Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddetest

Startet av Frode Størseth, lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ikke forvent at mva fritak og andre insentiver varer etter 2017 med de kampanjene Toyota, elbilhater, FPu og SU kjører. Håpet må være at det blir billigere å produsere batterier til elbiler og dermed lavere priser => som vil bli spist opp av avgifter. Men mye usikkerhet. Uansett ville jeg ikke utsatt gleden med å ha en elbil nå :-).
Ser ikke for meg at jeg kommer til å få en fossilbil igjen selv når insentivene bortfaller.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Hanzo

Enig der Finnøy, vi får bare håpe at teknologien blir såpass billig at det fortsatt er økonomisk fornuft i en elbil. Spørs om det hadde blitt Soul på meg nå om det hadde vært fult opp med moms og avgifter, da hadde det nok blitt en grei bruktbil på oss i stede for. Men ja, frister ikke å erstatte bilen med nok et dieseldyr :)

krisrst

Sitat fra: krisrst på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:45
Utvilsomt et kjøretøy som gir veldig mye. Men er det verdt å ikke vente til 2017?

Var kanskje litt dårlig av meg å slenge ut denne her som så mange har kjøpt seg soul. :) Mitt enderlige (leaf-2012) synspunkt er nå at dette er et meget godt kjøp. Mye rekkevidde og komfort for pengene! Bare synd de har så lang leveringstid nå :/

birkeland

Sitat fra: krisrst på onsdag 12. november 2014, klokken 09:25
Sitat fra: krisrst på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:45
Utvilsomt et kjøretøy som gir veldig mye. Men er det verdt å ikke vente til 2017?

Var kanskje litt dårlig av meg å slenge ut denne her som så mange har kjøpt seg soul. :) Mitt enderlige (leaf-2012) synspunkt er nå at dette er et meget godt kjøp. Mye rekkevidde og komfort for pengene! Bare synd de har så lang leveringstid nå :/

Helt legitimt å stille det spørsmålet krisrst, det er nok tanker som de fleste elbil-kjøpere gjør seg ;)

Hadde elbilpolitikken i Norge vært mer forutsigbar, så hadde det nok vært mye enklere for oss, men fremtiden vil vise om regjeringen faktisk ønsker å satse på elbiler og redusert samlet CO2-utslipp, eller om grådigheten rundt avgiftspenger veier tyngst. Jeg er redd politikere har null samvittghet og ansvarsfølelse og heller vil at jordkloden skal bukke under 100 ganger for å få inn noen skarve avgiftskroner. Jeg mistenker at mange politikere tisset i buksen for å holde seg varm, fra de var små og langt inn i voksenalder. Det gjenspeiler seg iallefall ofte i politikken de kjører. Sånn, dagens utblåsing ;D

Hanzo

Etter hvert er det nok også et problem at "alle" som ikke kjører elbil synes det er helt forkastelig at elbil får så mye goder, og raser fra seg ved en hver mulighet. Så mye surmuling som det har blitt rundt elbil synes gjerne våre folkestemte at det er skummelt å ta en standpunkt som kanskje endel synes er upopulært

K S

Jeg hadde garantert sikkert IKKE kjøpt Soul hvis den hadde kostet 300-350.000!

Hadde rekkevidden vært 3-400 km og hengerfeste, så hadde jeg GARANTERT kjøpt den allikevel!

Når det gjelder elbil, så er det i liket med bolig, tre viktige ting. Disse tingene er: Rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde, i tillegg kommer hengerfeste! :-)

Om bilene må ut av kollektivfeltet, betale bompenger og ferje, ja disse tingene er bare en ekstra bonus, betyr absolutt ingenting for valg av energikilde for mitt vedkommende.

Kjøreglede/komfort, egen energistasjon som alltid er åpen og har tilnærmet samme pris hele uken (må ikke fylle tanken mandag morgen!) i tillegg er det for meg ikke noen ulempe at jeg ikke spyr ut illeluktene og farlig dieseleksos.

Gnilre

Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 13:02Kjøreglede/komfort, egen energistasjon som alltid er åpen og har tilnærmet samme pris hele uken (må ikke fylle tanken mandag morgen!)
Jeg håper det blir billigere å fylle "tanken" på min Soul fra 2019. Da skal det være gjennomført timesmåling på elforbruket for alle forbrukere i Norge og kanskje det kan bli billigere å bruke strøm på natten og i helgene.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

moby666

Privatpersoner kommer ikke til å bli timesavregnet fra 2019, da må du eventuelt betale ekstra for dette.

K S

Sitat fra: moby666 på onsdag 12. november 2014, klokken 18:24
Privatpersoner kommer ikke til å bli timesavregnet fra 2019, da må du eventuelt betale ekstra for dette.

Lyse starter utskifting av målere nå, da blir det differensierte priser.

Ona IX

Sitat fra: Gnilre på onsdag 12. november 2014, klokken 17:16
Jeg håper det blir billigere å fylle "tanken" på min Soul fra 2019. Da skal det være gjennomført timesmåling på elforbruket for alle forbrukere i Norge og kanskje det kan bli billigere å bruke strøm på natten og i helgene.
Vil det virkelig bli billigere på natta? Vil gjette på at den gjennomsnittlige elbil som skal lades om natta lader kanskje 15kw (ikke drep meg om jeg skriver feil av kw og kwh).
Og man får mange elbiler, så vil det bli veldig høyt forbruk på natten, og da blir prisene økt på natten. altså jo fler elbiler man får her i norge, desto dyrere blir det å lade på natta!

elbilentusiast

Kjørte fra Lillestrøm til Charlottenberg i dag. Startet på 100%, hadde på klimaanlegg hele veien, på auto 24 grader. Varme i begge setene og lydanlegg på. Kom til Charlottenberg å hadde igjen 45% batteri. Ladet der til jeg hadde 77% batteri, bilen full av bokser og varer og kjørte tilbake, hadde 22% batteri igjen, så synes ikke dette er galt i det hele tatt! En vei er ca 100km. Det som imponerte mest var at selv med ganske tung last, gjorde ikke forbruket noe høyere. Så harryhandel med elbil er null problem!
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

Igloo

Noen som har prøvd Oslo - Nordby (Svinesund) ?
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

kringon

Oslo -> Nordby bør være ukomplisert, så lenge en begrenser hastigheten til maks 100 km/t.

Det er jo også en del hurtigladere nedover der, så jeg hadde ladet både på tur og retur for å være sikker. Er ikke sikkert du får ladeplass på nordby..

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

OlavEmil

Vi bestilte Kia etter å ha prøvekøyd denne, Zoe og Leaf. Prøvde å prøvekøyre BMW òg, men dei svarte aldri på våre henvendingar, verken den første eller den andre... Zoe frista ikkje i det heile, den kjentest billig straks ein opna førardøra. Kiaen var ein draum, både å køyre og å sjå på (innvendig og utvendig), men hadde grusomt lang leveringstid. Leaf var ok, ikkje noko i nærleiken av Kia, men kunne leverast 4 dagar seinare (prøvekøyrde torsdag, dei kunne ha bilen klar måndag).

For oss er rekkevidda veldig viktig, då dette skal vere bil nr 1, som kona skal bruke til jobbpendling mellom Os (4 mil sør for Bergen) og Gulen i Sogn og Fjordane, 12 mil kvar veg. Ut frå alt eg har lese, og det seljarane sjølv sa, bør vi nok ha Kia for å klare dette året rundt. To mil ekstra på EU-skalaen er to mil ekstra, sjølv om tala i seg sjølve ikkje er realistiske midt på vinteren. Dette gjorde at vi valgte Kiaen (som òg var den bilen vi begge likte klart best).

Eg har tru på at Kiaen skal klare 99 av 100 turar, så får heller stasjonsvogna som blir degradert til bil nr 2 ta den eine turen der det er 25 minus og snøstorm :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

K S

Det går mot vinter, kjørte i kveld 45 km x 2 (1 t 20 min pause/nedkjøling på halvveien), totalt 90 km og 50 km restrekkevidde og 41% rest på batteri.
Totalt 1270 høydemetre i følge Polar pulsklokke med GPS.
Temperaturen var 3-5 grader.
Klima på auto og 22 grader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA