikke det?

Hva med servo som justerer tyngden på rattet etter hvor fort man kjører (husker ikke hva dette kalles på fagspråket).
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

ctr46

Tok levering på en ny S85 for ca en uke siden. Har en P85 fra før levert mars 2014.

Opplever at nye bilen virker noe mer støydempet. Har et generelt inntrykk av at bilen er "videreutviklet". Med det så mener jeg at de har gjort noen forbedringer (mangler så klart en del andre). Solskjerm er lengre og passasjersiden har fått speil i solskjermen.

Kanskje den største synlige forbedringen er at skinnet i setene er annerledes. Der synes jeg at de nye skinnsetene ser bedre og virker til å være noe bedre kvalitet. Hvordan det blir etter hvert gjenstår å se, men tror ikke de vil få bølger som gamlebilen har.

Bilen oppleves som "mykere" ved gasspådrag. Om det er pga forskjell S85 / P85 og/eller forskjellige software versjoner vites ikke, men det går an å komme tilbake til. Nye bilen har .77 mens gamle har .73 foreløpig.

Panseret på nye bilen er mye mykere enn gamle. Merket det når jeg skulle lukke frunken. Der flexer panseret på nye bilen noe voldsomt og jeg får følelesen av at jeg bøyer hele greia når jeg skal lukke. Gamlebilen er mye stivere og det virker mer robust. Der er jeg ikke redd for å lukke frunken (prøver uansett å bruke den minst mulig). Hva forskjellen egentlig er aner jeg ikke, men frykter at nye bilen vil få den berømte "knekken" i panseret om frunken benyttes ofte.

Er det likt på de andre nye bilene også? Trodde det skulle komme en forbedring på dem? Opplever det i alle fall ikke sånn. Hadde en loaner i høst og den hadde samme dårlige panser (var en S85).

.77 oppdateringen har lagt "suspension" under egen meny. Det synes jeg er et skritt tilbake ettersom det var enklere å ha det sammen med de andre kjøreinnstillingene.
.

Muffinman

Sitat fra: ctr46 på torsdag 08. januar 2015, klokken 10:51
Panseret på nye bilen er mye mykere enn gamle. Merket det når jeg skulle lukke frunken. Der flexer panseret på nye bilen noe voldsomt og jeg får følelesen av at jeg bøyer hele greia når jeg skal lukke. Gamlebilen er mye stivere og det virker mer robust. Der er jeg ikke redd for å lukke frunken (prøver uansett å bruke den minst mulig). Hva forskjellen egentlig er aner jeg ikke, men frykter at nye bilen vil få den berømte "knekken" i panseret om frunken benyttes ofte.
Kan forskjellen skyldes at panserene er ulikt justert, slik at trykket fra pakningene blir ulikt? På min bil har man justert flere ganger. Først var det utett, så strammet de så det ble tett men da ble opplevelsen slik du beskriver. Hadde hjertet i halsen hver gang det ble lukket. Så slakket man litt igjen og lukking går nå greit, men det kommer inn litt vann helt foran ved kjøring i regnvær. Jeg mildt sagt forundret over at de enda ikke har laget en fungerende patent på dette.

Sitat
.77 oppdateringen har lagt "suspension" under egen meny. Det synes jeg er et skritt tilbake ettersom det var enklere å ha det sammen med de andre kjøreinnstillingene.
Enig. Det ble mer uoversiktlig og rotete nå. Ved vinterkjøring og vekslende føre er det av og til hensiktsmessig å flippe regen til low samt å heve bilen til tider. Brukte å ha denne fanen åpen tidligere. Nå må jeg bla mellom to faner alt etter hva jeg skal gjøre, og det bidrar neppe til økt trafikksikkerhet.

Øyvind.h

Mykere panser kan skyldes fotgjenger-sikkerhetskrav?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ctr46

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. januar 2015, klokken 11:38
Kan forskjellen skyldes at panserene er ulikt justert, slik at trykket fra pakningene blir ulikt? På min bil har man justert flere ganger. Først var det utett, så strammet de så det ble tett men da ble opplevelsen slik du beskriver. Hadde hjertet i halsen hver gang det ble lukket. Så slakket man litt igjen og lukking går nå greit, men det kommer inn litt vann helt foran ved kjøring i regnvær. Jeg mildt sagt forundret over at de enda ikke har laget en fungerende patent på dette.

Enig. Det ble mer uoversiktlig og rotete nå. Ved vinterkjøring og vekslende føre er det av og til hensiktsmessig å flippe regen til low samt å heve bilen til tider. Brukte å ha denne fanen åpen tidligere. Nå må jeg bla mellom to faner alt etter hva jeg skal gjøre, og det bidrar neppe til økt trafikksikkerhet.

Angående panser så opplever jeg rett og slett at panseret på gamlebilen er mer robust. Kan nesten virke som det er tykkere eller stivere i materialet. Når jeg tenker meg om så virker nye panseret generelt mykere og tynnere og mer fleksibelt. Om det er på grunn av det ene eller det andre vet jeg ikke, men jeg vegrer meg for å bruke det på nye bilen ettersom det bøyer seg delvis når jeg skal lukke det.

Om det hjelper med en justering kan godt hende. Tror uansett ikke det vil løse skrekken ved å lukke panseret :)

Håper kanskje den gamle menyen kommer tilbake. Jeg bruker den ikke så ofte men er innimellom jeg gjør som deg, justerer både regen og høyde på bilen nå om vinteren. Da er det knotete å måtte trykke seg gjennom flere menyer hver gang.
.

Muffinman

Må vel legge til at jeg har knekk helt fremme på panseret. Aner ikke når det oppstod, og har alltid lukket slik som anvist ved utlevering.

Om de har gjort panseret enda mer skjørt enn det var tidligere skjønner jeg lite.

Haldenser

Har jo også ny bil, og fikk beskjed av teknikerne i Drammen at panseret var slikt pga NCAP godkjenningen. De mente også at dette gjorde det mer robust mot akkurat frunk-problematikken siden metallet ikke ville gi etter for så å bli en bulk.
Jeg har brukt frunken mye siden levering, og føler ingen problemer med å presse det ned ved lukking. Ja, kjenner det gir litt etter men det er aldri følelsen av at det skal presses inn permanent.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Sjøhyene

Kan være de har gjort noe med utformingen som gjør at det føles mykere, men at det samtidig er mindre sannsynlig at man får en permanent deformasjon. F.eks kan noen områder (der man ikke har hendene) være stivet opp.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Thor2014

Bilen har vel aktivt panser, så å gjøre det enda mykere kan neppe ha store betydningen.

D.O

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

shb

Ctr46 skriver ny bil har speil i solskjerm. Jeg har speil i begge solskjermer på min bil fra 2013. Er det flere som ikke har speil i solskjermene?
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Tuxedo

Sitat fra: shb på søndag 11. januar 2015, klokken 20:49
Ctr46 skriver ny bil har speil i solskjerm. Jeg har speil i begge solskjermer på min bil fra 2013. Er det flere som ikke har speil i solskjermene?
Speil i solskjermene kom vel veldig tidlig.  Fra før de første bilene ble levert til Norge, så vidt jeg husker.

ctr46


Sitat fra: Tuxedo på søndag 11. januar 2015, klokken 21:03
Sitat fra: shb på søndag 11. januar 2015, klokken 20:49
Ctr46 skriver ny bil har speil i solskjerm. Jeg har speil i begge solskjermer på min bil fra 2013. Er det flere som ikke har speil i solskjermene?
Speil i solskjermene kom vel veldig tidlig.  Fra før de første bilene ble levert til Norge, så vidt jeg husker.

Ser det gikk litt fort i svingene. Jeg mente at det var speil i solskjerm på passasjersiden med lys for det er det ikke på gamlebilen..
.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA